X

HTML5 Logo

Parancsok

parancs rövidítés(ek) használat
leírás
előre e előre X
előre mozdítja X képponttal a teknőst
hátra h hátra X
hátra mozdítja X képponttal a teknőst
jobbra j jobbra X
jobbra fordítja X fokkal (°) a teknőst
balra b balra X
balra fordítja X fokkal (°) a teknőst
irány ir irány X
a megadott irányba állítja a teknőst, fokban (°) értve
tollatfel tollfel, tf tollatfel
ebben az állapotban nem rajzol a teknős mozgás közben
tollatle tollle, tl tollatle
ebben az állapotban (újra) rajzol a teknős, amikor mozog
tollvastagság tv tollvastagság X
átállítja a teknős vonalvastagságát, pixelben megadva
tollszín tsz tollszín SZÍN
megadható a teknős által húzott vonal színe (színek listája lejjebb)
töltőszín ttsz töltőszín SZÍN
megadható a teknős által kitöltendő alakzat háttérszíne (színek listája lejjebb); túl nagy meghatározott terület esetén a böngésző biztonsági eljárásai alapján leállhat a parancs (pl. egész rajzlap kiszínezése - arra külön van `háttérszín` parancs - bár véletlen is előfordulhat); igazán szép kitöltést csak az `élesszegély` parancs utáni rajzoknál kaphatunk (alapértelmezetten az ellentéte az aktív, a `simaszegély`)
élesszegély éles élesszegély
az ezután a parancs után következő rajzok láthatóan "pixelesek" lesznek; kevésbé mutat szépen, de a program könnyebben számol vele, és a kitöltés funkció is szebben hat rá. nem ez az alapbeállítás
simaszegély sima simaszegély
az ezután a parancs után következő rajzok élei simák lesznek; a kitöltés funkció nem szép, sokszor hibát eredményezhet egy ezen a módon készült rajzban; ez az alapbeállítás
törölképernyő törölkép törölképernyő
az egész rajzlapot kiüríti (az eddig rajzoltak eltűnnek), máson nem változtat
kezdőpozíció kezdőpoz kezdőpozíció
a teknős visszaugrik a kezdőhelyre, ami a rajzlapközepe, és felfelé (0°) fordul
pozíciómentés pozment pozíciómentés
a teknős aktuális pozícióját és irányát elmenti, hogy később visszaugorhasson ide
pozíciótöltés poztölt pozíciótöltés
a teknős utoljára elmentett pozícióját és irányát visszaállítja
áthelyezés áthelyez, átrak áthelyezés X Y
a megadott pozíciókra ugrik a teknős (a lap szélén túl áturgik a másik oldalra); áthelyezéskor nem húz vonalat a teknős
lapméterezés lapméret lapméretezés SZÉLES MAGAS
átállíthatod a rajzlap méretét; alapértelmezettként kitölti a képernyődet; legalább 3, legfeljebb 2048 képpont (pixel) széles lehet
háttérszín hsz háttérszín SZÍN
megadható a rajzlap háttérszíne (színek listája lejjebb); a rajzolt dolgok nem tűnnek el tőle
ismétlés ism ismétlés X [ *parancsok* ]
megadjuk, hogy mennyiszer (X) ismétlődjön meg a szögletes zárójelek közti parancslista
változó v változó NÉV ÉRTÉK
az adott néven létrehoz egy változót, amely egy számot tud eltárolni; ha már létezik a választott néven változó, az értékét állítja át csak; a változó neve nem lehet egyik parancs (és azok rövidítése) sem; a változók tizedestörtként is működnek, tizedespont használatával (pl.: 1.5); a változók nem minden parancsnál használhatóak fel - főbb parancsok, ahol lehet: előre, hátra, balra, jobbra, irány, tollvastagság, áthelyez, lapméretezés
növel növel NÉV
egy egésszel megnöveli a megadott nevű változót
csökkent csökken csökkent NÉV
egy egésszel csökkenti a megadott nevű változót
hozzáad ad hozzáad NÉV X
a NÉV nevű változóhoz hozzáad X-et (tizedestört is lehet)
kivon von kivon NÉV X
a NÉV nevű változóból kivon X-et (tizedestört is lehet)
változóérték érték változóérték NÉV
a megadott nevű változó értékét megjeleníti felugró üzenetként
várni várj várni X
a parancs megállítja X milliszekundumra (ezredmásodperc) a megadott parancslistát
elrejt rejt elrejt
elrejti a teknőst, láthatatlanná változik
mutat - mutat
újra láthatóvá teszi a teknőst
eljárás - eljárás NÉV
létrehozhatsz saját parancsokat, amiket a NÉV beírásával (akár ismétlésben is) végrehajtathatsz; lehetőleg az eljárás létrehozásakor se az `eljárás` szó előtt, se a név után ne írj semmit, más parancsokat se; amint végrehajtottad az `eljárás NÉV` parancsot, minden, amit beírsz, benne lesz az eljárásban, egészen a `vége` parancsig (ha azt jól használtad); példa a használatához:
eljárás piroskör *ENTER*

tollszín piros
ismétel 360 [e 1 j 1]
tollszín fekete *ENTER*

vége *ENTER*
majd ezután új parancsként a `piroskör` kirajzol egy kört
vége - vége
megszakítja az eljárás tanulási folyamatát; használatához semmi mást ne írj be, kizárólag a `vége` 4 betűs parancsot; semmi ne szerepeljen se előtte, se utána
eljárásinfó - eljárásinfó
árnyak - árnyak SZÍN
a vonalak és alakzatok mentén a megadott színnel árnyékot vet minden (eddigi és későbbi) rajz a rajzlapon; kikapcsolható, ha szín helyett számot írunk, vagy `kikapcsol`-t / `nincs`-t
parancsok segítség, információ, infó parancsok
megjeleníti ezt a menüt

Színek listája

Egyéb információk

Frissítsd a böngésződ!