Szentendrei múzeum, 2012 Augusztusban,
hat év után ismét eljutottam a BKV Városi Közlekedési Múzeumába, mely
Szentendrén, egy használaton kívüli HÉV kocsiszínben várja az
érdeklődőket 1992 óta. Ma, az internet korában, amikor a kiállított
képek nagy részét bármikor láthatja az ember, és a bemutatott járművek
is csak néhány kattintásnyira vannak, talán már nem olyan izgalmas ez a
múzeum, mint korábban (például 2001-ben, 10 éves fejjel), de azért még ma is
nagyon kellemes, hangulatos végigsétálni a termeken, kicsit leülni a
buszokon, villamosokon. Az Ikarus
180-as sajnos most nem volt bent, így viszont több hely volt, nem álltak
szűkösen a buszok, végre az 556-ost is normálisan lefotózhattam.
Budapesten 1964 és 1972 között 274 darab állt forgalomba, Miskolcon ez a
típus nem közlekedett. Az utasteret
fotóztam már párszor, ez most is megtörtént. A nem túl
bonyolult műszerfal. A Rába Tr.
3,5-öst is jobban lehetett most fotózni. Ez a típus volt az első hazai,
alváz nélküli, önhordó szerkezetű busz. Az 1800/1900-as
évek fordulóján több kisebb cég mellett két nagy társaság, a korábban a
lóvasutat üzemeltető, barna színű villamosokkal járó Budapesti
Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) és a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV)
sárga kocsijai látták el a forgalmat. A két cég egyesítésekor alakult ki a ma
is ismert festés: a villamosok színe sárga, a BKVT-re pedig az ablak alatti
barna csík emlékeztet. A képen a BKVT 418-as pályaszámú, D típusú kocsija. Két
acélvázasított villamos. Miskolcon 1958 és 1962 között 12 kocsit acélvázasítottak
(40-51) hasonló kinézettel, az utolsókat 1977-ben selejtezték. A 40-es és a
45-ös megmaradt üzemi célokra, a 40-es még ma is a telep végében rohad (de jó
nosztalgia villamos lehetne belőle!). A képen persze budapesti
járművek láthatók, de én azért mégiscsak miskolci vagyok. Na, ez a gép
viszont tényleg miskolci: 1910-ben állt forgalomba 62-es pályaszámmal a Miskolcz-Diósgyőri
Helyiérdekű Vasúton, 1940-ben számozták át 72-esre, 1975-ben, 65 évi
üzem után selejtezte a Miskolci Közlekedési Vállalat. 1981-ben az MKV felújította, a ’80-as
években Miskolcon közlekedett nosztalgiajáratként, majd 1992-ben került ide. Ez a két
pótkocsi Budapesten kezdte, 1959/60-ban kerültek Miskolcra, 1975-77 között
kerültek selejtezésre. Ilyen festéssel eredetileg nem közlekedtek, viszont
így jobban illenek a 72-eshez. És még
mindig nincs vége a miskolci járműveknek: itt van ugye a 147-es bengáli
is, de az most nagyon be volt szorítva, nem tudtam fotózni (amúgy is van már
róla képem korábbról). Az M2-es 1953 és 1998 között hóseprőként
szolgálta a várost. Nem volt önjáró, egy másik villamoskocsinak kellett
vontatnia. Jelenleg a hó
eltakarítása az M5-ös feladata. A BKV és az
Ikarus 1988-ban készítette el a 3750-es pályaszámú Hungaroplan kísérleti
villamost, de pénzügyi nehézségek miatt sorozatgyártásra nem került sor. A
villamos sok alkatrésze ismerős lehet az ipari csuklósokból és az Ikarus
buszokból. Prototípus volta miatt a rendelkezésre állása elég alacsony volt,
2007-ben selejtezték. Érdekes, hogy amikor legutóbb itt jártam, ez a kocsi
még vígan szállította az utasokat a 30A viszonylaton, sajnos arról
lemaradtam, hogy forgalomban is megörökíthessem és utazhassak vele. Emlék a
szombathelyi villamosközlekedésről. A vasi megyeszékhelyen 1897 és 1974
között üzemelt az egyvágányú vonal, „kihasználatlanság” miatt
szűntették meg. Érdekes, hogy 2006-ban az összes szombathelyi busz
vonalon mindössze kétszer annyi utas volt, mint a villamoson az utolsó
előtti évben (és nem lennék meglepődve, ha az elmúlt hat évben az
esztelen járatritkítások miatt a Vasi Volán helyi utasainak száma a felére
csökkent volna). Ha minden igaz, a Microsoft Train Simulatorhoz el fog
készülni a vonal, így legalább virtuálisan újraindul a közlekedés. Egy frissen
felújított jármű. A növekvő utasszám miatt 1954-ben pótkocsis
autóbuszok álltak forgalomba a Fővárosi Autóbuszüzemnél. A közlekedés
nehézkes volt, hamarosan inkább a csuklós buszok irányába mozdultak el, a
pótkocsikat átvette a trolit is üzemeltető Fővárosi Villamosvasút,
illetve újabb példányokat is rendeltek. Az Általános Mechanikai Gépgyárban
gyártott pótkocsikat Ikarus 60T-k húzták, az 59 darab jármű a 75-ösön
közlekedett 1968-ig. Ezen kívül még két másik troli, egy ZIU 5-ös és a 260T
is a múzeumban található, de azok most nagyon be voltak szorítva. Szegeden ugyan
felújítás alatt van egy Ikarus 60T is, de a két jármű nem fog
összekapcsolva közlekedni: eredetileg se minden kocsi volt alkalmas pótkocsi
vontatására, a megmaradt példány pont ilyen. A DL41-es
HÉV dízelmozdony. Egy
acélvázas kocsiból átalakított síncsiszoló. Legutóbbi
látogatásomkor még az UV-k is forgalomban voltak. Egyébként nagyon helyes, hogy
újabban egy járműtípus selejtezése után a megőrzésre kijelölt
jármű nem valamelyik telephely szélén rohad, és várja, hogy egyszer, sok
pénzért talán majd felújítják, hanem azonnal kiállítják. A Ganz
számos nagyvasúti, villamos és HÉV járművet gyártott, metróból viszont
csak két prototípus szerelvényt. Az ’50-es években épített P1-P2
próbavonat már nincs meg, az 1986-ra elkészült G2-es, hat kocsis szerelvény öt
kocsija azonban még a Kőér utcai járműtelepen áll, a 400-as motorkocsi
pedig itt, Szentendrén. 1991-ben állt utasforgalomba a 3-as vonalon, a szovjet
szerelvényektől korszerűbb, utasbarátabb volt, viszont prototípus
lévén nehéz és drága volt az üzemben tartása, sok probléma volt vele, ezért a
’90-es évek közepén leállították. A Ganz cég átalakulása (tönkretétele),
valamint pénzügyi okok miatt a folytatásra nem került sor. Bár sokan szeretnék
már a Credo buszokat is forgalomból kivonva látni, ez a kép már nem a
múzeumban készült, hanem a szentendrei buszállomáson. A frissen,
használtan forgalomba állított Volvo-Saffle 8500-as egyik példánya már Budán,
a 128-as vonalon, a végállomás előtt nem sokkal. Ez egy jó
fotóhely, így egyértelmű, hogy vártam egy Ikarust is. A nap végén
még egy kis fogasozásra is jutott idő. Ezek a kocsik is megérettek már a
cserére, de hát ez a BKV legtöbb járművéről elmondható. |