Ráncajtós találkozó 2015. június 21-én Körmöndi
Robi szervezésének köszönhetően fotós különmenetre
került sor a Miskolc Városi Közlekedési Zrt.
utolsó, akkor még forgalomban lévő ráncajtós Ikarusával, az AKD-707-tel.
Az eseményt fokozta, hogy a szintén ráncajtós, egykor a BKV-nál dolgozó, ma
már magántulajdonban lévő BPO-479-cel is különmenetet
szerveztek a városban, így délután a két busz együtt rótta a miskolci
utcákat. Reggel a Tiszain gyülekeztünk, majd
megérkezett a 707 is, ami a 2000-ben megszűnt 10-es viszonylatra lett
feltáblázva. 10-es lévén nem volt kérdés, hogy a Zsarnai telep felé indultunk, majd ott a ZS-s egykori fordulójában fotóztunk, és át is tábláztuk a
kocsit. Akit esetleg érdekel a környék
tömegközlekedésének története: 1952-66 között egy nagy központi végállomás
működött a Városháztéren (a Dózsa György utcán hosszában voltak
elhelyezve az indítóállások), 1959-60 környékén innen indult meg a 10-es is
ide. 1962-ben került a belső végállomása a Búza térre (akkori nevén Béke
tér), a ’60-as évek végén pedig 10A betétjárat indult
műszakváltáskor a drótgyárhoz. 1975-ben a 10-es már egy megállóval
feljebb, az ÉPFU telepig közlekedett, 1976. január 2-től pedig már a
Repülőtérig, a két viszonylat belső végállomása pedig a Búza tér
helyett a Tiszai pályaudvarra került. Ugyanekkor piacnapokon P jelzéssel
indult expressz járat a Búza tér és a Zsarnai telep
között, a Repülőtéren keresztül (kezdetben csak a Megyei kórháznál állt
meg, majd nemsokára már ott sem), kiszolgálván az egyre nagyobb
népszerűségnek örvendő Zsarnai piacot.
1978-ban újabb változás történt: belépett a 8-as is a történetbe, ugyanis a
Búza tér helyett ezentúl a Repülőtérről közlekedett a
Hűtőházhoz, a ma is érvényes útvonala szerint. Négy dudás nem fért
volna meg egy csárdában, ezért a 10A megszűnt, a 10-es pedig rövidített
útvonalon, a Tiszairól csak a Zsarnaiig
közlekedett, és csak piacnapokon. Érdemes megemlíteni, hogy 1979-81 között
108-as jelzéssel gyorsjárat is közlekedett, de célja a húskombinát
kiszolgálása volt műszakváltáskor, a piac szempontjából nem sok vizet
zavart. 1979. március elsejétől a P járat helyébe a repülőtéri
kerülő nélkül, a frissen elkészült József Attila utcai felüljárón, valamint
a Zsigmondy és Vágóhíd utcán közlekedő ZS-s
lépett. A ’80-as években piacnapokon hatalmas volt a forgalom,
mindhárom viszonylatot csuklósították, 1989-ben pedig kísérletet tettek a
10-es fizetőssé tételére (a betűvel jelzett járatokon nem fogadták
el a bérleteket): a 10-es megszűnt, helyette újra lett P gyorsjárat a
Tiszai és a Repülőtér között. Ezt egy év után, 1990-ben visszacsinálták,
annyi változással, hogy a 10-es a P-hez hasonlóan a Zsarnai
helyett a Repülőtérig közlekedett. A ’90-es években a város más
pontjaihoz hasonlóan itt is ritkultak a járatok, majd a bevásárlóközpontok megjelenése
miatt csökkent a piacra látogatók száma, ezért 2000. május 31-én a 10-es
megszűnt. Hamarosan a ZS-s is szóló lett, majd
2006. október 29-én az is megszűnt, hivatalosan kihasználatlanság miatt,
a gyakorlatban még az utolsó járat is tömve volt. 2007 nyarán megpróbálkoztak
az újraindításával, és bár ki volt használva, finanszírozni senki sem akarta,
ezért újra megszűnt. Azóta csak a 8-as van, ami 2007-2011 között csak a
Repülőtér és a Tiszai között közlekedett. Ezután visszamentünk a Tiszaira,
útközben egy murvás helyen megálltunk fotózni, és még a nap is kisütött
hozzá. A miskolci Ikarus 280-asok
1985-től érkeztek bolygóajtóval, 1986-ban viszont jött még egy adag
(talán exportból visszamaradt) ráncajtós kocsi, köztük a BX 74-04, amit 1986.
július 3-án vett állományba az MKV. 1990-ben az AKD-707 rendszámot, 1999-ben
pedig vázcserés felújítást, Rába D10-es motort és Voith
váltót kapott. Ennek köszönhette túlélését, a többi ráncajtós buszt 2002-ig
selejtezte a cég, így azóta egyedi jármű a miskolci tömegközlekedésben.
2013-ban leállították, egy évvel később azonban ismét forgalomba
helyezték, 2015 őszéig közlekedett, várhatóan megmarad nosztalgia
járműnek. A Tiszaira visszaérve ismét 10-essé
változtunk. Ezután Martinkertváros
következett, ahová a 3A viszonylat hurokútvonalát a Csokonai és Alföldi
utcákon ellentétes irányban jártuk be. Érdekesség, hogy a ’90-es évek
elején az akkor itt közlekedő 23-as délelőtt az egyik, délután a
másik irányban járt körbe, az ellenkező irány megállóinak a nyoma a mai
napig megvan. A 32-es Gömöri pályaudvari
végállomására szintén a régebbi útvonalon jutottunk: 1985-93 között a pu.
felé is a Szeles utcán közlekedtek a buszok, nem pedig a Zsolcai
kapuban és a József Attila úti felüljáró mellett. Ráadásul itt régen forgalomirányító
végállomás volt és 1983-93 között a 11-es is innen indult a Bábonyi-bércre, a fordulás a felüljáró alatt történt. Ez
persze még azokban az időkben volt, amikor tömegek jártak be az ózdi és nádaskai vonatokkal. A Repülőtéren és a Leventevezér
úton idéztük fel azokat az időket, amikor még csuklós volt a 24-es. Az Avas kilátó végállomáson
találkoztunk össze a BPO-479-cel. A buszt 1986. július elsején vette
állományba a BKV BX 59-31 rendszámmal, a jelenlegit 1999-ben kapta. A Récsei (Belvárosi) Autóbuszgarázshoz tartozott, majd
2000-ben, annak megszűnése után Kőbánya lett az otthona. 2014.
október 3-án ez volt a BKV utolsó, utasforgalomban (7E) közlekedő
ráncajtós busza, selejtezése után egy közlekedésbarát tulajdonába került. Közvetlenül az avasi torony mellett is
tartottunk egy fotómegállást. Ezután a 29-es vonala következett, a
Magashegynél, a leglátványosabb részen is megálltunk. Komlóstetőn ritka vendég
a csuklós, most kettő is kijutott. Ezután újabb szigorúan szóló vonal
következett: a bükkszentlászlói 68-as. Itt csak a
faluhatárig mentünk, bent még a szóló is csak tolatva tud megfordulni.
Időközben a normál, menetrendszerinti MAN is megérkezett. Régen a Majális-parkban ez mindennapos
látványnak számított, manapság meg annak is örülni kell, hogy egyáltalán van
még 1-es busz, és nem szűnt meg a villamos felújítás után. Lillafüred szintén nem a csuklósok
terepe, ráadásul megemlékeztünk az 1977-83 között közlekedő 105-ös
gyorsjáratról is. És az utolsó kép a 15-ös vonalán
fekvő Közép-Garadnán készült, a kisvasút egykori rakodójánál. Ezután még
visszamentünk a Tiszaira és be is fejeződött ez a jó hangulatú buszozás.
|