Kassa két felújítás között A pünkösdhétfő Szlovákiában nem
munkaszüneti nap, ezért jó alkalomnak tűnt, hogy szabadság kivétele
nélkül, de mégis a munkanapi sűrűbb követés mellett fotózhassunk öcsémmel.
Az elmúlt években, EU-s projekt keretében több ütemben újult meg a kassai
villamospálya, ekkor épp szünet volt a kivitelezésben és átmenetileg a teljes
hálózaton közlekedtek a járművek. Két nem túl jó hírrel kellett szembesülnünk:
egyrészt a felújítás alatt buszokkal pótolt trolibusz közlekedés nem indult
újra, nagyon úgy tűnik végleg megszűnt. Másrészt az új villamosok
érkezése miatt a klasszikus, gömbölyű T3-as Tatra-k sem közlekednek már. Ellenben üdítően hatott ránk a
már felújított Kuzmányho utcai füvesített pálya. A valamilyen szinten talán a Tatra
villamosok leszármazottjainak tekinthető, prágai Pragoimex cég által
gyártott VarioLF2+ típusú villamosokból 2014 óta 46 darabot állított
forgalomba a DPMK (a kassai közlekedési vállalat) 801-846 pályaszámokon.
Annak ellenére, hogy nem száz százalékban alacsonypadlós, nekem tetszik,
kisebb forgalmú, vagy a Csehországban és Szlovákiában jellemző
sokvonalas hálózatokra szerintem ideális. A Hlavná posta (főposta)
megállónál a 17-es busz keresztezi a villamos útját. A buszállomány is
frissült, csak alacsonypadlósok közlekednek. Adventi időszakban, sok más
várossal ellentétben nem karácsonyi villamos közlekedik Kassán, hanem
krampusz járat (certovská jazda). A hálás feladattal évek óta az 529-es
KT8D5-t tisztelik meg, ezért évközben sem kerül le a külső dekoráció. Amúgy a Békemaraton téren (Námestie
Maratónu mieru) járunk, ami nevét az 1924 óta megrendezett Kassai
Békemaratonról, Európa legrégibb és a világ második legrégibb maratoni
futóversenyéről kapta. Utánamentünk az 529-nek is, ami épp a
Kelet-Szlovákiai Múzeum körül húzódó végállomási hurokban dekkolt. Itt derült
ki a dekoráció ötletessége, ugyanis a másik végén a mikulás villamos felirat szerepelt.
Az utasok pedig az elmúlt évben tanúsított viselkedésük alapján dönthetik el,
hogy melyik kocsirészen van a helyük. A Terasa lakótelepen lévő
vágányok ekkor még felújítás előtt álltak, azóta szép füvesített pálya
került ide is. Sikerült elkapni a 600-ast, a kassai
Tatra T6A5 sorozat legelső tagját. 1992. április 28-án állt forgalomba, majd
egy év alatt további 29 társa tett így. A 2009-ben balesetet szenvedett 618
kivételével még mind állományban vannak. A borús/esős idő arra
késztetett minket, hogy inkább szálljunk fel valamire, így jutottunk ki a
Madridská végállomásra. Úgy tűnik, itt a buszok fixen egy-egy vonalhoz
tartoznak, ugyanis tavaly pont ugyanezeket a kocsikat már fotóztam itt. Egyébként tipikusan cseh/szlovák
megoldás, hogy a lakótelepeknek nincs kiépített végállomása, hanem a buszok
az út szélén parkolnak, jobb esetben akad valami épület vagy konténer
tartózkodó gyanánt. Visszamentünk a központba, a Námestie
Osloboditel’ov-hoz. A Stúrován a közút két iránya között
egy parkban járnak a villamosok, emlékeztetve kicsit Aradra. Ezt
a tényt figyelembe véve a felújítás során természetesen füvesített pálya
létesült, ami jó hátteret biztosított a képeink számára. A 4-es jellemzően szóló (T3, T6)
villamosokkal járt, az új kocsik üzembe helyezésével azonban kényszerű
kapacitásnövelésre került sor. Egy idő után már kezdtük unni az
esőt, valamint leginkább a már fotózott kocsik jöttek, így helyszínt
váltottunk. A Hernád-parti Nad Jazerom lakótelep
végállomására esett a választás, ahol két KT8D5-tel kezdtünk. Ezenkívül pedig csak VarioLF2+-k
voltak. Minden mennyiségben. Egy kellemes, ligetes részen jönnek ki
ide a villamosok, az 1983-ban átadott pálya nagyon úgy néz ki, amihez azóta
nem is nyúltak komolyabban. Talán majd a közeljövőben. Úgy alakult, hogy sorra sikerült az „elsőket”
kilőni. A legelső, 600-as pályaszámú Tatra T6A5-ről már volt
kép, itt pedig pár percen belül sikerült lefotózni a legelső, 500-as
KT8D5-öt, valamint a szintén első 801-es VarioLF2+-t. Az utolsó kép a 7-es Botanická Záhrada
(Botanikus kert) végállomásán készült, ami azóta át lett építve és megfordult
a hurok körbejárási iránya. |