Egy kassai hétköznap Az elmúlt években jártam már párszor
Kassán, de valahogy mindig úgy alakult, hogy csak hétvégén. Május végén
azonban egy pénteki munkanap látogattam a városba, azon kívül, hogy ilyenkor
sűrűbb a közlekedés, a Tatra T3-asok és T6A5-ösök egy része nem
szólóban, hanem csatolva közlekedik, tekintélyesebb fotótémát adva. Kassára vonatpótló busszal érkeztem, a
vasútállomás előtt rögtön sikerült kilőni a város legújabb
járműveinek egyikét. A DPMK 2013-2014-ben összesen 56 darab SOR NB 18
City típusú csuklóst (jelenleg még csak 29 van forgalomban) és 61 darab NB 12
City szólót állít forgalomba, így az autóbusz állomány komoly frissítésen
esik keresztül. Akárcsak a villamos állomány, idén és
jövőre összesen 23 darab csuklós, részben alacsonypadlós Pragoimex Vario
LF2+ áll forgalomba (jelenleg is közlekedik már egy szóló Vario LF a
városban). Addig viszont még fotózhatunk klasszikus, piros T3 szerelvényeket,
például a Terasa lakótelepen. Itt alapvetően a 6-os és a 9-es
jár felváltva, de néhány R-rel jelölt vasműi járat is erre közlekedik.
Munkanap délelőtt a vasműbe óránként jár az R1-es a vasútállomásról
és szintén óránként (félórás közös követés) az R7-es az Amfiteátertől,
érintve ezt a lakótelepet is. A többi R-es csak műszakváltáskor
közlekedik. Egy új festést viselő T3-as
szerelvény a Kino Druzba (Barátság mozi) nevű megállónál. Egy megállóval feljebb vagyunk a Nová
nemocnica megállóban (Új kórház). 2003 és 2009 között összesen nyolc darab
KT8D5-öst modernizáltak és láttak el alacsonypadlós középrésszel. Ezek a járművek a prágaihoz
hasonló piros-fehér-szürke festést viselnek, kivétel, ha teljesen reklámba
öltöztetik őket. A város legkorszerűbb buszai a
12-es és 19-es viszonylaton. És a legelső, 500-as KT8-as. Az Amfiteátertől a lakótelepre
feljövő, különböző színű T3-as szerelvények is jó fotótémák
voltak, főleg ilyen háttér előtt. 1978. október 30-án a reggeli csúcsban
amúgy itt, nem messze történt az a tragikus baleset, amikor lefelé egy
körülbelül 80 km/h-ra felgyorsuló T3-as szerelvény a lejtő alján
kisiklott, felborult és fának csapódott. Kilencen meghaltak és rengetegen
megsérültek, a vizsgálat szerint a balesetet emberi hiba okozta, de sokan
műszaki okokat emlegetnek. A lejtő alja konkrétan az
Amfiteáter nevű végállomást jelenti, ahol manapság az R7-esnek van a
végállomása, de régen innen indult például az 5-ös és a 8-as is. Illetve
vágányzárak és gondolom komolyabb rendezvények esetén is használják. A 6-os, 9-es, R3-as és R4-es csak
áthalad, gyakorlatilag egy nagy körforgalom van itt nemcsak a közút, de a
villamosok számára is. A sínek állapota a város többi részéhez hasonlóan itt
is elég pocsék, remélhetőleg a közeljövőben kezdetét veszi egy
komolyabb felújítási program. Egy óra környékén kimentem Peresre,
hogy a vasműbe műszakváltásra kimenő villamosokat nyílt pályán
fotózzam. A nap nagy részében óránként, félóránként van járat, ilyenkor
azonban rövid idő alatt sok szerelvény közlekedik le. Utas kifelé
kevesebb van, a nagy tömeg inkább vissza, a város felé lesz kettő után. A villamosok mellett természetesen a
buszok is kiveszik a részüket a munkások szállításából, műszakváltáskor
RA jelzéssel kötik össze a vasművet és a különböző, villamossal nem
megközelíthető városrészeket. Ezen kívül itt haladnak el a
közigazgatásilag Kassához tartozó Peres, Lorincík, Polov, Saca településeket
kiszolgáló viszonylatok is. Az új SOR buszok forgalomba
állításával a magaspadlósokból gyakorlatilag már csak a Karosa B932 és B952
szólóból és B941 csuklósból üzemel még néhány. Mondjuk utóbbiakból már csak
négy, ha megjön az összes csuklós SOR, gondolom azoknak is annyi. Ez még mindig a vasműi vonal, de
már a szűken vett város határánál, ahol természetesen itt is
bevásárlóközpontok telepedtek meg. Ez már majdnem a belváros, a Kuzmányho
ulici, 1986-ban erre, a korábban egyszer már felhagyott, majd újjáépített
szakaszra száműzték a sétálóutcából a villamosközlekedést. Újabb helyszínváltás: Juznej trieda,
rendszerváltás előtti nevén trieda Sovietskej armády (kb. Vöröshadsereg
útja), még régebbi, első világháború előtti nevén pedig Pesti út. A forráshiány Kassát sem kerüli el,
járatritkítások mellett a 3-ason többnyire már munkanap is csak szóló Tátrák
közlekednek. Ez a szakasz amúgy már 1914-ben, a
kassai villamos megindulásakor (idén 100 éve!) megvolt, a környezet azonban
az évtizedek alatt jelentősen átalakult. Két új festésű T3-as szerelvény. És a nap első csatolt T6A5-öse.
Érdekesség, hogy ezeknél a hátsó kocsi áramszedője van fent, míg a
T3-asoknál mindkettőé. Zelezníky lakótelep. Az Alejova utcai
összekötőszakaszt 1989-ben adták át, hogy a vasmű és a Nad Jazerom
lakótelep közötti közlekedés felgyorsuljon. Akkor indult meg a harántirányú
9-es vonal is, illetve az azóta már megszűnt, Barca és Amfiteáter
közötti 8-as. Sőt, 1992-ben néhány hónapig létezett egy T jelzésű
villamos viszonylat is a Vasútállomástól a Moldavskán és Alejován át Barcára. Ezek a képek egy megállóval tovább, az
Alejová, skolynál készültek. A menetredszerinti KT8D5-ös után egy kocsiszíni
menetet is sikerült lefotózni. Ez pedig a következő 9-es,
T3-mal. Az 50-es számcsoportba tartozó
buszvonalak jellemzően csak csúcsidőben közlekedő
gyorsjáratok, igaz a korábbi miskolci tendenciáknak megfelelően már ezek
is alig hagynak ki megállót. Ezután felmentem Lingovba, ahol a
város két troli vonalának közös végállomása található. Fentebb már írtam, hogy a buszpark
megújult, korszerű villamosok fognak érkezni, a trolibusz állományt
azonban még mindig az 1993-as megnyitásról való Skoda 15Tr (összesen 15 darab
volt állományban, ebből még 12 üzemel), 1998-99-es, kissé
korszerűsített 15TrM (5/4) és 1999-es, szóló 14TrM (7/6) alkotja. Bár
egyelőre annak is örülni kell, hogy a közelmúltban nem szűnt meg a
troli közlekedés Kassán. Végül még két szép buszos kép szintén
a felszállóhelyről. |