Nyílt nap Szegeden Kint az udvaron további Tátrák és a
103-as Pesa. Ez, ha jól sejtem, a 656-os Bengáli,
ami a kétirányú, egyoldali ajtós változatból való. Évekig tanulókocsiként
közlekedett, majd selejtezése után a Közlekedési Emléktár Alapítvány vásárolta meg, és újítja
fel. Ez már egy másik csarnok, itt további
Tátrák és egy Pesa állt. Szegeden 1884-ben indult meg a
lóvasút, majd viszonylag későn, 1908. október elsején a
villamosközlekedés, apróbb eltérésektől eltekintve a mai 1-es vonalán, a
két pályaudvar között. A forgalom a Magyar Waggon- és Gépgyárban készült 25
darab motorkocsival (1-25) és hat pótkocsival (51-56) indult meg, 2008-ban, a
századik évfordulóra a 12-es pályaszámú kocsit újjáépítették. A legrégebbi típus után itt a
legújabb: a kilenc darab Pesa 120Nb típusú kocsi 2012-ben, a 2-es villamos
átadásához kapcsolódva állt forgalomba. A Pesák mellett a járműpark
gerincét a Tátrák alkotják. 1997-98-ban 13 darab, újonnan vásárolt
Tatra T6A2 állt forgalomba (900-912), majd 2005-től a Németországból
használtan vásárolt, de teljes körű felújításon és korszerűsítésen
átesett 18 darab KT4D-vel (200-217) frissült a járműpark, és velük sikerült
teljesen lecserélni a Bengálikat. 2007-től négy darab, a T6-osokkal
egyező kivitelű, B6A2D típusjelű pótkocsi (950-953) is
forgalomba állt, ezek érdekessége, hogy Szegeden hajtást kaptak, mivel a
T6-osok nem bírták volna el őket. Még egy utolsó kép, majd az 505-ös
pályaszámú nosztalgia trolival irány a troli telep. Szegeden 1979-ben indult meg a
troliközlekedés, a járművek telephelye a Pulz utcában, a villamos
kocsiszínben volt, ahol most is van még trolivezeték, sőt jelenleg a
7-es vonal végállomása. Azonban a fejlődő vonalhálózat miatt kevés
volt a hely, ezért 1985-ben a Csáky utcában új telep létesült. A selejtsoron kezdtük a fotózás, egy
ex-BKV-s 280-assal, amit az SZKT megvett és felújított troli- és
villamospótlás céljára. Az Ikarus a ’70-es évek végén
több kísérleti, 280-as trolit is épített, különböző cégek villamos
berendezéseivel. A T6-281 pályaszámú, 280.T6 jelölésű prototípust a Ganz
Villamossági Művekkel közösen készítették 1980-ban. 1982-ben került
Szegedre és ’96-ig volt állományban, utána mindenki azt hitte,
elbontották, mígnem egy tanyáról előkerült. Jelenleg a 656-os Bengálihoz
hasonlóan a KEA tulajdonában várja a feltámadást. Helyhiány miatt itt is tárolnak néhány
villamost, például a már látott SZ5 testvérét, az SZ6-ost, vagy az egyirányú,
egyoldali ajtós 609-es Bengálit. Az egyik legjellemzőbb típus a
Skoda 15Tr., 1993-ban 11 darab állt forgalomba, majd a 2000-es évektől
kezdve további 16 darab érkezett, használtan. Kakukktojások: az SZKT-nak nincsenek
Solaris Trolinoi, ellenben a másik két trolis városban közlekednek: a
Debreceni Közlekedési Vállalatnál 2005-ben és 2007-ben összesen 21 darab állt
forgalomba, a BKV-nál jelenleg 16 példány fut, de nemrég vásároltak további
három, használtat, valamint uniós pénzből további 24 kocsi fog érkezni,
köztük csuklósok is. Az SZKT akkoriban más utat választott,
dízel buszokat alakítottak át trolivá. A 2004-ben elsőként elkészült
Volvo után néhány Mercedes-Benz Citaro átépítése történt meg. Korábban több Ikarus 280T is
közlekedett a városban, manapság azonban már csak a korszerűsítésen
átesett 502-es van forgalomban, valamint eredeti állapotára visszaalakítva az
505-ös, mint nosztalgiajármű. Ezen kívül van egy másik nosztalgia is, a 9-111-es
ZIU 9-es. Szegeden uniós pénzből nemcsak a
villamosközlekedés fejlődött, hanem a troli is, ennek keretében került
beszerzésre 13 darab Ikarus-Skoda Tr187, a képen a sorozat utolsó darabja
váltható. Ezután még mászkáltunk kicsit a
városban, majd kis híján lekéstük az aznapi (nekünk) utolsó vonatot, mivel a villamos
indokolatlanul lassan ment, vasárnap délutáni forgalom ellenére sikerült egy
5 perces késést összeszedni. Az állomáson így rekordidő alatt (2-3 perc)
kellett jegyet vennünk és átszállnunk, de sikerült! Persze a mi hibánk, hogy
így kicentiztük, de csak kellett utazni egy kicsit a ZIU-val is. |