Ráncajtós találkozó

2015. június 21-én Körmöndi Robi szervezésének köszönhetően fotós különmenetre került sor a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. utolsó, akkor még forgalomban lévő ráncajtós Ikarusával, az AKD-707-tel. Az eseményt fokozta, hogy a szintén ráncajtós, egykor a BKV-nál dolgozó, ma már magántulajdonban lévő BPO-479-cel is különmenetet szerveztek a városban, így délután a két busz együtt rótta a miskolci utcákat.

 

Reggel a Tiszain gyülekeztünk, majd megérkezett a 707 is, ami a 2000-ben megszűnt 10-es viszonylatra lett feltáblázva.

10-es lévén nem volt kérdés, hogy a Zsarnai telep felé indultunk, majd ott a ZS-s egykori fordulójában fotóztunk, és át is tábláztuk a kocsit.

Akit esetleg érdekel a környék tömegközlekedésének története: 1952-66 között egy nagy központi végállomás működött a Városháztéren (a Dózsa György utcán hosszában voltak elhelyezve az indítóállások), 1959-60 környékén innen indult meg a 10-es is ide. 1962-ben került a belső végállomása a Búza térre (akkori nevén Béke tér), a ’60-as évek végén pedig 10A betétjárat indult műszakváltáskor a drótgyárhoz. 1975-ben a 10-es már egy megállóval feljebb, az ÉPFU telepig közlekedett, 1976. január 2-től pedig már a Repülőtérig, a két viszonylat belső végállomása pedig a Búza tér helyett a Tiszai pályaudvarra került. Ugyanekkor piacnapokon P jelzéssel indult expressz járat a Búza tér és a Zsarnai telep között, a Repülőtéren keresztül (kezdetben csak a Megyei kórháznál állt meg, majd nemsokára már ott sem), kiszolgálván az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Zsarnai piacot. 1978-ban újabb változás történt: belépett a 8-as is a történetbe, ugyanis a Búza tér helyett ezentúl a Repülőtérről közlekedett a Hűtőházhoz, a ma is érvényes útvonala szerint. Négy dudás nem fért volna meg egy csárdában, ezért a 10A megszűnt, a 10-es pedig rövidített útvonalon, a Tiszairól csak a Zsarnaiig közlekedett, és csak piacnapokon. Érdemes megemlíteni, hogy 1979-81 között 108-as jelzéssel gyorsjárat is közlekedett, de célja a húskombinát kiszolgálása volt műszakváltáskor, a piac szempontjából nem sok vizet zavart. 1979. március elsejétől a P járat helyébe a repülőtéri kerülő nélkül, a frissen elkészült József Attila utcai felüljárón, valamint a Zsigmondy és Vágóhíd utcán közlekedő ZS-s lépett. A ’80-as években piacnapokon hatalmas volt a forgalom, mindhárom viszonylatot csuklósították, 1989-ben pedig kísérletet tettek a 10-es fizetőssé tételére (a betűvel jelzett járatokon nem fogadták el a bérleteket): a 10-es megszűnt, helyette újra lett P gyorsjárat a Tiszai és a Repülőtér között. Ezt egy év után, 1990-ben visszacsinálták, annyi változással, hogy a 10-es a P-hez hasonlóan a Zsarnai helyett a Repülőtérig közlekedett. A ’90-es években a város más pontjaihoz hasonlóan itt is ritkultak a járatok, majd a bevásárlóközpontok megjelenése miatt csökkent a piacra látogatók száma, ezért 2000. május 31-én a 10-es megszűnt. Hamarosan a ZS-s is szóló lett, majd 2006. október 29-én az is megszűnt, hivatalosan kihasználatlanság miatt, a gyakorlatban még az utolsó járat is tömve volt. 2007 nyarán megpróbálkoztak az újraindításával, és bár ki volt használva, finanszírozni senki sem akarta, ezért újra megszűnt. Azóta csak a 8-as van, ami 2007-2011 között csak a Repülőtér és a Tiszai között közlekedett.

Ezután visszamentünk a Tiszaira, útközben egy murvás helyen megálltunk fotózni, és még a nap is kisütött hozzá.

A miskolci Ikarus 280-asok 1985-től érkeztek bolygóajtóval, 1986-ban viszont jött még egy adag (talán exportból visszamaradt) ráncajtós kocsi, köztük a BX 74-04, amit 1986. július 3-án vett állományba az MKV. 1990-ben az AKD-707 rendszámot, 1999-ben pedig vázcserés felújítást, Rába D10-es motort és Voith váltót kapott. Ennek köszönhette túlélését, a többi ráncajtós buszt 2002-ig selejtezte a cég, így azóta egyedi jármű a miskolci tömegközlekedésben. 2013-ban leállították, egy évvel később azonban ismét forgalomba helyezték, 2015 őszéig közlekedett, várhatóan megmarad nosztalgia járműnek.

A Tiszaira visszaérve ismét 10-essé változtunk.

 

Ezután Martinkertváros következett, ahová a 3A viszonylat hurokútvonalát a Csokonai és Alföldi utcákon ellentétes irányban jártuk be. Érdekesség, hogy a ’90-es évek elején az akkor itt közlekedő 23-as délelőtt az egyik, délután a másik irányban járt körbe, az ellenkező irány megállóinak a nyoma a mai napig megvan.

A 32-es Gömöri pályaudvari végállomására szintén a régebbi útvonalon jutottunk: 1985-93 között a pu. felé is a Szeles utcán közlekedtek a buszok, nem pedig a Zsolcai kapuban és a József Attila úti felüljáró mellett.

 

 

Ráadásul itt régen forgalomirányító végállomás volt és 1983-93 között a 11-es is innen indult a Bábonyi-bércre, a fordulás a felüljáró alatt történt. Ez persze még azokban az időkben volt, amikor tömegek jártak be az ózdi és nádaskai vonatokkal.

 

A Repülőtéren és a Leventevezér úton idéztük fel azokat az időket, amikor még csuklós volt a 24-es.

Az Avas kilátó végállomáson találkoztunk össze a BPO-479-cel. A buszt 1986. július elsején vette állományba a BKV BX 59-31 rendszámmal, a jelenlegit 1999-ben kapta. A Récsei (Belvárosi) Autóbuszgarázshoz tartozott, majd 2000-ben, annak megszűnése után Kőbánya lett az otthona. 2014. október 3-án ez volt a BKV utolsó, utasforgalomban (7E) közlekedő ráncajtós busza, selejtezése után egy közlekedésbarát tulajdonába került.

 

Közvetlenül az avasi torony mellett is tartottunk egy fotómegállást.

 

Ezután a 29-es vonala következett, a Magashegynél, a leglátványosabb részen is megálltunk.

 

Komlóstetőn ritka vendég a csuklós, most kettő is kijutott.

 

 

Ezután újabb szigorúan szóló vonal következett: a bükkszentlászlói 68-as. Itt csak a faluhatárig mentünk, bent még a szóló is csak tolatva tud megfordulni. Időközben a normál, menetrendszerinti MAN is megérkezett.

 

Régen a Majális-parkban ez mindennapos látványnak számított, manapság meg annak is örülni kell, hogy egyáltalán van még 1-es busz, és nem szűnt meg a villamos felújítás után.

 

Lillafüred szintén nem a csuklósok terepe, ráadásul megemlékeztünk az 1977-83 között közlekedő 105-ös gyorsjáratról is.

És az utolsó kép a 15-ös vonalán fekvő Közép-Garadnán készült, a kisvasút egykori rakodójánál. Ezután még visszamentünk a Tiszaira és be is fejeződött ez a jó hangulatú buszozás.

Főoldal