Néhány kép Kassáról

Kassán 2007-ben jártam először és utoljára, így októberben már érett egy újabb kirándulás. Vasárnap lévén nem volt túl nagy forgalom, de kihaltság se, pont kellemes volt. Ráadásul az időjárás is ideális volt a fotózáshoz.

  

Miután az állomáson nagy nehezen, kézzel-lábbal sikerült napijegyet vennem, a főutca végén a Maraton téren (Námestie Maratónu mieru) kezdtem a fotózást. Vasárnap lévén a T3-as és T6-os Tátrák is szólóban jártak.

  

Itt van a 6-os hangulatos végállomása is egy háztömb körül. Tatra T3-asok 1963 óta közlekednek a városban, 1989-ig 192 darabot állított forgalomba a DPMK. Jelenleg is több, mint hatvan közlekedik még, ami nem is baj, nagyon jó kis gépek.

A Tatra T6A5-ösök már jóval fiatalabbak és kevesebb is van belőlük: 1991-92-ben 30 darab állt forgalomba.

  

A harmadik kassai villamos típus (illetve van egy negyedik is, de arról majd később) a nálunk is ismert Tatra KT8D5, melyek a '80-as évek végén álltak forgalomba, és a képen láthatóhoz hasonlóan az elmúlt években több példány is alacsonypadlós középrészt kapott. A rendszerváltás után lecsökkent utasszám miatt több kocsit is eladtak, a legtöbbet pont Miskolcra (alig 1-2 évesen).

A képek amúgy a 7-es vonal néhány megállós önálló szakaszán készültek. A viszonylatok ilyenkor 20 percenként járnak, de hangolva, így a legtöbb helyen 10 perces a követés (plusz általában van egy harmadik viszonylat is, ami rövidebb szakaszon fut együtt a másik kettővel).

Ez már az egyik legnagyobb villamos végállomás, Havlíčkova. Hétvégén csak nagyon kevés csuklós Tatra van kint, főleg az alacsonypadlósok, mivel a menetrendben meg vannak hirdetve. Ez a hagyományos példány valószínűleg tartalék volt.

  

Két klasszikus, piros-fehér festésű T3-as.

  

És egy felújított jármű.

Hiába a 21. század, hiába a ritka hétvégi menetrend, a T3-as típus még mindig meghatározó.

Ezen a képen a korábbi nagyobb forgalomhoz méretezett végállomási tartózkodó is látható. A jelenlegi 15-20 (illetve a 6-oson és a 9-esen újabban 12-15) perces ütem helyett régen 12-20-as volt a mostanihoz képest több viszonylattal. A jelenleg nem létező 1-es például innen Važecká-hoz járt.

Elindultam a város felé, próbáltam útközben fotózni, amennyire az autóforgalomtól lehetett.

 

Egy kis zoom csodákra képes.

A kassai villamos hálózat legérdekesebb vonala a vasúti jellegű (lakatlan területen vezető), 11 km-es vasműi vonal (a youtubeon van erről egy nagyon jó videó). 1961 szeptember elsején kezdték el építeni, 1964 november 7-én adták át a forgalomnak. Hétvégén a vasútállomásról óránként jár rajta az R1-es, műszakváltáskor azonban rövid idő alatt több (R-rel jelölt) járat is közlekedik a város különböző pontjairól. A 14 órai műszakváltáshoz közlekedő kocsikat kaptam el a vonal kiágazásánál, először egy R3-as jött a már ismert Havlíčkova felől.

Nem kellett sokat várni a hernád-parti Nad Jazerom lakótelepről jövő R2-esre sem.

A háttérben közben egy 6-os kanyarodott a város felé.

A műszakos villamosokon nagy tömeg volt. A rendszerváltás után nyilván esett a forgalom (a '80-as években csúcsban háromkocsis T3 szerelvények is közlekedtek), de azért még ma is több, mint 10 ezren dolgoznak a vasműben.

 

Még egy műszakos villamos, aztán a 22 órai váltásig újra óránkénti követés.

 

A 404-es az Idanská megállóban.

 

Ezen a szakaszon egyébként a vasműin kívül csak a 6-os jár 20 percenként, viszont hangolva a szintén 20 percező 10-es busszal.

Háttérben a jégcsarnok.

 

Az alacsonypadlós, gázüzemű Tedom C12 G típusú autóbuszokból 19 darab állt forgalomba 2007-2008-ban. Utazni nem sikerült vele, de kívülről jó gépnek tűnik.

Kassán nem jellemző a busz-villamos párhuzamos közlekedés, de a belvárosban előfordul.

A trolibuszhálózat 1993-ban nyílt meg, jelenleg két vonalon járnak a Skoda 14 Tr (szóló) és 15Tr (csuklós) járművek.

 

Ezután a 4-es két megállós önálló szakasza következett a Miskolc felé vezető főút mentén. Érdekesség, hogy a kilencvenes években csúcsban, félóránként 8-as jelzéssel is közlekedett villamos Barca és az Amfiteáter között.

Ezután már csak a Námestie osloboditeľov-on (Felszabadulás tér) fotóztam. Egy Ikarus 415-ös útban a hírhedt Luník IX lakótelepre.

 

Innen indul amúgy a főutca, amin 1986-ig a villamos is járt, de aztán kitiltották és egy elkerülő szakaszt építettek, aminek komoly utasszám csökkenés lett a vége.

Még egy érdekesség: régen volt egy időszak, amikor a 2-es és a 3-as viszonylat összevontan közlekedett, mindkét irányban vasútállomás betéréssel. Hogy ez az utasokat ne zavarja meg egyik irányba 2-es, visszafelé 3-as volt a viszonylatszám.

Jellemző busztípus a Solaris Urbino 15, melyből 35 darab áll az utasok szolgálatában.

A legkorszerűbb járművek azonban az Irisbus Citelis 18-asok. Az első példányok 2009-ben álltak forgalomba még a korábbi, zöld-sárga színterv szerint festve, azóta már megjelentek a fehér-kék-sárga festésűek is.

Ezért a képért futottam egy kicsit: egy régi klasszikus, piros-fehér kocka Karosa busz (Karosa B 732), ami korábban az ország egyik jellemző busztípusa volt. Ma már kihalófélben vannak.

A ráncfelvarrott verzió: Karosa B 952.

A Skoda trolik szintén a Cseh(szlovák) ipar termékei.

Akárcsak a Tatra villamosok. És a cseh gépgyártás a rendszerváltás után sem esett szét teljesen.

 

Ennek egyik jele a Pragoimex által gyártott, a középső ajtónál alacsonypadlós Vario LF típus. Kassa közel 20 év után vásárolt új villamost, a 701-es áprilisban érkezett a DPMK telephelyére. Nekem tetszik, még annak ellenére is, hogy a közlekedési vállalat új színterve szerint van festve. És ha már fejlesztés: uniós pénzből a Szepsibe tartó vasútvonalat villamosítják, és alkalmassá teszik villamosok közlekedésére, Szepsin pedig egy új villamos-busz csomópont jön létre. Így a jelenleg kihasználatlan, ritka, a települések szélén lévő vasút új értelmet nyer, és kiválthatóak a Kassa-Szepsi között közlekedő buszok, szóval a jövőben érdemes lesz gyakrabban látogatnom a várost.

Főoldal