2016. január-február A 2016-os év első két hónapjában
az utolsókat rúgták a miskolci Ikarusok, ezért igyekeztem ezeket fotózni, bár
a szokásos téli szürkeség és az államvizsgára készülés ebben nem igazán segített,
ezért nem is vittem túlzásba. Ezenkívül egy-két egyéb érdekesség is található
az oldalon. Készítettem néhány, a decemberihez
képest jobb felvételt az adventi villamosról. Egyrészt Felső-Majláthon,
aztán… …Felső-Majláthon, aztán
megint. Ez viszont már tényleg máshol van, a
Városháztéren. Látszik, hogy már ünnepek utáni kép: le van kapcsolva a
díszkivilágítás, ettől függetlenül szerintem hangulatos, még a
szakdolgozat védésemre készített prezentációmba is beletettem. Tiszai pályaudvar, jobbra a villamos
végállomás közepén felállított „másik” adventi villamos. Az ezévi újdonság a középső
kocsirészen elhelyezett kandalló volt. Természetesen nem igazi (a közlekedési
hatóságnál valószínűleg a székről is lefordultak volna, ha azt
kellett volna engedélyezniük), egy monitor volt beszerelve. Január 9-én napközben a Tiszai és a
Szinvapark között volt egy kis vágányzár. Mivel épp ráértem, leugrottam
fotózni a Szinvaparknál visszafogó Skodákat, valamint a villamospótlót. Január 27. és február 1. között a
Kocsonyafesztivál miatt már komolyabb változásokra volt szükség. A megszokott
villamospótlás mellett egy új elem is akadt: mivel az MVK nagy okosan már az
új buszok forgalomba állása előtt nekiállt a régieket selejtezni, komoly
kocsihiány alakult ki, ezért 28-án és 29-én az ÉMKK-tól bérelt buszokat, hogy
a VP-re is legyen elég kapacitás. Ezzel alapvetően még nem is lett volna
gond, de sikerült a városi közlekedésre teljesen alkalmatlan Volvo-Alfákat
kiszemelni, ráadásul azokat is az egyik legforgalmasabb, 1-es viszonylatra
tenni. A képek a Majális-parkban készültek. Ezek pedig már a Tiszain. A két nap alatt összesen hat Volvo
Alfa Regio (FLZ-188, KMB-047, KXG-395, KYP-533, LKT-227, LKT-228) borzolta a
kedélyeket, kényelmetlenséget és késéseket, jóval hosszabb menetidőt,
néhol lemaradást okozva az utasok számára. A kocsonyás villamospótló
megszokottabb dolog, ekkor utoljára magaspadlós MAN SG 263-assal. Nemcsak a szomszéd telepről, de a
KMKK salgótarjáni üzemegységétől is érkezett segítség. Illetve nem
teljesen, a 28-ason légióskodó KTK-393 például pont lerobbant. A 24-esen köröző KTK-402 már
inkább tűnt valódi segítségnek. Ezek a Volvo Alfa Localok az előbbi
Regiok városi változatai, sokkal inkább megfeleltek a feladatra. Bár a
kialakításuk (második ajtótól magaspadlós) nem a legszerencsésebb, átmeneti
megoldásnak pár napra bőven jó. Aki bajban van, ne válogasson, persze az
egy másik, érdekes kérdés, hogy miért is volt ekkora kocsihiány ekkoriban,
miközben a városi médiából folyamatosan csak a sikerpropaganda szól(t). Tarjánból öt, 2007-es évjáratú kocsi
jött (KTK-392, 393, 401, 402, 403). Ezek eredetileg további társaikkal együtt
a fővárosban közlekedtek alvállalkozásban 2012-ig, a Nógrád Volán
– BKV/BKK szerződés megszűnéséig, azóta Nógrádban próbálnak
nekik megfelelő feladatot adni, több-kevesebb sikerrel. A 661 selejtezése után főleg
Ikarus 435-ösök és Rábák járták munkanap a 43-ast. 200-as Ikarusok a volános oldalban. És az MVK felségterületén. Az Ikarus
280-asok közül ekkor a kecskemétieken kívül már csak az AKD-651 és 658
közlekedett, 260-as pedig már egyáltalán nem, fórumos beírások alapján az
541-es volt az utolsó december 20-án a TESCO járaton. Az Ikarus 400-asoknak sem volt már sok
hátra. Ugyanis már gyűltek az új MAN
CNG-k, folyt a típusképzés. Az ősz folyamán fokozatosan érkezett meg a
75 új busz az MAN tiszaújvárosi telephelyére, majd január 22-én megjött az
első tíz kocsi az MVK-hoz is. Másnap az időjárás nyomokban
napsütést is tartalmazott, ezért „nyílt vonali” fotóval is
próbálkoztunk a Bábonyi-bércen és a Dózsa György utcai megállóban. De végül csak a Tiszain
fejeződött be ez a fotózás is. Két Skoda Felső-Majláthon:
megszokott dolog. A lillafüredi kisvasút kiállított gőzöse az
Északerdő telephelyén: szintén. Azonban az a piros akármi ott hátul már
jóval indokolatlanabbnak tűnik itt első látásra. Azonban jó okkal van itt: a LÁEV két
selejtezett bécsi villamost (189, 195) megvásárolt és január végén a
telephelyére szállított. Izgalmas tervük van: hibrid motorkocsit szeretnének
építeni a kisvasútra. Jelenleg, két és fél évvel a képek készítése után még
mindig ugyanígy állnak itt, reméljük, előbb-utóbb azért megvalósul a
projekt. Ha már itt vagyunk, nem mehetünk el
szó (kép) nélkül a Bagolyvár felújításának apropójából megváltoztatott
végállomási rend mellett sem. Január 19. üzemkezdettől kerültek vissza a
buszok, a felújított (újraépített), immár végállomási épület azonban csak
június elsején nyílt meg. A felszállóhely iránya a korábbihoz
képest 180°-ot változott. A közelgő CNG invázió miatt a
lillafüredi felső alagútnál lefotóztam egy MAN SL-t mindkét irányban,
ugyanis az új buszok a tetőn elhelyezett tartályuk miatt kénytelenek
kikerülni az alagutat a mellette lévő úton. Reptéri csoportkép még a kék-sárga
időkből. Az Ikarusok mellett a Rábák is az
utolsókat rúgták, legyen róluk is egy kép. Az Ikarus 260-asok selejtezése után
főleg a 415-ösök járták az ingyenes áruházi járatokat. Aztán nekik is
annyi lett. Tapolcai elágazás, majd egy kecskeméti
a Tiszain ME járatként. A CNG-k forgalomba állásának a napján
még próbáltam az eredeti állapotokat fotózni, illetve főleg videóztam.
Egy normális minőségű MAN SL-es, Diósgyőri vár végállomásos
kép még hiányzott a gyűjteményből, a majláthi Neoplan pedig csak
úgy adódott. A lillafüredi 5-ös, 15-ös vonalakon
viszont szintén egy nap alatt állt be radikális változás a kiadott
járműtípust illetően. A harmadik, klasszikus hegyi/erdei
vonalunkként számon tartott 68-ason szintén. Az Újgyőri főtéren sem látni
már ennyi kék-sárgát. A Búza téren pedig végképp nem. Az
innen induló viszonylatokon kivétel nélkül csak CNG-k járnak. Ikarus 435-ösök kívül-belül. Az Újgyőrin elkészültek az utolsó
képek a kecskeméti Ikarusokról is. Napközben a Városháztéren állt a
sorszám szerint legelső, 1601-es CNG, hogy aztán este, a Buszok
Éjszakája rendezvény keretén belül kicsomagolják és jelképesen átadják a
városlakóknak. Szintén a programhoz kapcsolódva egy
felvonulással jelképesen elbúcsúztak az Ikarusok, sorrendben: az Ikarus 31-es
és 620-as nosztalgiabusz, AKD-547 és 707 (elvileg megmaradnak
nosztalgiajárműnek), GSZ-861, GTH-780, EKG-859 és EEG-411. Majd pedig befutottak az addig pár
utcával arrébb álló új buszok. Mi ezt nem vártuk meg, inkább gyorsan tettünk
még egy utolsó kört a villamospótlón közlekedő GTH-772-vel (talán ez
volt az utolsó menetrendszerinti 400-as Ikarus Miskolcon). Az ünnepség után a
CNG-k beálltak a forgalomba és estére
szinte teljesen átvették az uralmat a városban, másnaptól pedig egy egészen
más arculatú miskolci tömegközlekedés vette kezdetét. És így az oldal végén álljon néhány
sor a búcsúzó járműtípusokról: Miskolcon 1951 óta jártak Ikarusok, a
30-31, 60-601, 620-630 és 180-as típusok után 1973. december 6-án állt
forgalomba az első 260-as, majd egy évvel később, 1974. december
26-án követte csuklós társa is. 1990-ig összesen 259 darab Ikarus 260-as
szóló és 323 darab Ikarus 280-as csuklós állt forgalomba (plusz a hat ex-kecskeméti
2014-ben egy másfél éves átmeneti időszakra), ezek természetesen nem
mind egyszerre, a ’80-as években selejtezett kocsik helyett ugyanolyan
típusú, de gyári új buszok érkeztek. A hosszú évek alatt természetesen
akadtak változások és eltérések a kocsik között: a ’70-es években
vegyesen érkeztek kéziváltós és Praga 2M70 automata váltóval, 1/2 és 1/4
részben elhúzható ablakokkal szerelt példányok. Az egyrészes műszerfalat
1977-ben váltotta fel a három részes, 1984-ben jelent meg a fekete, elhúzható
ajtajú fülke a régebbi szürke „budifülkék” helyett. 1985-től
érkeztek bolygóajtóval a buszok, bár egy évvel később még jött egy adag
ráncajtós, valamint szintén ’85-ben álltak forgalomba az utolsó trilex
tárcsás kocsik is. 1990-ben az utolsó négy 280-as már turbófeltöltős
motorral és Voith váltóval érkezett. 1990-ben az új, három betű-három
szám formátumú rendszámok bevezetésekor a 260-asok az AKD-503-590, a 280-asok
pedig az 591–762 rendszámokat kapták. 1997 és 2001 között összesen három
260-as és 14 db. 280-as kapott vázcserés felújítást, valamint az első
(697) kivételével Rába D10-es motort és Voith váltót. Ezenkívül számos kocsi
motorját cserélték ki szintén D10-re. A selejtezések a ’80-as években
kezdődtek, a ’90-es és 2000-es években pedig az új buszok
beszerzése mellett a folyamatos járatritkítások adtak egyre kevesebb munkát a
régi járműveknek. 1978-1993 között kizárólag 200-as
Ikarusokból állt az állomány, az egyeduralmat az EEG-411 rendszámú Ikarus
435-ös törte meg 1993. december 7-én, majd bő két hónap múlva
megérkezett a szóló 415-ös is (EKG-859). Ezek a kocsik még „BKV
kivitelben”, kék-szürke színben, elöl-hátul a környezetbarát DAF
motorra utaló zöld csíkkal álltak forgalomba. Pár év kihagyás után 1998-2000
között érkeztek a sorozatkocsik: 1998-ban 10 db. 435-ös (GTH-771-776,
778-781) és 5 db. 415-ös (GSZ-861-865), 1999-ben egyetlen 435-ös (HDS-014) és
3 db. 415-ös (HDF-366-368), 2000-ben pedig újabb kilenc 435-ös (HDE-889-890,
HEJ-331-332, HER-133-134, HEX-144-145, HFD-501). Ezek már ragasztott
üvegezéssel, elektronikus kijelzőkkel, Rába D10-es motorokkal az MVK új
(kék-sárga-zöld) színterve szerint közlekedtek. A HEX-145 egyévesen, a
GTH-776 pedig 2010-ben teljesen kiégett, majd 2013-ban, immár tervezetten 4
db. 435-öst töröltek az állományból. A többi jármű 2015-16-ig bírta, a
vége felé már elég leharcolt állapotban. Az első alacsonypadlós buszokat
több más városhoz hasonlóan Miskolcon is az Ikarus 412-esek jelentették: 2000
és 2001 nyarán 2-2 darab állt forgalomba (HFC-309-310, HPR-533-534).
Kezdetben a 11-es, 20-as, 24-es, 38-as vonalakon, majd az utolsó években a
8-as és 24-es viszonylatokon jártak, de gyakran megfordultak máshol is.
2013-ban és 2015-ben két-két példányt selejteztek, utoljára a HFC-310
közlekedett 2015. április 14-én a 8-as viszonylaton. 2001 évelején két darab szóló Rába
Premier 091 (HLU-211-212) és hat darab csuklós 092-es (HLF-380, 592, 593,
HLU-104, 121, 122) érkezett MAN motorral és ZF váltóval. A szólók az 5-15-ön kezdtek,
a csuklósok szét lettek szórva, két kocsi évekig a 6-os viszonylat
jellegzetes járműve volt. 2007 óta a szólók mindenfelé jártak, a
csuklósok pedig az avasi kétrészes fordákba kerültek, majd 2011-ben a
villamospótlásban vettek részt. Selejtezésük szintén 2013-ban kezdődött
és most vált teljessé. |