2015. szeptember-december Az ősz folyamán próbáltam a nagy
változás előtt álló miskolci buszközlekedést, azon belül is főleg a
régi Ikarusokat minél többször megörökíteni. A kelleténél két évvel
később készült el ez az oldal, így viszont talán kicsit érdekesebb
utólag visszanézni azokat a járműveket, melyeket 2016 tavaszán
leváltottak a CNG-s MAN-ek. 2015. szeptember elsején új
járművel gyarapodott a miskolci közlekedés: mivel a 38-on csak Plasma midibusz közlekedhet és a rossz üzemkészségük
miatt az állományban lévő két kocsiból sem mindig sikerült a szükséges
egyet kiadni, az MVK a KMKK-tól bérelt egyet. Az
FLX-688 2007-ben állt forgalomba Szolnok helyi járatain (2009-ben
fotóztam is), 2011-2014 között a pécsi Tüke
Busz bérelte. Kerek egy évig tartó miskolci üzemelése alatt a sehova sem
illeszkedő 977-es azonosítószámot kapta. Ez idő alatt csak ez a két
Hideg sori kép készült róla, rögtön az első nap ki is lőttem. Ekkoriban a normál menetrend szerint
már csak a Skoda villamosok jártak, de szeptember 22-én, az Autómentes Nap
alkalmából ismét lehetett utazni az immár a nosztalgiaflottát
bővítő 185-300-as szerelvénnyel. Buszfronton pedig az Ikarus 620-as szolgáltatta
a nosztalgiát, mai szemmel viszont már a BOP-325 is annak számítana. Ekkor azonban kudarcba fulladt a
nosztalgiázás: egyrészt az Ikarus 620-as az Újgyőri
piacon lerobbant, mi pedig mentve a menthetőt végigfotóztuk az akkoriban
jellemző normál menetrendszerinti járművekkel. Valamint egymagában is. Másrészt Bulgárföldön baleset történt,
ezért megbénult a villamos közlekedés és a 151-es Bengáli is feltorlódott. Ellenben lehetett fotózni villamospótlókat. Köztük olyan
járműveket, melyek ma már csak képekről köszönnek ránk vissza. Valamint lehetett fotózni a Tatárdomb
felé terelt 1-es és 6-os buszokat is. Persze késő délután csak
megtörtént, aminek szükségszerűen megkellett: a baleset végeztével, a
tervezetthez képest később a 151-es hazatérhetett a telepre, a Tiszai
érintésével. Októberben megkezdődött a felső-majláthi Bagolyvár felújítása, melynek
keretében az alig három éves végállomás forgalmi rendjét is megváltoztatták.
Nem feltétlenül előnyére, nem is feltétlenül szükségből,
valószínűleg inkább csak azért, hogy aki kitalálta, hasznosnak érezhesse
magát. A körüljárási irány gyakorlatilag megfordult (a baloldali képen
láthatóhoz képest kb. ellentétesen állnak a buszok) és a Majális-park felé
betérő 1-esek sem tesznek itt ekkora hurkot. Cserébe viszont az
elsőre rossz helyre tervezett megállója okán pár méteren belül két helyen,
a régiben és az újban is megáll (valószínűleg nagy volt a nyomás a jobb
helyen lévő régi miatt, de az új feladása a rossz koncepció beismerése
lett volna). A korábban az erdészet tulajdonában
álló épület viszont tényleg rossz állapotban volt, annyira, hogy inkább nem
is felújították, hanem lebontották és teljesen újraépítették. Többféle
funkcióról is szó volt, jelenleg azonban csak végállomási tartózkodó és jegypénztár
szerepet tölt be a három évig használt konténer helyett. Az átépítés idejére az 5-ös, 15-ös és
ZOO járatok tárolója átkerült az egykori 101-1A végállomáshoz. A 69-es és
54-es buszok a főút szélén álltak. A 430-ast alaposan körbe is fotóztam.
És milyen jól tettem: a 2002-es évjáratú MAN SL 223-ast tavasszal, a CNG-k forgalomba állítása után le is selejtezték. És az előbbi mondat miden egyes
szava igaz a lillafüredi végállomáson elkapott 428-asra is. Ez utóbbi kocsi
két rendszámot is elfogyasztott: eredetileg ICC-933, majd 2004-ben csere
JIC-896-ra. Sokféle terv és újságcikk után végül
2015 novemberére (2016. május elseje volt az első üzemnap) szép csendben
elkészült a lillafüredi libegő. Októberben, amikor fotóztunk, még volt
hátra munka, de már kezdett testet ölteni. Ha már Lillafüred, némi kisvasutat is
fotóztunk. Normál hétvégi napokon két szerelvény
közlekedik (a D02 510 mellett ekkor az Mk48 2021-es hibrid volt a másik),... …azonban a
Fazola Napok rendezvény keretén belül Lillafüred és Garadna között is
ingázott egy szerelvény, amit a 2014-ben bordóról zöldre átfestett
D02 508 húzott. A körüljárás a ritkán használt
lillafüredi kitérőben történt. Az Őskohónál is elég ritka a
vonatkeresztezés, de most jól jött az itt lévő kitérő. De nemcsak a vonatoknak, hanem a
szűk ómassai út miatt a buszoknak is be kellett várniuk egymást. Archív
képek, manapság már ritka itt az MAN SL, pláne kettő egyszerre. Egy-egy végállomási kép Garadnán és
Ómassán. A Lyukó-völgyben
lekapott 789-es azonosítószámú (ICC-938) MAN SG 263-as azóta tíz másik
társával együtt az ÉMKK-hoz került, ahol immár
sárgában, NUP-096 rendszámmal Debrecen helyközi közlekedésében vesz részt. Az avasi Tesco ingyenes járat szintén
a múlté. Egy időben jellegzetes színfolt volt, ahogy a délelőtt az Újgyőrin álló kocsi koradélután a 29-es vonalán
rezsiben átment az Avasra, hogy megkezdje a munkát az áruházi járaton. Egyik
nap pont a 859-est sikerült megörökíteni egy ilyen áttelepülésen. Egy szép napos délután Komlósra is
kinéztem, hogy a jövőben alaposan megfogyatkozó MAN-eket
fotózzam. Mondjuk ezek még pont megvannak most is,
de már jóval ritkábbak errefelé. Az Ikarus 415-ösök pedig azóta végképp
elfogytak, úgyhogy külön öröm, hogy egy ilyen is jött. Ráadásul az elég jó
fotóhelynek számító Olvasztár utcai kanyarban. Ez is Olvasztár utcai kanyar, csak egy
másik. Két Tapolcai elágazásos fotó
után… …az SZTK-nál
termünk. Az Ikarus 435-ösök mind selejtezve lettek, így a 775 is, a többi
kocsi még megvan. A következő oldalon a
Repülőtérnél folytatjuk. |