Néhány kép Kassáról Kassán 2007-ben jártam először és utoljára, így
októberben már érett egy újabb kirándulás. Vasárnap lévén nem volt túl nagy
forgalom, de kihaltság se, pont kellemes volt. Ráadásul az időjárás is
ideális volt a fotózáshoz. Miután az állomáson nagy nehezen, kézzel-lábbal sikerült
napijegyet vennem, a főutca végén a Maraton téren (Námestie Maratónu
mieru) kezdtem a fotózást. Vasárnap lévén a T3-as és T6-os Tátrák is szólóban
jártak. Itt van a 6-os hangulatos végállomása is egy háztömb
körül. Tatra T3-asok 1963 óta közlekednek a városban, 1989-ig 192 darabot
állított forgalomba a DPMK. Jelenleg is több, mint hatvan közlekedik még, ami
nem is baj, nagyon jó kis gépek. A Tatra T6A5-ösök már jóval fiatalabbak és kevesebb is
van belőlük: 1991-92-ben 30 darab állt forgalomba. A harmadik kassai villamos típus (illetve van egy
negyedik is, de arról majd később) a nálunk is ismert Tatra KT8D5,
melyek a '80-as évek végén álltak forgalomba, és a képen láthatóhoz hasonlóan
az elmúlt években több példány is alacsonypadlós középrészt kapott. A
rendszerváltás után lecsökkent utasszám miatt több kocsit is eladtak, a
legtöbbet pont Miskolcra (alig 1-2 évesen). A képek amúgy a 7-es vonal néhány megállós önálló
szakaszán készültek. A viszonylatok ilyenkor 20 percenként járnak, de
hangolva, így a legtöbb helyen 10 perces a követés (plusz általában van egy
harmadik viszonylat is, ami rövidebb szakaszon fut együtt a másik
kettővel). Ez már az egyik legnagyobb villamos végállomás,
Havlíčkova. Hétvégén csak nagyon kevés csuklós Tatra van kint,
főleg az alacsonypadlósok, mivel a menetrendben meg vannak hirdetve. Ez
a hagyományos példány valószínűleg tartalék volt. Két klasszikus, piros-fehér festésű T3-as. És egy felújított jármű. Hiába
a 21. század, hiába a ritka hétvégi menetrend, a T3-as típus még mindig
meghatározó. Ezen
a képen a korábbi nagyobb forgalomhoz méretezett végállomási tartózkodó is
látható. A jelenlegi 15-20 (illetve a 6-oson és a 9-esen újabban 12-15)
perces ütem helyett régen 12-20-as volt a mostanihoz képest több
viszonylattal. A jelenleg nem létező 1-es például innen Važecká-hoz
járt. Elindultam
a város felé, próbáltam útközben fotózni, amennyire az autóforgalomtól
lehetett. Egy
kis zoom csodákra képes. A
kassai villamos hálózat legérdekesebb vonala a vasúti jellegű (lakatlan
területen vezető), 11 km-es vasműi vonal (a youtubeon
van erről egy nagyon jó videó). 1961 szeptember elsején kezdték el
építeni, 1964 november 7-én adták át a forgalomnak. Hétvégén a
vasútállomásról óránként jár rajta az R1-es, műszakváltáskor azonban
rövid idő alatt több (R-rel jelölt) járat is közlekedik a város
különböző pontjairól. A 14 órai műszakváltáshoz közlekedő
kocsikat kaptam el a vonal kiágazásánál, először egy R3-as jött a már
ismert Havlíčkova felől. Nem
kellett sokat várni a hernád-parti Nad Jazerom lakótelepről jövő
R2-esre sem. A
háttérben közben egy 6-os kanyarodott a város felé. A
műszakos villamosokon nagy tömeg volt. A rendszerváltás után nyilván
esett a forgalom (a '80-as években csúcsban háromkocsis T3 szerelvények is
közlekedtek), de azért még ma is több, mint 10 ezren dolgoznak a
vasműben. Még
egy műszakos villamos, aztán a 22 órai váltásig újra óránkénti követés. A
404-es az Idanská megállóban. Ezen
a szakaszon egyébként a vasműin kívül csak a 6-os jár 20 percenként,
viszont hangolva a szintén 20 percező 10-es busszal. Háttérben
a jégcsarnok. Az
alacsonypadlós, gázüzemű Tedom C12 G típusú autóbuszokból 19 darab állt
forgalomba 2007-2008-ban. Utazni nem sikerült vele, de kívülről jó
gépnek tűnik. Kassán
nem jellemző a busz-villamos párhuzamos közlekedés, de a belvárosban
előfordul. A
trolibuszhálózat 1993-ban nyílt meg, jelenleg két vonalon járnak a Skoda 14
Tr (szóló) és 15Tr (csuklós) járművek. Ezután
a 4-es két megállós önálló szakasza következett a Miskolc felé vezető
főút mentén. Érdekesség, hogy a kilencvenes években csúcsban,
félóránként 8-as jelzéssel is közlekedett villamos Barca és az Amfiteáter
között. Ezután
már csak a Námestie osloboditeľov-on (Felszabadulás tér) fotóztam. Egy
Ikarus 415-ös útban a hírhedt Luník IX lakótelepre. Innen
indul amúgy a főutca, amin 1986-ig a villamos is járt, de aztán
kitiltották és egy elkerülő szakaszt építettek, aminek komoly utasszám
csökkenés lett a vége. Még
egy érdekesség: régen volt egy időszak, amikor a 2-es és a 3-as
viszonylat összevontan közlekedett, mindkét irányban vasútállomás betéréssel.
Hogy ez az utasokat ne zavarja meg egyik irányba 2-es, visszafelé 3-as volt a
viszonylatszám. Jellemző
busztípus a Solaris Urbino 15, melyből 35 darab áll az utasok
szolgálatában. A
legkorszerűbb járművek azonban az Irisbus Citelis 18-asok. Az
első példányok 2009-ben álltak forgalomba még a korábbi, zöld-sárga
színterv szerint festve, azóta már megjelentek a fehér-kék-sárga
festésűek is. Ezért
a képért futottam egy kicsit: egy régi klasszikus, piros-fehér kocka Karosa
busz (Karosa B 732), ami korábban az ország egyik jellemző busztípusa
volt. Ma már kihalófélben vannak. A
ráncfelvarrott verzió: Karosa B 952. A
Skoda trolik szintén a Cseh(szlovák) ipar termékei. Akárcsak
a Tatra villamosok. És a cseh gépgyártás a rendszerváltás után sem esett szét
teljesen. Ennek
egyik jele a Pragoimex által gyártott, a középső ajtónál alacsonypadlós
Vario LF típus. Kassa közel 20 év után vásárolt új villamost, a 701-es
áprilisban érkezett a DPMK telephelyére. Nekem tetszik, még annak ellenére
is, hogy a közlekedési vállalat új színterve szerint van festve. És ha már
fejlesztés: uniós pénzből a Szepsibe tartó vasútvonalat villamosítják,
és alkalmassá teszik villamosok közlekedésére, Szepsin pedig egy új
villamos-busz csomópont jön létre. Így a jelenleg kihasználatlan, ritka, a
települések szélén lévő vasút új értelmet nyer, és kiválthatóak a
Kassa-Szepsi között közlekedő buszok, szóval a jövőben érdemes lesz
gyakrabban látogatnom a várost. |