Kassa két felújítás között

A pünkösdhétfő Szlovákiában nem munkaszüneti nap, ezért jó alkalomnak tűnt, hogy szabadság kivétele nélkül, de mégis a munkanapi sűrűbb követés mellett fotózhassunk öcsémmel. Az elmúlt években, EU-s projekt keretében több ütemben újult meg a kassai villamospálya, ekkor épp szünet volt a kivitelezésben és átmenetileg a teljes hálózaton közlekedtek a járművek. Két nem túl jó hírrel kellett szembesülnünk: egyrészt a felújítás alatt buszokkal pótolt trolibusz közlekedés nem indult újra, nagyon úgy tűnik végleg megszűnt. Másrészt az új villamosok érkezése miatt a klasszikus, gömbölyű T3-as Tatra-k sem közlekednek már.

 

Ellenben üdítően hatott ránk a már felújított Kuzmányho utcai füvesített pálya.

 

A valamilyen szinten talán a Tatra villamosok leszármazottjainak tekinthető, prágai Pragoimex cég által gyártott VarioLF2+ típusú villamosokból 2014 óta 46 darabot állított forgalomba a DPMK (a kassai közlekedési vállalat) 801-846 pályaszámokon. Annak ellenére, hogy nem száz százalékban alacsonypadlós, nekem tetszik, kisebb forgalmú, vagy a Csehországban és Szlovákiában jellemző sokvonalas hálózatokra szerintem ideális.

 

A Hlavná posta (főposta) megállónál a 17-es busz keresztezi a villamos útját. A buszállomány is frissült, csak alacsonypadlósok közlekednek.

Adventi időszakban, sok más várossal ellentétben nem karácsonyi villamos közlekedik Kassán, hanem krampusz járat (certovská jazda). A hálás feladattal évek óta az 529-es KT8D5-t tisztelik meg, ezért évközben sem kerül le a külső dekoráció.

 

Amúgy a Békemaraton téren (Námestie Maratónu mieru) járunk, ami nevét az 1924 óta megrendezett Kassai Békemaratonról, Európa legrégibb és a világ második legrégibb maratoni futóversenyéről kapta.

 

Utánamentünk az 529-nek is, ami épp a Kelet-Szlovákiai Múzeum körül húzódó végállomási hurokban dekkolt. Itt derült ki a dekoráció ötletessége, ugyanis a másik végén a mikulás villamos felirat szerepelt. Az utasok pedig az elmúlt évben tanúsított viselkedésük alapján dönthetik el, hogy melyik kocsirészen van a helyük.

A Terasa lakótelepen lévő vágányok ekkor még felújítás előtt álltak, azóta szép füvesített pálya került ide is.

Sikerült elkapni a 600-ast, a kassai Tatra T6A5 sorozat legelső tagját. 1992. április 28-án állt forgalomba, majd egy év alatt további 29 társa tett így. A 2009-ben balesetet szenvedett 618 kivételével még mind állományban vannak.

 

A borús/esős idő arra késztetett minket, hogy inkább szálljunk fel valamire, így jutottunk ki a Madridská végállomásra. Úgy tűnik, itt a buszok fixen egy-egy vonalhoz tartoznak, ugyanis tavaly pont ugyanezeket a kocsikat már fotóztam itt.

Egyébként tipikusan cseh/szlovák megoldás, hogy a lakótelepeknek nincs kiépített végállomása, hanem a buszok az út szélén parkolnak, jobb esetben akad valami épület vagy konténer tartózkodó gyanánt.

Visszamentünk a központba, a Námestie Osloboditel’ov-hoz.

 

 

 

A Stúrován a közút két iránya között egy parkban járnak a villamosok, emlékeztetve kicsit Aradra. Ezt a tényt figyelembe véve a felújítás során természetesen füvesített pálya létesült, ami jó hátteret biztosított a képeink számára.

A 4-es jellemzően szóló (T3, T6) villamosokkal járt, az új kocsik üzembe helyezésével azonban kényszerű kapacitásnövelésre került sor.

 

 

Egy idő után már kezdtük unni az esőt, valamint leginkább a már fotózott kocsik jöttek, így helyszínt váltottunk.

 

A Hernád-parti Nad Jazerom lakótelep végállomására esett a választás, ahol két KT8D5-tel kezdtünk.

Ezenkívül pedig csak VarioLF2+-k voltak.

 

Minden mennyiségben.

 

 

Egy kellemes, ligetes részen jönnek ki ide a villamosok, az 1983-ban átadott pálya nagyon úgy néz ki, amihez azóta nem is nyúltak komolyabban. Talán majd a közeljövőben.

 

Úgy alakult, hogy sorra sikerült az „elsőket” kilőni. A legelső, 600-as pályaszámú Tatra T6A5-ről már volt kép, itt pedig pár percen belül sikerült lefotózni a legelső, 500-as KT8D5-öt, valamint a szintén első 801-es VarioLF2+-t.

Az utolsó kép a 7-es Botanická Záhrada (Botanikus kert) végállomásán készült, ami azóta át lett építve és megfordult a hurok körbejárási iránya.

Főoldal