2015. tavasz Ugyanott egy normál forgalmi kocsi is,
amúgy ez az a szakasz, ahol csak midi közlekedhet. A 2015-ös nyári
menetrenddel komoly, nem túl pozitív, járatritkítással egybekötött változások
léptek életbe, ezért a tavasz az eredeti állapotok megörökítéséről
szólt. Az időrendet most egy kicsit fel fogom rúgni, inkább vonalak
szerint rendezem a képeket, így ne lepődjön meg senki, ha az egyik
pillanatban már zöldellő fákat lát, míg a következő kép még szinte
téli hangulatot áraszt. Szóval a 2014-ben létrehozott hosszú
38-as fel lett darabolva, így két Plasma helyett
már egy is elég rá. A Bodótetőre mindkét
irányban betértek a kocsik és a félórás követés mellett a két, ellenirányban
közlekedő Plasma kb. pont ugyanakkor, kis
szerencsével ezt sikerült megörökítenem a Vologda
városrészen. A Bodótetőre
a félórás 38-as mellett csúcsidőben a szintén félórázó 34-es
sűrítette a követést 15 percre. Azonban a 34-sre kiálláshoz az Arany
János utcától 38B jelzéssel közlekedett csonkajárat. 15 perc múlva jött a 38-as, illetve
kettő is, egyik a Tampere, másik az Avas felé. Ráadásul pont volt két
üzemképes Plasma is, egyéb esetekben kényszer
megoldásokra volt szükség a belső szolgálatú mikrobusz alkalmazásával
vagy a viszonylat megosztásával. A nyári menetrendben az utóbbi véglegesedett,
a 38-as csak az Avas kilátó és a Malomszög utca között közlekedik (továbbra
is félóránként), így egy busz is elég a viszonylatra, bár néha még annyi Plasmát sem sikerül kiadni. A Bodótetőre
teljes üzemidőben az Avas kilátóig hosszabbított és immár mindkét
irányban a Sályi u. felé közlekedő 34-es jár csuklóssal, a plusz
teljesítményt a 32-es ritkításával fedezve. Ezáltal a 38B is megszűnt,
illetve 22 év után az Arany János utcai végállomás is. Még egy kép MAN-nel
is. Manapság, egy évvel a kép készítése után már ritkaságszámba megy az SL,
Ikarus 415-ös pedig már nincs is. A Tampere városrészre a Búza
térről 28-as jelzéssel indult viszonylat, ez a szám sosem volt még
használva Miskolcon. A 31-es és 34-es kilátóig
hosszabbítása miatt az Avas városközpont, mint végállomás ismét
megszűnt. Megpróbálom röviden összefoglalni a 34, 38, 38B vonalakkal
kapcsolatos variálgatásokat, az utóbbi években volt
belőlük pár. A 34-es viszonylat 1980-ban indult meg, az avasi lakótelep
építésével kapcsolatos folyamatos változásokat most inkább hagyjuk. A lényeg,
hogy 1994. június elsejére kialakult a klasszikus, maival egyező, csak
kicsit rövidebb Avas városközpont-Bodótető útvonal, csúcsban 7-8,
csúcson kívül 20, hétvégén 20-25 perces követéssel, vegyesen szóló és csuklós
járművekkel. 1993. november 15-én az Arany János utca és a Tampere
városrész között beindult a 38-as, csúcsban 10, azon kívül 25 perces
követéssel. Kezdetben a két Ikarus 546-os kisbusz járt a vonalon, de
rendkívül megbízhatatlanok voltak, ezért rövidesen megjelent a normál szóló
busz, csúcsban 20 percesre ritkítva. 2006. június 16-tól a Kazinczy utca
felújítása, díszkövezése miatt a 34-es az Avas irányában is a Centrum felé
terelve közlekedett, az Arany János utca pedig az addigihoz képest az ellentétes
irányba lett egyirányú, így a 38-as belvárosi hurokútvonala is megfordult.
November 2-től átadták a Kazinczyt, a 34-es ezután mindkét irányban a
Villanyrendőr felé közlekedett. 2007. január elsejétől lépett
érvénybe az új vonalhálózat és menetrend, ahol spórolás és racionalizálás
címszóval elkezdődött a miskolci tömegközlekedés leépítése: a 38-as
megúszta kisebb ritkítással, a 34-es viszont fővonalból egy kis
peremkerületi kiszolgálójárat lett a Búza tér és a Bodótető
között, 20-30 perces követéssel. A lakosság nyilván tiltakozott, annyit
sikerült elérniük, hogy szeptember 1-től a Búza helyett az Arany lett a
belső végállomás. Ez a rend viszonylag sokáig, négy évig fenn állt,
közben megjelentek a Plasma midik is a két vonalon.
2011. június 16-tól összevonták a két viszonylatot 38-as jelzéssel az Arany
János – Tampere – Centrum – Bodótető
– Villanyrendőr - Arany útvonalon, kb. félórás követéssel. A 34-es
jelzés megszűnt, azonban útvonalán hajnalban és késő este, amikor
már a Tampere nem igényel buszt, illetve csúcsban a nagyobb bodótetői utasforgalom miatt 38B jelzéssel indult
betétjárat. 2012. március elsejétől újabb szöget vertek a miskolci
tömegközlekedés koporsójába, ennek részeként a 38B helyett újraindult a 34-es
az Avas vk. és Bodótető között, de csak
csúcsban félóránként, az Avas felé az Ifjúság utcán, lefelé a Sályi utcai
megállón át. 2014. április 14-től beindult a Hideg soron is a
buszközlekedés, a 38-as ezentúl az Avas kilátó – Hideg sor – Bodótető (mindkét irányban) - Villnyrendőr/Centrum
– Tampere útvonalon közlekedett, a 38B pedig újraindult, hogy a 34-es
kezdő/végzős kocsijai ne üresen menjenek
a Bodótetőre/ről
(előtte az ott végződő 38-asból/ba
szereltek át). Az utóbbi években tehát állandó volt a változás, ilyen az,
amikor folyamatosan cserélődő, hozzá nem értő emberek vezetnek
egy közlekedési vállalatot. Avasi csendélet, Ikarusokkal a
háttérben. A 31Y is megszűnt, így különösen
örülök, hogy Ikarust is sikerült fotózni a viszonylaton. A 31-es 1980. június
elsején indult az Avasi lakótelep (a mai vk.) és a Tiszai pu. között. 1984.
június elsejétől útvonala az Avas kilátóig hosszabodott,
majd több, mint húsz év után, 2007. január elsejétől változott. A cél az
volt, hogy a III. ütem helyett a II.-t (vk., Sályi
u.) érintse, és így a 33, 34 elvétele miatt biztosítsa II. ütem – SZTK
kapcsolatot. Eredetileg a Hejő-parkba közlekedett volna, de végül
szerencsére „meglátták” az egyetemet, a Hejőbe pedig a 14-es
megosztásával létrejött 14H indult be. Ezzel elveszett a III. ütem kapcsolata
a Tiszaival és az SZTK-val, viszont előnye
volt, hogy az egyetem közvetlenül elérhetővé vált az Avasról és a
Tiszairól. A probléma viszont csúcson kívül, hétvégén és főleg a nyári
szünidőben jelentkezett, amikor iszonyat nagy teljesítmény ment teljesen
feleslegesen, pazarlóan (1-2 utassal) az Egyetemvárosba, hiszen ekkoriban
8-15, de még hétvégén is a ma már szinte hihetetlen (pedig csak pár éve volt)
12-20 perces követéssel közlekedtek a buszok. Ez is jó példa az MVK
rugalmatlanságára, hiszen ilyenkor lehetett volna betétjáratozni, de hát a full üres buszok senkit nem érdekeltek, egyszerűbb
volt más, kihasznált járatokat ritkítani. Végül 2012. március elsejétől
a viszonylatot visszavágták az Avas városközpontig és a követés is
jelentősen ritkult: csúcsban 15, azon kívül 20-30 percre, munkanap
továbbra is csuklós, hétvégén vegyesen szóló-csuklós üzemmel. És ennek még
örülni is kellett, mert eredetileg azt tervezték, hogy csak időszakosan,
reggel és délután közlekedett volna. A III. ütem természetesen folyamatosan
reklamált, de szokás szerint csak látszatmegoldásokra futotta: még az
önkormányzati választások miatt 2010. szeptember 13-tól közlekedett kísérleti
járat 31A jelzéssel az eredeti útvonalon, óránként, ennek következtében
kihasználatlanul, ezért december 22-én meg is szűnt. Majd 2014. június
16-tól az InterCity vonatokhoz csatlakozva óránként egy 31-es 31Y jelzéssel
továbbközlekedett az Avas kilátóig, szétverve a közös szakaszon a követést.
Most pedig, pont egy év után a 31Y is megszűnt. A 31-es ugyan meghosszabodott a kilátóig, de ritkábban (20-30 perc), és
ebből óránként egy (IC-hez hangolt) járat 30-as jelzéssel közlekedik a
Szentgyörgyi és a Miskolctapolcai úton keresztül. Ez azt jelenti, hogy a
nemrég még 8-15 percenként közlekedő 31-es manapság a nap nagy részében
óránként egyszer jár. Ezt a két egymás utáni, hosszabb
hangvételű képaláírást pihenjük ki két Leszih
utcánál készült Ikarusos fotóval. Az AKD-590 volt az utolsó szívómotoros - Praga váltós Ikarus Miskolcon, szeptemberig közlekedett.
És ha már az elmúlásnál járunk, a tavasz folyamán szép csendben az Ikarus
412-esek is elbúcsúztak Miskolctól, az utolsó HFC-310 volt április 14-én, a
8-as viszonylaton. Két Neoplan
a 35-ösön, csakhogy ilyen is legyen. És akkor vissza a 31-eshez: egy Avas
vk. kiírással felfelé küzdő 435-ös az Ifjúság útján. AKD-651 a Szigligeti téren. HDF-368 nem messze az előző
helyszíntől. Szóló kocsi lévén ez már hétvégi kép. És le is értünk a másik végállomásra,
a Tiszai pályaudvarra. És ha már itt vagyunk, folytassuk egy
szintén innen induló, szintén megszűnő viszonylattal, az 1A-val. Két Neoplanos
kép a Petőfi téren. Az 1-es és az 1A-s 15-20 percenként járt munkanap,
így a Tiszai és a Diósgyőri Gimnázium között a közös követésük 7-10 perc,
ami megfelelő volt. Eredetileg a villamos felújítása után teljesen
megszűnt volna a párhuzamos buszközlekedés, és a Kiliánig beindult volna
az 1A-s villamos. Ehhez képest csak az 1A-s busz szűnt meg, az 1-es
15-20 helyett 12-15 percenként jár és munkanap is a Selyemrét felé közlekedik
(hétvégén maradt a 15-20 perces követés, tekintve, hogy ilyenkor eddig sem
járt az 1A-s). Új viszonylat indult 54-es jelzéssel a Repülőtér és
Felső-Majláth között, munkanap félóránként, így természetesen nem igazán
lehet hangolni az 1-essel. Az 1-es villamos a 2-es rovására sűrűbb
lett (felesleges volt a Vasgyárba a 6 percenkénti villamos), így a közös
szakaszon már nem felváltva járnak, hanem két 1-esre jut egy 2-es, bár a
közös követés összességében ritkább lett egy kicsit. De ami még
felháborítóbb, hogy az elmúlt egy évben folyamatosan tovább ritkították, az
1-es villamos menetrendjében csúcsidőben
továbbra is az van hazudva, hogy 4-6 percenként közlekedik, a valóságban nem
ritka, hogy 8-10 perceket is kell várni, mintha vasárnap lenne. Vologda városrész,
háttérben egy 38-ason közlekedő Plasmával. BRU-108, egy volános Ikarus 260.32-es,
valószínűleg az egyik bükkszentkereszti piros MAN-t pótolta. Egy szép kép a Szent Anna téren. A buszok egyhangúságát két villamos
szakítja meg. Gyula utca. 1962-1964 körül már
közlekedett 1A jelzésű betétjárat a Tiszai pu. és a Táncsics tér között,
majd legközelebb 1969-ben lehet 1A viszonylattal találkozni, de ekkor már egy
megállóval rövidebb útvonalon, a Kiliánig közlekedett, mint most, csak ugye
akkoriban még az azóta sétálóutcásított Széchenyi utcán közlekedtek. 1977-ben
megszűnt, helyette az 1-est sűrítették, de 1992. június elsején
újraindult a Tiszai pu. és Berekalja között, az 1-es rovására, kb. 15-30 perces
követéssel. 2007. január elsejétől a Tiszai és Felső-Majlát között
közlekedett az 1-essel 1:1-ben hangolva, a közös követésük napközben 4-10
perc volt. 2007. szeptember elsején módosult az útvonala, a József Attila
helyett a Selyemréten át közlekedett. 2012. március elsejétől a
Diósgyőri Gimnáziumig rövidítették, majd azév
június 16-tól megszűnt a hétvégi közlekedése. Kezdetben az Irinyi utcai
megálló érintésével hurokban fordult, majd 2013. szeptember elsejétől
csak simán keresztben a főúton, mint a ’70-es években, illetve
kora reggel/késő délután néhány járat Felső-Majláthtól/ig közlekedett, mivel egyes buszok ott éjszakáztak. Két kép a kiliáni végállomás
leszállóhelyén, a két végállomás kiírásával. |