Szolnok Credokkal Az elmúlt években többször is jártam
Szolnokon átutazóban, és ha az átszállási idő engedte, mindig benéztem
kicsit a városba, vagy mentem (szó szerint) egy kört a 24-es vagy 24A-s
viszonylaton. Kifejezetten fotózni viszont már több, mint hat
éve voltam. Akkor ott hagytam abba, hogy a közeljövőben 21 darab új,
alacsonypadlós busz fog érkezni a városba, és ezért az Ikarusok nagy része
selejtezésre kerül. Idén tavasszal végre ismét eljutottam a városba, és hat
év késéssel megörökítettem ezt az „új világot”. A Tallin városrész végállomáson
kezdtem, ez a hely az észak-déli járatok végpontja, nem mellesleg szerintem
egy hangulatos lakótelep, nem túl messze a belvárostól. A szolnoki helyi
közlekedést az összevonások után már nem a Jászkun Volán, hanem a
Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. végzi, így a buszok
elejéről is lekerültek a Jászkunos logók. Na, szóval 2009. május-júniusban a hét
darab szóló Credo BN 12 (LMK-132, 278–283) és 14 darab BN 18 csuklós
(LMK-133, 401-406, 492-498) forgalomba állásával jelentősen
megfiatalodott a jelenleg kb. 50 járművet számláló helyi járműpark.
Alvállalkozásban a Panoráma Tourist Kft. további két BN12-est állított
forgalomba 2010-ben (LSU-227) és 2012-ben (LNV-923). Ellenben a forráshiány
miatti járatritkítás, és az ennek következményeként csökkenő utasszám
okán 2011-ben két csuklós (492, 493) átkerült a helyközi üzemhez, majd egy
évvel később az LMK-494 is követte őket. A Credok mellet a néhány éve itt,
Szolnokon gyártott Plasma midibuszok is meghatározói a szolnoki városképnek. Egyelőre még néhány, viszonylag
újabb gyártású 200-as Ikarus is akad. 260-as már nincs, a szóló kocsikat a
négy darab 1999-es évjáratú 263-as képviseli (GVM-087, 088, 401, 409). 2013-ban két darab, 2004-es évjáratú,
külföldről használtan vásárolt Volvo 7000-es állt forgalomba. Az egyik
az MLC-223,… … a másik pedig az MLC-224, amit
nem sokkal később szintén sikerült kilőni a Zagyva hídján. Lássunk két csuklós Credot is. Az
LMK-402 és 495 is Szandaszőlős felé igyekszik, a Szabadság téren. Akárcsak az LSU-227, ami nem a Voláné,
jobban mondva a KMKK-é, hanem annak alvállalkozója, a Panoráma Tourist Kft.
üzemelteti. Néhány perccel később a másik
Panorámás BN12-est, az LNV-923-t is sikerült lefotózni a Szapáry úti
megállónál, ahol az észak déli tengelyen haladó 1-es, 1A-s és 1Y-os járatok
keresztezik a város kelet-nyugati irányban lévő főutcáját, ahol
számos viszonylat közlekedik. Apró érdekesség, hogy a 2009-es évjáratú kocsi
először a Somló Volán színeiben, Ajka helyi járatain közlekedett, majd
három évvel később került ide. A vasútállomás, mint a helyi
tömegközlekedés központja, természetesen nem maradhatott ki a fotóhelyek
közül. A sok Credo után két régebbi kocsi a
változatosság kedvéért. Hogy aztán megint Credok
következzenek, amint elhagyják az objektumot. Na, végre egy 280-as! Helyesebben egy
2000-es évjáratú Ikarus C80-as, de Szolnokon már ennek is örülni kell. Aztán megint vissza a Credos
valósághoz. Ezután a Vásárcsarnok megállónál fotóztam,
ahol az 1-es és 24-es vonalak jóvoltából, valamint az itt lévő piac okán
mindig nagy a forgalom. Sajnos a fővonalnak számító 1-es
és 1Y viszonylatokon is gyakoriak a Plasmák, van is tömeg bőven. Ezután a Thököly úti vasúti felüljáró
következett, délben pont jó irányból sütött a nap. Csuklós Ikarust sajnos
csak hátulról sikerült fotózni, Credo bezzeg jött. Mondjuk annyira azzal
sincs baj, legalább van a városnak egy viszonylag egységes járműparkja. Az Ikarus hiányt ez a Panorámás 256-os
enyhítette valamelyest. A jobboldali Scania annyira már nem hozott lázba, de
ha már erre járt, nem sajnáltam arra sem egy képet. Egy jászberényi 256.44-es és a Credos
kép után 15 perccel a következő 24-es az egyik helyis csuklós MAN-nel. Elindultam a Széchenyi lakótelep felé,
a felüljáró tövében ez a 10-esen szaladgáló Plasma is előkerült. Hild Viktor út, végállomás, már amennyire
körjáratok esetén beszélhetünk ilyenről. A város legnagyobb lakótelepét
a vasúttól induló 24-es és a vele ellentétes irányban közlekedő 24A-s
körjárat szolgálja ki, régebben nagyjából 10-10 percenként jártak és
csúcsidőben szintén 10 percenként járt reggel a 4A-s, délután a 4-es
gyorsjárat, ami a vasútállomást nem érintette. Sajnos ez már a múlté, az
elmúlt években a 24, 24A csúcson kívül először 12, majd 15 percesre lett
ritkítva, a 4-es megszűnt, és a 4A is már csak mutatóban jár reggelente. Csak sikerült itt Ikarust is fotózni
(GMY-378), ráadásul nem C80-ast, hanem 280-ast, igaz a viszonylag fiatalabb
évjárat és a felújítás miatt nincs nagy különbség. A 24-eseken kívül van pár
műszakváltáskor járó munkásjárat is, az LMK-278 azon közlekedett. Ellenkező irányban is elhúzott
egy C80-as. A Széchenyi lakótelep építését 1976-ban kezdték el, az első
lakók egy évvel később költöztek be. Korábban csak az iskolásjáratként
napi egy-két fordulót megtevő 11-es és 17-es érintette a környéket,
végállomásuk a Nyúl utcai iskola volt. 1977-ben már közlekedett a 24-es is
50-60 percenként a Vasútállomás - Autóbuszállomás - Széchenyi lakótelep
útvonalon, tehát gyakorlatilag úgy, mint ma, de nem körjáratként, hanem a
lakótelepen visszafordult. A forduló a lakások átadásának függvényében
vándorolt, 1978-ban a Jászi Ferenc utcánál (ma Aranyi S. u.) volt, és a
Vásárcsarnoktól beindult a 24A-s betétjárat kompenzálva a 24-es ritka
közlekedését. 1979-ben már jóval sűrűbben, 10-20 percenként járt a
24-es, az A-s viszont csak csúcsban járt, szintén 10 percenként. A
’80-as évek elején megszűnt a 11-es és a 17-es, viszont már
megjelentek a munkásjáratok a Vegyiművek és a Cukorgyár felé, a 24-es
(immár teljes üzemidőben 10 percenként) és 24A-s pedig már egészen a
Rigó József utcáig (ma Hild Viktor u.) közlekedett. Megjelent a 17-es is, ami
a Vasútállomás és az Orosz György u. között közlekedett a Thököly úton át,
csúcsban, 20 percenként. Valamikor a ’80-as évek végén, ’90-es
évek elején (sajnos pontos időpontot nem tudok) a 17-es 24-esbe és
24A-ba olvasztásával pedig kialakult a most is érvényes körjárati rendszer. Lovas István utca. És az Aranyi Sándor utcai megálló. Itt
egy Credo mellett a másik MAN SG 263-ast is sikerült elkapni. A JEL-115
2004-ben állt forgalomba, a fent látható JNF-312 pedig egy évvel később
követte társát. Bár a 24,24A körjáratként közlekedik,
a műszakváltásos járatok miatt van forduló a Hild Viktor utcánál. Amit nem csak a KMKK, hanem a magán
üzemeltetésben lévő Tesco ingyenes járat MAN-je is használ. Ezután a Baross utcán, a Szapáry utcai
megállónál fényképeztem. Ez és a folytatását képező Kossuth Lajos és
Verseghy út gyakorlatilag a város főutcája, a vasútállomástól
kelet-nyugati irányban szeli végig Szolnokot. Nem csoda, hogy az 1800-as évek
végén lóvasút, az 1900-as évek elején pedig villamos és trolibusz vonal
építése is felmerült az útvonalon. Végül csak autóbuszjárat indult 1921-ben a
Vasútállomás-Megyeháza és a Megyeháza-Közkórház útvonalon, egy Büssing típusú
járművel. A II. világháború előtt magánvállalkozások által
működött a tömegközlekedés, több cég is közlekedtetett járatokat a
városon belül, illetve az elővárosba, jellemzően a vonattal nem
megközelíthető helyekre. Jelenleg is nagy itt a forgalom, de
sajnos a járatok egyáltalán nincsenek összehangolva, így a főutcai
jelleg ellenére még csúcsidőben is belefuthat az ember komolyabb
várakozásokba. Sajnos már a 2-esen is rendszeres a
Plasma midibusz. A kép készítése után pont jött keresztbe egy 1-es, amit kis
futással elértem, és hamarabb is ért le a Cukorgyárhoz, ahol mégegyszer
megörökítettem a kocsit. És az utolsó két kép is ott készült.
Ezután még nézelődtem kicsit a városban, majd egy kör IC-vel Debrecenen
és Nyíregyházán át hazamentem. Így végre a 100-as vonal nagy részét is beutaztam,
kár, hogy addigra már besötétedett, és nem sok mindent láttam belőle. |