Kirándulás Felsőtárkányban és Egerben
(I. rész)

Egy júniusi szombaton kinéztem a Bükk másik oldalára: délelőtt kipróbáltam az 5 km hosszú felsőtárkányi kisvasutat, délután pedig Egerben fotóztam buszokat.

 

Vonattal utaztam a hevesi megyeszékhelyre, melynek vasútállomásán két Bz szerelvény fogadott. Az egyik félreállva egy hátsó vágányon, a másik pedig kirándulókkal a fedélzetén várva a szilvásváradi indulást.

A decemberi menetrendváltás óta a 10-es hétvégén csak a vasútállomásig közlekedik, 10/A jelzéssel.

Az Agria Volánnál már csak néhány darab Ikarus 266-os van, melyek már csak tartalékok, de azért még lehet látni őket. A képen BRF-856 a Bazilikánál.

A buszállomáson beáll a tárolóra. Ilyenkor hétvégén elférnek itt a buszok, de munkanapokon, főleg a csúcsidőben nagy dugók szoktak lenni az egész környéken.

BRF-815 egy érdekes Ikarus 256-os: nincs hátsó ajtaja.

Eger legújabb járművei az ARC 134 típusú, magyar gyártmányú, alacsonypadlós autóbuszok. A három jármű (KXG-162, 163, 164) 2007 decemberében érkezett és az év elején álltak forgalomba a fővonalon (10-es, 11-es, 12-es, 14-es viszonylatok), vagyis csuklósok helyére kerültek.

Szerintem ha már a csuklósok helyére kellett őket rakni, jobb lett volna az 5-ösre, amit esetleg sűríthettek is volna bizonyos időszakokban.

 

Korábban a 4-es viszonylat szombat délelőtt is közlekedett a Hajdúhegy és az Agroker között, de a Színháztól kifelé általában üres volt. Viszont a Szalapart környéke folyamatosan fejlődik, újabb lakóparkok épülnek, ezért ott indokolt a tömegközlekedés fejlesztése. Ezért a decemberi menetrendváltás óta szombat délelőtt a 4-esen közlekedő busz a Színháztól nem üresen az Agroker felé, hanem a Szalapartra jár, 24-es jelzéssel.

Egy megállóval lentebb, az Iskola útnál. Nem mondom, hogy sokan voltak rajta, de majdnem minden ülőhely foglalt volt.

Ez már a kisvasút felsőtárkányi végállomása.

 

A vontatójármű a C-04-406 pályaszámú C50-es volt. A szerelvény csak egy kocsiból állt, de az megtelt.

 

 

A kisvasút másik végállomása: Stimecz-ház. Túl sok minden itt nincs, de ilyen szép környezetben ennyi is bőven elég. Ez a hely nem a divatturistáknak való, akik végigfüstölik az erdőt az autójukkal és kirándulnak két lépést a kocsijuktól a büféig. Ide tényleg csak az jön ki, aki szereti a természetet.

A végállomás esőbeállója.

A kitérő kb. száz méterrel lejjebb van.

Visszafelé gyalog mentem. Egy ideig még tart a tisztás, majd a sínek bevezetnek az erdőbe.

Őszintén szólva én valmivel jobban szeretm az ilyen hegyi, erdei kisvasutakat, mint a síkvidéki pusztákban közlekedőket.

A vonatnak elvileg csak másfél óra múlva kellett volna visszaindulnia, de Stimecz-háznál volt egy iskoláscsoport, ezért tett még közben egy fordulót. Gondolom ezért van fent olyan sok idő, hogyha sok utas van, tudjanak menni még egy kört, ha meg nincs, ne közlekedjenek feleslegesen.

A vonal egyetlen megállója, Egeresvölgy-Varróház.

A vonal Felsőtárkány belterületén, egy utcában is halad. Íme a felsőtárkányi városi vasút.

Egy Classicosítot Ikarus 280-as Felsőtárkány, Fűtőház megállóban. Negyven perc alatt gyalogoltam/futottam le öt kilométert, hogy elérjem ezt a buszt.

Visszatérés az egri buszpályaudvarra.

 

A már látott 266-os a maklári vonalról.

A helyi járatok csak ideiglenesen állnak meg itt, az eredeti megállójuk néhány méterrel előrébb van.

Sajnos Egerben is jellemző a buszok vonatozása, ami hétvégén a nem túl gyakori menetrend mellett elég idegesítő tud lenni.

Hétvégén a 11-es csak óránként jár, viszont van betétjárata a buszállomástól szintén óránként, így Felnémet nyugati oldalára félóránként van eljutási lehetőség. A képen látható jármű az Agria Volán egyetlen Ikarus EAG E94-ese, GDK-567.

 

Az egyetlen gyári Ikarus C60-as, HAE-195 a 37-es vécsey-völgyi végállomásán.

 

Belülnézet.

Műszerfal. Az eredeti 260-ashoz képest bonyolultabbnak tűnik.

Itt a végállomáson már nem szokott nagy utasforgalom lenni.

Következő oldal

Főoldal