Vakáció bérlet 2015 nyarán új akcióval állt elő
a MÁV: diákok számára 30, 60 és 90 napos, úgynevezett Vakáció bérletet hozott
forgalomba, mellyel viszonylag normális áron korlátlanul lehetett vonatozni a
MÁV teljes hálózatán, valamint gyorsvonati pótjegyet sem kellett váltani.
Kihasználva az utolsó nyári szünetemet, beruháztam egy 60 naposra és
utazgattam kicsit. Az első helyszín Szerencs: a
149-es vezérlő csak személykocsiként volt a nyíregyházi vonatban, a
V43-ast nehéz lett volna vezérelni belőle. A háttérben és jobbra az
abaújszántói csatlakozás látható. Rám meglepetésként hatott, hogy Tokaj
felé csuklós ment, valószínűleg pótlásról lehetett szó. Befutott a nyíregyi vonat, az utasok
átszállhattak a Sátoraljaújhelyről érkező és Miskolcra
továbbmenő vonatra. Kicsit elnéztem a hátsó vágányokhoz
is, a teherkocsik takarásában más érdekességek is akadtak. Ez a két Bz nem igazán
tartozott közéjük. Ellenben a 020-as Gigant… … és az AWT magánvasút 740-ese
már inkább elérte az ingerküszöböt. Úgy döntöttem, elugrok Nyíregyházára
is. Bár az időjárás nem igazán tette lehetővé a fotózást, egy
Solarist a Csaló közben, és a belvárosban kiállított Bvill 812-es
villamoskocsit azért meglőttem. Ismét Szerencs, de már egy másik
alkalommal. Öcsémmel kedvünk szottyant egy kis dízelezésre, ezért Sátoraljaújhely
felé vettük az irányt, nem számoltunk azzal, hogy komoly késés és várakozás
lesz a vége. De végül csak elértünk Újhelybe. Visszafelé Sárospatakon várni kellett
a szembejövő vonatra, ezért leugrottunk fotózni a buszvégre, ahol igazi
Ikarus nagyüzem volt. Ráadásul a vonatunkat is classic
Csörgő húzta. Igazi ’90-es évekbeli hangulat, mint gyerekoromban,
amikor rendszeresen utaztunk a környékre rokonokhoz és kirándulni. A következő út Ózdra vezetett,
ekkoriban épp kazincbarcikai átszállással. Odáig villannyal, onnan Bz-vel. A belvárosban rögtön fel is szálltam
egy helyi járatra, amivel a Bibó utcai végállomásig utaztam. Az elmúlt
években az ózdi helyi közlekedésben komoly teljesítménycsökkentés volt, ma
már csak mutatóban vannak helyi járatok. Persze a többi kisvároshoz hasonlóan
annyi viszonylat van, mint egy komolyabb megyeszékhelyen, viszont mind csak
napi egy-két indulással, és egymástól sokszor csak egy-két megállóban
különböznek. Sose fogom megérteni, hogy mi értelme az ilyen átláthatatlan,
katyvasz menetrendeknek. A délutáni csúcs végeztével a
csuklósok kiálltak az autóbuszállomáson lévő tárolóra, az aznap még
hátralévő néhány járattal már a szóló kocsik is megbirkóztak. A helyközi közlekedés még tartja magát,
sőt fejlődik is, vészesen fogynak az Ikarusok. Egy nagy ugrással a fővárosban, a
Keleti pu.-nál termünk. Ezt az ugrást a ’80-as években még közvetlen
vonattal is megtehettük volna, és az akkoriban megérkező utast is
hasonló buszok fogadták, mint amikhez nekem volt szerencsém, 2015-ben. Én
örültem neki, az átlagos utazó kevésbé. Jó állapotú busz, jókedvű
sofőrrel. |