2012. május A
vonalhálózat folyamatos változása, az elkészült villamos pálya és a
tesztjárművek miatt bőven van (volna) mit fotózni Miskolcon. A
vizsgaidőszak miatt azonban kevés időt tudtam erre szakítani, ráadásul
szokás szerint, ha nem értem rá, jó idő volt, ha lett volna időm,
rögtön borús idő lett. Néha azért akadt kivétel, így májusban is
kattintottam párat. Május 3-10.
között egy MAN Lion’s City A37 Hybrid típusú autóbusz vendégeskedett a
városban, így az MVK-nál rövid ideig egyszerre két hibrid busz is képviseltette
magát (a másik, Volvóról majd hamarosan). Az első kép a Dózsa György
utcai körforgalomban készült. A második
pedig a Palóczy utcában. A hibrid hajtás lényege, hogy a buszban van egy
villanymotor is, kis sebességnél csak ez hajtja a járművet (a Volvónál
akkumulátorról, az MAN-nél kondenzátorokról van táplálva), a dízelmotor csak
nagyobb sebességnél (15- A Volvóval
összehasonlítva ennek a busznak a menetdinamikája jobb volt, az utastere is
jobban tetszett, kívülről viszont mindkettő jól néz ki. A busz
fogyasztása a hibrid technológiának köszönhetően a többi típushoz képest
alacsonyabb volt. Készítettem
pár fotót az észak-déli tengelyen, itt még viszonylag gyakran jár busz.
Legalábbis munkanap, a 2-es például hétvégén egyáltalán nem is jár újabban. Márciustól a
34-es újra a régi útvonalán, a Bodótető és az Avas városközpont között
jár (az Avason más az útvonala, mint régen). Ez így elsőre jól hangzik,
a napi kilenc járatpár már nem annyira. A 12-es is a
régi útvonalán, az egyetemig jár. Az elmúlt 1-2 évben elég sok útvonalat
visszaállítottak (csak sajnos a 2006-osnál sokkal ritkább követéssel), ezért
aztán megérte 2006 decemberében folyamatosan szétfagynom az eredeti állapotok
fotózása közben. Az AKD-757-es egyébként a kép készítése után pár nappal
leállításra került, valószínűleg selejtezve lesz. Átraktam a
székhelyemet a Népkerttől a Tapolcai elágazáshoz, a Reptérről a
14-es és a 12-es természetesen egymás seggében, vonatozva. Majd nem
sokkal később egy újabb 14-es és egy 14H-s (és végre egy Ikarus).
Ráférne már a rendrakás az észak-déli vonalakra, valami ütemes, hangolt
menetrend képében. A fél Reptér
végigvonult már, mire feltűnt az első Avasra közlekedő busz.
Hát újabban az a városrész sincs elkényeztetve. Életkép a
Csabai kapuban. Jobbra a 018-as Neó, balra… …GTH-780.
Nem sokkal utána még egy busz az egyetem felé, még egy Ikarus 435-ös. Ezek az
MAN-ek is már idén tíz éve, hogy itt vannak. Meghatározzák a városképet, de
azért nem lesznek álmatlan éjszakáim, ha egyszer majd felmerül a
selejtezésük. A csuklósok közül van néhány kocsi, ami már csak munkanap
csúcsban közlekedik. Kár, hogy ez nem a járműállomány fejlődése,
hanem a ritkítások miatt lehetséges. A Csabai
kapui viszonylatok közül már csak a 44-est nem láttuk. Na meg a
31-est. A két Ikarus láttán megörültem, aztán észrevettem, hogy ez 31-es, így
elkanyarodik. Mindegy, majd az utána jövő. Erre kiderült, hogy az is elkanyarodik,
mert az Auchan járatot csinálja. Nagyszerű. Így mire az
Ifjúság útjához sétáltam, már csak a 34-esen közlekedő 367-est tudtam
elkapni. Április
elsejétől volt pár apró finomítás a menetrendben. A közvetlen
Tiszai-Egyetemváros (31) kapcsolat megszűnése miatt a hallgatói
önkormányzat jogosan reklamált, az MVK látszatmegoldásként néhány 22-est a
Tiszaira járat, illetve szombat délelőtt kétszer (csak az egyetem
felé!), illetve vasárnap 15.45 és 22.45 (vissza 16.00 és 23.00) között
óránként ME jelzéssel gyorsjáratot indított. A járat a
Tapolcai elágazás és az egyetem között mindenhol megállt, míg a Tiszai és a
Tapelág között a Soltész Nagy Kálmán utcán át, megállás nélkül közlekedett. Az
érdekessége az volt, hogy az egyetem felé nem a Selyemréten, hanem a
Vörösmarty utcai vasúti átjárón át közlekedett. Nagyon régen erre járt egy
ideig a 3-as, majd a 23-as is. A viszonylat a szorgalmi időszak végén,
május 13-án közlekedett utoljára, tartok tőle, hogy szeptemberben majd
„elfelejtik” újraindítani. Kicsit
kalandozzunk el Tiszalúcra, ahol a BPR-154-es Ikarus 266-os „helyi
járatként” (hivatalosan helyközi) közlekedik a vasútállomás és a
faluvégi autóbusz forduló között, a vonatokhoz csatlakozva (nem
mindegyikhez). A másik
végállomás. A vonal száma Tiszalúcra a
közelmúltig csak Miskolc-Szerencs vonalon vonattal (ütemesen óránként)
lehetett eljutni, és csak a falun belül közlekedett busz. A legutóbbi
menetrendváltás óta (2011. december 11.) régi hiányt pótolva 3975-ös számmal
új vonal létesült Tiszaújváros és Tiszalúc között, melynek a beosztott
járműve ez az MAN. Visszatért a
266-os. A sofőr rendes, segítőkész volt. Elmondása szerint a járat
1976. augusztus 20. óta közlekedik (az azévi búcsú napja), elgondolkodtató,
hogy már akkor is Ikarus 266-os volt a beosztott jármű (persze nyilván
nem ugyanez). A beltér. A
jármű érdekessége, hogy társaitól eltérően teljesen zárható
vezetőfülkével rendelkezik. Egy szombat
délelőtt Ongára is kinéztem. Még hétvégén is viszonylag gyakran, kb.
óránként jár ide busz (plusz a falu közepén megy végig a hidasnémeti vasút),
de persze nem a Mercedes miatt jöttem ki, … … hanem
mert egész hétvégén itt áll a BPR-177-es ráncajtós, trilexes csuklós (csak
munkanap dolgozik). 1984-es évjárat, 2001-ben kapott vázcserés felújítást,
lehet nem sok van már neki hátra. |