Debrecen a szolgáltató váltás után 2011 májusában ejtettem egy debreceni kirándulást. 2009.
július elseje óta a Hajdú Volán helyett a Debreceni Közlekedési Vállalat
üzemelteti a város buszközlekedését, az Inter Tan-Ker Zrt.-től bérelt 140
darab vadonat új Volvo-Alfa busszal. Mint várható volt, a dolgok nem
alakultak túl jól, hiába az új buszok, ha kevesen vannak, és a csuklósok
aránya is kisebb lett. A járatok folyamatosan ritkulnak, a hálózat
folyamatosan átalakul, kiszámíthatatlan, havonta, hetente változik valami. A
DKV a csőd felé halad, ráadásul a döntések sokszor nem szakmai, hanem
politikai alapon történnek. A kívülállók számára lehet keménykedni az új
buszokkal, de a debreceniek, akik nap, mint nap használják, pontosan tudják,
hogy az átvétel egy kudarc, egyre használhatatlanabb a tömegközlekedés, nem
véletlen a 20-30%-os utasvesztés az elmúlt két évben. Arról nem is beszélve,
hogy újabban a trolik nem járnak hétvégén, elvileg a felsővezeték
karbantartása miatt. Gyakorlatilag viszont az lehet a háttérben, hogy a
szerződés szerint a DKV-nak egy bizonyos kilométerig fixen fizetnie kell
a buszok után, akkor is ha nem használja azokat. Mivel a ritkítások miatt ma
már ez alá a km alá mennének, a trolik helyett inkább buszokat közlekedtetnek,
hogy meg legyen a km, ne kelljen feleslegesen fizetni. Na de hagyjuk a negatív gondolkodást, ez az egységes, új
járműpark azért szépen mutat, még akkor is, ha egy igazi buszfotós
szívesebben látna itt régi Ikarusokat. A Doberdó utcán nagy változások lesznek, itt lesz a
végállomása a már épülő (igaz még csak nagyon lassan) 2-es villamosnak,
ami a 31-es és 32-es viszonylatokat váltja majd ki. A Volvo-Alfa Civis 12 típusú buszokból pontosan száz
darab állt forgalomba, LMG-001 - LMG-100 rendszámokon. A járművek
összeszerelése Székesfehérváron történt. A csuklós, Volvo-Alfa Civis 18-ból negyven darab van
állományban (LMG-101 - LMG-140), ezek már Lengyelországban készültek, gyakorlatilag
Volvo 7700A típus. LMG- A Cora járatokat továbbra is a Hajdú Volán üzemelteti,
azonban a korábbi MAN SL 223-asok helyett már a helyi közlekedésből
felszabadult szóló Solarisokkal. A 31, 32 viszonylatokon is csökkent az utasszám, de még
így is 5-6, hétvégén 7-10 perc a közös követésük, ami még jónak mondható. És
egyáltalán nem voltak üresek, a villamos miatt egy kis utasszám növekedés is
hátha lesz. Károlyi Mihály utca. Mint látható, lesz hely a
villamosnak, olyan nagy forgalom szerintem nincs itt, hogy problémát okozzon
1-1 sáv elvétele. DAB-székház megálló. A 15-ös ekkor még délelőtt 20
percenként járt, a szóló elég szépen megtelt, ennek ellenére azóta félórásra
lett ritkítva. LMG-113 és 117 ugyanitt. Vezér utca, a 10-es végállomása csúcsidőn kívül,
csúcsidőben továbbmennek az IT-Serviceshez. A 10-es vonalcsoport a
korábbi 30 helyett munkanap 20 percenként jár, de ennek ára volt, a 26-os
megszűntetése. Ezután Tócóskert következett. A 27-es viszonylat helyett
a 25, 25Y lett ide hosszabbítva, de jóval ritkábban járnak. A kép a Derék
utcai megállóban készült. A közelben állt ez a magántulajdonú 280-as. Az utastájékoztatással még két év után is vannak
problémák, nem véletlenül szoktak kint lenni hagyományos viszonylattáblák.
Ide is kellett volna. Újra összefutottam a Corás Solarissal. A kijelző villog, amit a szemünk nem érzékel, de a
fényképező igen, ezért látni össze-visszaságot a viszonylat helyén. LMG- A Derék utcai végállomáson nincs pihenő helyiség,
ezért néhány kör után az ottani kocsiknak rezsiben kell lejönniük a
Vincellérre. A ritkítások helyett inkább az ilyeneken kellene spórolni,
ezekre kellene megoldást találni. Sárvári Pál utca. A szóló Volvók elvileg nem túl jó
minőségben lettek összeszerelve, sok a panasz. Én ezt nem vettem észre,
igaz csak párszor utaztam, nem használom őket minden nap. LMG-083. A legelső kocsi a Vincellér utcai végállomáson. Meglepő volt, hogy mennyi kocsi állt itt, még akkor
is, ha a képek délelőtt készültek, amikor a csak csúcsban közlekedő
(kétrészes/osztott) buszok órákig itt parkolnak. LMG-020 Júlia-telepen. Régen a 40-es járt ide, utána a
23-as lett ide hosszabbítva, aztán óránként egy 19-es 19Y jelzéssel szintén
ide közlekedett (közben csúcsidőben minden második 23-as 23Y jelzéssel a
Veres Péter utcára közlekedett), aztán az összes 19-es ide járt, míg a 23,
23Y a Sámsoni útra, a legújabb változás pedig, hogy a 19-esek idefelé betérnek
a Sámsonira. És mindez két év alatt, és más vonalakon is hasonló a helyzet. A
debrecenieknek már elegük van az állandó variálásból. Egy kis művészkedés. Azt azért meg kell hagyni, hogy a buszok szép tiszták,
nekem egyáltalán nem tűntek olyan rossz állapotúaknak, mint amiket lehet
róluk olvasni. A következő kocsi a Lovas utcánál. És végül: LMG- |