8 – 10
éveseknek
„A fa koronája olyan magasra nő, amilyen mélyen fúródik
gyökere a talajba”
(Kodály Zoltán)
Járdányi Pál Zeneiskola, Tapolca
2004.
Kedves Gyerekek!
Szeretettel köszöntünk. Nagy örömünkre szolgál, hogy részt veszel zenei versenyünkön. Reméljük, hogy örömmel oldod meg a feladatokat és sok jó megoldást adsz le nekünk. Bízunk benne, hogy kitartó munkáddal a verseny végén valamelyik díjunk boldog tulajdonosa leszel.
A
versenyzéshez sok sikert kívánunk!
és könyvtárosa
Név: .....................................................................................................
Lakcím:
................................................................................................
Életkor: ........................... Hangszer amit tanulsz:..............................
Hangszeres
tanárod neve:............................................................
Elért
pontszám: elérhető pontszám: 55 pont
Pályázati
füzetek leadási határideje a Zeneiskola Könyvtárába:
2004. március 26.
1. Pótold a hiányzó betűket! A
szavak alatt segítséget találsz!
...o... ...o... ...a o...o.... c...nt...ny...r
(cselló más néven) (fafúvós
hangszer) (ütőhangszer)
...i...á... h...rs.....n...... ...io...i... ...u...cs
(pengetős hangszer) (rézfúvós
hangszer) (zenei kulcs)
6 p /
2. Magyarázd meg a következő közmondást!
-
Ha a kántor
jól kezdi az éneket, jól viszi a nép.
...............................................................................................................
...............................................................................................................
2 p /
3. A következő hangszerek a rézfúvós hangszerek családjába tartoznak. De vigyázz! Egy közülük kakukktojás. Melyik az? Aláhúzással jelöld!
harsona szaxofon
bariton trombita
vadászkürt tuba
2 p /
4. Kösd
össze a szólásokat a hozzájuk tartozó jelentéssel!
Fújja
az indulót
=
Mindenképpen
Akár inde, akár unde
=
Minden további nélkül,
egyszerűen
Szép
énekszóval
=
Sürgeti az indulást
3 p /
5. Írd a szöveg fölé a ritmust! Hány szinkópát találsz benne?
Karikázd be valamennyit!
2
4____________________________________________________
Mon - dok e - gyet E – le - mér ba – rá
- tom,
_____________________________________________________
Ró - lad cin - cog
az e - gér a zsá - kon.
_____________________________________________________
Mon - dok e - gyet, te ko - mám, va – ló - ban,
_____________________________________________________
Ró - lad
or - dít a sza - már az
ól - ban.
10 p /
6. „Ősi hangszerek”
A
muzsikálás nagyon régi emberi vágy. Azért fúrták, faragták, fejlesztették,
találták ki a hangszereket évezredeken át, hogy minél szebb hangot csaljanak ki
belőlük. Ma már csak beülünk hangversenyterembe, és hallgatjuk elbűvölve a
zenét. Hallgassátok, szeressétek a muzsikát, és figyeljétek meg a hangszereket
is! Próbáljátok felismerni őket, meglátjátok milyen öröm, ha sikerül. De a
legnagyobb öröm, ha játszani is megtanultok rajtuk.
Olvasd
el Csukás István – Réber László: Síppal, dobbal című könyvét, majd válaszolj a következő kérdésekre!
- Melyek voltak az első ősi hangszerek?
ütésre hangot
adók:...............................................................................
...............................................................................................................
fúvós:.....................................................................................................húros:.....................................................................................................
- Mire használták? ............................................................................... 6 p /
6 A., Ezt az oldalt csak
akkor kell megoldanod, ha húrok szólaltatják meg azt a hangszert
amin tanulsz, illetve ha előképzős vagy
húros hangszeren fogsz tanulni.
HÚROS
HANGSZEREK
- Mit nevezünk a hegedű lelkének? Hol
helyezkedik el, és mi a szerepe?
...............................................................................................................
...............................................................................................................
...............................................................................................................
- Mi a szordínó és mi a szerepe?
...............................................................................................................
...............................................................................................................
- Mivel hozzuk rezgésbe a hegedű húrjait?
...............................................................................................................
- Hogy hívták minden idők legnagyobb hegedűművészét
„ördöghegedűsét”?
...............................................................................................................
- Írd le a húros hangszerek két csoportját!
.................................................. ; .......................................................
- Mi is voltaképpen a „zengő tambura”?
...............................................................................................................
...............................................................................................................
Állapítsd meg, hogy igazak =
I , vagy hamisak = H
a zongora őséről leírt
állítások!
Először
pengetéssel, majd kalapács leütésével
rezegtették
meg a húrjait.
A
kalapácsszerkezet már alkalmas volt a
halkabb,
vagy erősebb játékra.
A billentyűk
lenyomásaival több hangon, több
szólamban
is lehetett játszani, de egyforma
hangerővel
szólt.
13 p /
6 B., Ezt az oldalt csak
akkor kell megoldanod, ha fúvós vagy ütőhangszeren tanulsz, illetve ha előképzős
vagy, ezt fogod választani.
FÚVÓS- és ÜTŐHANGSZEREK
- Mi volt a lényege, közös sajátossága a
fúvós hangszereknek, amit
már az ősember is tudott?
...............................................................................................................
- Hogyan érte el, hogy magas és mély hangot is adjon?
...............................................................................................................
...............................................................................................................
- Mi történik, ha
megrövidítjük a fúvós hangszer csövét?
...............................................................................................................
- A fuvolának van egy „kisöccse”.
Mi a neve?
...............................................................................................................
- Jellemezd a hangját!
...............................................................................................................
...............................................................................................................
- Melyik a legmélyebb hangú
fafúvós hangszer?
...............................................................................................................
- Mitől olyan mély a hangja?
...............................................................................................................
- Igaz-e az alábbi
állítás? A
fagottnak kettős nyelvsípja van.
...............................................................................................................
- Van egy nagyon ismert,
népszerű fúvós hangszer, melyet a leírások alapján, neked kell felismerned!
„ ...sokáig egyenes volt, majd később csavartak rajta
egyet. Eleinte, mert olyan erős, harcias hangja van, a katonák használták...”
...............................................................................................................
- Mit használnak erős
hangjának tompítására?
...............................................................................................................
- Ütőhangszernek
tekinthető-e a harang?...................................................
- Mi a triangulum?.......................................................................................
.............................................................................................................
13 p /
A hangszerek „királynője” az ORGONA
- Igazak (
I ), vagy hamisak ( H ) az alábbi állítások?
Fúvós hangszer, mert a sípjai levegő befújására
szólalnak meg.
Víznyomással
sűrítették a levegőt, préselték az
orgona sípjaiba. Ezért nevezték víziorgonának.
Mátyás
király budai várában 400 sípos orgona
állt.
Pesten
már az 1500-as években működött
orgonakészítő műhely.
1723-ban
tűzvész pusztította el a Mátyás-
-templomot,
s benne égett az orgona is.
Az
orgonában van ajaksíp és nyelvsíp is. Ezért
elmondhatjuk, hogy az orgona tud fuvolázni,
oboázni, trombitálni, de úgyszólván
minden
hangszer hangját tudja utánozni.
Ezért
is a hangszerek hangszere!
6 p /
7. Egészítsd ki a következő könyvek adatait !
.......................................: Muzsika öröme
.......................................: Muzsika Zsuzsika meséi
Deyries, Bernard : ....................................................
...................................napjainkig Balázs Árpád: Kis ....................................ábécé
Balázs
Árpád: ...................................lesen
Balázs
Árpád: ................furulya,
..................síp
Balázs
Árpád: ....................................kórusdal
7 p /
összesen: 55 p /...............
Felhasznált irodalom
Csukás
István – Réber László: Síppal, dobbal
Budapest:
Móra, 1977
Bánki
Gábor: Zenesuli: Zenetörténeti füzetek
Pomáz: Comenius, 2000
Böhm László: Zenei műszótár
Budapest:
EMB, cop. 2000
Brockhaus Riemann zenei lexikon
(3 db)
Budapest:
Zeneműkiadó, /1983-1985/
Nagy
Gábor, O.: Magyar szólások és közmondások
Budapest:
Gondolat, 1985