Egy júniusi szombaton kinéztem a Bükk másik
oldalára: délelőtt kipróbáltam az Vonattal utaztam a hevesi megyeszékhelyre, melynek
vasútállomásán két Bz szerelvény fogadott. Az egyik félreállva egy hátsó
vágányon, a másik pedig kirándulókkal a fedélzetén várva a szilvásváradi
indulást. A decemberi menetrendváltás óta a 10-es hétvégén
csak a vasútállomásig közlekedik, 10/A jelzéssel. Az Agria Volánnál már csak néhány darab Ikarus
266-os van, melyek már csak tartalékok, de azért még lehet látni őket. A
képen BRF- A buszállomáson beáll a tárolóra. Ilyenkor
hétvégén elférnek itt a buszok, de munkanapokon, főleg a
csúcsidőben nagy dugók szoktak lenni az egész környéken. BRF-815 egy érdekes Ikarus 256-os: nincs hátsó
ajtaja. Eger legújabb járművei az ARC 134 típusú,
magyar gyártmányú, alacsonypadlós autóbuszok. A három jármű (KXG-162,
163, 164) 2007 decemberében érkezett és az év elején álltak forgalomba a
fővonalon (10-es, 11-es, 12-es, 14-es viszonylatok), vagyis csuklósok
helyére kerültek. Szerintem ha már a csuklósok helyére kellett
őket rakni, jobb lett volna az 5-ösre, amit esetleg sűríthettek is
volna bizonyos időszakokban. Korábban a 4-es viszonylat szombat délelőtt
is közlekedett a Hajdúhegy és az Agroker között, de a Színháztól kifelé
általában üres volt. Viszont a Szalapart környéke folyamatosan fejlődik,
újabb lakóparkok épülnek, ezért ott indokolt a tömegközlekedés fejlesztése.
Ezért a decemberi menetrendváltás óta szombat délelőtt a 4-esen
közlekedő busz a Színháztól nem üresen az Agroker felé, hanem a
Szalapartra jár, 24-es jelzéssel. Egy megállóval lentebb, az Iskola útnál. Nem
mondom, hogy sokan voltak rajta, de majdnem minden ülőhely foglalt volt. Ez már a kisvasút felsőtárkányi végállomása. A vontatójármű a C-04-406 pályaszámú C50-es
volt. A szerelvény csak egy kocsiból állt, de az megtelt. A kisvasút másik végállomása: Stimecz-ház. Túl sok
minden itt nincs, de ilyen szép környezetben ennyi is bőven elég. Ez a
hely nem a divatturistáknak való, akik végigfüstölik az erdőt az
autójukkal és kirándulnak két lépést a kocsijuktól a büféig. Ide tényleg csak
az jön ki, aki szereti a természetet. A végállomás esőbeállója. A kitérő kb. száz méterrel lejjebb van. Visszafelé gyalog mentem. Egy ideig még tart a
tisztás, majd a sínek bevezetnek az erdőbe. Őszintén szólva én valmivel jobban szeretm az
ilyen hegyi, erdei kisvasutakat, mint a síkvidéki pusztákban
közlekedőket. A vonatnak elvileg csak másfél óra múlva kellett
volna visszaindulnia, de Stimecz-háznál volt egy iskoláscsoport, ezért tett
még közben egy fordulót. Gondolom ezért van fent olyan sok idő, hogyha
sok utas van, tudjanak menni még egy kört, ha meg nincs, ne közlekedjenek
feleslegesen. A vonal egyetlen megállója, Egeresvölgy-Varróház. A vonal Felsőtárkány belterületén, egy
utcában is halad. Íme a felsőtárkányi városi vasút. Egy Classicosítot Ikarus 280-as Felsőtárkány,
Fűtőház megállóban. Negyven perc alatt gyalogoltam/futottam le öt
kilométert, hogy elérjem ezt a buszt. Visszatérés az egri buszpályaudvarra. A már látott 266-os a maklári vonalról. A helyi járatok csak ideiglenesen állnak meg itt,
az eredeti megállójuk néhány méterrel előrébb van. Sajnos Egerben is jellemző a buszok
vonatozása, ami hétvégén a nem túl gyakori menetrend mellett elég
idegesítő tud lenni. Hétvégén a 11-es csak óránként jár, viszont van betétjárata
a buszállomástól szintén óránként, így Felnémet nyugati oldalára félóránként
van eljutási lehetőség. A képen látható jármű az Agria Volán
egyetlen Ikarus EAG E94-ese, GDK-567. Az egyetlen gyári Ikarus C60-as, HAE- Belülnézet. Műszerfal. Az eredeti 260-ashoz képest
bonyolultabbnak tűnik. Itt a végállomáson már nem szokott nagy utasforgalom
lenni. |