2015. szeptember-december
(I. rész)

Az ősz folyamán próbáltam a nagy változás előtt álló miskolci buszközlekedést, azon belül is főleg a régi Ikarusokat minél többször megörökíteni. A kelleténél két évvel később készült el ez az oldal, így viszont talán kicsit érdekesebb utólag visszanézni azokat a járműveket, melyeket 2016 tavaszán leváltottak a CNG-s MAN-ek.

 

2015. szeptember elsején új járművel gyarapodott a miskolci közlekedés: mivel a 38-on csak Plasma midibusz közlekedhet és a rossz üzemkészségük miatt az állományban lévő két kocsiból sem mindig sikerült a szükséges egyet kiadni, az MVK a KMKK-tól bérelt egyet. Az FLX-688 2007-ben állt forgalomba Szolnok helyi járatain (2009-ben fotóztam is), 2011-2014 között a pécsi Tüke Busz bérelte. Kerek egy évig tartó miskolci üzemelése alatt a sehova sem illeszkedő 977-es azonosítószámot kapta. Ez idő alatt csak ez a két Hideg sori kép készült róla, rögtön az első nap ki is lőttem.

 

Ekkoriban a normál menetrend szerint már csak a Skoda villamosok jártak, de szeptember 22-én, az Autómentes Nap alkalmából ismét lehetett utazni az immár a nosztalgiaflottát bővítő 185-300-as szerelvénnyel.

 

Buszfronton pedig az Ikarus 620-as szolgáltatta a nosztalgiát, mai szemmel viszont már a BOP-325 is annak számítana.

 

 

Ekkor azonban kudarcba fulladt a nosztalgiázás: egyrészt az Ikarus 620-as az Újgyőri piacon lerobbant, mi pedig mentve a menthetőt végigfotóztuk az akkoriban jellemző normál menetrendszerinti járművekkel.

Valamint egymagában is.

Másrészt Bulgárföldön baleset történt, ezért megbénult a villamos közlekedés és a 151-es Bengáli is feltorlódott.

 

Ellenben lehetett fotózni villamospótlókat.

 

Köztük olyan járműveket, melyek ma már csak képekről köszönnek ránk vissza.

 

Valamint lehetett fotózni a Tatárdomb felé terelt 1-es és 6-os buszokat is.

Persze késő délután csak megtörtént, aminek szükségszerűen megkellett: a baleset végeztével, a tervezetthez képest később a 151-es hazatérhetett a telepre, a Tiszai érintésével.

 

Októberben megkezdődött a felső-majláthi Bagolyvár felújítása, melynek keretében az alig három éves végállomás forgalmi rendjét is megváltoztatták. Nem feltétlenül előnyére, nem is feltétlenül szükségből, valószínűleg inkább csak azért, hogy aki kitalálta, hasznosnak érezhesse magát. A körüljárási irány gyakorlatilag megfordult (a baloldali képen láthatóhoz képest kb. ellentétesen állnak a buszok) és a Majális-park felé betérő 1-esek sem tesznek itt ekkora hurkot. Cserébe viszont az elsőre rossz helyre tervezett megállója okán pár méteren belül két helyen, a régiben és az újban is megáll (valószínűleg nagy volt a nyomás a jobb helyen lévő régi miatt, de az új feladása a rossz koncepció beismerése lett volna).

 

 

A korábban az erdészet tulajdonában álló épület viszont tényleg rossz állapotban volt, annyira, hogy inkább nem is felújították, hanem lebontották és teljesen újraépítették. Többféle funkcióról is szó volt, jelenleg azonban csak végállomási tartózkodó és jegypénztár szerepet tölt be a három évig használt konténer helyett.

Az átépítés idejére az 5-ös, 15-ös és ZOO járatok tárolója átkerült az egykori 101-1A végállomáshoz. A 69-es és 54-es buszok a főút szélén álltak.

 

 

A 430-ast alaposan körbe is fotóztam. És milyen jól tettem: a 2002-es évjáratú MAN SL 223-ast tavasszal, a CNG-k forgalomba állítása után le is selejtezték.

És az előbbi mondat miden egyes szava igaz a lillafüredi végállomáson elkapott 428-asra is. Ez utóbbi kocsi két rendszámot is elfogyasztott: eredetileg ICC-933, majd 2004-ben csere JIC-896-ra.

 

Sokféle terv és újságcikk után végül 2015 novemberére (2016. május elseje volt az első üzemnap) szép csendben elkészült a lillafüredi libegő.

Októberben, amikor fotóztunk, még volt hátra munka, de már kezdett testet ölteni.

Ha már Lillafüred, némi kisvasutat is fotóztunk.

 

Normál hétvégi napokon két szerelvény közlekedik (a D02 510 mellett ekkor az Mk48 2021-es hibrid volt a másik),...

azonban a Fazola Napok rendezvény keretén belül Lillafüred és Garadna között is ingázott egy szerelvény, amit a 2014-ben bordóról zöldre átfestett D02 508 húzott.

 

A körüljárás a ritkán használt lillafüredi kitérőben történt.

 

Az Őskohónál is elég ritka a vonatkeresztezés, de most jól jött az itt lévő kitérő.

 

De nemcsak a vonatoknak, hanem a szűk ómassai út miatt a buszoknak is be kellett várniuk egymást. Archív képek, manapság már ritka itt az MAN SL, pláne kettő egyszerre.

 

Egy-egy végállomási kép Garadnán és Ómassán.

A Lyukó-völgyben lekapott 789-es azonosítószámú (ICC-938) MAN SG 263-as azóta tíz másik társával együtt az ÉMKK-hoz került, ahol immár sárgában, NUP-096 rendszámmal Debrecen helyközi közlekedésében vesz részt.

Az avasi Tesco ingyenes járat szintén a múlté. Egy időben jellegzetes színfolt volt, ahogy a délelőtt az Újgyőrin álló kocsi koradélután a 29-es vonalán rezsiben átment az Avasra, hogy megkezdje a munkát az áruházi járaton. Egyik nap pont a 859-est sikerült megörökíteni egy ilyen áttelepülésen.

 

Egy szép napos délután Komlósra is kinéztem, hogy a jövőben alaposan megfogyatkozó MAN-eket fotózzam. Mondjuk ezek még pont megvannak most is, de már jóval ritkábbak errefelé.

 

Az Ikarus 415-ösök pedig azóta végképp elfogytak, úgyhogy külön öröm, hogy egy ilyen is jött. Ráadásul az elég jó fotóhelynek számító Olvasztár utcai kanyarban.

 

Ez is Olvasztár utcai kanyar, csak egy másik.

 

Két Tapolcai elágazásos fotó után…

 

 

az SZTK-nál termünk. Az Ikarus 435-ösök mind selejtezve lettek, így a 775 is, a többi kocsi még megvan.

 

A következő oldalon a Repülőtérnél folytatjuk.

Következő oldal

Főoldal