Történelem
Lada-történelem
Lada-történelem a kezdetektől 1984-ig, a Samara gyártásának
megkezdéséig.
Lada-történelem
( 1984-ig )
A szovjet autógyártás kezdetét 1924. májusától számítjuk, amikor is a május
1-jei ünnepségen a Vörös téren "felvonult" az első tíz AMO-F-15-ös
típusú teherautó. Ezeket a kocsikat részben a Fiat licence alapján orosz
munkások már szovjet gyárban készítették. A Vörös téri bemutatkozást szinte
évenként követte egy-egy új autógyár átadása vagy új személy- vagy teherautó-típus
bemutatása, illetve sorozatgyártásának az elkezdése.
A szovjet autógyártás igazi főpróbájának a II. világháború tekinthető, amikor a
személy- és teherautók, illetve a különleges katonai járművek tízezreivel
látták el a Vörös Hadsereget.
A háború befejezése után különböző személy- és teherautók sorozatgyártását
kezdték meg, közöttük az olyan ismert típusokét, mint a Moszkvics, a Pobjeda, a
Volga, majd a Zaporozsec.
A szovjet autóiparban a nagy változás a 60-as években következett be, amikor az
SZKP XXIII. kongresszusán határozat született a világ egyik legnagyobb
személyautógyárának a felépítésére. A szerződést 1966. augusztus 14-én írták
alá a torionói Fiat Autógyárral, amelynek értelmében a Fiat 124-esre alapozott
korszerű autógyárat építenek a Volga partján.
FIAT
124
A gyár építését 1967-ben kezdték meg, és 1970
augusztusában már sorozatban készültek a Zsigulik tízezrei. A
Szovjetunió szélsőséges időjárási és útviszonyai tették szükségessé 1967-ben az
"év autójának" választott Fiat 124-es alaptípus átalakítását. Ilyen
változtatás volt az első futómű és rugózás megerősítése, a tárcsafék és a
kétkörös fékrendszer alkalmazása, a karosszéria-fenéklemez és egyes hegesztési
csomópontok megerősítése, a hatásosabb fűtőberendezés. Az eredeti Fiat motor
OHV vezérlését a korszerűbb felülvezérelt OHC rendszerre alakították át, és
hidraulikával működtették a tengelykapcsolót is.
VAZ-2101-esek
a szerel?szalagon.
Az első évben mindössze 21500 darab Zsiguli VAZ-2101alaptípus
készült, 1974 októberében már napi 2230 kocsi gördült le a gyár három
szerelőszalagjáról. Az első, a VAZ-2101, amit olyan típusok követtek, mint a
2102, a 21011, a 21021, a2103, a 2106, a 2121, a 21033, a 21035, a 21061, a
21012, a 21022, a 2105, a 21051, a 21053, a 21056, a 21057, a 21058, a 2104, a
21043, a 21046, a 21047 és a 2107. Ezek a típusok még a hagyományos
konstrukciós megoldást - elöl a motor, amely a kardántengely közbeiktatásával
hajtja a hátsó kerekeket - képviselték. (Kivétel a négykerék-hajtású Niva Lada,
a VAZ-2121.)
Még a hetvenes évek végén elkezdték a tervezését egy új elsőkerék-hajtású Lada
típuscsaládnak. A sorozatgyáretásra előkészített VAZ-2108 alaptípust 1984-ben
mutatták be a nagy nyilvánosságnak, a "60 éves a szovjet autógyártás"
elnevezésű jubileumi kiállításon. A Lada VAZ-2108 új alaptípus kezdetben a Szputnyik nevet
kapta, majd a Samara típusjelzéssel vonult be a nemzetközi
autótípusnyilvántartásba.
A szovjet tervezők alkotta prototípust átadták a nagy tapasztalatokkal rendelkező
Porsche Művek tervezőintézetének, hogy további korszerűsítéseket,
"finomításokat" végezzenek a karosszérián, a motoron, az erőátvitelen
és a futóművön. Ezek után került sor a háromajtós VAZ-2108 típusszámú kocsi
sorozatgyártására. Közben elkészült a prototípusa és a sorozatgyártás kezdése
előtt állnak az ötajtós VAZ-2109 és a luxuskivitelű, de nyújtott csomagtartóval
készülő VAZ-21010 változatoknak.
Időrendben:
- 1966-ban állapodott meg a Fiat egy
Szovjetunióban épülő autógyárról a szovjet autóipari miniszterrel.
- Az üzem 1970-ben indult be.
- 1972-ben jött ki új modell a VAZ 2103, azaz az ezerötös. Ekkor már 320 ezer
autó készült el, a későbbi évekre pedig 660 ezer darab a tervezett mennyiség.
- 1973-ben az üzem területe eléri a 2 millió négyzetmétert és 70 ezer munkást
foglalkoztat.
- 1978-ban készült el az első „nem Fiat” típus; a
terepjáró Niva.
- 1980-ban jött ki az első „kocka-Lada” a 2105.
- 1984-ben jelent meg (először Szputnyik néven) az elsőkerék-hajtású Samara.
A Lada szó eredete: Lada a szláv mitológiában az
ifjúság és a szépség istennője.
A VAZ, azaz a Volga Autógyárat egy, a Volga
folyó mentén fekvő kisvárosban, Togliattiban alapították 1966 júliusában. Egy
hónappal később a szovjet kormány szerződést kötött az olasz FIAT-tal, melynek
értelmében az Év Autója címet is elnyert 124-es típus liszenszét a Fiat átadta.
Az első Zsiguli harminc éve, 1970 áprilisában gördült le a szerelőszalagról. A
VAZ 2101 kódjelű, nálunk csak "ezerkettes Zsigának" hívott négyajtós
liumuzin hamar keresett lett, ami a hiánygazdaságban nem is volt csoda. A 2101
kombiváltozata kapta a 2102 nevet, majd hamarosan jött a 2103 is, átalakított
orr-résszel és nagyobb motorral. 1977-ben mutatták be a kissebb ugrással
2106-os jelű "1600-as Ladát". amelynek alapjaira építették az első
Lada terepjárót, a Nivát. A Niva, amely több, mint 15 éven keresztül
változatlan formában gyártottak, az egész világot meghódította, hiszen ha egy
autó a szibériai terepviszonyokkal megbírkózik, akkor semmilyen probléma nem
következhet be. Hasonlóan igénytelen volt, mint a legendás hírű Land Rover,
csak jóval olcsóbb és hozzáértők szerint terepezésben is állta a versenyt. A
Samara átfésült változata és a Niva második generációja mellett a Lada paletta
a '90-es évek második felépben kiegészült a 10-es modellcsaláddal, amely már
16-szelepes motorral szerelt változatban is készül. A 110-es limuzin és a
111-es kombi mellett Oroszországban még többféle változat is létezik, de ezek
közül csal a 112-es csapotthátút exportálják több országba.
( Források: 1./ Saját Kezűleg autósoknak – LADA 2104, 2105, 2107, 2108 / Tamás
György, Virágh Iván / Műszaki Könyvkiadó, 1989, Budapest; 2./ Wikipédia - a
szabad lexikon )