Tatabányai kirándulás

2009 augusztusában ellátogattam Tatabányára. A város helyi buszközlekedését a Vértes Volán látja el körülbelül 50 darab járművel, melyek mindegyike magyar (Ikarus és Credo) gyártmányú! A város eléggé széttagolt, a városrészek között sokszor hosszú, lakatlan területek vannak, így a legtöbb viszonylat menetideje hosszú, a járatok vonalvezetése bonyolult. A legtöbb vonalon 30-60 percenként közlekednek a járművek, de szinte mindenhol több viszonylat is közlekedik, viszonylag összehangolva. Egy ideje este és hétvégén délután az alapviszonylatok közül csak néhány közlekedik, a többi helyett négy, kétirányú körjárat közlekedik. A körjáratok 30-30 percenként az egyik, 30-30 percenként a másik irányba közlekednek, így ezekben az időszakokban a legtöbb városrészbe átlag negyedóránként indul busz, ami egy ekkora városban nagyon jónak számít. A jövőben hasonló rendszert szeretnének bevezetni a nappali közlekedésben is.

A város helyi és helyközi buszpályaudvara a vasútállomás mellett, egy pláza alatt/mellett található. A képen AFF-255 és ELJ-942.

GEW-056. A pláza épülete és az esőbeállók miatt itt nem nagyon lehet fotózni.

  

JTA-162 (korábban CKG-658) az 1-es végállomásán, a Bányász körtéren. Az 1-es a város legsűrűbb járata, munkanap 20 percenként jár.

A 4-esnek is itt van a végállomása. Itt kint már nincs semmi, de egy megállóval beljebb van egy temető, azután pedig egy lakótelep, ide gyakorlatilag csak megfordulni jönnek a buszok.

  

Úgy tűnik itt régen egy komolyabb helyi járati decentrum volt.

  

A már látott AFF-255 az Újtemető megállóban (mondjuk a valóságban ez a kép készült hamarabb, a buszállomásos pedig később) és BCK-422 a Gőzfürdő megállónál.

BFB-860 a 3-as Deák Ferenc utcai végállomásán.

  

AEU-783 néhány megállóval arrébb, a Szent István úti fordulónál. A felsőgallai városrész elég jól el van látva: munkanapokon 30-30 percenként (összehangolva) jár ide az 5-ös és a 17-es, valamint a közelben van a 3-as is. Csúcsidőben pedig még közlekedik a 7-es és a 25-ös is.

  

FHW-502 a Szikla utcánál. Tatabánya helyiben összesen hat darab Ikarus 415-ös van.

  

JTA-162 a Templom utcánál, BCK-416 pedig a Szolgáltató ház nevű megállóban.

  

Vissza a belvárosba: KOX-400 és EVL-417 a Mártírok útján.

KMG-555 az Ifjúmunkás utcában.

Délután főleg a Kertvárosban fotóztam. BCK-420 a kertvárosi fordulóban, ami nem végállomás, ide csak betérnek a 8-as járatok.

Pár perc múlva jött a BFB-864 is. Sajnos nem a 8-as jár ilyen gyakran, csak a viszonylat mindkét irányban betér ide.

Amíg a fenti két kocsit vártam egy rendőrautó és ez a Kisalföld Volános Credo (LHT-746) is megfordult itt.

A forduló előtt van a 4-es, 9-es, 21-es járatok Szőlődomb utcai megállója, ahová épp KLF-148 fordul be.

  

  

Néhány kép a Gerecse utcai és kertvárosi lakótelepi megállók között: ABF-380, BCK-416, CTD-945 és KMG-555.

  

KLF-151 és HLF-379 a Bányász Művelődési Háznál.

Újra KMG-555, ezúttal a Kölcsey utcai megálló előtt.

Tatabányán két darab, 2002-es beszerzésű Ikarus C83-as is közlekedik. Az egyik IYX-191, a másik a képen látható IYX-192.

  

KMG-554 a kertvárosi végállomásnál.

A buszállomáson kívül még itt található helyi járati decentrum, igaz forgalmi szolgálat már nincs, csak tartózkodó.

  

A már sokszor látott KLF-148 és másik C83-as.

FHW-502 a tárolón.

  

És a felszállóhelyen. Kellemes környék, nyugalom van, itt kint már az utasforgalom sem jelentős, de beljebb (főleg a lakótelepen) azért sokan szállnak fel a járatokra.

  

Két 280-as.

  

Még egy magánkézben lévő, szerződéses járatot teljesítő Mercedes (FLR-454) is megfordult itt.

Délután még kipróbáltam a 11-es viszonylatot is, ami a Szanatóriumhoz jár óránként, illetve 2010. május elsejétől munkanap délelőtt félóránként.

  

Jó kis járat, az utolsó 1-1,5 km-t egy keskeny erdei úton teszi meg. A legjobb tatabányai vonal viszont egyértelműen a 6-16-os körjárat. Akinek van egy szabad órája a városban, annak mindeneképp érdemes körbemennie a két viszonylat (ellenkező irányban teszik meg a kört) valamelyikével.

Ezt a képet pedig hazafelé lőttem Pesten: az 1324-es Ganz csuklós az Erzsébet hídról.

Főoldal