Az Ősök Erődje
Yolin rövidre nyírt barna fürtjeit lágyan borzolta
a kora tavaszi szellõ. A lány a friss, sarjadó
fûben guggolt, és egy bokor mögött lapulva leste
a domb aljában terpeszkedõ hatalmas kõépítményt.
Már három napja, hogy bement... Már három,
hosszú nap és még hosszabb éjszaka telt
el azóta, hogy utoljára látták bemenni.
A sámánasszonyok szerint ez elõ szokott fordulni.
A sámánasszonyok szerint, aki a negyedik napon sem jön
elõ, az már örökké bent marad. A sámánasszonyok
szerint ez a legnagyobb megtiszteltetés, ami halandó leányt
érhet, mert azt az Õsök Szellemei maguk közé
emelik. De Yolin anyja szerint, aki a negyedik napon sem jön elõ,
az egyszerûen csak halott. Meghal távol a falujától,
távol a szeretteitõl, egyedül és magányosan,
ki tudja milyen szörnyûségek közepette. Persze
az anyja ezt sosem mondta ki a Vének vagy a sámánaszonyok
füle hallatára. A Vének elõtt ugyanolyan engedelmesen
és alázatosan térdelt, mint akármelyik falubéli
asszony.
És Babír már három napja, hogy bement.
Yolin legszívesebben lerohant volna, le a lankás domboldalon,
el a fura nõalakok mellett, el a hatalmas, kõbõl
formázott, kezében kõkorbácsot suhintó
Vén mellett, át az omladozó hídon, hogy
a túloldalon tátongó hatalmas bejárat fenyegetõ,
sötét üregébe vesse magát. Babírt
valami baj érte. Biztosan érezte, hogy baj van! És
ha megtenné, ha meg merné tenni, még talán
segíthetne rajta!
De Babír már nem a testvére többé,
nem az, mióta a Vének sámánasszonynak választották,
és ha õ utána menne, az Õsök Szellemei
bizton halállal sújtanák az arcátlanságáért.
A vének is keményen megbüntetnék, valójában
már azért is csúnyán kikapna, ha megtudnák,
itt lapul a bokorban, és az Erõdöt nézi, ahelyett,
hogy az erdõben gyûjtené a makkot a többi asszonnyal.
Ha pár perc múlva nem tér vissza, biztosan feltûnik
a távolléte, és este a szokásos adagon felüli
büntetést fog kapni.
Bezzeg Babírból sámánasszony lett! Babírt
a tizenhatodik tavasz betöltésekor nem avatták Leánnyá,
apja és anyja nem tépték le róla az összes
ruháját, mint õróla, nem kötözték
fel a Rönkre, miközben a falu közönsége a
szent dalokat énekelte, a sámánasszonyok nem hajoltak
a lába közé az éles obszidián pengével,
és nem nyesték ki az apró, kis csontos húst
a hasítéka nyílásánál, végül
Babírt nem adták Szolgaságra a vének valamelyikéhez,
hogy az Õsök gyermekeit szülje meg neki. Babír
nem kap minden este büntetést, bármikor bármelyik
vénnel hálhat, és közben sikítozik,
meg nevet, meg sír, meg nyög, és utána rózsás
arccal piheg, ahogy azt csak sámánasszonyok szokták,
miután elvégezték a Mag valamelyik rítusát.
Yolin irigyelte a húgát. Az egyetlen, hogy Babír
sosem fog szülni gyermeket. Egyetlen sámánasszony
sem szült soha gyermeket, akármennyiszer hált is
a vénekkel, miután elõször visszajött
az Õsöktõl.
Igaz, Yolin viszont büszke volt rá, milyen jó és
rendes Ura van. A fiúkat a sámánasszonyok avatták
Vénné, a huszadik tavasz betöltésekor. A fiúkat
nem kötözték a Rönkre, hanem -miután saját
maguk meztelenre vetkõztek, és gyermeki énjüket
a ruhájukkal együtt az áldozati máglya lángjába
hajították-, egy sámánasszony térdelt
eléjük, hogy a Férfit szólítsa. Az
eredmény többnyire szemmel látható volt. Csak
nagy ritkán fordult elõ, hogy a felavatandó fiúban
nem lakott ott a Férfi Szelleme. Az ilyet kinevették,
és a következõ tavasszal újra próbálkozhatott.
De a legtöbb fiú elsõre átment a Próbán.
A Vénné avatás rítusa volt az egyetlen
alkalom, ahol Yolin más, falubéli fiúkat láthatott.
Ettõl eltekintve a sámánasszonyok gondosan ügyeltek
rá, hogy a fiú és lánygyermekeket születésüktõl
fogva elkülönülten neveljék. Rontást hozott
volna egy leányra, ha idõnek elõtte meglát
egy fiúgyermeket, és viszont. A sámánasszonyok
ezt biztosan tudták.
Yolin sem látta elõtte soha, ám mégis áldotta
az Urát. Jól tudta, hogy sok más asszony csak megszokásból,
vagy kötelességbõl térdel esténként
Ura elõtt, de Yolin boldog volt. Sosem jutott eszébe,
hogy Urának nevet adjon. A lányoknak egyszerû volt,
születéstõl fogva ugyanúgy hívták
õket, de a fiúk gyermekkori nevüket a ruhájukkal
együtt égették el. A Próba után a sámánasszonyok
új nevet adtak nekik, olyat, mely szerencsét hoz, és
melyre az Õsök Erõdjében bukkantak. Yolin
Urának neve Sir Shandlar volt, de csak a többi Vén
és a sámánasszonyok szólíthatták
így. A többi asszonynak egyszerûen csak az egyik Vén
volt, akinek engedelmeskedni kellett, Yolinnak viszont AZ URA. És
Yolin így is gondolt rá.
Yolin emlékezett a Szolgasága kezdetére. Két
hónapja múlt, hogy Leánnyá avatták,
és a sebe addigra már szépen begyógyult.
Ez volt a legkevesebb idõ, melyet a sámánasszonyok
a Felavatás és a Szolgaság között engedélyeztek,
de Yolin szülei siettek, hiszen volt még egy másik
lányuk, akit ugyanúgy Szolgaságra kellett adni.
(Akkor még nem tudták, hogy Babírt ki fogják
választani sámánasszonynak.)
A szertartás egyszerû volt, mert Yolin szülei nem
voltak módosnak mondhatók, de Yolin utólag mégis
meghatottan gondolt vissza rá. A gazdagabb leányokat Megkorbácsolták,
Szíjat kaptak, Áldott Szájpecket, melyeket mind
a sámánasszonyok hoztak az Erõdbõl, és
Yolin emlékezett, hogy a Kövér Magda szolgasági
rítusára (akinek az apjának hat tehene is volt)
elõvették a Rudat, valamint, hogy a gazdagabb lányokra
Vas Nyakörvet csatolt az Uruk ajándékul, de Yolinnak
be kellett érnie egy kedves, öregecske, hajlott hátú
motyogó sámánasszonnyal, meg azzal, hogy meztelenre
vetkõztették, egy egyszerû, ám tiszta kenderkötéllel
hátrakötötték a kezét, egy bõrszalagot
kötöttek a nyakára, és a tisztaszoba közepére
térdepeltették.
Yolin elméjébe elevenen égett be az a nap. Azt
ezt követõ néma várakozást Yolin sosem
fogja elfelejteni. Csak pár perc volt az egész, mégis
mintha évek teltek volna el. A család és a sámánasszony
átható tekintetének kereszttüzében
Yolin fázott és remegett, és rettegve várta,
mi következik.
A lehajtott fejjel, elõírásszerûen várakozó
leány elõször a lépteket hallotta meg. A szertartás
szerint senkinek sem volt szabad szólnia. Yolin nem nézhetett
fel, nem nézhetett bele a neki kiszemelt Vén arcába,
így elõször a csizmáit pillantotta meg maga
elõtt a padlón. Kis idõ telt el, és Yolin
felfokozott érzékeivel hallotta a nyíló
ruha suhogását. A sámánasszony halkan kántált.
Az anyja korábban már kitanította mit kell tennie.
Elmondta amit lehetett, hogy dolgozzon a szája, a nyelve, az
ajkai, mikor mire ügyeljen, mit kell csinálnia. Nem volt
annál nagyobb szégyen, mintha egy leány -asszony!-
nem tudta elõhívni egy Felavatott Vénbõl
a Férfi Szellemet! Yolin azt hitte, ott és abban a pillanatban
meghal. De nem halt meg. Torkában dobogó szívvel
emelte fel a fejét, és orrát abban a pillanatban
megcsapta a sámánasszonyok szerének mézes
illata, mellyel a Vént erre az alkalomra felkenték. A
'dolog' ott himbálózott közvetlenül az arca
elõtt. Yolin nem mert feljebb tekinteni. A sámánasszony
abbahagyta a kántálást, a Vén és
a családja csendben várt. Yolin próbált
összpontosítani, és nagyra tátotta a száját,
hogy a 'valamit' puhán az ajkai közé fogja, ahogy
az anyja mesélte. Kis idõ múlva megérezte,
amint a Vénben feltámad a Férfi, ettõl szerencsére
megkönnyebbült, és onnantól jobban sikerült
tennie a dolgát. Évek teltek el így, legalábbis
Yolin így érezte. Nem hallatszott semmi, csak a szája
cuppogása, a Vén állt elõtte mozdulatlan,
és az ünnepre feldíszített szobában
egy pisszenés sem hallatszott. Yolin térde sajgott, és
már azt sem tudta volna megmondani, mióta nem érzi
hátrakötött kezét.
A Férfi teljesen hirtelen, váratlanul tört elõ
a Vénbõl, ahogy a szellemek szoktak. Yolint anyja erre
is elõre figyelmeztette. Ez volt a legnehezebb pillanat. Yolin
tudta, ha itt elbukik, még sok tavaszig nem lehet senki Szolgája.
A Vén megmozdult, szerszámja mélyen Yolin torkába
döfött, és a Vének ajándéka, -ahogy
a sámánasszonyok nevezték-, elárasztott
mindent. Yolin fuldokolni kezdett. A szerszám mellett már
amúgy sem maradt sok hely, öklendeznie kellett, és
rémülten érezte, ahogy a Mag kifelé keresi
az utat a szájából! Yolin kétségbeesetten
próbálta egyszerre visszatartani a Szellemet, benntartani
a Vént, levegõhöz jutni, és nem elhányni
magát. Nem emlékezett rá, végül hogyan
sikerült, de egyszercsak a Vén már nem volt többé
a szájában. A Mag egy nagy nyeléssel a helyére
került, és õ könnyben úszó arccal
feltekintve meglátta anyját, amint sápadtan, némán
tördeli a kezét, valamint a mellette álló
sámánasszonyt, amint nagy, ragyogó szemekkel õt
figyeli.
Aztán minden szempár a Vénre szegezõdött.
A könnyeivel küszködõ Yolin is feltekintett, és
elõször, meglátta annak arcát. Fiatal, szeplõs
kölyök volt, talán ha a múlt tavasszal avathatták
csak fel. A Vén fürkészõ tekintettel nézett
le reá. Ha most elutasítja, hiába tett meg mindent,
csak a szégyen, és családja szégyene lesz
a jutalma. Megint évek teltek el így...
Aztán a Vén lassan, nagyon lassan, bólintott.
Yolin elõtt elsötétült a világ. Még
utoljára látta, amint anyja térdre esik, és
zokogásban tör ki, miközben a sámánasszony
a Szolgaság Himnuszába kezd.
De ez már nagyon-nagyon régen volt. Azóta eltelt
egy újabb tavasz, és Yolin megtanulta, hogyan lehet egyre
könnyebben és könnyebben elõcsalogatni a Férfi
Szellemet. Ura pedig minden este elverte érte, úgy, ahogy
a sámánasszonyok tanították. Egy asszony
a Hold napjától eltekintve háromszor vérzik,
szólt a tanítás. Felavatásakor, Szolgaságának
elsõ éjjelén, végül amikor világra
hozza az Õsök gyermekét. De ahhoz, hogy az újszülött
egészséges vörös legyen, az asszonynak minden
este vörös kell legyen a feneke. És Yolin tudta, hogy
boldog, tudta, hogy ha majd az Õsök úgy határoznak,
hogy jól szolgálja Urát, meg fogják ajándékozni
a gyermekkel. A sámánasszonyok úgy tanították,
hogy csak az engedelmes, alázatos asszonyoknak adnak az Õsök
gyermekáldást, és ez minden bizonnyal így
is volt.
A bokrok között térdeplõ asszony még
egyszer rálesett az alant terpeszkedõ hatalmas, elhagyott,
de romjaiban is fenséges komplexumra. A hozzá vezetõ
híd kõkorlátjának két végét
négy-négy, faragott meztelen nõi alak tartotta.
A szobrok sudárak voltak, gyönyörûek, hosszú
hajuk a derekukig ért. Nem csoda, hogy a faluban csak a sámánasszonyok
viselhettek hosszú hajat, a többi asszonynak a felavatásakor
rövidre kellett azt vágatni. (A gazdagabb családok
leányuk hajából korbácsot készíttettek,
amit a sámánasszonyok szenteltek meg, és nászajándékként
tudtak adni a Szolgaságba való lépéskor).
A sámánasszonyok bölcsességéhez nem
fért kétség. A sámánasszonyok mindent
tudtak. A sámánasszonyok minden tudásukat az Õsök
ehagyott Erõdjében szerezték. Mert többnyire
visszatértek. De néha nem. Néha sebesülten,
cafatokban lógó ruhában, sebekkel a testükön
tértek vissza. De arról, hogy mivel találkoztak
odabenn, sohasem beszéltek.
A híd kõkorlátjának 'kötele' a mozdulatlan
amazonok lába között tûnt el, mélyen belevágva
a szétterpesztett lábak közötti résbe
(ezt az Õsök szobrásza nagy részletességgel
faragta ki, Yolin tisztán emlékezett rá). A nõalakok
a megcsillanó tavaszi nap fényében mozdulatlanul
tartották a hidat, melyre csak a sámánasszonyok
léphettek rá. Fejüket hátravetették,
a szájukba szíjazott kõlabda elnyomta sikolyukat,
melyet némán kiáltottak az égre. Hátrakötött
kezükkel egyetlen mozdulatot sem tettek, amivel megpróbálták
volna elhárítani a mögöttük szintén
kõbe dermedõ Vén korbácsának csapásait.
És Babír még mindig nem volt sehol...