Itt az első! Lassan már
egy évtizede, 2005-ben lehetett először hírt hallani arról, hogy a
miskolci villamosközlekedés jelentős átalakuláson fog keresztülmenni.
2006-ban már konkrétan tervben volt a Villamos nagyprojekt (később Zöld
Nyíl) fantázianevű uniós projekt, azonban évek teltek el, mire a konkrét
munkálatok megkezdődtek. A pálya felújítása és meghosszabbítása egy
évvel ezelőtt gyakorlatilag befejeződött, és négy közbeszerzési
tender és megannyi bürokratikus nehézség után 2013. július 2-án, valamivel
hajnali három után végre megérkezett Miskolcra az első korszerű,
száz százalékban alacsonypadlós Skoda 26THU3 típusú villamos. A közlekedési
vállalat dolgozói rendkívüli nyitottsággal fogadták és informálták a cég
telephelyén az érdeklődőket, így mindenképpen jár nekik a dicséret.
Néhány
közlekedésbaráttal már hajnali kettő körül a telepen voltunk jó
hangulatban, majd kimentünk a Fonodához, ahol az autópálya felől
érkező villamost levideóztuk, majd egy rövid megállás alatt a József
Attila úton le is tudtuk fotózni. A menet június 29-én indult a Skoda plzeni
gyárából, egy nagy tapasztalattal rendelkező lengyel cég egyben
szállította a villamost, a túlméretes szállítmány csak külön engedéllyel,
éjszaka közlekedhetett. A villamost
nagy tömeg várta: közlekedésbarátok, újságírók és a közlekedési vállalat
dolgozói. Miközben az
emberek az új villamossal voltak elfoglalva, gyorsan készítettem egy fotót a
másik irányba is. A Skoda
saját erejéből a trélerről rögtön a sínekre gurult. Aztán pedig
természetesen átvágásra került a nemzeti színű szalag, a polgármester
rövid beszédet is mondott. A jármű
a Skodának egy teljesen új típusa, a prototípust már május óta tesztelik a
plzeni hálózaton. Ez a kocsi a valóságban csak másodikként készült el, így a
601-es pályaszámot fogja kapni, a még Plzenben lévő pedig
értelemszerűen a 600-ast. Rajtuk kívül még 29 kocsi fog készülni, az
utolsót (630) 2015 elején kell leszállítania a gyárnak. Nyilván nem
objektív a véleményem, de szerintem a többi városhoz képest a mi villamosunk
a legszebb. Bár kezdetben nem nagyon örültem a Skoda győzelmének, az
eltelt hónapokban megtetszett a típus, és már a festés felett is napirendre
tértem, persze azért a sárga vagy a piros szerintem jobban állna és jobban is
illene a városhoz és a hagyományokhoz. Közös kép a
tanuló bécsivel. Az E1-eseknek lehet, hogy már csak egy év van hátra. Az új tuja
belseje, köszönhetően a 2,65 méteres szélességnek, rendkívül tágas, a
futóművek miatti kényszerű szűkületeknél sem vészes. Valószínűleg
a járművezetők is meg fogják kedvelni. Az oldal
végén álljon egy hatásvadász kép. A villamos péntek hajnalban teszi majd meg
első próbaútját a városban, este pedig hivatalosan is bemutatják a város
lakóinak a Városháztéren. A kötelező, 10 000 km-es próbafutás és a
járművezetők típusismereti képzése után majd valamikor ősszel
állhat utasforgalomba. |