Kirándulás a Magas-Tátrában

Szeptember elején néhány haverral a Magas-Tátrához utaztunk egy hosszú hétvégére, kicsit még lazítani a félévkezdés előtt, valamint megmászni a Krivánt. Ennek megfelelően a hangsúly nem a fotózáson volt, de ha az utamba került valami közösségi közlekedési jármű, azt azért lekaptam.

 

A térség központja egyértelműen a Kassa-Pozsony vasúti fővonalon fekvő Poprád, mi is a városban foglaltunk szállást.

Poprád vasúti csomópont, nagyvasúti vonalakon kívül innen indul a keskenynyomközű, egyvágányos, Tátrai villamosvasút (Tatranská elektrická zeleznica - TEZ).

 

Két kép az állomás határában lévő felüljáróról. A háttérben a második szinten a nagyvasútra merőlegesen látható a TEZ végállomása.

Míg a kocsiszín lent, az állomás mellett van, ez a Stadler szerelvény épp onnan áll ki a vonalra.

Poprád, mint a térség központja, természetesen egy méretesebb buszállomással is rendelkezik a vasút szomszédságában. A helyi és helyközi közlekedést a SAD Poprad (Slovenská Autobusová Doprava poprádi üzemegysége) látja el, helyiben többek között négy darab, 2009-ben forgalomba állított MAN Lion’s City is közlekedik.

A járműpark jelentős részét viszont a szlovák, Troliga gyártmányú autóbuszok képviselik.

 

Délután kivillamosoztunk a Tátrába, jobban mondva annak alacsonyabb, lakott részeihez. A vasút Poprád és a képen látható Ótátrafüred (Stary Smokovec) közötti szakaszát 1908-ban adták. 1911-ben megépült a Tátralomnicig (Tatranská Lomnica), illetve Tátraszéplakra (Tatranská Polianka) vezető vonal, majd egy évvel később utóbbit Csorbatóig (Strbské Plso) hosszabbították. A vonal egyvágányú, villamosított, keskenynyomtávú, tehát az üzem gyakorlatilag egyszerre tekinthető kisvasútnak, villamosnak, és helyiérdekű vasútnak. Az üzemeltetést a szlovák vasút végzi, néhány plusz, ütemen felüli vonattól eltekintve óránként közlekednek a szerelvények Poprád és Csorbató között, meglehetősen kihasználtan, sokszor zsúfoltan.

 

A szembejövő vonatok itt, Ótátrafüreden találkoznak, illetve itt lehet átszállni a csatlakozó, Ótátrafüred és Tátralomnic között ingázó szerelvényre.

A járműparkot 15 darab (425.951-425.965) korszerű, alacsonypadlós Stadler GTW 2/6 alkotja, melyek 2000-2002-ben készültek, illetve 2006-ban még egy példány érkezett. E vonatok jellemzően csatolva, de kisebb forgalmú időszakokban szólóban is közlekednek. Ezen kívül még néhány üzemi és nosztalgia jármű is gyarapítja a TEZ állományát.

A környéken több helyen találhatóak különböző siklók, libegők, lanovkák. A kép a tarajkai (Hrebienok) sikló ótátrafüredi végállomásán készült.

 

A TEZ hálózatához üzemeltetésileg és tarifailag a villamosok mellett még egy különleges üzem, a nagyvasút pozsonyi fővonalán fekvő Csorba és a villamossal közös csorbatói végállomás között ingázó fogaskerekű vasút is hozzátartozik. Az üzem 1896 és 1934 között gőzvontatással működött, majd hosszú évtizedek után 1970-ben építették újra, immár felsővezetékkel. Utazni sajnos nem tudtam rajta, de a Kriván megmászása előtt és után, reggel és este lőttem egy-egy képet a kihasználatlannak enyhén szólva sem nevezhető szerelvényről, Csorbatón.

Vissza a városba, az egyik MAN-hez.

Szintén egy helyis, alacsonypadlós kocsi, de ez már egy Troliga Leonis, melyekből szintén 2009-ben, szintén négy darab állt forgalomba az MAN-ekhez hasonlóan. A helyi járműállományhoz tartozik két emeletes Troliga Sirius is, sajnos nem láttam őket forgalomban.

 

 

Ezek a képek már vasárnap délután készültek, ennek megfelelően nagy volt a forgalom, elsősorban a különböző szlovák nagyvárosokat összekötő távolsági járatok miatt.

Míg a hazafelé tartó vonatra vártunk, én kimásztam a városhatárba, hogy kicsit még fotózzam a TEZ szerelvényeit.

Na ez a kép talán tényleg jó lett, legalábbis ahhoz képest, hogy nem nagyon volt időm válogatni a fotóhelyek között.

És ugyanaz a szerelvény, immár visszaindulóban a hegy felé.

Egy egyenáramú 163-as sorozatú mozdony a nagyvasúti szinten.

Ennek a képnek a minősége a fényviszonyok miatt már tényleg a legalja, de ki tudja, hogy 460-as motorvonatot fogok-e még itt fotózni. Bár a közeljövőben mindenképp vissza kell majd térnem ide alaposabban fotózni a környéken, mert bőven van mit, és közlekedéstől függetlenül is egy nagyszerű, szép, barátságos hely a Magas-Tátra és környéke.

Főoldal