Szeged új villamosvonala Az elmúlt
években a szegedi tömegközlekedés fejlődött a legjobban az országban.
Már az európai uniós projekt előtt frissült a járműpark, megújultak
pályaszakaszok, és ritkítás helyett járatsűrítések történtek. A 10-15
évvel ezelőtti állapotokkal össze sem lehet hasonlítani a jelenlegi
szegedi villamos és trolibusz közlekedést. Sajnos a bíztató fejlődés a
múlté, a választások után új vezető került a Szegedi Közlekedési Kft.
élére, azóta járatritkítástól, feljelentésektől, az előző
vezetésre való visszamutogatásról szól a szegedi sajtó, nyilvánvalóan
politikai játszmáról van szó. A már elkezdett európai uniós fejlesztések
közül néhány már ebben az érában fejeződött be, így az északi
lakótelepeket kiszolgáló új, 2-es villamosvonal március 2-i átadása, illetve
a vonalon közlekedő 9 darab PESA villamos megérkezése. Így négy év után
ideje volt újra leutaznom a dél-alföldi városba. Természetesen
vonattal érkeztem, így a napijegy megvétele után bemelegítésként egy Tatra
T6A2-es lett kilőve. Ezután a
Tarjáni vonalra mentem ki, konkrétan a Deák F. Gimnázium nevű
megállóhoz. 2005. óta 18 darab (200-217) Tatra KT4-es állt forgalomba, ezeket
az SZKT használtan vásárolta Németországból, de felújításra kerültek. A Tatra
T6A2-esek viszont újonnan érkeztek 1997-ben, összesen 13 darab. Mint látható,
a 3-4-es vonalakon a két típus vegyesen jár. A tarjáni
szakaszon a két sínpár között lévő oszlopok miatt nehezebb fotózni, így
a Budapesti körúti átjáróban próbálkoztam. Menetrendkönyv
vásárlás céljából elnéztem a Mars térre. Két
viszonylag régebbi jármű a Tisza Volán helyközi flottájából. A Partiscum
Busz a Tisza Volán alvállalkozója. Kívülről
hasonlítanak egymásra, mégis nagy különbség van közöttük: az elől álló
gép Volvo B10B-400 típusú, míg a hátul álló Székesfehérváron készült Volvo
alvázra, licenc alapján. Vissza a
villamosokhoz: a 210-es KT4 a Kossuth Lajos sugárúton. Rendkívül jó
ötletnek tartom, hogy a buszok is a sínen mennek, és a villamosmegállókat
használják. Csak persze ehhez megfelelő burkolat kell a sínek közé, és
emiatt Szegeden is voltak problémák. Mint már
írtam, a KT4-esek felújítás után álltak forgalomba, ennek ellenére vannak
különbségek a járművek között. Nekem személy szerint a
körlámpás-ráncajtós kialakítás jobban tetszik. A Tátrákon
kívül az év első felében forgalomba állt kilenc darab (100-108) PESA
120Nb közlekedik még utasforgalomban, egyelőre csak a 2-es vonalon. A többi
villamoshoz hasonlóan ezek a járművek is egyirányú-egyoldali ajtósak. A 2-es
vonalon vegyesen jár mindegyik típus: PESA, KT4 és csatolt T6A2-es. A 105-ös a
Vásárhelyi utcánál, ahol a 2-es önálló szakasza kezdődik. Korábban a
2-es és a 83-as busz szolgálta ki a környéket, a 2-es villamos megindulásával
mindkettő megszűnt. A 2-es újszegedi szakaszán 72-es jelzéssel
indult járat, Alsóvárosba pedig a 20-ast hosszabbították meg. Így a Rókusi
körúton már csak a haránt irányú buszjáratok maradtak. Új helyszín:
Rókusi víztorony. A 2-es sajnos elég ritkán jár (főleg tanszünetben és
hétvégén), és a közlekedés is nagyon lassú, többek között a sok jelzőlámpa
miatt (mint Miskolcon). A 100-as
egész nap próbázott. A T6-osokat
kétféleképpen csatolják: vagy egy másik motorkocsival, vagy pedig a négy
darab (950-953) B6A2D-M típusú pótkocsi valamelyikével. A pótkocsik
érdekessége, hogy a T6-osok gyenge motorja miatt ezeket is felszerelték
hajtással, vagyis tulajdonképpen csak annyiban különböznek a motorkocsiktól,
hogy nincs bennük vezetőfülke. Egy szép
körlámpás KT4-es. Két PESA. És két
csatolt szerelvény. Újabb
csatolt, de most a Rókus II. sz. Általános iskola megállónál. A középen
lévő oszlopok miatt itt is csak a kereszteződésben lehetett
fotózni. Európa
liget, végállomás. A 2-es, 83-as buszok végállomása egy kicsit messzebb volt,
de azt a környéket kiszolgálják a trolik. A
visszafordulás ezen a kis erdős részen történik. Próbáltam
egy dombról fotózni, természetesen a belső vágányon jött villamos, a
következőt meg nem volt türelmem megvárni. A közelben
két troli végállomás is van: az egyik a Vértói úton, ahonnan korábban az
5-ös, újabban a 9-es indul. A másik
végállomás a makkosházi, ahonnan a buszok nagy része a 2-es villamos miatt ki
lett pucolva. Ellenben a
trolikkal, jelenleg két viszonylat is indul innen. Csoportkép. Átnéztem a
Víztorony téri decentrumhoz is. Helyi buszokon kívül az algyői helyközi
járatok is innen indulnak. Algyő korábban Szegedhez tartozott, akkor a
32-es helyi járat szolgálta ki a települést. Uniós
pénzből a 10-es busz vonalát trolisítják. A felső vezeték már
elkészült, új járművek azonban még nincsenek, egyelőre minden
második 9-es (19-es jelzéssel) a Lugas utca helyett ide közlekedik. Ezek a
gázüzemű Ikarusok a ’90-es évek végén készültek. Bár a formavilág
nem sokat fejlődött, műszakilag, és a magaspadlót leszámítva az
utasterük is viszonylag korszerű. Közös
villamos-troli-busz sáv a Tisza Lajos körúton. És végül:
két kép a 4-es villamos önálló szakaszáról. Innen visszasétáltam az
állomásra, majd irány haza. |