Kalandozás a Tátrában
(I. rész)

2015 nyarán, két év után ismét eljutottam a Magas-Tátrába, ezúttal kifejezetten a Tátrai Villamosvasút (TEZ - Tatranská elektrická zeleznica) fotózása volt cél. Öcsémmel úgy időzítettünk, hogy a nyaranta rendszeresen közlekedő nosztalgia szerelvényt is kipróbálhassuk.

Kassán volt egy kis idő az átszállás miatt, ezért terepszemlét tartottunk. A villamospálya felújítása továbbra is tartott, így az állomás előtti téren ez a látvány fogadott minket.

 

A lezárt belváros hasonlóan látványos volt, mint pár éve Miskolcon.

 

 

A villamos- és trolipótlók, valamint a városi és elővárosi buszok a párhuzamos utcákba lettek száműzve.

 

 

A déli irányba továbbra is a Nám. osloboditel’ov-nál kialakított ideiglenes végállomásról indultak a Tatra KT8D5-ök

 

Még két kép a helyközi buszállomásról. A kassai régióban a fellengzős nevű Eurobus nevű cég szolgáltat, többségében Irisbus Crossway típusú járművekkel, de azért akad még egy-két régebbi Karosa is. Na, ennyit Kassáról, két hónappal korábban úgyis voltam már itt.

 

Ezután a Kassa-Pozsony fővonalon fekvő Poprádig személyvonatoztunk, azonban pont nem sikerült kifognunk egy emeletes motorvonatot, hanem hagyományosabb, 163-as mozdony által továbbított szerelvénnyel érkeztünk.

 

Poprád a Magas-Tátra kapuja, komoly forgalommal. A nagyvasúti vágányokra merőlegesen, egy viadukton helyezkedik el a Tátrai Villamosvasút végállomása. Eredetileg a vonatok a felvételi épület mellől indultak és Velká városrész utcáin vezettek a sínek a városhatárig, az új végállomást 1991-ben adták át, azóta lakott terület érintése nélkül érkeznek a Tátrából a vonatok.

 

Ez a szerelvény a kocsiszínbe indult. Kicsit kihúzott az állomásról, majd az ellenkező irányba, a viadukttal párhuzamosan elkezdett leereszkedni, hogy aztán áthaladjon alatta, és egyenesen a nagyvasúttal közös depóba távozzon.

 

Nem sokkal később a másik szerelvény is elindult, azonban már fel a hegyre, turistákkal a fedélzetén.

 

 

Hamarosan mi is így tettünk, azonban előtte még el kellett foglalnunk a szállást, és közben a buszállomás is útba esett. A helyi- és helyközi közlekedést a SAD Poprad végzi, a fenti képeken a sűrűnek egyáltalán nem nevezhető helyi viszonylatok (pedig van egy nagy lakótelep a város szélén) jellemző típusai láthatóak. A legkülönlegesebb a Troliga Bus Sirius típusú emeletes, melyből 2011-ben két példány állt forgalomba: az egyik a képen látható piros, a másik a helyi flottaszínnek számító kék-fehér színben.

 

Két kép a helyközi közlekedés kicsit jellegtelen buszairól is.

Délután nekivágtunk a Tátrának. Az előrejelzések ellenére beborult, de nem baj, mert így fotózhattunk az erdő közepén lévő Felsőhági állomáson, ahol napsütés esetén a fák árnyékai miatt ez lehetetlen lett volna. A hangulatos, eldugott állomáson még vonatkereszt is van.

 

Az üzem egyszerre tekinthető villamosnak, helyiérdekű vasútnak, és a keskeny, 1000 mm-es nyomtáv miatt kisvasútnak, miközben az üzemeltető az állami vasúttársaság. 1904-ben itt közlekedett Magyarország első trolibuszjárata (Poprád-Ótátrafüred), de ez nem bizonyult hatékony megoldásnak. A Tátrai Helyiérdekű Villamos Vasút (THÉV) első szakaszát 1908. december 20-án adták át Poprád és Ótátrafüred között. 1911 augusztus 16-án helyezték üzembe az Ótátrafüredről Tátralomnicra, illetve Tátraszéplakra vezető vonalat, majd 1912. március 12-én készült el a Széplakról Csorbatóig tartó szakasz. Az I. világháború után csehszlovák tulajdonba került, ezután TEVD felirattal jártak a kocsik, majd 1948-ban államosították, azóta a (Cseh)szlovák Vasút üzemelteti. A járművek kezdetben Ganz gyártmányúak voltak, később megjelentek a csehszlovák motorkocsik. 1962-70 között érkezett meg a T3-as villamosokra emlékeztető 18 darab, háromrészes CKD gyártmányú, EMU 89.0 sorozatú csuklós motorkocsi, a klasszikus elektricska, ami évtizedekig meghatározta a Tátra közlekedését.

 

Azonban már nem utazhatunk azokkal a vonatokkal, mivel a kétezres évek elején felváltották őket a Ruttkai Járműjavítóban összeszerelt Stadler GTW 2/6 típusú alacsonypadlós motorvonatok. 2000-2002 között 14 kocsi állt forgalomba (425.951-964), majd 2006-ban mégegy (425.965).

Következő oldal

Főoldal