2014. nyár
(I. rész)

Közel fél év késéssel itt a nyári, miskolci termés:

 

Hétvégi csendélet Felső-Majláthon, az itt lévő csuklósok csak hétfő reggel álltak ismét munkába a néhány, hajnalban egészen innen induló 1A-s járaton. Az MVK-nál történt vezetőségváltás után nagyban lecsökkent a végállomásokon kint éjszakázó/hétvégéző buszok száma.

A Borsod Volán egyik bükkszentkereszti törzskocsija, JNR-349 a Csanyik-völgy megállónál.

Műszakváltáskor néhány, menetrendben nem jelölt 5-ös és 15-ös betér a Sanofi 1987-ben létrehozott csanyik-völgyi injekcióüzemébe, a 417-es MAN épp onnan fordul ki, és folytatja útját Lillafüred felé.

 

A Csanyikban lévő rendezvény miatt a ZOO járat épp terelve közlekedett, felfelé is a völgyben ment, ahol normál esetben csak lefelé jön. Baloldalt a kisvasút mahócai szárnyvonala látható.

Újra Majláth, a ZOO járaton lévő kocsi általában itt áll, mivel csak óránként jár, egy kör pedig megvan 20 perc alatt, ha egyáltalán az adott járatot megrendeli valaki.

A tavaszi villamos is épp befutott, egy közös kép a LÁEV kiállított gőzösével.

 

Gyorsan két kép egy megállóval feljebb, a Hóvirág utcánál, aztán rohanás tovább,…

… hogy az általam méltánytalanul elhanyagolt LÁEV hibridmozdonyát lefotózzam. Bár a kisvasutunkat nem ezért a látványért tartják az ország egyik legszebbikének, azért a belső szakasz is egyedi, érdekes, a rendezett kertvárosi környékkel, és az időnként a háttérben felbukkanó emeletes házakkal. Ennél már csak a mozdony érdekesebb: éveken, évtizedeken keresztül négy Mk48-as mozdonyunk volt (D02-501, 506, 508, 510), plusz néhány kisebb mozdony és a gőzös, majd 2007-ben érkezett meg a kecskeméti kisvasútról az MK48 2021-es. Ezt az egykori DIGÉP területén lévő Bobo Kft. teljesen felújította, a végeredmény egy korszerű, gyakorlatilag teljesen új mozdony lett dízel-villamos gépcsoporttal és akkumulátorokkal ellátva, és így hibridüzemre alkalmassá téve. Ezáltal csendessé, környezetbaráttá és az üzemeltetése gazdaságossá vált. Eredeti pályaszámát megtartva 2010. november 14-én közlekedett először, a festést a LÁEV legendás motorvonatainak színezése után kapta.

Egy hagyományos Mk48-as, D02-501 a majláthi/diósgyőri lakótelep mögött. Az 501-es az egyetlen zöld színű Mk48-as, jobban mondva volt: a kép készítése óta az 508-ast is zöldre festették, és Herman Ottó halálának századik évfordulójának tiszteletére matricát is kapott, melyen a polihisztor képe szerepel.

Körülbelül egy vonalban vagyunk az előző kép helyszínével, csak a Szinva-völgy másik szélén: a 423-as MAN a berekaljai végállomáson.

 

2014. június 16-án életbelépett a nyári menetrend. Ennek egyik kedves, bár utasforgalmilag nem igazán indokolt eleme, hogy 25 év után újraindult a 0-s villamos az Újgyőri főtér és a Vasgyár között. Mint köztudott, 2012. március elseje óta hétvégén nem közlekedik a 2-es villamos, helyette az 1-es jár sűrűbben (nagyon helyesen, sőt ezt a rendszert munkanap este 8 utánra is ki lehetne terjeszteni). Akkor ugyan meghirdették egész hétvégén, teljes üzemidőben a 0-s közlekedését, az 1-esre ráhordást biztosítva, de hétvégén annyira csekély az utasforgalom a Vasgyárba, hogy végül el sem indították, hanem inkább ilyenkor a Vasgyárba közlekedő temérdek buszon elfogadják a villamosjegyet/bérletet is. Most viszont szombat délelőttönként, a piacos forgalommal indokolva (és valószínűleg az önkormányzati választások közeledtével képviselői kérésre) beindult, azonban a 20-30 perces követés, és az Újgyőri piac továbbra is korlátozott elérhetősége (odafelé pont útközben van a főtéri végállomás, ahol a sofőr pihenőideje ki van adva) továbbra sem vonz nagy tömegeket, nem hiszem, hogy sokáig megmarad a viszonylat.

Jobban visszamenve az időben: 1970 májusában indult el a 0-s ugyanazon az útvonalon, mint most, csak akkor az Újgyőri főteret még Marx térnek hívták. Csak munkanap, a reggeli műszakváltáskor közlekedett, illetve volt pár menetrendi év a ’70-es években, amikor emellett hétvégén is közlekedett a mostanihoz hasonló rendszer szerint, a 2-es üzemszünetében. A nehézipar leépülésével a viszonylat is megszűnt, egész pontosan 1989. május 31-én. Akit komolyabban is érdekelnek ilyen dolgok, ezen a nagyszerű weboldalon találhat korábbi miskolci menetrendeket.

A 31Y beindítása már egyértelműen politikai kérés volt, olyan hirtelen, hogy a nyomtatott menetrendbe már be sem került, pótlapot kellett kiadni. A lényege, hogy óránként egy 31-es járat a városközpont felé az Avas kilátót érintve közlekedik, megadva a vasúti kapcsolatot az Avas III. ütemnek is, a régi 31-eshez, illetve a 2010 őszén pár hónapig szintén a választások miatt, szintén óránként közlekedő és így nem túl sikeres 31A-hoz hasonlóan. A 31Y-t sem nevezném sikertörténetnek, hiszen nagyon ritka, és mivel az Avasról a 31-esek és Y-osok is rögtön fordulnak is vissza, a felfelé hosszabb menetidejű 31Y visszafelé szétveri az egyenletes 15-20-30 perces követést. A megoldás természetesen az lenne, ha ugyanúgy, mint régen, most is minden 31-es végig a III. ütemig közlekedne (akár mindkét irányban városközponti betéréssel, mint régen a 36-os és 39-es), de az persze már komoly többletteljesítmény lenne, amihez az önkormányzatnak a zsebébe kellene nyúlnia, így marad ez a félmegoldás.

Mióta a Kiliánig rövidítették az 1A-st, még nem is fotóztam 280-ast a viszonylaton, most ez is megtörtént.

 

 

Június 21-én, a Múzeumok Éjszakája rendezvényhez kapcsolódva délután/este nyílt napot tartott az MVK, ahol az összes, a telepen fellelhető villamos típusból kiállítottak egyet, amit kívül-belül meglehetett csodálni.

 

Még a hóseprőre és tavaszi villamosra is fel lehetett mászni.

Ez a bécsi kissé háttérbe szorulva figyelte társait.

Természetesen buszok is kiállításra kerültek, de most nem fotóztam agyon magam.

 

A telep egyéb területein csoportos idegenvezetést is tartottak.

 

 

Két nappal később ismét a telepen találtam magam, ugyanis 23-án koraeste érkezett a 10. (609-es pályaszámú) Skoda, melynek érkezése nyilvános volt, végre nappali fénynél is megörökíthettem a szállítás nehézségeit.

 

A szokott rendben, gördülékenyen megtörtént a sínre helyezés.

Ha már itt voltam, gyorsan lőttem egy képet a 210-es Tátráról is. Azóta már több forgalomból kivont társával együtt a Negyedik utcai telepen várja a sorsát.

Következő oldal

Főoldal