A helyközi, távolsági autóbusz menetjegyek is hatósági árasok, azokat a közlekedési feladatokat is ellátó minisztérium határozza meg rendeleteiben.
Az elemzésekhez a 45,1-50 km-es távolságú menetjegyet vettük alapul, külön-külön elemezve a teljesárú és kedvezményes menetjegyeket. A menetjegyek az ÁFA-t is tartalmazzák.
1. A viteldíjak alakulása a 2002-es kormányváltástól
1.1. Teljesárú menetjegy
Időpont | Teljesárú menetjegy | Áremelés |
2002-es kormányváltás (kiinduló állapot) |
490Ft | A Medgyessy- és a Gyurcsány- kormány (2002-2006) alatt: ~30% |
2003. 01. 01.- | 526Ft | |
2003. 11. 01.- | 563Ft | |
2004. 01. 01.- | 579Ft | |
2005. 01. 01.- | 605Ft | |
2005. 10. 15.- | 635Ft | |
2006-os választások | A 2. Gyurcsány-kormány (2006-?) első (!) évében: ~18% |
|
2006. 09. 01.- | 686Ft | |
2007. 02. 01.- | 727Ft | |
2007. 05. 01.- | 750Ft | |
folyt. köv. |
1.2. Kedvezményes menetjegyek
Időpont | 1. kat. (50%) kedvezmény |
2. kat. (67,5%) kedvezmény |
3. kat. (90%) kedvezmény |
Áremelés |
2002-es kormányváltás (kiinduló állapot) |
245Ft | 159Ft | 49Ft | Medgyessy- és a Gyurcsány- kormány (2002- 2006) alatt: ~30% |
2003. 01. 01.- | 263Ft | 171Ft | 53Ft | |
2003. 11. 01.- | 282Ft | 183Ft | 56Ft | |
2004. 01. 01.- | 290Ft | 188Ft | 58Ft | |
2005. 01. 01.- | 303Ft | 197Ft | 61Ft | |
2005. 10. 15.- | 318Ft | 206Ft | 64Ft | |
2006-os választások |
A 2. Gyurcsány- kormány (2006- ?) első (!) évében: ~18-19%, a diákoknak: ~82% |
|||
2006. 09. 01.- | 343Ft | 223Ft | 69Ft | |
2007. 02. 01.- | 364Ft | 236Ft | 73Ft | |
2007. 05. 01.- | 375Ft | - | 76Ft | |
folyt. köv. |
2. Összehasonlító elemzés
Egy nagyobb időtartamot felölelő elemzés 1994-től, hogy tendenciák is kiolvashatóak legyenek.
2.1. Teljesárú menetjegy
Időpont | Teljesárú menetjegy | Áremelés |
1994-es kormányváltás (kiinduló állapot) |
184Ft | A Horn-kormány (1994-1998) alatt: ~97% |
1995. 01. 01.- | 220Ft | |
1996. 01. 01.- | 268Ft | |
1997. 01. 01.- | 316Ft | |
1998. 01. 01.- | 362Ft | |
1998-as kormányváltás | Az Orbán-kormány (1998-2002) alatt: ~35% |
|
1999. 01. 01.- | 408Ft | |
2000. 01. 01.- | 432Ft | |
2001. 01. 01.- | 462Ft | |
2002. 01. 01.- | 490Ft | |
2002-es kormányváltás (kiinduló állapot) |
A Medgyessy- és a Gyurcsány- kormány (2002-2006) alatt: ~30% |
|
2003. 01. 01.- | 526Ft | |
2003. 11. 01.- | 563Ft | |
2004. 01. 01.- | 579Ft | |
2005. 01. 01.- | 605Ft | |
2005. 10. 15.- | 635Ft | |
2006-os választások | A 2. Gyurcsány-kormány (2006-?) első (!) évében: ~18% |
|
2006. 09. 01.- | 686Ft | |
2007. 02. 01.- | 727Ft | |
2007. 05. 01.- | 750Ft | |
folyt. köv. |
Az első szocialista-szabaddemokrata kormány idején soha nem látott mértékben elszabadultak az árak (Bokros-csomag), így majdnem megduplázódtak a menetjegyek árai is.
Az Orbán-kormány idején évente egyszer, kiszámítható mértékben növekedtek a viteldíjak.
A Medgyessy-Gyurcsány kormány alatt szintén kiszámítható mértékben, azonban nemcsak évente, hanem évközben is növekedtek a viteldíjak. A 2006. január 1-i soros emelést „trükkösen” előrehozták 2005. október 15-re, nyilvánvalóan a közelgő választásokra való tekintettel.
A második Gyurcsány-kormány egy éve (Gyurcsány-csomag, Konvergencia-program) alatt ismét példátlan mértékű áremelkedés következett be, és még nem látjuk az alagút végét! Kevesebb, mint egy év leforgása alatt háromszor emelték a viteldíjakat. Újabban félévenként, negyedévenként. Ez lenne az a sokat hangoztatott „igazságosság”? Legfeljebb szocialista módra...
A menetjegyek ÁFA-tartalmát kizárólag szocialista-szabaddemokrata kormányok növelték. A Horn-kormány a 10%-os ÁFA-t 1995 január 1-vel 12%-ra emelte, az Orbán-kormány változatlanul hagyta, amelyet Medgyessy-kormány 2004 január 1-vel tovább emelt 15%-ra, majd a második Gyurcsány-kormány 2006 szeptember 1-vel 20%-ra.
Összességében leszögezhetjük, hogy a lakosság széles tömegeit sújtó, radikális mértékű áremelések kizárólag szocialista-szabaddemokrata kormányokhoz köthetők.
2.2. Kedvezményes menetjegyek
Időpont | 1. kat. (50%) kedvezmény |
2. kat. (75%-70% -67,5%) kedvezmény |
3. kat. (90%) kedvezmény |
Áremelés |
1994-es kormányváltás (kiinduló állapot) |
92Ft | 46Ft (75%) | 18Ft | A Horn-kormány (1994-1998) alatt: ~97-100%, a diákoknak: ~157% |
1995. 01. 01.- | 110Ft | 55Ft (75%) | 22Ft | |
1996. 01. 01.- | 134Ft | 80Ft (70%) | 27Ft | |
1997. 01. 01.- | 158Ft | 103Ft (67,5%) | 32Ft | |
1998. 01. 01.- | 181Ft | 118Ft (67,5%) | 36Ft | |
1998-as kormányváltás |
Az Orbán- kormány (1998- 2002) alatt: ~34-36% |
|||
1999. 01. 01.- | 204Ft | 133Ft | 41Ft | |
2000. 01. 01.- | 216Ft | 140Ft | 43Ft | |
2001. 01. 01.- | 231Ft | 150Ft | 46Ft | |
2002. 01. 01.- | 245Ft | 159Ft | 49Ft | |
2002-es kormányváltás |
Medgyessy- és a Gyurcsány- kormány (2002- 2006) alatt: ~30% |
|||
2003. 01. 01.- | 263Ft | 171Ft | 53Ft | |
2003. 11. 01.- | 282Ft | 183Ft | 56Ft | |
2004. 01. 01.- | 290Ft | 188Ft | 58Ft | |
2005. 01. 01.- | 303Ft | 197Ft | 61Ft | |
2005. 10. 15.- | 318Ft | 206Ft | 64Ft | |
2006-os választások |
A 2. Gyurcsány- kormány (2006- ?) első (!) évében: ~18-19%, a diákoknak: ~82% |
|||
2006. 09. 01.- | 343Ft | 223Ft | 69Ft | |
2007. 02. 01.- | 364Ft | 236Ft | 73Ft | |
2007. 05. 01.- | 375Ft | - | 76Ft | |
folyt. köv. |
A kedvezményes menetjegyek közel azonos mértékben emelkedtek, mint a teljes árúak. Ez alól kivételt a diákigazolvány mellett igénybe vehető jegyek, a diákjegyek jelentenek.
Az első szocialista-szabaddemokrata kormány a második kedvezménykategóriában - ahová a diákjegyek is tartoztak - előbb a 75%-os mértékű kedvezményt csökkentették 1996 január 1-vel 70 %-ra, majd 1997 január 1-vel 67,5 %-ra (Bokros-csomag). Ezzel a Horn-kormány alatt a diákokat másfélszer akkora áremelés sújtotta, mint más kedvezményezett csoportokat.
A 67,5 %-os kedvezményt a harmadik szocialista-szabaddemokrata kormány törölte el 2007. április 30-val (Gyurcsány-csomag). Május 1-től a diákok csupán az 1. kedvezménykategóriát, vagyis az 50%-os mértékű kedvezményt tudják igénybe venni. A kedvezmény eltörlése miatt a diákok menetjegye egyik napról a másikra 55-70 %-os mértékben növekedett.
Konkrét példákkal szemléltetve:
Célállomás (Távolság Mezőtúrtól) |
Régi ár (2007. 04. 30-ig) |
Új ár (2007. 05. 01-től) |
Áremelés |
Szolnok (48km) | 236Ft | 375Ft | 58,9% |
Békéscsaba (63km) | 308Ft | 525Ft | 70,5% |
Budapest (143km) | 709Ft | 1150Ft | 62,2% |
Kecskemét (87km) | 423Ft | 675Ft | 59,6% |
Debrecen (115km) | 566Ft | 885Ft | 56,4% |
Kisújszállás (34km) | 166Ft | 265Ft | 59,6% |
Szeged (126km) | 614Ft | 1020Ft | 66,1% |
Továbbá a Horn-kormány idejében a diákokat (tanulókat, hallgatókat) csak a lakóhely és a képzés helye között illette meg a 75-70-67,5%-os kedvezmény, bármely utazáshoz csak 50%-os kedvezmény vehettek igénybe. 1999. március 1-től az Orbán-kormány idejében a 67,5%-os kedvezmény igénybevételének lehetőségét kiterjesztették bármely viszonylatra. 2007. május 1-től a bármely viszonylat ugyan megmaradt, azonban a kedvezmény mértéke 50%-osra csökkent.
A diákok esetében a kedvezmény, mint szerzett jog százalékos mértékének fokozatos csorbításáról van szó, amely kizárólag szocialista-szabaddemokrata kormányokhoz köthető. Ezzel családok százezreit - akiknek gyermekeik vidéken tanulnak - hozták anyagilag igen nehéz, sokakat kilátástalan helyzetbe.
A fentiek a száraz tények, maga a valóság. Minden adat a leghitelesebb forrásból, magából a Magyar Közlönyből származik. A Magyar Közlöny nem megkérdőjelezhető, nem elrelativizálható. Minden, ami a fenti elemzésben íródott lenyomozható, ehhez segítségül megjelölésre került a forrás. A fentiek beleférnek a szocialisták igazságosság-fogalmába, a miénkbe semmiképp. De mi is ez a szocialista igazságosság? Az igazságosság szocialista módra annyit jelent, hogy én, az újarisztokrácia tagja az előző rendszerből megörökölt kiváltságaimat megtartom, tőled meg elveszem, mert ez nekem igazságos. Igazságos, mert nem a saját érdekeimet sérti! Az igazságosság egy szűk pártelit privilégiumainak konzerválását jelenti.
A szavaknak, jelen esetben az igazságosságnak próbálnak új értelmet adni, hogy elveszítsünk minden biztos fogódzót, ami nélkülözhetetlen a helyes értékítélet megfogalmazásához. Pedig ha a tükörben a rút ábrázatuk köszön vissza, azért sose a tükört hibáztassák. Ők mégis ezzel próbálkoznak. Mára oda jutottunk, hogy nem tudunk világos különbséget tenni jó és rossz között, mert ismét reneszánszát élik a Kádár-korszakban már olyan jól bevált relativizációs törekvések - „minden viszonylagos, minden csak nézőpont kérdése, egyik tizenkilenc a másik egy híján húsz, mert az Orbán mivel különb” - jólismert bolsevik trükkök, ne dőljünk be neki. A száraz tények sosem nézőpont kérdése! A tény az tény marad akkor is, ha egyeseknek nagyon nem tetszik. A tényeket pedig leginkább pénztárcánkon szoktuk megérezni.
A forrás megjelölése:
A kedvezmények: