Komlói képek

Komló egy 25 ezer fős baranyai város, egykor a bányászatról volt híres, de annak bezárása óta sajnos elég szegényes, munkahely nem sok van, a legtöbben Pécsre járnak dolgozni. Mindezek ellenére egy nagyon kellemes, szép környezetben fekvő város, a helyi járatok megyeszékhelyeket, nagyvárosokat megszégyenítő sűrűséggel járnak. Sajnos ez már nem sokáig lesz így, 2011 évvégén lehet, hogy a helyi tömegközlekedés egész egyszerűen megszűnik. Komlónak sincs elég pénze erre, mint az összes többi vidéki városnak, márpedig Komlón sok a nyugdíjas, nagyok a távolságok a városon belül, és a lakótelepek dombokon vannak, így itt már nem csak arról van szó, hogy ritkulnak a járatok, nő az egyéni közlekedés aránya, hanem egész egyszerűen emberek tömegei nem fognak tudni bejutni a belvárosba. Az államot ez persze nem érdekli, az a lényeg, hogy a MÁV és a BKV megkapja a milliárdjait, az hogy a vidéki városokban 2-3 éven belül nem lesz tömegközlekedés (és szerintem ezt egyáltalán nem túlzás kijelenteni), az senkit nem érdekel.

 

A komlói helyi közlekedést a Pannon Volán látja el, főleg Ikarus 260-asokkal. FLR-539 még viszonylag fiatal is, míg JOB-447 már nem annyira.

 

Két C56-os.

Az autóbusz állomás a városközpontban, a vasútállomás mellett található. A vasúton a közelmúltban indult újra a forgalom.

Nézzük meg azt a 266-ost közelebbről.

Felmentem egy 12-essel a kórházhoz, a KDT-832-t sajnos csak árnyékban sikerült fotózni. Komlón két darab, használtan beszerzett, kocka Mercedes közlekedik, valamint két darab Mercedes-Benz Conecto.

Vissza a buszállomásra. A városban 4 darab (LDC-661 - 664), alacsonypadlós Credo BN 12 közlekedik, 2008-ban vette őket a Pannon.

Szintén négy darab (LMB-982, 983, 983, LMC-226) állt forgalomba az Autosan Solina H7 típusból, 2009-ben.

 

JOB-432 és 451.

 

 

Egy 1-essel kimentem Zobák-aknára. Régen itt nagyon komoly bányászat folyt, sokkal több helyi járat közlekedett ide, még decentrum is volt, a jobb alsó képen látható épület szerintem annak a maradványa. A képek ne tévesszenek meg senkit, nem ilyen kihalt ez a hely, mögöttem kezdődnek a lakóházak, még egy kisebb lakótelep is van itt, kellemes környéknek tűnt.

Az 1-es másik végállomása Kökönyös. Egy megállóra van a 4-es, 5-ös, 19-es vonalaktól, így elég jó az ellátása ennek a lakótelepnek.

Fotóztam egy kicsit a Tröszt és Petőfi tér közötti szerpentinen: LMB-982.

 

LDC-661 oda-vissza.

Komlón is gyakran előfordul, hogy helyközi kocsik segítenek be a helyi közlekedésbe, pedig az FLJ-031 helyett jobban örültem volna egy Ikarusnak.

 

LMB-983 és 982.

Természetesen pont akkor borult be, amikor végre jött egy 260-as. Nem tudom mit keresett itt 8-as viszonylatjelzéssel, talán 1-esbe szerelt át.

LMB-985.

Néhány kép az 5-10 percenként közlekedő 8, 8A vonalról. JOB-445 a belvárosban.

 

JOB-434 Kenderföld és a Tompa utca között. A szilvási, somági, kenderföldi lakótelepek egy nagy dombon fekszenek, így jó kis szerpentineken lehet megközelíteni őket.

Ezeket a városrészeket a 8-as egy óriáshurokban szolgálja ki az óramutató járásával ellenkező irányban, a 8A-s ezzel ellentétesen halad (egy szakaszon más útvonalon). JOB-435 a Berek utca és Gagarin utcai megállók között.

Az épp helyin közlekedő, amúgy helyközis Credo Somágon, az Attila utcán. Ha már helyközi, jobban örültem volna egy Ikarus 266-osnak.

A már látott 435 a Vörösmarty utcai megállóban.

 

Csak az egyik Conectot, IIP-775-öt sikerült fotózni, azt is csak így, mivel pont ekkor borult be.

Megint 435. A '80-as években nem csak a 8, 8A szolgálta ki a környéket, a 10-es számcsoportban jellemzően a munkásjáratok voltak, amik a különböző városrészeket kötötték össze a bányákkal. Többek között a 10-es, 11-es Kenderföldről járt Béta-, illetve Zobák-aknához, a 13, 13M járatok Szilvásról Béta-aknára, a 17-es Szilvásról Zobákra, a 17M Szilvásról a Carbonhoz. A bányák bezárásával ezek a járatok is megszűntek.

A következő fotóhely Körtvélyes. Ez a lakótelep a belvárostól viszonylag nagy távolságra van, messziről elég látványos, ahogy egy domboldalon, a semmi közepén áll néhány bérház. Ide 10-30 percenként jár a 19-es.

 

JOM-903 és JOB-432 közeledik a lakótelephez, a háttérben Mecsekfalu széle látható. A jobboldali kép különösen tetszik.

432 jön vissza. Ha valóban megszűnik a tömegközlekedés, nem tudom mihez fognak kezdeni az itt lakók.

 

JOB-430 Dávidföldön, az 5-ös végállomásánál. Sajnos már megint beborult.

 

A következő körben a Móricz Zs. utcai megállónál. Itt válik szét az 5-ös...

... és a 19-es. Már megint egy helyközi kocsi, de legalább most nem a Credo.

Na csak mondani kellett. FLR-308 Sikondán keresztül Ligetre közlekedett.

JYH-244, a másik 5-ösön közlekedő busz. Menetrend szerint innen még 9 perc a dávidföldi végállomás, a valóságban kb. 3-4. De például az 1-es vonalon is túlvan becsülve a menetidő, a menetrendben lévő 20 helyett a valóságban lazán meg van 15 perc alatt.

A 19-esen nem bír egy normális, helyis kocsi jönni?

Kezdett elegem lenni a folyamatosan változó (egyik pillanatban süt a nap, másikban be van borulva) időjárásból, ezért úgy döntöttem, visszamegyek Pécsre. De előtte még lőttem párat a buszállomáson, ezt a 266-ost például kár lett volna kihagyni.

 

KOX-892-t nem láttam forgalomban, valószínűleg tartalék volt.

 

Két helyközis gép.

 

LDC-663 és 664 a Kossuth L. utcán.

Sok 260-ast láttunk már ezen az oldalon, de helyköziset még nem: JLZ-148. Komló kellemes hely, jó tömegközlekedéssel, kár lenne, ha megszűnne.

Főoldal