Komló egy 25 ezer fős baranyai város, egykor
a bányászatról volt híres, de annak bezárása óta sajnos elég szegényes,
munkahely nem sok van, a legtöbben Pécsre járnak dolgozni. Mindezek ellenére
egy nagyon kellemes, szép környezetben fekvő város, a helyi járatok
megyeszékhelyeket, nagyvárosokat megszégyenítő sűrűséggel
járnak. Sajnos ez már nem sokáig lesz így, 2011 évvégén lehet, hogy a helyi
tömegközlekedés egész egyszerűen megszűnik. Komlónak sincs elég
pénze erre, mint az összes többi vidéki városnak, márpedig Komlón sok a
nyugdíjas, nagyok a távolságok a városon belül, és a lakótelepek dombokon
vannak, így itt már nem csak arról van szó, hogy ritkulnak a járatok, nő
az egyéni közlekedés aránya, hanem egész egyszerűen emberek tömegei nem fognak
tudni bejutni a belvárosba. Az államot ez persze nem érdekli, az a lényeg,
hogy a MÁV és a BKV megkapja a milliárdjait, az hogy a vidéki városokban 2-3
éven belül nem lesz tömegközlekedés (és szerintem ezt egyáltalán nem túlzás
kijelenteni), az senkit nem érdekel. A komlói helyi közlekedést a Pannon Volán látja
el, főleg Ikarus 260-asokkal. FLR-539 még viszonylag fiatal is, míg
JOB-447 már nem annyira. Két C56-os. Az autóbusz állomás a városközpontban, a
vasútállomás mellett található. A vasúton a közelmúltban indult újra a
forgalom. Nézzük meg azt a 266-ost közelebbről. Felmentem egy 12-essel a kórházhoz, a KDT-832-t
sajnos csak árnyékban sikerült fotózni. Komlón két darab, használtan
beszerzett, kocka Mercedes közlekedik, valamint két darab Mercedes-Benz
Conecto. Vissza a buszállomásra. A városban 4 darab
(LDC-661 - 664), alacsonypadlós Credo BN 12 közlekedik, 2008-ban vette
őket a Pannon. Szintén négy darab (LMB-982, 983, 983, LMC-226)
állt forgalomba az Autosan Solina H7 típusból, 2009-ben. JOB-432 és 451. Egy 1-essel kimentem Zobák-aknára. Régen itt
nagyon komoly bányászat folyt, sokkal több helyi járat közlekedett ide, még
decentrum is volt, a jobb alsó képen látható épület szerintem annak a
maradványa. A képek ne tévesszenek meg senkit, nem ilyen kihalt ez a hely,
mögöttem kezdődnek a lakóházak, még egy kisebb lakótelep is van itt,
kellemes környéknek tűnt. Az 1-es másik végállomása Kökönyös. Egy megállóra
van a 4-es, 5-ös, 19-es vonalaktól, így elég jó az ellátása ennek a
lakótelepnek. Fotóztam egy kicsit a Tröszt és Petőfi tér
közötti szerpentinen: LMB-982. LDC-661 oda-vissza. Komlón is gyakran előfordul, hogy helyközi
kocsik segítenek be a helyi közlekedésbe, pedig az FLJ-031 helyett jobban
örültem volna egy Ikarusnak. LMB-983 és 982. Természetesen pont akkor borult be, amikor végre
jött egy 260-as. Nem tudom mit keresett itt 8-as viszonylatjelzéssel, talán
1-esbe szerelt át. LMB-985. Néhány kép az 5-10 percenként közlekedő 8, 8A
vonalról. JOB- JOB-434 Kenderföld és a Tompa utca között. A
szilvási, somági, kenderföldi lakótelepek egy nagy dombon fekszenek, így jó
kis szerpentineken lehet megközelíteni őket. Ezeket a városrészeket a 8-as egy óriáshurokban
szolgálja ki az óramutató járásával ellenkező irányban, a 8A-s ezzel
ellentétesen halad (egy szakaszon más útvonalon). JOB- Az épp helyin közlekedő, amúgy helyközis
Credo Somágon, az Attila utcán. Ha már helyközi, jobban örültem volna egy
Ikarus 266-osnak. A már látott Csak az egyik Conectot, IIP-775-öt sikerült
fotózni, azt is csak így, mivel pont ekkor borult be. Megint A következő fotóhely Körtvélyes. Ez a
lakótelep a belvárostól viszonylag nagy távolságra van, messziről elég
látványos, ahogy egy domboldalon, a semmi közepén áll néhány bérház. Ide
10-30 percenként jár a 19-es. JOM-903 és JOB-432 közeledik a lakótelephez, a
háttérben Mecsekfalu széle látható. A jobboldali kép különösen tetszik. 432 jön vissza. Ha valóban megszűnik a
tömegközlekedés, nem tudom mihez fognak kezdeni az itt lakók. JOB-430 Dávidföldön, az 5-ös végállomásánál.
Sajnos már megint beborult. A következő körben a Móricz Zs. utcai
megállónál. Itt válik szét az 5-ös... ... és a 19-es. Már megint egy helyközi kocsi, de
legalább most nem a Credo. Na csak mondani kellett. FLR-308 Sikondán
keresztül Ligetre közlekedett. JYH- A 19-esen nem bír egy normális, helyis kocsi
jönni? Kezdett elegem lenni a folyamatosan változó (egyik
pillanatban süt a nap, másikban be van borulva) időjárásból, ezért úgy
döntöttem, visszamegyek Pécsre.
De előtte még lőttem párat a buszállomáson, ezt a 266-ost például
kár lett volna kihagyni. KOX-892-t nem láttam forgalomban,
valószínűleg tartalék volt. Két helyközis gép. LDC-663 és Sok 260-ast láttunk már ezen az oldalon, de
helyköziset még nem: JLZ-148. Komló kellemes hely, jó tömegközlekedéssel, kár
lenne, ha megszűnne. |