2012. május

A vonalhálózat folyamatos változása, az elkészült villamos pálya és a tesztjárművek miatt bőven van (volna) mit fotózni Miskolcon. A vizsgaidőszak miatt azonban kevés időt tudtam erre szakítani, ráadásul szokás szerint, ha nem értem rá, jó idő volt, ha lett volna időm, rögtön borús idő lett. Néha azért akadt kivétel, így májusban is kattintottam párat.

Május 3-10. között egy MAN Lion’s City A37 Hybrid típusú autóbusz vendégeskedett a városban, így az MVK-nál rövid ideig egyszerre két hibrid busz is képviseltette magát (a másik, Volvóról majd hamarosan). Az első kép a Dózsa György utcai körforgalomban készült.

A második pedig a Palóczy utcában. A hibrid hajtás lényege, hogy a buszban van egy villanymotor is, kis sebességnél csak ez hajtja a járművet (a Volvónál akkumulátorról, az MAN-nél kondenzátorokról van táplálva), a dízelmotor csak nagyobb sebességnél (15-20 km/h) kapcsol be. Itt megint kétféle megoldás van: sorosnál (MAN) a dízelmotor egy generátort hajt, és az táplálja a villanymotort. Párhuzamosnál (Volvo) a dízelmotor közvetlenül a tengelyt hajtja. Ezen felül a villanymotor fékezéskor generátorként energiát termel az akkumulátorokba/kondenzátorokba.

  

A Volvóval összehasonlítva ennek a busznak a menetdinamikája jobb volt, az utastere is jobban tetszett, kívülről viszont mindkettő jól néz ki. A busz fogyasztása a hibrid technológiának köszönhetően a többi típushoz képest alacsonyabb volt.

Készítettem pár fotót az észak-déli tengelyen, itt még viszonylag gyakran jár busz. Legalábbis munkanap, a 2-es például hétvégén egyáltalán nem is jár újabban.

Márciustól a 34-es újra a régi útvonalán, a Bodótető és az Avas városközpont között jár (az Avason más az útvonala, mint régen). Ez így elsőre jól hangzik, a napi kilenc járatpár már nem annyira.

A 12-es is a régi útvonalán, az egyetemig jár. Az elmúlt 1-2 évben elég sok útvonalat visszaállítottak (csak sajnos a 2006-osnál sokkal ritkább követéssel), ezért aztán megérte 2006 decemberében folyamatosan szétfagynom az eredeti állapotok fotózása közben. Az AKD-757-es egyébként a kép készítése után pár nappal leállításra került, valószínűleg selejtezve lesz.

 

Átraktam a székhelyemet a Népkerttől a Tapolcai elágazáshoz, a Reptérről a 14-es és a 12-es természetesen egymás seggében, vonatozva.

  

Majd nem sokkal később egy újabb 14-es és egy 14H-s (és végre egy Ikarus). Ráférne már a rendrakás az észak-déli vonalakra, valami ütemes, hangolt menetrend képében.

A fél Reptér végigvonult már, mire feltűnt az első Avasra közlekedő busz. Hát újabban az a városrész sincs elkényeztetve.

Életkép a Csabai kapuban. Jobbra a 018-as Neó, balra…

  

…GTH-780. Nem sokkal utána még egy busz az egyetem felé, még egy Ikarus 435-ös.

Ezek az MAN-ek is már idén tíz éve, hogy itt vannak. Meghatározzák a városképet, de azért nem lesznek álmatlan éjszakáim, ha egyszer majd felmerül a selejtezésük. A csuklósok közül van néhány kocsi, ami már csak munkanap csúcsban közlekedik. Kár, hogy ez nem a járműállomány fejlődése, hanem a ritkítások miatt lehetséges.

A Csabai kapui viszonylatok közül már csak a 44-est nem láttuk.

Na meg a 31-est. A két Ikarus láttán megörültem, aztán észrevettem, hogy ez 31-es, így elkanyarodik. Mindegy, majd az utána jövő. Erre kiderült, hogy az is elkanyarodik, mert az Auchan járatot csinálja. Nagyszerű.

Így mire az Ifjúság útjához sétáltam, már csak a 34-esen közlekedő 367-est tudtam elkapni.

Április elsejétől volt pár apró finomítás a menetrendben. A közvetlen Tiszai-Egyetemváros (31) kapcsolat megszűnése miatt a hallgatói önkormányzat jogosan reklamált, az MVK látszatmegoldásként néhány 22-est a Tiszaira járat, illetve szombat délelőtt kétszer (csak az egyetem felé!), illetve vasárnap 15.45 és 22.45 (vissza 16.00 és 23.00) között óránként ME jelzéssel gyorsjáratot indított.

A járat a Tapolcai elágazás és az egyetem között mindenhol megállt, míg a Tiszai és a Tapelág között a Soltész Nagy Kálmán utcán át, megállás nélkül közlekedett.

Az érdekessége az volt, hogy az egyetem felé nem a Selyemréten, hanem a Vörösmarty utcai vasúti átjárón át közlekedett. Nagyon régen erre járt egy ideig a 3-as, majd a 23-as is. A viszonylat a szorgalmi időszak végén, május 13-án közlekedett utoljára, tartok tőle, hogy szeptemberben majd „elfelejtik” újraindítani.

  

Kicsit kalandozzunk el Tiszalúcra, ahol a BPR-154-es Ikarus 266-os „helyi járatként” (hivatalosan helyközi) közlekedik a vasútállomás és a faluvégi autóbusz forduló között, a vonatokhoz csatlakozva (nem mindegyikhez).

A másik végállomás. A vonal száma 3788, a délutáni csúcsban nagyjából óránként jár, de van, amikor csak félóra van két járat között, így most sietni kellett vissza.

  

Tiszalúcra a közelmúltig csak Miskolc-Szerencs vonalon vonattal (ütemesen óránként) lehetett eljutni, és csak a falun belül közlekedett busz. A legutóbbi menetrendváltás óta (2011. december 11.) régi hiányt pótolva 3975-ös számmal új vonal létesült Tiszaújváros és Tiszalúc között, melynek a beosztott járműve ez az MAN.

  

Visszatért a 266-os. A sofőr rendes, segítőkész volt. Elmondása szerint a járat 1976. augusztus 20. óta közlekedik (az azévi búcsú napja), elgondolkodtató, hogy már akkor is Ikarus 266-os volt a beosztott jármű (persze nyilván nem ugyanez).

  

A beltér. A jármű érdekessége, hogy társaitól eltérően teljesen zárható vezetőfülkével rendelkezik.

Egy szombat délelőtt Ongára is kinéztem. Még hétvégén is viszonylag gyakran, kb. óránként jár ide busz (plusz a falu közepén megy végig a hidasnémeti vasút), de persze nem a Mercedes miatt jöttem ki, …

  

… hanem mert egész hétvégén itt áll a BPR-177-es ráncajtós, trilexes csuklós (csak munkanap dolgozik). 1984-es évjárat, 2001-ben kapott vázcserés felújítást, lehet nem sok van már neki hátra.

Főoldal