Nógrádi vonatozás Június
közepén az újabban (illetve már néhány éve) vasútbaráttá és fotóssá váló
öcsémet elkísértem egy nógrádi kirándulásra, melynek célja elsősorban a
Balassagyarmat környéki mellékvonalak megismerése és beutazása volt. A fotózást
Aszódon kezdtük, először két, Budapest-Hatvan vonalon közlekedő
Flirt szerelvény került a fényképezők elé, balra a 13-as, jobbra az
58-as. Engem meglepett, hogy így reggel a Pest felől érkező
vonatról is mennyien leszálltak, azt gondolná az ember, hogy ilyenkor ebben
az irányban minimális a forgalom, mivel mindenki pont Pestre megy dolgozni,
tanulni. Az Eger felé
közlekedő Szalajka hibrid IC is átrobogott az állomáson. IC-k hosszú
évek után az idei menetrendtől közlekednek újra a hevesi megyeszékhelyre,
kérdéses sikerrel, tekintve, hogy a főváros és Budapest közötti autóbusz
közlekedés is elég sűrű. Mi ezzel a
Bz szerelvénnyel folytattuk utunkat Balassagyarmat felé a 78-as vonalon.
Hangulatos vonal, de azért egy idő után meg lehet unni a Bz-vel való döcögést. A szerelvény
másik vége érdekesebb volt, ugyanis kifogtuk a 343-as Bz-t. Az első
Studenkák 1977-ben érkeztek a MÁV-hoz, ennek 35. évfordulójára kapta vissza
az eredeti, teljesen piros festést a motorkocsi. A kép Acsa-Erdőkürtön
készült, keresztre várva. Ez pedig már
Balassagyarmat, a térség központja és vasúti csomópontja, ahonnan három
irányban indulnak vonatok. Az
állomásépület mellett kiállított 377,092-es gőzös a régi szép
időkről tanúskodik. Található
itt egy vontatási telep is, ahonnan egy-két kisebb dízelmozdonyon kívül csak
Bz-ket adnak ki. E járművek Vácra, Aszódra és Ipolytarnócra járnak,
valamint a 2007-ben megszűnt Diósjenő-Romhány vonalon is gyarmati
Bz-k közlekedtek. Kidöcögtünk
Ipolytarnócra, ezen a vonalon csak szóló Bz jár, de az ki van használva. A
vonal úgy tűnik, egyelőre megmenekült, ebben valószínűleg
része van annak, hogy a sínek folytatódnak Szlovákia felé, bár ezt a
személyszállításban nem használják ki, viszont akad némi teherforgalom. A
teherszállítást jellemzően a szlovák vasút jelenti, mivel van egy
vonaluk, ami a domborzati viszonyok miatt csak magyarországi kerülővel
közelíthető meg. Most azonban alaposan meglepődtünk, mert
összetalálkoztunk az LTE magánvasút 909-es Herkulese által vontatott
szerelvénnyel. Persze gyanús lehetett volna, hogy a vonatunkat Ipolytarnócon
kitérőbe tették. A Bz kb. egy órát pihent, mi addig visszagyalogoltunk
Litkére. Itt már csak megállóhely van, de az állomásépület még áll, lakják. Balassagyarmat
előtt eggyel leszálltunk, konkrétan Őrhalomnál, itt is tudtunk
lőni egy-két szép képet, hogy ne csak unalmas, állomási fotók legyenek. A korai
leszállást az tette lehetővé, hogy alig pár perccel később jött egy
busz, amivel egyenesen Gyarmat új, 2007-ben átadott buszpályaudvarára
érkeztünk. A létesítmény a város szélén épült a Tesco mellett, bár a belváros
még így is közel van, és a buszjáratok továbbra is megállnak a város többi
részén is. Egy
Volánbusztól használtan vásárolt 260-ast is sikerült elkapni. Visszatértünk
a vasútra, itt újra lefotóztuk a 342-est. Ellenben helyi járatos buszt sajnos
nem sikerült fotózni, a közlekedés nem valami gyakori és a vonalhálózat
rendkívül túl van bonyolítva. Ez a szép
hosszú Bz-kígyó már csak azt várta, hogy útnak
indulhasson Vác felé. Mi is vele
tartottunk. Drégelypalánkra Balassagyarmat és Vác felől is azonos
irányból érkeznek a sínek, így az irányváltás alatt volt idő egy fotóra. Útközben
volt némi műszaki probléma, így jelentős késéssel és kevesebb
kocsival érkeztünk Vácra. Jó volt a nógrádi döcögés, de azért kicsit már
kezdett elegem lenni a nem túl kényelmes, meleg, levegőtlen Bz-ből. Vácon
zajlott az élet, a népek épp jöttek haza Pestről, így nagy volt a
forgalom és a tömeg az állomáson. Aztán végre
megjött a zónázó is, … …
amivel a 70-es vonal végéig, Szobig utaztunk, ami egyben határállomás is Szlovákia
felé. A délutáni csúcs már kezdett befejeződni, így a feleslegessé váló,
aznap már nem közlekedő szerelvények előrébb álltak. A jobboldalt,
a csonkán álló vonat, ha minden igaz, egész hétvégén itt volt, és csak
hétfő reggel állt újra munkába. Ez a kép
talán átad valamit az állomás hangulatából. A 70-es dunakanyari, Vác és Szob
közötti szakasza nagyon tetszett. Az állomás
előtt a Volánbusz járatai csatlakoznak a vonatokhoz. Szerepük a
ráhordás, párhuzamos közlekedés nincs, igaz nem is lenne értelme, mivel itt a
vasút viszonylag színvonalasan szolgáltat. Egy
nemzetközi EuroCity, szlovák mozdonnyal az elején. És a nap
végén még egy hagyományos V43-ast is sikerült kifognunk. |