Kassa felújítás közben 2014. májushoz
hasonlóan 2015 májusában is jártam Kassán. Akkor azt írtam, hogy hamarosan
megkezdődik a villamospálya felújítása, nos, ez 2014. augusztus 2-i
kezdettel meg is történt. Többféle vágányzár és közlekedési rend után, május
harmadikai üzemkezdettel kialakult egy viszonylag hosszú ideig, fél évig tartó
állapot, amikor is a 2-es, 6-os, 7-es, R3-as, R4-es, R5-ös, R6-os és R7-es
jelzésű villamos nem közlekedett, a 3-as (10 percesre sűrítve, hogy
a 7-est is pótolja) és 4-es a déli végállomások és a Námestie
osloboditel’ov, a 9-es Vazecká és Idanská, az R1-es a vasmű és az
SOS automobilová, az R2-es és R8-as pedig eredeti útvonalán közlekedett. A
vasútállomás és az Amfiteáter között a 6-ost pótlandó X6-os, a vasútállomás
és Havlickova között a 2-est, 4-est és 7-est pótlandó az X7-es, Havlickova és
az SOS automobilová között pedig X9-es jelzéssel járt pótlóbusz. Vonattal érkeztem, baloldalt a
szerelvényt Hidasnémetitől vontató 362-es sorozatú, kétáramnemű
mozdony, jobbra pedig a típus tisztán egyenáramú változatának egyik példánya. A Kassán megszokottal ellentétben
kicsit sétálni kellett, hogy az első villamost megláthassam. Egész konkrétan a Felszabadulás térig
(Námestie osloboditel’ov), ahol egy kúszóváltó segítségével ez az
ideiglenes végállomás lett kialakítva. Ennek persze az is következménye, hogy
az itt végződő 3-as és 4-es vonalakon csak a kétvezetőállásos
KT8D5-ösök közlekedhettek. Lesétáltam egy megállónyit, próbáltam
egy-két képet készíteni a dómmal a hátérben, de ahhoz erősseb
teleobjektív kéne. Érdekes a pálya és a megálló egész komoly kialakítása, utóbbit
régen aluljárón keresztül lehetett megközelíteni, ami manapság már zárva van. Ritka nagy élet a barcai végállomáson,
mindez úgy, hogy a 4-es az eredeti 15-20 helyett 20-30 percenként járt.
Illetve pont ez a magyarázata: a délelőtti 30 perces követés mellett pár
percig mind a két, a vonalat kiszolgáló villamos együtt állt. Nem tudom mi
abban a jó, hogy a villamosok és vezetőik a munkaidő több mint
felét itt töltik ahelyett, hogy akkor inkább végig 20 perces követés lenne. Na, mindegy, az 538-as hamarosan
visszaindult a város felé, így az 525-öst is jobban lehetett fényképezni. A 9-es a vasműi elágazásig az eredeti
útvonalán járt, majd ott bekanyarították a város felé, ahol az SOS
automobilová megálló érintése után az Idanskánál volt a végállomása. Itt szintén visszafogóváltó üzemelt,
vagyis a 9-esen is csak KT8D5-ök jártak. Egyedül a vasműi vonalakon jártak
egyirányú kocsik. Az R1-es belső végállomása a képen látható SOS
automobilová megállóban volt, ahová a vasműi elágazás segítségével,
deltázva tudott beállni. Ugyanaz a kocsi a vasmű mellett,
már visszaútban a belváros felé. 2014-2015-ben összesen 33 darab
Pragoimex VarioLF2+ típusú, részben alacsonypadlós villamos érkezett Kassára,
801-833 pályaszámokon. Személy szerint nekem nagyon megtetszettek, az utazás
is kellemes rajtuk, még az sem zavaró, hogy csak részben alacsonypadlósok. A KT8D5-ökön kívül csak néhány Vario
közlekedett, a T3-asok és T6A5-ösök a kocsiszínben maradtak a vágányzár ideje
alatt. Ismét a 806-os, a távvezetékoszlopok
sűrűjében. Műszakváltáskor az utasok nagy
részét nem a villamosok, hanem a buszok szállítják el, most a vágányzár miatt
pedig ez fokozottan így volt. Amíg a villamosokkal foglalkoztam, vagy 30-40
busz kijött a vasműhöz, ami azért nem kis teljesítmény a DPMK
részéről, tekintve, hogy ezt a plusz kocsiszámot eleve csúcsidőben
kell kiadni, amikor a város más vonalain is tetőzik a forgalom és oda is
épp a legtöbb busz kell, ráadásul most a villamosok nagy része helyett,
valamint mindkét trolivonalon végig pótlózni kellett, ahhoz is kellett jármű.
És még így is csak alacsonypadlós kocsikkal találkoztam! Ehhez képest, amit a
miskolci városvezetés, miskolc holding, miskolc városi közlekedési zrt.
hármas tömegközlekedés címen művel, az egyenes szánalmas. Ezután áttettem a székhelyemet a
Vazecká felé vezető vasúti felüljáróhoz, először a legelső
kassai KT8D5-ös, az 500-as jött. Felváltva érkeztek a 3-asok és a
9-esek, a híd tetején egész jó képeket sikerült készíteni. A KT8-asok egyeduralmát egy, a vasmű felől jövő
Vario törte meg. Újabb KT8D5-ösök. Kassán az első két kocsi 1986-ban állt
forgalomba, majd 1989-91 között további 38 érkezett. Az utolsó nem
közlekedett itt, rögtön továbbszállították Miskolcra, ahol 200-as pályaszámon
állt forgalomba és közel 25 év után épp e sorok írásakor (2016. január)
szállították el Prágába. 1992-ben további 9 alig használt kassai kocsi került
hozzánk (a többi 8-at a csehországi Most-Litvínov városából vettük), illetve
később Strausberg, Sarajevo, Ostrava és Brno számára is értékesítettek járműveket,
így jelenleg már csak 19 darab villamos alkotja a KT8-as flottát. A nagy
befogadóképességű kocsiktól a rendszerváltás utáni utasszám csökkenés és
pénzhiány miatt szabadult meg a DPMK. A VSS kereszteződésnél két Variot is elkaptam, az egyik a
kocsiszínbe tartott, a másik pedig vissza a vasműhöz. Valamint a változatosság kedvéért mégegy KT8-as. És mégegy az Idanskánál, mert ma még nem láttunk belőlük
eleget. Az SOS automobilovához bedeltázó 802-es. Ezután más vizekre, jobban mondva utakra eveztem: egy kis időt
a buszoknak is szenteltem a Sídlisko Tahanovce, vagy szebb nevén
Tihanyi-lakótelepen. Az első képek a Madridská nevű végállomáson
készültek. És akkor most fussunk végig a kassai busztípusokon. A
járműállomány gerincét a vadonatúj, 2013-2014-ben beszerzett 56 darab
SOR NB 18 City csuklós… … és 61 darab SOR NB 12 City szóló alkotja. Ezenkívül
néhány SOR midibusz is dolgozik a városban. 2000 és 2004 között 35 darab háromtengelyes, szóló Solaris
Urbino 15 állt forgalomba. Ezenkívül három darab normál, 12 méteres szóló is
jár a városban, valamint szintén három darab csuklós is volt, utóbbiak
azonban már nem tartoznak az állományhoz. 2009-2010-ben 29 darab Irisbus Citelis 18M típusú, CNG
üzemű csuklós érkezett a városba. Ha már az olaszoknál járunk: 2 darab
Iveco midibusz is közlekedik Kassán. A délutáni csúcsban gyakorlatilag egymást érték a buszok,
ráadásul elég jó kihasználtsággal, alapvetően nem lehet panasz a lakótelep
tömegközlekedésének a színvonalára. Kassán a főbb viszonylatok csúcsban
12, azonkívül 15, este és hétvégén 20 percenként járnak ütemesen, egymással
hangolva, így sűrű és jól szervezett a közlekedés. Ellenben
Miskolccal, ahol csak ész nélkül vannak bedobálva indulási időpontok
mindenféle rendszer és koncepció nélkül, és ahol már az is csoda, hogy reggelente
a menetrendkészítők egyáltalán az MVK telephelyig eljutnak önállóan,
nemhogy ott még érdemben dolgozzanak is valamit. Bruselská. És végül még kicsit visszatérek a típusok bemutatásához:
2007-2008-ban 19 darab Tedom C12 G típusú szóló, alacsonypadlós gázbusz állt
forgalomba, szerintem egész jó kis konstrukciók. Kellemes kirándulás volt,
Kassa jó hely, bár az kicsit elszomorító, hogy míg pár évvel ezelőtt még
valamivel lepusztultabbnak tűnt itt a tömegközlekedés a mienknél, most már
fényévekkel előrébb vannak, mint Miskolc. |