Kirándulás a Magas-Tátrában Szeptember
elején néhány haverral a Magas-Tátrához utaztunk egy hosszú hétvégére, kicsit
még lazítani a félévkezdés előtt, valamint megmászni a Krivánt. Ennek
megfelelően a hangsúly nem a fotózáson volt, de ha az utamba került
valami közösségi közlekedési jármű, azt azért lekaptam. A térség
központja egyértelműen a Kassa-Pozsony vasúti fővonalon fekvő
Poprád, mi is a városban foglaltunk szállást. Poprád
vasúti csomópont, nagyvasúti vonalakon kívül innen indul a
keskenynyomközű, egyvágányos, Tátrai villamosvasút (Tatranská elektrická
zeleznica - TEZ). Két kép az
állomás határában lévő felüljáróról. A háttérben a második szinten a
nagyvasútra merőlegesen látható a TEZ végállomása. Míg a
kocsiszín lent, az állomás mellett van, ez a Stadler szerelvény épp onnan áll
ki a vonalra. Poprád, mint
a térség központja, természetesen egy méretesebb buszállomással is
rendelkezik a vasút szomszédságában. A helyi és helyközi közlekedést a SAD
Poprad (Slovenská Autobusová Doprava poprádi üzemegysége) látja el, helyiben
többek között négy darab, 2009-ben forgalomba állított MAN Lion’s City
is közlekedik. A
járműpark jelentős részét viszont a szlovák, Troliga gyártmányú
autóbuszok képviselik. Délután
kivillamosoztunk a Tátrába, jobban mondva annak alacsonyabb, lakott részeihez.
A vasút Poprád és a képen látható Ótátrafüred (Stary Smokovec) közötti
szakaszát 1908-ban adták. 1911-ben megépült a Tátralomnicig (Tatranská
Lomnica), illetve Tátraszéplakra (Tatranská Polianka) vezető vonal, majd
egy évvel később utóbbit Csorbatóig (Strbské Plso) hosszabbították. A
vonal egyvágányú, villamosított, keskenynyomtávú, tehát az üzem gyakorlatilag
egyszerre tekinthető kisvasútnak, villamosnak, és helyiérdekű vasútnak.
Az üzemeltetést a szlovák vasút végzi, néhány plusz, ütemen felüli vonattól
eltekintve óránként közlekednek a szerelvények Poprád és Csorbató között,
meglehetősen kihasználtan, sokszor zsúfoltan. A
szembejövő vonatok itt, Ótátrafüreden találkoznak, illetve itt lehet
átszállni a csatlakozó, Ótátrafüred és Tátralomnic között ingázó
szerelvényre. A
járműparkot 15 darab (425.951-425.965) korszerű, alacsonypadlós
Stadler GTW 2/6 alkotja, melyek 2000-2002-ben készültek, illetve 2006-ban még
egy példány érkezett. E vonatok jellemzően csatolva, de kisebb forgalmú
időszakokban szólóban is közlekednek. Ezen kívül még néhány üzemi és
nosztalgia jármű is gyarapítja a TEZ állományát. A környéken több
helyen találhatóak különböző siklók, libegők, lanovkák. A kép a
tarajkai (Hrebienok) sikló ótátrafüredi végállomásán készült. A TEZ
hálózatához üzemeltetésileg és tarifailag a villamosok mellett még egy
különleges üzem, a nagyvasút pozsonyi fővonalán fekvő Csorba és a
villamossal közös csorbatói végállomás között ingázó fogaskerekű vasút
is hozzátartozik. Az üzem 1896 és 1934 között gőzvontatással
működött, majd hosszú évtizedek után 1970-ben építették újra, immár
felsővezetékkel. Utazni sajnos nem tudtam rajta, de a Kriván megmászása
előtt és után, reggel és este lőttem egy-egy képet a
kihasználatlannak enyhén szólva sem nevezhető szerelvényről,
Csorbatón. Vissza a
városba, az egyik MAN-hez. Szintén egy
helyis, alacsonypadlós kocsi, de ez már egy Troliga Leonis, melyekből
szintén 2009-ben, szintén négy darab állt forgalomba az MAN-ekhez hasonlóan.
A helyi járműállományhoz tartozik két emeletes Troliga Sirius is, sajnos
nem láttam őket forgalomban. Ezek a képek
már vasárnap délután készültek, ennek megfelelően nagy volt a forgalom,
elsősorban a különböző szlovák nagyvárosokat összekötő
távolsági járatok miatt. Míg a
hazafelé tartó vonatra vártunk, én kimásztam a városhatárba, hogy kicsit még
fotózzam a TEZ szerelvényeit. Na ez a kép
talán tényleg jó lett, legalábbis ahhoz képest, hogy nem nagyon volt időm
válogatni a fotóhelyek között. És ugyanaz a
szerelvény, immár visszaindulóban a hegy felé. Egy
egyenáramú 163-as sorozatú mozdony a nagyvasúti szinten. Ennek a
képnek a minősége a fényviszonyok miatt már tényleg a legalja, de ki
tudja, hogy 460-as motorvonatot fogok-e még itt fotózni. Bár a
közeljövőben mindenképp vissza kell majd térnem ide alaposabban fotózni
a környéken, mert bőven van mit, és közlekedéstől függetlenül is egy
nagyszerű, szép, barátságos hely a Magas-Tátra és környéke. |