Bécs 2015 decemberében 2015 karácsonya előtt néhány nappal
Bécsbe látogattunk öcsémmel, kicsit szétnézni és fotózgatni. Hajnali fél négyes, miskolci
indulással 10 óra körül érkeztünk Bécsbe, ahol a korábbi Déli pályaudvar (Südbahnhof) helyén épített, közelmúltban átadott új
főpályaudvaron (Hauptbahnhof) szálltunk le. Az U1-es metróval hamar elértük az
Operát, ami előtt sikerült két SGP E2-es villamost lefotózni. A képen is
látható Ring a belvárost körülölelő, sok nevezetességet érintő
körút, melynek teljes hosszán járnak villamosok. Régen az 1-es és 2-es
viszonylat egymással ellentétes irányban járt körbe-körbe, 2008-ban azonban
változott a viszonylatszervezés, de továbbra is sűrű a
villamosközlekedés. Az Operánál végállomásozik a Badenbe
járó HÉV, az üzem egyik érdekessége, hogy Bécsen belül a villamoshálózatot
használja. A másik, hogy a régi és új járművek egymással csatolva, egy
szerelvényben közlekednek. Ez már a Ring egy másik szakasza. Az
átszervezés óta is van lehetőség körbeutazni: néhány sárgára festett SGP
E1-es emelt tarifás városnéző villamosként közlekedik. Jelenleg még az ULF-ok
a legkorszerűbb bécsi villamosok, de hamarosan forgalomba állnak a Bombardier Flexity-k, melyek
egyben a régebbi, magaspadlós E1-esek és E2-esek
végét is jelentik majd. Egy lecserélésre ítélt E2-es a 71-es Börse nevű végállomásán. A Ring mentén számos villamos
végállomás helyezkedik el, ahonnan jellemzően a Ring járataira ráhordó,
kifutó jellegű vonalak fordulnak vissza a külvárosok irányába (a képen
látható 71-es az átszervezés óta pont nem ilyen, egy szakaszon
a Ringen is közlekedik). Például rögtön nem messze, a Schottentornál is van egy ilyen. Itt két fronton is
forgolódnak a villamosok, felül és… … alul. Fent az
Universitatsstrasse felé távozó 43-as és 44-es,
lent pedig a Wahringer Strasse
felé induló 37, 38, 40, 41 és 42-es viszonylatok. Nem csoda, hogy a
gyakorlatilag egyvágányos végállomáson az öt viszonylat indulási ideje
köszönő viszonyban sem volt a menetrenddel, utascsere
után azonnal indultak is vissza a külső végállomásokra. Mi egy 38-assal a Grinzing nevű
végállomásra utaztunk ki, ami egy háztömb körül, sőt tulajdonképpen azon
belül került kialakításra. És most egy kicsit vegyük sorra a
járműveket: a legrégebbi, még forgalomban lévő típus a „Schottentor-felsőn” készült fotón látható,
illetve Miskolcról is jól ismert E1-es. 1959-től álltak forgalomba az egyirányú,
hattengelyes E, majd 1966-tól az erősebb motorokkal (2x100 helyett 2x150
kW) szerelt E1 típusú villamosok. A kocsikat a világhírű, német Düwag gyár licensze alapján
több osztrák cég (Simmering Graz Pauker, Lohner, Bombardier-Rotax) gyártotta, a villamosberendezések
pedig Elin, Kiepe és Siemens gyártmányúak. 1976-ig
összesen 427 darab készült a két típusból, jelenleg kb. még 50 darab E1-es
közlekedik vagy szólóban, vagy c3/c4-es pótkocsival csatolva. Az E1
továbbfejlesztése a képen szereplő E2, az 1978-90 között forgalomba
állított 112 darab villamos három kivétellel még mind közlekedik, c5 típusú
pótkocsit vontatva. Az előbbi pót belsejét meg is
nézhetjük, jobbra pedig már a következő forgalmi kocsi. Az alacsonypadlós korszak 1995-ben
köszöntött be a Siemens ULF (Ultra Low Floor) villamosok képében. 2017-ig összesen 332 darab
állt forgalomba, két főváltozat különböztethető meg: a rövidebb,
24 210 mm hosszú ULF A és a hosszabb, 35 470 mm hosszú ULF B, ami a
fotón is látható. Egy rövid ULF és egy E2-c5 szerelvény
a Glatzgasse megállónál, ahol a 37-es és 38-as
útjai elválnak egymástól. Ezután a 41-es pötzleinsdorfi
végállomása következett, ahová vegyesen érkeztek az E2-esek és az ULF-ok. Tipikus bécsi, külvárosi hangulat,
muszáj volt várnunk még egy E2-est. A legendás, részben magasvezetésű Stadtbahn
egykori szakaszán ma metrók, valamint az államvasút által üzemeltetett S45-ös
S-bahn jár. Az utóbbi Gersthof
állomásán egy Talent motorvonat került az
objektívjeink elé. Alatta pedig villamosok. Átmásztunk a 43-as vonalra, SGP
E1-esek reményében… …de csak ULF-ok akartak jönni. A neuwaldeggi
végállomás hangulatos, egy kápolna körül forognak a villamosok. A bécsi buszjáratok számozása mögött
megkülönböztetésül mindig egy „A”, betétjáratok esetén
„B” áll. Jellemző, hogy az ugyanolyan számozású villamos és
busz ugyanazon a környéken közlekedik, sőt nem ritka, hogy a busz a
villamos külső végállomására hord rá, mint pl. a 43-as esetében. Ez az Iveco
vélhetően valami helyközi járaton közlekedik. Na, végre! Idővel elkezdtünk visszasétálni,
további SGP fotók reményében. Úgy tűnik, a csúcsidőre csak
előkerültek a régi villamosok. Összességében a bécsi közlekedési
rendszer elég jó, de azért itt sincs kolbászból a kerítés. A villamosoknak
pl. köze nem volt a menetrendhez, az elvileg 3-5 perces követés ellenére
többször is simán kimaradt negyedóra. Itt is van tömeg a járműveken,
csúcsban elég lassú a közlekedés, és a villamosok sem tűntek jobb
állapotúaknak vagy tisztábbnak. Szóval, ha most minden egyéb körülményt
figyelmen kívül hagyok és szűklátókörű leszek, ha utasként
választanom kellene, hogy napi szinten mondjuk a bécsi 43-assal vagy a
miskolci 1-essel szeretnék munkába járni, mindenképp Miskolcot választanám.
Persze nyilván könnyű úgy jó villamosközlekedést csinálni, hogy egyetlen
vonal van, amit EU-s pénzből sikerült faltól-falig felújítani és
tágabban szemlélve, közlekedési hálózatilag nézve itt sokkal jobb és
szervezettebb minden. A Dornbacher
Strasse megálló elég látványos, ugyanis a városi
beépítettség ellenére van itt egy szőlődomb. Egyértelmű, hogy vártunk itt egy
E1-est is. Azt még hozzáfűzném a típushoz, hogy amit évekig lehetett
olvasni itt-ott, hogy Miskolcon mennyire nem tartják karban az E1-eseket és
milyen koszosak, bezzeg Bécs, én nem tapasztaltam, semmivel sem találtam jobb
állapotúaknak az itteni kocsikat. A 43-as útközben elhalad a dornbachi végállomás mellett, ahol ekkor még a 10-es és a
44-es fordult. Azóta a 2-es és 44-es végállomását felcserélték. A fotózást a belső végállomáson,
a Schottentornál fejeztük be. A Ring túloldalán pedig az utolsó kép
is elkészült. A Ringen belüli belvárosban sosem járt villamos, közösségi
közlekedés szempontjából csak metróval és az 1A, 2A és 3A-s buszokkal
közelíthető meg. Kis utazgatás, nézelődés után
megkezdtük hosszú utunkat Miskolc felé, és valamivel éjfél után haza is
értünk. |