Kora tavaszi képek 2007 után
2012. március elsején újra sikerült tönkretenni a miskolci tömegközlekedést.
Elvileg 7%-os teljesítménycsökkentés történt, a valóságban viszont vonaltól
és időszaktól függően nem ritkán 50%-os ritkítás lett. Az 1-es, 1A-s
vonal gyakorlatilag használhatatlanná vált, elvileg a párhuzamos
villamosközlekedés miatt, viszont a villamos nem lett gyakrabb, sőt
hétvégén sokkal ritkább (vasárnap délelőtt a belvárosi szakaszon például
feleannyi jár, mint eddig). Az ország egyik legnagyobb lakótelepét kiszolgáló
35-ös pedig vasárnap 20 percenként jár, olyan, mintha nem is lenne (bő
egy éve még 10 percenként járt, kihasználtan). Bár történt egy két pozitív
változás is vonalösszekötések képében, de már olyan ritkák a járatok, hogy az
nem sokat ér. Ráadásul a menetrend továbbra is MVK-s: se nem ütemes, se nem
egyenletes, továbbra sincsenek összehangolva a járatok (sokszor még az egy
útvonalon, azonos követéssel közlekedők sem), továbbra is gazdaságtalan
a hálózat (ahová és amikor nem kellene, sok járat van, ahová meg kéne, nincs
elég). Persze már most, néhány hét elteltével látszik a sokkal
üresebb buszokon, villamosokon, hogy nem fognak tudni 300 milliót
megspórolni, újra öngólt rúgtak. A 33-as megszűnt, helyette az
amúgy a Szondy helyett a Tiszaira közlekedő 21-es tér be a
Szövő-Gyár utcára. A 21-es eddigi útvonalán 21B jelzéssel indult egy új
viszonylat munkanapokon. Ez kivételesen pozitív változás, a 21-es jobb
kiszolgálást ad a környéknek és a 21-21B gyakrabban jár, mint eddig a 21-es.
A képek az Üveggyárnál készültek. Ez persze azt is jelenti, hogy a
Wesselényi utcánál ezentúl a 21-es helyett a 21B-s áll meg. A 21-es 2007 előtt is a Tiszairól
indult, majd a megszűnt 101B-st pótlandó átkerült a végállomása a Szondi
György utcára. Sokan követelték az eredeti végpont visszaállítását,
„megoldásként” a 2011-es nyári menetrend bevezetése óta napi
néhány, a menetrendben aláhúzott indulás a Szondi helyett a Tiszaira
közlekedett, 21T jelzéssel. Március elseje után a T jelzés okafogyottá vált. A 31-es megrövidült, ezentúl csak az
Avas városközpontig közlekedik. Csúcson kívül valóban felesleges volt az
egyetemre járnia, de a városközponti végállomás értelmetlen, ha már nem az
egyetemre jár, tárja fel jobban a lakótelepet, több értelme lenne, ha például
újra a III. ütembe járna. Szerintem azt mondanom sem kell, hogy a másfél
évvel ezelőtti menetrendhez képest kb. feleannyi járat van, persze az is
csoda, hogy egyáltalán még létezik a vonal. A 19-es ezentúl (újra) nem érinti a
DIGÉP-et (illetve hivatalosan már Diósgyőri Ipari Park), és az
Újgyőri felé a komlóstetői lakótelep érintésével közlekedik. Ez
azért „jó”, mert a 67-es ennek hatására meg lett ritkítva, így
akik a lakótelepre mennek (és az utasok között nyilván azok vannak többen) kénytelenek
kerülővel menni, ha pedig pont kifognak egy 67-est, a két viszonylat
hangolása miatt az is perceket áll a Lomb utcai végállomásán, egy megállóval
a lakótelep, a legtöbb utas célja előtt. Nem csoda, hogy gyorsan esett
is egy hatalmasat az utasszám. A rövid életű 38B-s betétjárat
megszűnt, helyette az újra az Avas városközpontig közlekedő 34-es
sűríti csúcsban 15 percesre a bodótetői közlekedést. Az EKG-859
homlokfala amúgy 2010 nyarán lett sárga-kék, korábban a BKV-nál használt színterv
szerint volt festve. Viszonylattábla. A 21-esen történt
változások jóvoltából továbbra sem maradunk B-s jelzés nélkül. A 12-es a 2007 előtti állapothoz
hasonlóan újra az egyetemig közlekedik, ez persze azt is jelenti, hogy
ritkább lett, viszont csuklós. Az első kép a Megyei kórháznál készült. Még egy MAN NL, most a 24-esen, amit
nem bántottak. Vasárnap van, hogy gyakrabban jár, mint az ország legnépesebb
lakótelepére közlekedő 35-ös. Átszerelés miatt előfordult, hogy
egy-két körre csuklós is beugrott. A viszonylatot amúgy 2010-ben, egy
ritkítás után szólósították, kezdetben nagy tömeg volt, de aztán
természetesen zuhant egyet az utasszám, nem lennék meglepve, ha az árbevétel
többet csökkent volna, mint amennyit a szólósítással spóroltak. A 22-es megmaradt, jóval ritkábban,
viszont a Villanyrendőrt már egyik viszonylat sem érinti. A Szemere utcai végállomásnak és a
belvárosi forgolódásnak semmi értelme nem volt, kár hogy öt évbe telt, mire
az MVK is rájött. Hétvégén a villamost is nagyon
brutálisan megritkították (miközben az 1-1A is használhatatlan lett), a 2-es
nem jár, csak az 1-es, az is ritkábban. A vasgyári hurokban meghirdették a
0-st, de vágányzár miatt hétvégente járt a 2-es (Diósgyőrbe VP), párszor
volt villamospótló, majd az MVK rájött, hogy 0-1 utas miatt nincs értelme
villamost közlekedtetni, a sok (de természetesen véletlenül sem hangolt)
busszal be lehet menni, így a 0-s végül el sem indult. Az előző kép hátterében már
látható volt a Negyedik utcai telep, ahol a leselejtezett Lohner C3-as
pótkocsik állnak. Egyébként hiába az 1-es és 1A-s busz
szétbarmolása, nem nőtt a villamos utasforgalma, sőt mintha
csökkent volna. A villamosközlekedés amúgy így a felújítás után még a
korábbinál is lassabb lett, részben a sokkal több, nagyon rosszul hangolt
lámpa miatt. A 21-es hétvégi, véletlenül sem ütemes
20-30 perces követése is szép. Miből tartana délelőtt is 20 percenként
járatni, ha már a 33-as úgyis megszűnt. Az Újgyőri átépítése miatt a
csuklósok a 16-os és 68-as korábbi felszállóhelyén parkolnak. A 6-oson 40
perc a fordulóidő, hétvégén délelőtt három kocsi van rajta, vagyis
járhatnának ütemesen, 20 percenként. De nem: már vagy 20 éve a követés 22-25
perc, a buszok meg a fél műszakban a végállomáson állnak. Március 19. és április 7. között
vágányzár volt Diósgyőr és Felső-Majláth között, a pár perces
útvonalon szóló kocsik pörögtek a sofőrök nagy „örömére”. A pótlás kivételesen színvonalasra
sikerült, a villamoshoz hasonló gyakorisággal jártak, igaz itt is
előfordult néha, hogy a pótló a villamos beérkezésekor elhúzott
Diósgyőrből. Bölcs utca. Ezért volt vágányzár. Na meg a
majláthi végállomás építése miatt. Egyik délután a Kiliánban fotóztam, a
21-es mellett újabban 21B is van, na meg az 1A is itt fordul. Elsőnek
AKD-541. A Rábák újabban össze-vissza, szinte
mindenhol feltűnnek. Mint látható, a 21-es szóló lett, a
21B-s csuklós. Az 1A-s utasforgalma a rövidítés miatt
csökkent, de a villamoson nem lettek többen. A 21B-n délután óránként három, a
21-esen két indulás van, tehát jó MVK „szabvány” szerint megint
sikerült úgy csinálni, hogy ne lehessen jól hangolni. Persze az 1-es és 1A-s is kemény:
délután mindkettő 15 percenként jár, de a közös szakaszon nem 7-8 perc a
követés, hanem 5-10. Na, végre egy 280-as. A ritkítások
miatt a közeljövőben már csak nagyon kevés marad belőlük. Na, még egy Neoplan. Ugorjunk le a főtérre. AKD-530 az Olvasztár úton. A 19-67 délután 10 percenként jár,
ilyenkor tömeg van (illetve egyre inkább csak volt), majd van egy rövid
időszak, amikor 6 percenként, ekkor meg üresen. Sokkal jobb lenne, ha
egész délután inkább egyenletesen, mondjuk 8 percenként járna. Egyébként a
19-esen eddig sokan voltak, azóta már a lakótelepet is érinti, és mégis esett
rajta az utasszám. Ez is jó példa, hogy milyen sokat tud majd
„spórolni” az MVK a járatrikítással. A 9-es a délután nagy részében
félóránként jár (persze MVK-san, vagyis 25 és 35 perc között mindenféle
követés szerepel, véletlenül sem ütemes), de délután négykor van olyan, hogy
két járat között tíz perc van, persze az utasszám ezt nem indokolja. Akkor
inkább járjon kicsit több ideig húszpercenként, ha legalább csúcsban
egyenletesen, gyakrabban járna, lehet, az itt lakók is észrevennék, hogy van
erre buszjárat, a jelenlegi, sokszor óránkénti követés (minden kör után fél
óra állással az Újgyőrin) nem éppen utas vonzó. Egyébként nem is
feltétlenül a ritkítás a baj, hanem az, hogy ennyiből sokkal jobbat is
ki lehetne hozni, a hálózatban semmi rendszer nincs, mintha minden vonal
menetrendjét más ember készítené, és nem tudná, hogy az övén kívül más
viszonylat is létezik. Estig lehetne a példákat sorolni: az Avasról délután
például a 29-esen és a 32-esen is hat indulás van óránként, vagyis járhatna
10-10 percenként, az Avas gerincén 5 percenként lenne közlekedés. Ehhez
képest a 29-esnél 8 és 15 között össze-vissza mindenféle követés van, és
véletlenül sincsenek összehangolva. Az egyetemre délelőtt húsz
percenként jár a 12-es, a 22-esen is majdnem három indulás van ilyenkor,
mégis rendszeresen húsz percig semmi, aztán egymás után a 12-es és a 22-es
(persze úgy, hogy az előadás vége előtt egy-két perccel elmegy a
busz, aztán amikor mindenki menne, húsz percig semmi). Vagy ami még
gyönyörűbb: délután ötkor a 14H indulása a Repülőtérről: 00,
12, 24, 36, 48 (kivételesen pont ütemes), a vele nagyrészt párhuzamosan
közlekedő 12-esen szintén 5 indulás van (vagyis átlag 12 perc, a közös
szakaszon így tudnának 6 percenként járni). Ehhez képest a 12-es indulásai:
04, 11, 23, 44, 54 (van benne 8 és 20 perces követés is). Szerintem ez
mindent elárul a miskolci menetrendkészítésről. Nemes gesztus, hogy az
esélyegyenlőség jegyében az MVK értelmi fogyatékosokat alkalmaz, de
lehet, nem a menetrendszerkesztést kellene rájuk bízni. |