A díjfizetés meghatározott időtartamra előre matrica megvásárlásával történik. 1999-ben eseti igénybevétel alkalmával jegy alapján is lehetett fizetni, amikor kilométerenként számolták fel a jegy árát.
A matricák érvényességének időtartama sokat változott: 1999-ben havi és éves, 2000 január 1-től 9 napos, havi és éves, 2003 január 15-től 4 napos, 10 napos, havi, éves, 2004 március 12-től 1 napos, 4 napos, heti, havi, éves matricákat különböztetünk meg , ami megnehezíti az összehasonlítást, ezért csak a kezdettől fogva meglévő havi és az éves matricáknál végezzük azt el.
Továbbá a díj mértéke a gépjármű kategóriájától függ. D1, D2 és D3 gépjárműkategóriákról, 2004 március 12-től D1, D2, D3 és D4 gépjárműkategóriákról beszélhetünk.
1999-től a D1 kategória motorkerékpár vagy 2,1 méternél alacsonyabb gépjármű, a D2 kategória 2,1 m magasságot meghaladó gépjármű, autóbusz, a D3 kategória a D1 és D2 kategóriába nem tartozó bármely gépjármű. 2002 december 29-től a gépjármű megengedett legnagyobb össztömege alapján kategorizálnak: D1 kategória motorkerékpár, valamint legfeljebb 3,5 tonna, D2 kategória legfeljebb 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű, a D3 kategória a D1 és D2 kategóriába nem tartozó bármely gépjármű. 2004 március 12-től módosul a D3 kategória: legfeljebb 12 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű, a D4 kategória a D1, D2 és D3 kategóriába nem tartozó bármely gépjármű. Az átkategorizálás is egyfajta bújtatott áremelés, ugyanis számos 2,1 m-es tehergépjármű megengedett legnagyobb össztömege akár 6-7 tonna is lehet.
A matrica érvényességi ideje és a gépjárműkategória is összefügg egymással: a heti, havi és éves matrica mindegyik kategóriában van, az 1 napos matrica a D2-D4 kategóriákban, míg a 4 napos matrica csak a D1 kategóriában.
A matrica ára az ÁFA-t is tartalmazza.
Időpont | Havi matrica Ft-ban | Éves matrica Ft-ban | Áremelés | ||||
D1 | D2 | D3 | D1 | D2 | D3 | ||
1999. 01. 01.- | 2200 | 5500 | 8800 | 20000 | 50000 | 80000 | Az Orbán- kormány (1998-2002) alatt: 3-22% |
2000. 01. 01.- | 2400 | 6000 | 9600 | 22000 | 55000 | 88000 | |
2001. 01. 01.- | 2500 | 6400 | 8900 | 23300 | 58300 | 81600 | |
2002. 01. 01.- | 2600 | 6700 | 9000 | 24000 | 60000 | 83000 | |
2003. 01. 15.- | 3200 | 8300 | 12300 | 29000 | 73000 | 110000 | A Medgyessy- és a Gyurcsány- kormány (2002-2006) alatt: 54-100% |
2004. 01. 01.- | 3400 | 10000 | 14500 | 30500 | 88000 | 130000 | |
2005. 01. 01.- | 3900 | 11500 | 16700 | 35000 | 101000 | 150000 | |
2006. 01. 01.- | 4200 | 12500 | 18000 | 37000 | 106000 | 158000 | |
2007. 01. 01.- | 4200 | 12600 | 18000 | 37200 | 106500 | 159000 | A 2. Gyurcsány- kormány (2006-?) alatt: 0,5-1%-??? |
folyt. köv. |
Az Orbán-kormány az infláció alatt, vagy azt követő mértékben emelt, sőt 2001 január 1-vel csökkentette a D3 kategóriában a díjtételeket. A Medgyessy- és a Gyurcsány kormány 2002 és 2006 között azonkívül, hogy az összes autópályát fizetőssé tette, az egekbe emelte az árakat. A második Gyurcsány-kormány még nem emelte érzékelhetően a díjakat, talán mert korábban ő, és a megpuccsolt exfőnöke „túlemelte”.
Továbbá míg az Orbán-kormány évente egyszer módosította a rendeletet, addig 2002 óta a balliberális kormányok negyedévente, félévente, vagy épp két hétre rá az előző módosításra állnak elő újabb módosítással (radikális díjemeléssel, autópályák fizetőssé tételével, matricák időtartamának örökös variálásával, díjkategóriákkal való machinációkkal), hogy még csak véletlenül se legyen jogbiztonság.
Felhasznált forrás: