Snapszer

Kártya: magyar, 32 lap
Játék típusa: ütésszerző
Játékosok: 2, 3, 4


Ehhez a játékhoz 20 vagy 24 lapos magyar kártyát használunk. A játékosok száma 2, 3 vagy 4 lehet. A lapok száma és a szabályok a résztvevők számától függően változnak.

Közös vonása mindhárom változatnak, hogy a lapok rangsora az egyes színekben és pontértékük ugyanaz marad. Az ász a legerősebb lap, 11 pont; X: 10 pont; király; 4 pont; felső; 3 pont; alsó: 2 pont. A hármas- és négyes snapszerben a IX lapoknak nincs pontértéke, rangja a hierarchiában ennek megfelelően a legkisebb.

A játék célja:
Ütésekben és bemondásokban 66 pont elérése.

Snapszer kettesben:
A magyar kártya csomagból kivesszük a VII, VIII és IX lapokat, így csak 20 kártya marad a játékhoz. A félretett 12 kártya a pontozást fogja segíteni.

Keverés és emeltetés után az osztó három lapot ad partnerének és magának, egy lapot aduként nyitottan helyez az asztalra, majd 2-2 lapot oszt mindkettőjüknek. A maradék csomag az adulapot félig fedve lesz a húzható talon.

Az első ütéshez az osztó ellenfele ad ki lapot. A játék során nincs színadási és felülütési kötelezettség, egy kihívott lapot csak azonos színű, rangban nagyobb kártyával vagy aduval lehet elvinni. Az ütést szerző játékosé lesz a kihívási jog. Minden ütés elvitele utána a játékosok egy-egy lapot húzhatnak a talonból, elsőként mindig az ütést szerző. Az egy kézben lévő felső-király pár a kihívási jog birtokában bemondható úgy hogy a páros egyik tagját ki kell játszani. 40 pontot ér ez aduszínben, más esetben 20 pontot. Így is kell bejelenteni: negyven és húsz. Kérés nélkül be kell mutatni a kihívott lap párját is. A bemondott 20 és 40 csak akkor válik értékelhetővé, ha bemondója legalább egy ütést is tud szerezni. Az adunak felütött bármelyik lap azonos színű alsóval cserélhető. Ha a talon elfogyott, érvénybe lép a színadási kötelezettség.

Ha valamelyik játékos a lejátszás bármely fázisában az elvitt ütésekkel és bemondásokkal elérte a 66 pontot, megnyeri a partit. Ellenfele teljesítményének függvényében részesül az alábbi díjazásban:
    - 1 pontot kap, ha ellenfele ütéseiben és bemondásaival elérte a 33 pontot;
    - 2 pontot kap, amikor nem érte el a 33 pontot;
    - 3 pontot nyer, ha ellenfele egyetlen ütést sem vitt el. (Hiába mondott 20-at vagy 40-et.)

Gyakran egyik félnek sem sikerül 66 pontot teljesíteni. Ilyenkor az utolsó ütés elvitele jelenti a győzelmet. A pontokat a félretett 12 lapból szokták megadni. Egy játszma addig tart, míg valamelyik játékos elnyeri az összes pontozó lapot.

Snapszer hármasban:
A 32 lapos magyar kártya VII és VIII lapjait nem használjuk, így 24 lappal folyik a játék. A lapok rangja és pontértéke azonos a fentebb leírtakkal. A IX lap lesz a leggyengébb a hierarchiában, pontértéke ennek a lapnak nincs. A játék minden mozzanata jobbra tartással folyik. Az osztó személye osztásonként jobbra tartással változik. A hármas snapszerben színadási és felülütési kényszer van. A felvevő egyedül játszik két ellenfelével szemben. A cél itt is 66 pont elérése az ütésekben szerzett pontokkal és a bemondásokkal.

Az osztó 2 x 4 lapot ad mindenkinek. A tőle jobbra ülő játékosnak az első négy lapból kell bemondani egy aduszínt, a következő négy kártyát csak ez után veheti fel. Mint felvevő, egyedül próbál meg legalább 66 pontot szerezni ütéseiben és bemondásaival. Az első ütéshez ő hív ki lapot. Negyven és húsz a pár egyik tagjának kijátszásával bemondható. Ha a játék bármely szakaszában az egyik fél eléri a 66 pontot, véget ér a játék. A nyereményért járó pontokat felírják. A nyertes 1 pontot kap, ha a másik fél elérte a 33 pontot, 2 pontot kap, ha nem érte el ezt a határt, és 3 pontot írhat fel, ha ütést sem vitt. A parti az ellenfelek által kontrázható, a felvevő részéről rekontrázható. Az elért pontok száma ilyenkor a leírtak kétszerese, illetve négyszerese.

Egy játszma általában 25 pont eléréséig tart. Csak a megszerzett pontokat írják. A vesztes bunkót kap neve mellé a pontozólapra.

Snapszer négyesben
A hármas snapszernél leírt 24 lapos magyar kártyával játsszák. Két páros küzd a pontok megszerzéséért. Az osztó jobbján ülő játékos lesz a felvevő, ő hívja meg partnernek a megnevezett lap birtokosát.

Az osztó 3-3 lapot ad mindenkinek. A felvevő a három lap megtekintése után nevezi meg a hívott lapot, majd ismét mindenki 3-3 kártyát kap. A lejátszást a felvevő kezdi. Amíg a partnernek hívott lap tulajdonosa nem válik ismertté, tulajdonképpen rajta kívül senki sem tudja, kivel is alkot párost a felvevő. Erős lap birtokában a felvevő snapszert is bemondhat. Ilyenkor neki és partnerének úgy kell elérni a 66 pontot, hogy az ellenfelek nem szerezhetnek ütést.

A játék egyébként mindenben azonos a hármas snapszerben leírtakkal. A díjazás is azonos, csupán a snapszert teljesítő párost jutalmazzák 6 ponttal. Kontrázni itt is lehet, akár a partit, akár a bemondott snapszert.

A játszma 50 pont eléréséig tart. Csak a nyertes felek pontjait írják és összesítik. A legkevesebb pontot gyűjtő játékos neve mellé fekete pontot - bunkót - rajzolnak.