BDSM a zenében, zene a BDSM-ben
A BDSM témája kuriózumként és szubkultúraként egyaránt megjelenik a pop-rockzenében. A mainstream pop-rock előadók némelyike például a BDSM elemeire történő felszínes utalásokkal, közhelyes gesztusok, szövegek, cselekedetek megjelenítésével próbálja még izgalmasabbá és eladhatóbbá tenni termékeit. Meglehetősen kétértelmű pl. Britney Spears első világslágere, a Hit Me Baby One More Time szövege, amely egyszerre értelmezhető egy szerelmes vanilla nő vallomásaként és egy szub(-mazo) könyörgéseként. A BDSM-hez szorosan kapcsolódó fétiskultusz, a külsőségek megjelenítése is lehet egyszerű reklámfogás, de akár öntudatos, egyértelmű felvállalása is a BDSM szubkultúrának.
Az utóbbi két jól ismert példája a mainstream előadóként szubkulturális elmeket is felvállaló Madonna, illetve a szintipop zenekarból elektronikus kultzenekarrá vált Depeche Mode. Madonna esetében a sokszor egyértelmű szövegek mellett közismert fotósorozatában és színpadi külsőségeiben is gyakran jelenik meg a BDSM. A Depeche Mode pedig olyan BDSM „himnuszokat” jegyez, mint a Master And Servant vagy a Strange Love, és sokszor művészi igényű videóik is csemegék a BDSM fétis kedvelői számára.
Magyarországon a pop-rock történetére jellemző szemérmesség (más felfogásban: prüdéria) következtében a nyugati viszonyoknál amúgy is kevésbé elfogadott BDSM magatartásformák, szerepek, külsőségek ritkán, nem egyértelműen és áttételesen jelennek meg a pop-rockzenében. Sőt, még szórványos megjelenésről is csak a nyolcvanas évektől beszélhetünk. A mocskos szex témájának apostola, a Sex Action Magyarországon is felveti a hasonló, jellemzően keményebb rockot játszó nyugati zenekarokkal kapcsolatban sokszor felmerült kérdést: a mocskos szex besorolható-e a BDSM tárgykörébe. (A válasz persze ízlés dolga.)
Talán az első igazán ismertté vált, egyértelműen BDSM témájú magyar szám a Tankcsapda Szextárgya, amely 2003-ban jelent meg. A téma tehát szinte szűzföld a magyar rockzenében, bőven van még pálya a zeneszerzői-szövegírói ambíciókkal bíró BDSM hívők számára…
Először ezt a számot hallgattuk meg. A dal egyértelműen elismerést aratott a megjelentek körében, bár volt, akinek jobban tetszett a zene, mint a szöveg (vagy esetleg nem tudott azonosulni a szövegben kifejezett férfi szubmisszivitássalJ).
Nem lehet azonban elmenni amellett, hogy nem csak az egyértelműen BDSM terminológiával, külsőségekkel, gesztusokkal, cselekedetekkel élő előadók dalaiban vélünk sokan ráismerni olyan érzésekre, amelyek egyértelműen a BDSM-hez kötődnek. Persze, ez nem meglepő, hiszen sokszor leírták már a BDSM közösség tagjai, hogy sokunk számára a BDSM nem választható el az életünk más részeitől, inkább átszínezi vagy éppen keretbe foglalja az élet egészét, kinek hogy tetszik. A szerelem, a társkapcsolat egy és oszthatatlan, talán nem is kell feltétlenül kategorizálni, szétválasztani benne a BDSM és vanilla elemeket, amik szervesen fonódnak össze.
Mégis…tettem egy kísérletet. A Kontroll Csoport Nem én vagyok című daláról több szubmisszív nő ismerősöm mondta már, hogy számára valami nagyon lényegit, fontosat ragad meg egy BDSM kapcsolatból. A dal meghallgatása után kikértem a jelenlévők véleményét. Összességében a szám mélyebbnek, elgondolkodtatóbbnak bizonyult a Szextárgynál. A többség számára nem kötődött egyértelműen a BDSM-hez, mégis felvillantak olyan gondolatok, amik a partner tökéletes, totális elfogadását a BDSM-mel állították párhuzamba. Volt, aki viszont azt nem érzi a számban tökéletes elfogadásnak, hogy a másik csak akkor kell, ha már senkinek sem kell – vagyis mégsem te kellesz úgy, ahogy vagy, hanem az a részed, ami másoknak rossz. A legszebb gondolat nem kötődött a BDSM-hez: egyikünk most, a szám figyelmes meghallgatása során értette meg, miért jelentett egy fogyatékossággal élő szerelmespár számára olyan sokat ez a dal.

A zenehallgatás és a dalok megvitatása után könnyedebb téma következett: hallgatunk-e zenét szeánsz közben, és ha igen, ki milyet. Nagyjából négyféle hozzáállás tűnt ki a hozzászólásokból:
- Csendhívők: szeánsz közben legyen csend, a zene zavaró, sőt, komikus lehet.
- Hangtapétások: mindegy, hogy szól, vagy nem szól zene közben. Maguktól nem kapcsolják ki, és nem kapcsolják be.
- KeményekJ: keményebb rockzenékre szeánszolnak-szeretkeznek (Tankcsapda, Rammstein, stb.).
- Elszállósak: elszállós-pszichedelikus zenékre kínoznak-uralkodnak-szolgálnak-szenvednek (pl. Pink Floyd, Korai Öröm).

Végezetül álljon itt egy lista, amolyan önkényes Best of BDSM, amely vegyesen tartalmaz egyértelműen BDSM utalásokat tartalmazó és a BDSM-hez csak áttételesen köthető számokat. A dalok egy része itt is meghallgatható. Köszönet a lista elkészítésében nyújtott segítségért minden közreműködőnek, de különösen nevermore barátomnak az Eropolis-ról.
Jó zenehallgatást kívánok.
Nelli
BDSM tartalmú dalok:
Army Of Lovers - Obsession
Blondie – X Offender
Cure - Torture
David Bowie - I Would Be Your Slave
David Bowie – Strangers When We Meet
Depeche Mode - Strange Love
Depeche Mode- Master And Servant
Európa Kiadó - Megalázó, durva
Frank Zappa - Bobby Brown Goes Down
Frank Zappa – The Torture Never Stops
Green Day – Dominated Slave
Nine Inch Nails - Closer
Nirvana – Rape Me
Queen - Pain Is So Close To Pleasure
Rammstein - Stein um Stein
Sex Action – Ahová lépsz
Sex Action – Én ilyen vagyok
Sex Action – Vörös a szád
Sziámi – Marquis de Sade Tibetben
Tankcsapda - Szextárgy
Velvet Underground – Venus In Furs
Bonus:
Shakira – La Tortura