Autópálya matrica díjak


Az autópályák használatáért 1999 január 1-től kell fizetni. Az Orbán-kormány 1999 január 1-től az M3, 2000 január 1-től az M1, a Medgyessy-kormány 2003 január 15-től az M30 és az M7, 2004 március 12-től az M5, a Gyurcsány-kormány 2006 január 1-től az M43, 2006 március 14-től az M35 és az M6 használatát tette fizetőssé.
Szóval a „jóléti rendszerváltó” Medgyessy és az „igazságosságról” naphosszat halandzsázó Gyurcsány az összes kis autópálya szakaszt fizetőssé tették.

A díjfizetés meghatározott időtartamra előre matrica megvásárlásával történik. 1999-ben eseti igénybevétel alkalmával jegy alapján is lehetett fizetni, amikor kilométerenként számolták fel a jegy árát.

A matricák érvényességének időtartama sokat változott: 1999-ben havi és éves, 2000 január 1-től 9 napos, havi és éves, 2003 január 15-től 4 napos, 10 napos, havi, éves, 2004 március 12-től 1 napos, 4 napos, heti, havi, éves matricákat különböztetünk meg , ami megnehezíti az összehasonlítást, ezért csak a kezdettől fogva meglévő havi és az éves matricáknál végezzük azt el.

Továbbá a díj mértéke a gépjármű kategóriájától függ. D1, D2 és D3 gépjárműkategóriákról, 2004 március 12-től D1, D2, D3 és D4 gépjárműkategóriákról beszélhetünk.
1999-től a D1 kategória motorkerékpár vagy 2,1 méternél alacsonyabb gépjármű, a D2 kategória 2,1 m magasságot meghaladó gépjármű, autóbusz, a D3 kategória a D1 és D2 kategóriába nem tartozó bármely gépjármű. 2002 december 29-től a gépjármű megengedett legnagyobb össztömege alapján kategorizálnak: D1 kategória motorkerékpár, valamint legfeljebb 3,5 tonna, D2 kategória legfeljebb 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű, a D3 kategória a D1 és D2 kategóriába nem tartozó bármely gépjármű. 2004 március 12-től módosul a D3 kategória: legfeljebb 12 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű, a D4 kategória a D1, D2 és D3 kategóriába nem tartozó bármely gépjármű. Az átkategorizálás is egyfajta bújtatott áremelés, ugyanis számos 2,1 m-es tehergépjármű megengedett legnagyobb össztömege akár 6-7 tonna is lehet.
A matrica érvényességi ideje és a gépjárműkategória is összefügg egymással: a heti, havi és éves matrica mindegyik kategóriában van, az 1 napos matrica a D2-D4 kategóriákban, míg a 4 napos matrica csak a D1 kategóriában.

A matrica ára az ÁFA-t is tartalmazza.

Időpont Havi matrica Ft-ban Éves matrica Ft-ban Áremelés
D1 D2 D3 D1 D2 D3
1999. 01. 01.- 2200 5500 8800 20000 50000 80000 Az Orbán-
kormány
(1998-2002)
alatt: 3-22%
2000. 01. 01.- 2400 6000 9600 22000 55000 88000
2001. 01. 01.- 2500 6400 8900 23300 58300 81600
2002. 01. 01.- 2600 6700 9000 24000 60000 83000
2003. 01. 15.- 3200 8300 12300 29000 73000 110000 A Medgyessy-
és a Gyurcsány-
kormány
(2002-2006)
alatt: 54-100%
2004. 01. 01.- 3400 10000 14500 30500 88000 130000
2005. 01. 01.- 3900 11500 16700 35000 101000 150000
2006. 01. 01.- 4200 12500 18000 37000 106000 158000
2007. 01. 01.- 4200 12600 18000 37200 106500 159000 A 2. Gyurcsány-
kormány
(2006-?)
alatt: 0,5-1%-???
folyt. köv.





Az Orbán-kormány az infláció alatt, vagy azt követő mértékben emelt, sőt 2001 január 1-vel csökkentette a D3 kategóriában a díjtételeket. A Medgyessy- és a Gyurcsány kormány 2002 és 2006 között azonkívül, hogy az összes autópályát fizetőssé tette, az egekbe emelte az árakat. A második Gyurcsány-kormány még nem emelte érzékelhetően a díjakat, talán mert korábban ő, és a megpuccsolt exfőnöke „túlemelte”.

Továbbá míg az Orbán-kormány évente egyszer módosította a rendeletet, addig 2002 óta a balliberális kormányok negyedévente, félévente, vagy épp két hétre rá az előző módosításra állnak elő újabb módosítással (radikális díjemeléssel, autópályák fizetőssé tételével, matricák időtartamának örökös variálásával, díjkategóriákkal való machinációkkal), hogy még csak véletlenül se legyen jogbiztonság.

Felhasznált forrás: