2014. nyár Közel fél év késéssel itt a nyári, miskolci
termés: Hétvégi csendélet
Felső-Majláthon, az itt lévő csuklósok csak hétfő reggel
álltak ismét munkába a néhány, hajnalban egészen innen induló 1A-s járaton.
Az MVK-nál történt vezetőségváltás után nagyban lecsökkent a
végállomásokon kint éjszakázó/hétvégéző buszok száma. A Borsod Volán egyik bükkszentkereszti
törzskocsija, JNR-349 a Csanyik-völgy megállónál. Műszakváltáskor néhány,
menetrendben nem jelölt 5-ös és 15-ös betér a Sanofi 1987-ben létrehozott
csanyik-völgyi injekcióüzemébe, a 417-es MAN épp onnan fordul ki, és
folytatja útját Lillafüred felé. A Csanyikban
lévő rendezvény miatt a ZOO járat épp terelve közlekedett, felfelé is a
völgyben ment, ahol normál esetben csak lefelé jön. Baloldalt a kisvasút
mahócai szárnyvonala látható. Újra Majláth, a ZOO járaton lévő
kocsi általában itt áll, mivel csak óránként jár, egy kör pedig megvan 20
perc alatt, ha egyáltalán az adott járatot megrendeli valaki. A tavaszi villamos is épp befutott,
egy közös kép a LÁEV kiállított gőzösével. Gyorsan két kép egy megállóval
feljebb, a Hóvirág utcánál, aztán rohanás tovább,… … hogy az általam méltánytalanul
elhanyagolt LÁEV hibridmozdonyát lefotózzam. Bár a kisvasutunkat nem ezért a
látványért tartják az ország egyik legszebbikének, azért a belső szakasz
is egyedi, érdekes, a rendezett kertvárosi környékkel, és az időnként a
háttérben felbukkanó emeletes házakkal. Ennél már csak a mozdony érdekesebb:
éveken, évtizedeken keresztül négy Mk48-as mozdonyunk volt (D02-501, 506,
508, 510), plusz néhány kisebb mozdony és a gőzös, majd 2007-ben
érkezett meg a kecskeméti kisvasútról az MK48 2021-es. Ezt az egykori DIGÉP
területén lévő Bobo Kft. teljesen felújította, a végeredmény egy
korszerű, gyakorlatilag teljesen új mozdony lett dízel-villamos
gépcsoporttal és akkumulátorokkal ellátva, és így hibridüzemre alkalmassá
téve. Ezáltal csendessé, környezetbaráttá és az üzemeltetése gazdaságossá
vált. Eredeti pályaszámát megtartva 2010. november 14-én közlekedett
először, a festést a LÁEV legendás motorvonatainak színezése után kapta. Egy hagyományos Mk48-as, D02-501 a
majláthi/diósgyőri lakótelep mögött. Az 501-es az egyetlen zöld
színű Mk48-as, jobban mondva volt: a kép készítése óta az 508-ast is
zöldre festették, és Herman Ottó halálának századik évfordulójának
tiszteletére matricát is kapott, melyen a polihisztor képe szerepel. Körülbelül egy vonalban vagyunk az
előző kép helyszínével, csak a Szinva-völgy másik szélén: a 423-as
MAN a berekaljai végállomáson. 2014. június 16-án életbelépett a
nyári menetrend. Ennek egyik kedves, bár utasforgalmilag nem igazán indokolt
eleme, hogy 25 év után újraindult a 0-s villamos az Újgyőri főtér
és a Vasgyár között. Mint köztudott, 2012. március elseje óta hétvégén nem közlekedik
a 2-es villamos, helyette az 1-es jár sűrűbben (nagyon helyesen,
sőt ezt a rendszert munkanap este 8 utánra is ki lehetne terjeszteni).
Akkor ugyan meghirdették egész hétvégén, teljes üzemidőben a 0-s
közlekedését, az 1-esre ráhordást biztosítva, de hétvégén annyira csekély az
utasforgalom a Vasgyárba, hogy végül el sem indították, hanem inkább ilyenkor
a Vasgyárba közlekedő temérdek buszon elfogadják a villamosjegyet/bérletet
is. Most viszont szombat délelőttönként, a piacos forgalommal indokolva
(és valószínűleg az önkormányzati választások közeledtével
képviselői kérésre) beindult, azonban a 20-30 perces követés, és az
Újgyőri piac továbbra is korlátozott elérhetősége (odafelé pont
útközben van a főtéri végállomás, ahol a sofőr pihenőideje ki
van adva) továbbra sem vonz nagy tömegeket, nem hiszem, hogy sokáig megmarad
a viszonylat. Jobban visszamenve az időben: 1970
májusában indult el a 0-s ugyanazon az útvonalon, mint most, csak akkor az
Újgyőri főteret még Marx térnek hívták. Csak munkanap, a reggeli
műszakváltáskor közlekedett, illetve volt pár menetrendi év a
’70-es években, amikor emellett hétvégén is közlekedett a mostanihoz
hasonló rendszer szerint, a 2-es üzemszünetében. A nehézipar leépülésével a
viszonylat is megszűnt, egész pontosan 1989. május 31-én. Akit
komolyabban is érdekelnek ilyen dolgok, ezen a nagyszerű weboldalon találhat korábbi
miskolci menetrendeket. A 31Y beindítása már egyértelműen
politikai kérés volt, olyan hirtelen, hogy a nyomtatott menetrendbe már be
sem került, pótlapot kellett kiadni. A lényege, hogy óránként egy 31-es járat
a városközpont felé az Avas kilátót érintve közlekedik, megadva a vasúti
kapcsolatot az Avas III. ütemnek is, a régi 31-eshez, illetve a 2010
őszén pár hónapig szintén a választások miatt, szintén óránként közlekedő
és így nem túl sikeres 31A-hoz hasonlóan. A 31Y-t sem nevezném
sikertörténetnek, hiszen nagyon ritka, és mivel az Avasról a 31-esek és
Y-osok is rögtön fordulnak is vissza, a felfelé hosszabb menetidejű 31Y
visszafelé szétveri az egyenletes 15-20-30 perces követést. A megoldás
természetesen az lenne, ha ugyanúgy, mint régen, most is minden 31-es végig a
III. ütemig közlekedne (akár mindkét irányban városközponti betéréssel, mint
régen a 36-os és 39-es), de az persze már komoly többletteljesítmény lenne,
amihez az önkormányzatnak a zsebébe kellene nyúlnia, így marad ez a
félmegoldás. Mióta a Kiliánig rövidítették az
1A-st, még nem is fotóztam 280-ast a viszonylaton, most ez is megtörtént. Június 21-én, a Múzeumok Éjszakája
rendezvényhez kapcsolódva délután/este nyílt napot tartott az MVK, ahol az
összes, a telepen fellelhető villamos típusból kiállítottak egyet, amit
kívül-belül meglehetett csodálni. Még a hóseprőre és tavaszi
villamosra is fel lehetett mászni. Ez a bécsi kissé háttérbe szorulva
figyelte társait. Természetesen buszok is kiállításra
kerültek, de most nem fotóztam agyon magam. A telep egyéb területein csoportos
idegenvezetést is tartottak. Két nappal később ismét a telepen
találtam magam, ugyanis 23-án koraeste érkezett a 10. (609-es pályaszámú)
Skoda, melynek érkezése nyilvános volt, végre nappali fénynél is megörökíthettem
a szállítás nehézségeit. A szokott rendben, gördülékenyen
megtörtént a sínre helyezés. Ha már itt voltam, gyorsan lőttem
egy képet a 210-es Tátráról is. Azóta már több forgalomból kivont társával
együtt a Negyedik utcai telepen várja a sorsát. |