Snapszer
Kártya:
magyar, 32 lap
Játék típusa: ütésszerző
Játékosok: 2, 3, 4
Ehhez a játékhoz 20 vagy 24 lapos magyar
kártyát használunk. A játékosok száma 2, 3 vagy 4 lehet. A
lapok száma és a szabályok a résztvevők számától függően
változnak.
Közös vonása mindhárom változatnak, hogy a lapok rangsora az
egyes színekben és pontértékük ugyanaz marad. Az ász a
legerősebb lap, 11 pont; X: 10 pont; király; 4 pont; felső;
3 pont; alsó: 2 pont. A hármas- és négyes snapszerben a IX
lapoknak nincs pontértéke, rangja a hierarchiában ennek
megfelelően a legkisebb.
A játék célja:
Ütésekben és bemondásokban 66 pont elérése.
Snapszer kettesben:
A magyar kártya csomagból kivesszük a VII, VIII és IX
lapokat, így csak 20 kártya marad a játékhoz. A félretett 12
kártya a pontozást fogja segíteni.
Keverés és emeltetés után az osztó három lapot ad
partnerének és magának, egy lapot aduként nyitottan helyez
az asztalra, majd 2-2 lapot oszt mindkettőjüknek. A maradék
csomag az adulapot félig fedve lesz a húzható talon.
Az első ütéshez az osztó ellenfele ad ki lapot. A játék
során nincs színadási és felülütési kötelezettség, egy
kihívott lapot csak azonos színű, rangban nagyobb kártyával
vagy aduval lehet elvinni. Az ütést szerző játékosé lesz a
kihívási jog. Minden ütés elvitele utána a játékosok egy-egy
lapot húzhatnak a talonból, elsőként mindig az ütést szerző.
Az egy kézben lévő felső-király pár a kihívási jog
birtokában bemondható úgy hogy a páros egyik tagját ki kell
játszani. 40 pontot ér ez aduszínben, más esetben 20 pontot.
Így is kell bejelenteni: negyven és húsz. Kérés nélkül be
kell mutatni a kihívott lap párját is. A bemondott 20 és 40
csak akkor válik értékelhetővé, ha bemondója legalább egy
ütést is tud szerezni. Az adunak felütött bármelyik lap
azonos színű alsóval cserélhető. Ha a talon elfogyott,
érvénybe lép a színadási kötelezettség.
Ha valamelyik játékos a lejátszás bármely fázisában az
elvitt ütésekkel és bemondásokkal elérte a 66 pontot,
megnyeri a partit. Ellenfele teljesítményének függvényében
részesül az alábbi díjazásban:
- 1 pontot kap, ha ellenfele ütéseiben és bemondásaival
elérte a 33 pontot;
- 2 pontot kap, amikor nem érte el a 33 pontot;
- 3 pontot nyer, ha ellenfele egyetlen ütést sem vitt
el. (Hiába mondott 20-at vagy 40-et.)
Gyakran egyik félnek sem sikerül 66 pontot teljesíteni.
Ilyenkor az utolsó ütés elvitele jelenti a győzelmet. A
pontokat a félretett 12 lapból szokták megadni. Egy játszma
addig tart, míg valamelyik játékos elnyeri az összes pontozó
lapot.
Snapszer hármasban:
A 32 lapos magyar kártya VII és VIII lapjait nem használjuk,
így 24 lappal folyik a játék. A lapok rangja és pontértéke
azonos a fentebb leírtakkal. A IX lap lesz a leggyengébb a
hierarchiában, pontértéke ennek a lapnak nincs. A játék
minden mozzanata jobbra tartással folyik. Az osztó személye
osztásonként jobbra tartással változik. A hármas snapszerben
színadási és felülütési kényszer van. A felvevő egyedül
játszik két ellenfelével szemben. A cél itt is 66 pont
elérése az ütésekben szerzett pontokkal és a bemondásokkal.
Az osztó 2 x 4 lapot ad mindenkinek. A tőle jobbra ülő
játékosnak az első négy lapból kell bemondani egy aduszínt,
a következő négy kártyát csak ez után veheti fel. Mint
felvevő, egyedül próbál meg legalább 66 pontot szerezni
ütéseiben és bemondásaival. Az első ütéshez ő hív ki lapot.
Negyven és húsz a pár egyik tagjának kijátszásával
bemondható. Ha a játék bármely szakaszában az egyik fél
eléri a 66 pontot, véget ér a játék. A nyereményért járó
pontokat felírják. A nyertes 1 pontot kap, ha a másik fél
elérte a 33 pontot, 2 pontot kap, ha nem érte el ezt a
határt, és 3 pontot írhat fel, ha ütést sem vitt. A parti az
ellenfelek által kontrázható, a felvevő részéről
rekontrázható. Az elért pontok száma ilyenkor a leírtak
kétszerese, illetve négyszerese.
Egy játszma általában 25 pont eléréséig tart. Csak a
megszerzett pontokat írják. A vesztes bunkót kap neve mellé
a pontozólapra.
Snapszer négyesben
A hármas snapszernél leírt 24 lapos magyar kártyával
játsszák. Két páros küzd a pontok megszerzéséért. Az osztó
jobbján ülő játékos lesz a felvevő, ő hívja meg partnernek a
megnevezett lap birtokosát.
Az osztó 3-3 lapot ad mindenkinek. A felvevő a három lap
megtekintése után nevezi meg a hívott lapot, majd ismét
mindenki 3-3 kártyát kap. A lejátszást a felvevő kezdi. Amíg
a partnernek hívott lap tulajdonosa nem válik ismertté,
tulajdonképpen rajta kívül senki sem tudja, kivel is alkot
párost a felvevő. Erős lap birtokában a felvevő snapszert is
bemondhat. Ilyenkor neki és partnerének úgy kell elérni a 66
pontot, hogy az ellenfelek nem szerezhetnek ütést.
A játék egyébként mindenben azonos a hármas snapszerben
leírtakkal. A díjazás is azonos, csupán a snapszert
teljesítő párost jutalmazzák 6 ponttal. Kontrázni itt is
lehet, akár a partit, akár a bemondott snapszert.
A játszma 50 pont eléréséig tart. Csak a nyertes felek
pontjait írják és összesítik. A legkevesebb pontot gyűjtő
játékos neve mellé fekete pontot - bunkót - rajzolnak.