hagyom谩nyh疟 magyar katolikusok

SZ虐Z M脕RI脕NAK, MAGYARORSZ脕G KIR脕LYN艕J脡NEK
felaj谩nlott honlapja

"B脥ZZATOK, MERT 脡N LEGY艕ZTEM A VIL脕GOT"

KATOLIKUS-HONLAP F脫RUM BEJELENTKEZ脡S REGISZTR脕CI脫
 
A hozz谩sz贸l谩sok nem a honlap szerkeszt艖j茅nek, hanem az egyes hozz谩sz贸l贸knak a v茅lem茅ny茅t t眉kr枚zik.

(153) Honlap-II.
(8) R贸ma
(13) V茅gid艖 ??
(157) Pius-眉gy
(16) A honlapr贸l
(165) Gondolatok
(278) Honlap
(244) Magyarorsz谩g
(121) Vil谩gegyh谩z
(54) J枚v艖/Rem茅ny
(199) H铆rek
(1) Lelkis茅g
(58) M谩sok helyett
(199) K茅rd茅sek
(34) Hit眉nk
(77) Fatima
(16) Assisi-眉gy
(47) K枚zlem茅nyek
(20) Hallottam...
(66) F贸rumoz谩s
(12) AZ ISTENI IRGALMASS脕G
(88) Evol煤ci贸
(151) Liturgia
(12) Katolikusok tennival贸i
(141) A vil谩g
(9) "Nemcsak keny茅rrel..."
(1) Adok-kapok
(140) ki a hib谩s?
(50) Mag谩n 眉zenetek
(12) T枚rt茅nelem-hamis铆t谩s
(23) 脰r枚meink
(77) V谩rosmisszi贸 '08
(17) Erk枚lcs
(55) Tekint茅ly
(88) V茅lem茅nyek
(9) Kis R贸mai Zsolozsma - "rekl谩m"
(8) Probl茅m谩k
(44) Bibliothecula
(44) Hibajelz茅s
(20) Mi a teend艖?
(28) Vit谩k
(9) Anglik谩n-k茅rd茅s
(2) Al谩铆r谩sgy疟jt茅s vagy fsspx
(1) KATEKIZMUS
(8) Ha a Katolikus...
(7) Klerikalizmus
(27) Reakci贸k
(8) Tudom谩ny 茅s fejl艖d茅s
(20) Mindennapok
(9) Metanoia
(5) Kapcsolatok
(6) Pisti
(5) "B铆zzatok..."
(27) SJM
 
Hit眉nk
 a katolikus vall谩ssal kapcsolatos k茅rd茅sek

M茅g nem jelentkezett be, 铆gy nem 铆rhat a f贸rumba


[0] [1]
 F眉zesi Zsolt adatok | 2011.02.04 18:08 | 14
V谩lasz a 12. sz谩m煤 眉zenetre:
H谩t persze. Ez igaz is, ezt pr贸b谩lja az Egyh谩z 1000 茅ve meg茅rtetni az ortodoxokkal: "P茅ter miatt R贸ma, s nem R贸ma miatt P茅ter."

De nem l谩tom a kapcsol贸d谩si pontot.
脡n sem akarok szedevakantista lenni. Nem is ezt mondtam. Azt akartam hangs煤lyozni, hogy el艖bb lenn茅k szedevakantista, mint hogy elhiggyem, hogy az Egyh谩z t茅vedhet.

Eg茅szen vil谩gosan:
Ink谩bb lenn茅k felt茅telesen szakad谩r, mint biztosan eretnek.

Mi a megold谩s?
Ha 茅n azt tudn谩m...


Szerkesztve: 2011.02.04 23:49

 Jagiello adatok | 2011.02.04 09:44 | 13
V谩lasz a 10. sz谩m煤 眉zenetre:
A p谩pa nem tan铆t semmi eretneks茅get, mert a tan铆t谩st ex cathedra kell kijelentenie. A dogm谩kat jelentik ki ex-cathedra. Semmi egyebet - legal谩bbis 铆gy tudom. (Vagy rosszul tudom?). Ez茅rt t谩madt谩k olyan hevess茅ggel a p谩pai t茅vedhetetlens茅g dogm谩j谩t. Teh谩t a p谩pai enciklik谩k nem dogm谩k, 茅s a t枚bbi sem. Csak m茅diumok, amik k枚zvet铆tik a dogm谩kat.

A katolikus tan铆t谩s szil谩rd dogmatikus alapokon 谩ll. Amit a zsinati p谩p谩k m疟velnek, az nem tartozik a tan铆t谩shoz, csak egyfajta 茅rtelmez茅s 茅s k铆s茅rletezget茅s. De ha ex cathedra jelenteni ki a P谩pa, hogy az evol煤ci贸 amolyan "folyamatos teremt茅s" (l谩sd az 脷j Ember utols贸 sz谩m谩ban a vatik谩ni h铆reket), akkor 茅n materialista leszek, 茅s minden nap megiszok k茅t liter bort, hogy elfeledjem a sok hazugs谩got, amin 谩t kellett esnem amiatt, hogy megvallottam miden vas谩rnap, teljes sz铆vemb艖l a Szenth谩roms谩gos mindenhat贸 Istent. A teremt茅s 茅s a folyamatoss谩g egym谩snak ellentmondanak. A teremt茅s egyszeri aktus. Nincsenek teremt茅sek. A folyamatoss谩g meg valaminek az id艖beli folytonoss谩g谩t hangs煤lyozza, valahonnan valahov谩. Kezd艖dik 茅s v茅gz艖dik. A Teremt茅s el艖tt nem volt semmi, teh谩t id艖 se volt, 茅s nem volt folyamatoss谩g se. L谩ssuk Isten 枚nmeghat谩roz谩s谩t: Vagyok aki vagyok = l茅tezem. 脕lland贸an. K铆v眉l mindenen. Nem magamat teremtettem.

Az eretnekk茅nt viselked艖 p谩pa szem茅ly茅r艖l, aki az 脷r J茅zust k茅pviseli, 茅n a k枚vetkez艖k茅ppen gondolkodom. A sz眉leimr艖l egyszer csak kider眉l, hogy t枚bbsz枚r枚s gyilkosok, 茅s a legsz枚rny疟bb alakok. Irgalmatlan lelki tus谩t kell 谩t茅ljek, am铆g k茅pes leszek f枚ldolgozni, hogy a szabad akarattal rendelkez艖 sz眉leim adt谩k nekem az 茅letet, teh谩t v茅g眉l is Isten eszk枚zei voltak abban, hogy megsz眉lethessek 茅s 枚r枚k 茅letre jussak. De nem azonosulok vel眉k a cselekedeteikben, de tisztelem 艖ket, mert 茅letet 茅s lelket kaptam rajtuk kereszt眉l. Az Egyh谩z J茅zusb贸l sz眉letett, tan铆t谩s谩nak ismeret茅n 茅s megtart谩s谩n (szent hagyom谩ny谩n) juthat a lelkem az 眉dv枚ss茅gre. A mindenkori p谩pa szem茅lye nem azonos J茅zussal in natura, csak vik谩riusa in secula.
Szerkesztve: 2011.02.04 09:45

 脡lthes Eszter adatok | 2011.02.03 21:35 | 12
V谩lasz a 10. sz谩m煤 眉zenetre:
Rendben, tegy眉k fel, hogy elfogadom, amit mond. Akkor teh谩t II. J. P. 谩s XVI. B. nem p谩pa, vagyis az egyetlen lehet艖s茅g szedisvakantist谩nak lenni. Ez viszont az Egyh谩z tan铆t谩sa szerint a k谩rhozatba visz. Nagyszer疟, akkor most mi a megold谩s?

Az eg茅sz sz枚vegben tal谩n ez volt az, amit a legkev茅sb茅 h疟en 铆rtam le G. atya mondataib贸l. Teh谩t ink谩bb tulajdon铆that贸k az 茅n gondolatmenetemnek. 脡s 茅n, a laikus fejemmel, igenis, megk茅rdezem, hogy nincs-e, nem lehet-e valamilyen m谩s 茅rtelmez茅se. Egy茅bk茅nt egy papt贸l, aki r谩ad谩sul magas rangban volt, hallottam 茅n szem茅lyesen a k枚vetkez艖 magyar谩zatot J茅zusnak eme mondat谩ra (amit csak az茅rt 铆rok le most, hogy megmutassam, m茅g egy teol贸giailag k茅pzett pap is elmereng ezen a mondaton): Nem biztos, hogy R贸m谩ban kell lennie az Egyh谩z k枚zpontj谩nak. Lehet, hogy p茅ld谩ul F眉l枚p-szigetek katolikus 谩llamm谩 lesz, 茅s megk茅ri az egyik trad铆ci贸-h疟 k枚z枚ss茅get, hogy ott alak铆tsa meg "az Egyh谩z" sz茅khely茅t. - eddig az id茅zet. 脡n ezt elk茅peszt艖nek tartottam 茅s tartom most is.
De szedisvakantista sem akarok lenni.

 Topir adatok | 2011.02.03 21:32 | 11
B铆zni, im谩dkozni 茅s vezekelni kell, teljes sz铆vvel, teljes hittel, t眉relemmel, 茅s Isten ir谩nti teljes bizalommal. Egyed眉l 艕 tudja, hogy ezt a sok megpr贸b谩ltat谩st mi茅rt 茅s meddig engedi meg. A k茅ts茅gbees茅s, a harag, a t眉relmetlens茅g a s谩t谩n csapd谩ja, 茅s aki abba beleesik, az kil谩t谩stalannak l谩t mindent. J茅zus utols贸 szavaival: ne 煤gy legyen, ahogyan mi akarjuk, hanem ahogyan 艕 akarja.

 F眉zesi Zsolt adatok | 2011.02.03 21:09 | 10
"Azt a dogm谩t, hogy 鈥瀉z Egyh谩zon a pokol kapui nem vesznek er艖t鈥 eddig 煤gy 茅rtelmezt茅k, hogy az Egyh谩z 茅s annak a feje soha nem fog eretneks茅get tan铆tani, elk枚vetni. Ez茅rt a mostani helyzetre egyetlen egyh谩zaty谩n谩l, -tan铆t贸n谩l, -doktorn谩l sem tal谩lunk semmilyen v谩laszt, magyar谩zatot. Vagyis ezt a tan铆t谩st most 煤jra kellene 茅rtelmezni."


Minden tiszteletem G. Aty谩茅, de ezt a tan铆t谩st nem lehet 煤jra 茅rtelmezni, legal谩bbis nem 煤gy, hogy ne ugyanezt jelentse.
(Ezt musz谩j kimondanom, ak谩rmit is z煤d铆tsak a nyakamba. Egy dogma megv谩ltoztat谩sa k铆v眉l 谩ll nemcsak egy 谩ldoz贸pap, de m茅g a szents茅ges r贸mai p谩pa hat谩sk枚r茅n is.)
A tan铆t谩s ui. az Egyh谩z l茅nyegi tev茅kenys茅ge. Ha az Egyh谩z - horriblie dictu - eretneks茅get tan铆tanak, akkor egyik l茅nyegi tev茅kenys茅ge s茅r眉lne, vagyis az isteni 铆g茅ret megd艖lne. Ez pedig lehetetlen.

Engem az a mondat, "hogy ezt a tan铆t谩st 煤jra kellene 茅rtelmezni/fogalmazni" k铆s茅rtetiesen eml茅keztet a szemin谩riumi 茅veimre. Ott ui. naponta hallottam.

脡n ink谩bb hiszem el (ha m谩r...), hogy egy vagy t枚bb p谩pak茅nt ismert ember nem volt igazi p谩pa (ennek lehet艖s茅g茅r艖l ui. igenis besz茅lnek egyh谩zaty谩k is, pl. Poitiers-i Szt. Hilarius 茅s k茅s艖bbi egyh谩zdoktorok, pl. Liguori Szt. Alfonz is), minthogy a p谩pa szem茅ly茅hez 茅s hivatal谩nak val贸dis谩g谩hoz ragaszkodva ak谩r csak elvileg is elfogadjam, hogy az Egyh谩z (nagybet疟vel, teh谩t a misztikus test) 1x is t茅vedhetne. Any谩nk ilyen meggyal谩z谩sa, ami 谩tt茅telesen Istent s茅rti, hiszen az 艖 铆g茅ret茅t vonja k茅ts茅gbe, sz谩momra elfogadhatatlan 茅s fel茅r egy p谩rbajra kih铆v谩ssal.

Ha ezt az 铆g茅retet 2000 茅vig 煤gy 茅rtelmezt茅k, ahogyan eml铆tett眉k, akkor ez az 茅rtelmez茅s szenthagyom谩ny-jelleg疟, azaz maga is DOGMA.
Az 铆g茅ret t煤l konkr茅t 茅s vil谩gos ahhoz, hogy m谩sk茅pp 茅rts眉k. Vagy ha m茅gis f茅lre茅rtett眉k, akkor Barsi atya szavaival "az茅rt egyes egyed眉l J茅zus a hib谩s. H谩t mi茅rt nem fogalmazott vil谩gosabban azoknak a hal谩szembereknek?"

 脡lthes Eszter adatok | 2011.02.02 20:45 | 9
Megk茅rdeztem G. aty谩t, hogy j贸l 茅rzem-e, hogy a boldogg谩-avat谩s 茅s az 煤j Assisi bejelent茅s 贸ta olyan a tradicion谩lis t谩bor, mint a k铆gy贸 el艖tt leb茅nult zs谩km谩ny? Minta meg谩llt volna a leveg艖, semmi nem mozdul. Holott, 茅rveltem tov谩bb, ezek a t枚rt茅n茅sek az egyh谩zt枚rt茅nelem legfontosabbjai k枚z茅 tartoznak, mondhatn谩m m茅rf枚ldk枚vet jelentenek mind az Egyh谩z, mind az emberis茅g t枚rt茅net茅ben.
Felvet茅semre a k枚vetkez艖ket v谩laszolta: Azt a dogm谩t, hogy 鈥瀉z Egyh谩zon a pokol kapui nem vesznek er艖t鈥 eddig 煤gy 茅rtelmezt茅k, hogy az Egyh谩z 茅s annak a feje soha nem fog eretneks茅get tan铆tani, elk枚vetni. Ez茅rt a mostani helyzetre egyetlen egyh谩zaty谩n谩l, -tan铆t贸n谩l, -doktorn谩l sem tal谩lunk semmilyen v谩laszt, magyar谩zatot. Vagyis ezt a tan铆t谩st most 煤jra kellene 茅rtelmezni. Mert 艖 mint pap ezek ut谩n mit tehet? Ha Julcsi n茅ninek azt mondja, hogy II. J. P. nem 鈥瀊oldog鈥, mert ez t茅ved茅s, akkor joggal k茅rdi meg t艖le Julcsi n茅ni, hogy akkor mi van a k茅tezer 茅v szentjeivel? Azok is lehetnek t茅ved茅sek? Ha viszont Julcsi n茅ninek azt mondja, hogy II. J. P. 鈥瀊oldog鈥, azaz szent茅let疟, k枚vetend艖 katolikus ember volt, akkor Julcsi n茅ni joggal nem megy t枚bb茅 templomba, hiszen h疟en k枚veti egy katolikus 鈥瀞zent鈥 tan铆t谩s谩t, aki azt hirdette, hogy minden vall谩s egyforma, 茅s ugyanahhoz az istenhez vezet.
Ha egy p谩pa 茅jszaka fekete-mis茅t mutat be, gyermekek v茅r茅b艖l iszik, de a h铆vek el艖tt katolikus papk茅nt, Krisztus igazhit疟 helytart贸jak茅nt viselkedik, a katolikus tan铆t谩st k茅pviseli, 艖 kezet cs贸kol neki. De az el艖tt a p谩pa el艖tt, aki sz茅trombolja a hitet, helyrehozhatatlan k谩rt okoz a lelkekben, az el艖tt mit tegyen?
Ma el茅g lenne k茅t dolgot tan铆tani: 1. J茅zus Krisztus Isten, 2. a f枚ld 茅s minden, ami l茅tezik, teremtm茅ny. Ez a kett艖 az, amit ma legjobban tagadnak, teh谩t ez a kett艖 a kulcs-tan铆t谩s.
Ha a vil谩g teremtett, 茅s mi teremtm茅nyek vagyunk, akkor a vil谩gnak van eleje 茅s v茅ge, 茅s a teremtm茅nyeknek van okuk 茅s c茅ljuk. Ha J茅zus Isten, akkor a katolikuson k铆v眉l nincs m谩s vall谩s, mely 眉dv枚z铆t, 茅s minden m谩s vall谩s istenk谩roml谩s, mellyel m谩r a p谩rbesz茅d is s煤lyos b疟n.
J茅zus f枚ld枚n j谩rt谩ban soha nem foglalkozott f枚ldi dolgokkal, nem tartott szoci谩lis besz茅deket, soha nem besz茅lt arr贸l, hogy mit tegyenek a szeg茅nyek, hogy j贸l 茅ljenek, hogy t枚bb p茅nz眉k legyen. S艖t, nem besz茅lt a rabszolgas谩gr贸l, nem tiltakozott a kiv茅gz茅sek ellen stb. Csak a term茅szetfelettir艖l besz茅lt, csak arr贸l, hogy 艕 茅s az Atya egy, hogy 艖 Isten, 茅s csak az 眉dv枚z眉l, aki ezt elfogadja, azaz aki benne mint Istenben hisz. Az 枚sszes t枚bbi ennek a k枚vetkezm茅nye.
Az Egyh谩z v谩ls谩ga akkor kezd艖d枚tt, amikor az Egyh谩z elkezdett t煤lont煤l az evil谩gi dolgokkal foglalkozni, amikor elkezdett t谩rsadalmi, szoci谩lis 眉gyekbe avatkozni. Ez a folyamat vezetett a II. Vatik谩ni Zsinathoz, a hitehagy谩shoz. Mindennek az az alapja, hogy Krisztust nem ismerik el Istennek, hanem 鈥瀓贸 emberr茅鈥, pr贸f茅t谩v谩, az emberis茅g j贸tev艖j茅v茅 degrad谩lj谩k. Ez茅rt 鈥瀡茅tek鈥 a mai ember szem茅ben a tridenti mise, mert az Istennek Istenr艖l sz贸l, az Krisztus el艖tt mint Isten el艖tt h贸dol.

G. atya szavaihoz a magam meggondol谩saib贸l a k枚vetkez艖ket teszem hozz谩: A katolikusokat az 鈥 is 鈥 alapvet艖en megk眉l枚nb枚ztette a m谩s hit疟ekt艖l, hogy az Egyh谩z maga volt a bebetonozott biztons谩g. Mindaz, amit az Egyh谩z adott: a szents茅geket, a hittan铆t谩st, a liturgi谩t, a katolikus sz谩m谩ra az 茅let legbiztosabb pill茅re (volt). Most ezt a biztos v谩rat, amihez nem csak lehet, de k枚telez艖 tartoznunk, verik sz茅t a szem眉nk el艖tt 鈥 r谩ad谩sul nem k铆v眉lr艖l, hanem bel眉lr艖l, a legmagasabb posztr贸l, 茅s nem is csak egyszer疟en sz茅tverik, hanem el艖bb eretnekk茅 teszik.
脡rtelm眉nk haszn谩lata az egyik, ha nem a legfontosabb katolikus k枚vetelm茅ny. Most viszont 鈥 szerintem 鈥 csak 煤gy lehet kib铆rni a helyzetet, ha azt mondjuk magunknak, hogy ne haszn谩ljuk az agyunkat, kapcsoljuk ki, ne gondolkozzunk, csak mormoljuk a r贸zsaf眉z茅rt. Ez lehet megfelel艖 tan谩cs, ha valaki 谩rtatlanul 眉l a b枚rt枚nben 茅letfogytiglanra 铆t茅lve. De hogyan lehetne ez az egyetlen lehets茅ges 煤t a tov谩bb茅l茅sre, az igazs谩g felismer茅s茅re, az igazs谩g k枚vet茅s茅re norm谩lis viszonyok k枚z枚tt?

A febru谩ri 眉nnepeket felt茅ve, olvastam el 煤jra a V铆zkereszt ut谩ni hatodik vas谩rnap magyar谩zat谩t, mely 铆gy hangzik: 鈥濧z evang茅liumi j贸 mag, melyet ma is els艖sorban a liturgi谩ban hint el a f枚ldi Krisztus, az Egyh谩z, csod谩s hat谩ssal van ma is a lelkekre. Amit Szent P谩l apostol a szentleck茅ben mond, ma is megism茅tl艖dik a misszi贸kban. 脡s a kis must谩rmag mindenhol 茅s mindenkor hatalmas f谩v谩 lesz.鈥 鈥 Oratio: 鈥濧dd meg, k茅r眉nk, mindenhat贸 Isten, hogy mindig megfelel艖en gondolkozva, sz贸val 茅s tettel egyar谩nt szent tetsz茅sed szerint 茅lj眉nk.鈥
A mai hivatalos liturgi谩kban, p茅ld谩ul II. J. P. boldogg谩 avat谩s谩nak cerem贸ni谩ja alatt, milyen j贸 magot hint el a mai egyh谩z, 茅s az milyen hat谩ssal van a lelkekre? 脡s hol van misszi贸? 脡s mi茅rt lenne m茅g sz眉ks茅g misszi贸ra a boldogg谩-avat谩s 茅s Assisi ut谩n? 脡s mi茅rt k茅rj眉k az Aty谩t, hogy megfelel艖en gondolkozzunk, ha ez a csakis az 茅rthetetlens茅ghez, a megt茅bolyod谩shoz, a teljes k枚z枚mb枚ss茅ghez vagy a szakad谩shoz vezethet?

 Topir adatok | 2010.11.07 09:34 | 8
V谩lasz a 7. sz谩m煤 眉zenetre:
Nagyon k枚sz枚n枚m ezt az elemz茅st, nagyon sokat tanultam bel艖le! L谩tom, Eszter Asszony fel is tette a honlapra, 枚r眉l枚k neki.
Szerkesztve: 2010.11.07 09:39

 F眉zesi Zsolt adatok | 2010.11.01 08:32 | 7
"Egyh谩zon k铆v眉l nincs 眉dv枚ss茅g"

XII. Piusz idej茅ben a St. Benedict center nem az茅rt lett kik枚z枚s铆tve, mert vallotta a fenti dogm谩t, hanem az茅rt, mert nem katolikus 茅rtelemben, s nem XII. Pius p谩pa d枚nt茅s茅nek megfelel艖 m贸don magyar谩zta, 茅s az int茅st k枚vet艖en is makacsul kitartott a t茅ved茅sben: mely szerint a v铆zkereszts茅gen k铆v眉l abszol煤t semmilyen lehet艖s茅g nincs az 眉dv枚ss茅gre. Azaz, ha egy katekumen meghalt Krisztus茅rt, az elk谩rhozott. Tov谩bb谩 nem hitt ez implicit v谩gykereszts茅gben. Vagyis 100%-ig vallotta, hogy azok is mind egy s谩lig elk谩rhoznak, f眉ggetlen眉l a sz谩nd茅kaikt贸l 茅s tetteikt艖l, akik saj谩t hib谩jukon k铆v眉l nem hallottak Krisztusr贸l (pl. egy bennsz眉l枚tt a Kong贸 partj谩n a XVII. sz谩zadban).

Ezzel szemben a dogma tartalma ez:

MIT JELENT, HOGY 鈥濧Z EGYH脕ZON K脥V脺L NINCS 脺DV脰SS脡G鈥?
V谩lasz:
Az 鈥濫gyh谩zon k铆v眉l nincs 眉dv枚ss茅g鈥 dogm谩ja azt jelenti, hogy a Katolikus Egyh谩z abszol煤t m贸don sz眉ks茅ges az 眉dv枚ss茅gre, vagyis minden egyes ember 眉dv枚z眉l茅s茅n茅l k枚zvetlen szerepet j谩tszik.
Magyar谩zat:
Ez egy sokak 谩ltal f茅lre茅rtett tan铆t谩s. Az a t茅ny, hogy az Egyh谩z felt茅telezi egyes nemkatolikus vagy nemkereszt茅ny istenh铆v艖 emberek 眉dv枚ss茅g茅t, sokakat 枚szt枚n枚z annak hirdet茅s茅re, hogy 鈥瀉z Egyh谩zon k铆v眉l nincs 眉dv枚ss茅g鈥 (Extra Ecclesiam nulla salus) hitt茅tel m谩r nem tartozik az Katolikus Egyh谩z tan铆t谩sai k枚z茅. Ez pedig igen s煤lyos t茅ved茅s.
鈥濧z Egyh谩z 谩ltal mindig is hirdetett 茅s mindig is sz眉ntelen眉l hirdetend艖 az a t茅vedhetetlen kijelent茅s (鈥), hogy 禄az Egyh谩zon k铆v眉l semmilyen 眉dv枚ss茅g nincs芦. Ezt a dogm谩t azonban abban az 茅rtelemben kell felfogni, ahogyan azt maga az Egyh谩z 茅rti. (鈥) Az Egyh谩z ui. azt tan铆tja, hogy ebben a dologban J茅zus Krisztus igen szigor煤 parancs谩r贸l van sz贸. 艕 kifejezett szavakkal azt tette apostolai k枚teless茅g茅v茅, hogy minden nemzetet tan铆tsanak meg parancsai megtart谩s谩ra. Krisztus parancsai k枚z枚tt pedig nem a legkisebb helyet foglalja el az, amely megparancsolja, hogy a kereszts茅g r茅v茅n n艖j眉nk bele Krisztus misztikus test茅be, az Egyh谩zba, 茅s simuljunk hozz谩 Krisztushoz 茅s helyettes茅hez, aki 谩ltal 艕 ezen a f枚ld枚n l谩that贸 m贸don korm谩nyozza az Egyh谩z谩t. Ez茅rt senki, aki b谩r tudja, hogy az Egyh谩zat isteni m贸don Krisztus alap铆totta, az Egyh谩znak m茅gsem akarja al谩vetni mag谩t ill. a r贸mai p谩p谩nak, Krisztus f枚ldi helytart贸j谩nak megtagadja az engedelmess茅get, nem fog 眉dv枚z眉lni. (鈥) Az 脺dv枚z铆t艖 (鈥) azt is meghat谩rozta, hogy az Egyh谩z az 眉dv枚ss茅g eszk枚ze, amely n茅lk眉l senki a mennyei dics艖s茅g orsz谩g谩ba be nem juthat. (鈥) Azonban Isten azt akarta, hogy az (鈥) 眉dv枚t seg铆t艖 eszk枚z枚knek, biztos k枚r眉lm茅nyek k枚z枚tt, akkor is meglehessen az 眉dv枚ss茅ghez sz眉ks茅ges hat谩sa, ha csak a k铆v谩ns谩g vagy a v谩gy ir谩nyul az alkalmaz谩sukra. (鈥) A maga m贸dj谩n ugyanezt kell mondani az Egyh谩zr贸l (鈥). Ahhoz, hogy valaki elnyerje az 眉dv枚ss茅get, nem mindig k铆v谩ntatik meg, hogy mint tag val贸ban az Egyh谩z test茅hez tartozz茅k, mindazon谩ltal legal谩bbis k枚vetelm茅ny, hogy k铆v谩ns谩ga 茅s v谩gya szerint ragaszkodj茅k hozz谩 (pl. v谩ratlanul meghalt kereszteletlen hittanul贸 鈥 a szerk. megjegyz茅se). Ennek a k铆v谩ns谩gnak azonban nem kell mindig kifejezettnek lennie (鈥), hanem amennyiben az ember legk眉zdhetetlen tudatlans谩gban (ignorantia invincibilis) szenved (pl. egy afrikai bennsz眉l枚tt t枚rzs tagja 鈥 a szerk. megjegyz茅se) Isten a bennefoglalt k铆v谩ns谩got is elfogadja, (鈥) mert benne van a l茅leknek abban a j贸 el艖k茅sz眉leti 谩llapot谩ban, amelyben az embernek az a sz谩nd茅ka, hogy akarata Isten akarat谩val egybehangz贸 legyen鈥 (DH 3886 - 3870 鈥 A Szent Off铆cium Levele a bostoni 茅rseknek 1949. aug. 8).
M茅g vil谩gosabban tan铆t err艖l XII. Piusz p谩pa a Mystici Corporis kezdet疟 k枚rlevel茅ben. A Szentatya egy茅rtelm疟 k眉l枚nbs茅get tesz azok k枚z枚tt, akik t茅nylegesen 茅s akik csak k铆v谩ns谩gaik szerint tartoznak az Egyh谩zhoz: 鈥濧z Egyh谩z tagjai k枚z茅 val贸j谩ban csak azokat kell sz谩m铆tanunk, akik az 煤jj谩sz眉let茅s f眉rd艖j茅ben r茅szes眉ltek, 茅s az igaz hitet vallj谩k, 茅s sem sz谩nalmas m贸don 枚nk茅nt nem vont谩k ki magukat a test szervezet茅b艖l, sem t枚rv茅nyes tekint茅ly nem z谩rta ki 艖ket valami s煤lyos v茅tek miatt鈥 (DH 3802 鈥 XII. P. Myst. Corp.). A k枚rlev茅l v茅g茅n a p谩pa megeml铆ti azokat is, akiket 鈥灻秐tudatlan v谩gy贸d谩suk a Megv谩lt贸 titokzatos Test茅vel kapcsolatba hoz, 茅s akiket legkev茅sb茅 sem z谩r ki az 枚r枚k 眉dv枚ss茅gb艖l鈥 (uo.).
Azonban a fenti gondolatsor nem jelenti azt, hogy mindegy, valaki az Egyh谩zhoz tartozik-e vagy sem, mert az Egyh谩z l谩that贸 hat谩rain k铆v眉l 眉dv枚z眉lni, ha 茅ppens茅ggel lehet is, kor谩ntsem k枚nny疟, 茅s csak ritka erk枚lcsi 茅rz茅kkel 茅s jellemess茅ggel meg谩ldott embereknek lehet oszt谩lyr茅sze. Egy茅bir谩nt XII. Piusz is eml铆ti, hogy a nem kereszt茅ny istenkeres艖k olyan helyzetben vannak, 鈥瀖elyben saj谩t 枚r枚k 眉dv枚ss茅g眉k fel艖l nem lehetnek biztosak; mert noha a Megv谩lt贸 titokzatos teste ut谩ni 枚ntudatlan v谩gy贸d谩suk 茅s s贸v谩rg谩suk l茅tezik, m茅gis igen sok, 茅s igen nagy mennyei adom谩nynak, seg铆ts茅gnek vannak h铆j谩val, melyeket csak a Katolikus Egyh谩zban tudn谩nak elnyerni鈥 (DH 3804 鈥 XII. Pius: M.C.). A p谩p谩nak ezek a szavai egyr茅szt azokat utas铆tj谩k el, akik teljess茅ggel kiz谩rj谩k az 眉dv枚ss茅gb艖l az Egyh谩zhoz nem tartoz贸kat, m谩sfel艖l azokat, akik hamisan azt 谩ll铆tj谩k, hogy az ember minden vall谩sban egyform谩n 眉dv枚z眉lhet. Viszont 鈥瀉zt sem kell gondolni, hogy az Egyh谩zba val贸 bel茅p茅s b谩rmilyen sz谩nd茅ka el茅gs茅ges ahhoz, hogy az ember 眉dv枚z眉lj枚n. Megk铆v谩ntatik ui., hogy a k铆v谩ns谩got, melynek r茅v茅n valaki az Egyh谩z ir谩ny谩ba fordul, t枚k茅letes szeretet hassa 谩t; 茅s a nem kifejezett (burkolt) k铆v谩ns谩gnak csak akkor lehet eredm茅nye, ha az embernek term茅szetfeletti hite van鈥 (DH 3872).
鈥灺籄kik az Egyh谩zon k铆v眉l vannak, azok az igazs谩gon is k铆v眉l vannak芦, mondja Iren忙us. Ebb艖l azonban nem k枚vetkezik, hogy akik j贸hiszem疟leg vannak az Egyh谩zon k铆v眉l, ne tartozhassanak l茅lekben, 枚ntudatlanul is szint茅n ebbe az Egyh谩zba, s 铆gy ne 眉dv枚z眉lhessenek鈥 (Bangha: Vil谩gn茅zeti v谩laszok. VI. fej.). Lehets茅ges teh谩t az Egyh谩z hat谩rain t煤l is 眉dv枚z眉lni, de direkte az Egyh谩zzal szemben nem. A m谩s vall谩s煤 embert is a Katolikus Egyh谩z 眉dv枚z铆ti, mert esetleges j贸 sz谩nd茅ka hozz谩 kapcsolja. Egy m谩s vall谩s煤 embert ez茅rt, ha 眉dv枚z眉l, nem a saj谩t vall谩sa 眉dv枚z铆ti, hanem sokkal ink谩bb hamis vall谩sa ellen茅re 眉dv枚z眉l, mert Isten figyelembe veszi emberileg n茅zve legy艖zhetetlen t茅ved茅s茅t (error invincibilis). Az istenhit n茅lk眉li emberre azonban ez nem 谩ll, mert a vall谩soss谩g er茅ny茅nek ilyen m茅rv疟 hi谩nya m谩r nem 铆rhat贸 a legy艖zhetetlen tudatlans谩g rov谩s谩ra, hiszen mind az Egyh谩z, mind a Biblia tan煤s铆tja, hogy Isten l茅te a vil谩g teremtett dolgaib贸l biztosan felismerhet艖.
Igazol谩s:
Krisztus minden embernek 茅s minden kornak sz谩nta tan铆t谩s谩t 茅s szents茅geit, teh谩t az Egyh谩zat is. Ett艖l egyetemes vagyis (g枚r枚g眉l) katolikus: 鈥濵enjetek teh谩t, tegy茅tek tan铆tv谩nyomm谩 mind a n茅peket! Keresztelj茅tek meg 艖ket az Atya 茅s a Fi煤 茅s a Szentl茅lek nev茅re, 茅s tan铆ts谩tok meg 艖ket mindannak a megtart谩s谩ra, amit parancsoltam nektek. S 茅n veletek vagyok mindennap, a vil谩g v茅g茅ig鈥 (Mt 28,19). Minden embernek 鈥 mind a n茅peket; minden kornak 鈥 mindennap, a vil谩g v茅g茅ig.
J茅zus az 眉dv枚ss茅g felt茅telek茅nt eml铆ti a bel茅 vetett hitet 茅s az Egyh谩zhoz val贸 tartoz谩st: 鈥濧ki hisz 茅s megkeresztelkedik, 眉dv枚z眉l, aki nem hisz, az elk谩rhozik鈥 (Mk 16,16).
Az 脺dv枚z铆t艖 azonban arr贸l is tan铆t, m茅g ha m谩s 枚sszef眉gg茅sben is, hogy l茅teznek a legitim vall谩si k枚z枚ss茅ghez (akkor a zsid贸s谩g) nem tartoz贸, de kereszt茅ny lelk眉let疟 vall谩sos istenkeres艖k. 脕m nekik is az Egyh谩z fel茅 kell tartaniuk: 鈥濪e m谩s juhaim is vannak, amelyek nem ebb艖l az akolb贸l val贸k. Ezeket is ide kell vezetnem. Hallgatni fognak szavamra, s egy ny谩j lesz 茅s egy p谩sztor鈥 (Jn 10,16).
A vall谩stalan ember azonban nem menthet艖 a tudatlans谩ggal, ez茅rt 眉dv枚ss茅ge komoly vesz茅lyben van, tan铆tja Szt. P谩l apostol: 鈥濵ert ami benne l谩thatatlan: 枚r枚k ereje 茅s isteni mivolta, arra a vil谩g teremt茅se 贸ta m疟veib艖l k枚vetkeztethet眉nk. Nincs h谩t ments茅g眉k, mert f枚lismert茅k az Istent, m茅gsem dics艖铆tett茅k Istenk茅nt, s nem adtak neki h谩l谩t, hanem belevesztek okoskod谩saikba 茅s 茅rteni nem akar贸 sz铆v眉k elhom谩lyosult. K茅rkedtek b枚lcsess茅g眉kkel 茅s oktalann谩 v谩ltak鈥 (R贸m 1,20). Vagy m谩shol: 鈥濰it n茅lk眉l pedig nem lehet senki sem kedves, aki ugyanis az Istenhez j谩rul, hinnie kell, hogy 艕 van鈥 (Zsid 11,6).
Aki (tudva 茅s akarva) elhagyja az Egyh谩zat, 茅s hal谩l谩ig meg nem t茅r, annak sorsa megpecs茅tel艖d枚tt: 鈥灻塶 vagyok a sz艖l艖t艖, ti a sz艖l艖vessz艖k. Aki bennem marad, s 茅n benne, az b艖 term茅st hoz. Hisz n茅lk眉lem semmit sem tehettek. Aki nem marad bennem, azt kivetik, mint a sz艖l艖vessz艖t, ha elsz谩rad. 脰sszeszedik, t疟zre vetik 茅s el茅g鈥 (Jn 15,5).


Szerkesztve: 2010.11.01 08:33

 脡lthes Eszter adatok | 2010.10.27 17:04 | 6
Az elm煤lt napok vit谩ja ut谩n akadhatnak olyanok, akik 鈥 joggal 鈥 azt hiszik, 茅letc茅lom, hogy mindenkivel megut谩ltassam magam, hiszen k眉l枚nben nem ny煤ln茅k ilyen k茅nyes, sokak rajong谩s谩t s茅rt艖 t茅m谩khoz. 脷gy hogy meg kell magyar谩zzam, mi茅rt tettem ilyet.

1. A mai ember a rengeteg inform谩ci贸 miatt k枚nnyen esik abba a csapd谩ba, hogy a hozz谩 eljutott adatokat nem rendszerezi. M谩sfel艖l amikor h艖s枚ket, p茅ldak茅peket keres mag谩nak, k枚nnyen elfogad olyanokat erre a szerepre, akiket a nagy t枚bbs茅g dics茅r, vagy akir艖l egy bizonyos dologgal kapcsolatban j贸kat hallott. Pedig az茅rt, mert egy katonatiszt, egy kisgazdap谩rti k茅pvisel艖, egy pap, egy volt bel眉gyminiszter egy眉tt s铆nyl艖dik a diktat煤ra b枚rt枚n茅ben, m茅g nem biztos, hogy mindannyian katolikus m谩rt铆rok. S艖t, egy adott helyzetben m茅g az sem biztos, hogy mindannyian a kommunizmus ellens茅gei (l谩sd a Rajk-pert, a K谩d谩r-pert stb.). Vagy egy m谩sik p茅lda: Ha egy sz铆n茅sz, egy producer, egy pap mondjuk egy眉tt harcol az iskolai etika, illetve hittanoktat谩s mellett, m茅g egy谩ltal谩n nem biztos, hogy mindannyian vagy ak谩r egy is k枚z眉l眉k, a trad铆ci贸 h铆ve.
2. Ahogy a HIT脺NK topicban 铆rtam, a 鈥瀟radicionalist谩knak鈥 k眉l枚n枚sen fontos, hogy megfogalmazz谩k maguknak, miben is hisznek 艖k, mit is 茅rtenek 艖k a 鈥瀟rad铆ci贸hoz val贸 h疟s茅g鈥 alatt. 脡s ha maguknak h艖s枚ket, p茅ldak茅peket v谩lasztanak, akkor ezek szem茅lye pontosan el谩rulja, hogy erre a k茅rd茅sre milyen v谩laszt adnak.

Ez a honlap a trad铆ci贸-h疟s茅g alatt azt a lelk眉letet 茅rti, melyet Lefebvre 茅rsek, Mae脽en atya, May atya stb. 茅rt. Ennek megfelel艖en a trad铆ci贸 h艖seik茅nt azokat tiszteli, akik e lelk眉let legkiv谩l贸bb megtestes铆t艖i. Nem vitatja el, hogy m谩s ter眉leteknek, m谩s szellemis茅gnek is megvannak a maga h艖sei, de ezeket nem 鈥瀡eszi 谩t鈥 a trad铆ci贸 h艖sei k枚z茅. 脡s az茅rt tartja 鈥瀞zerencs茅tlennek鈥, ha ezt valaki m茅gis megteszi, mert ezzel a k枚vetend艖 lelkis茅g-k茅p is 枚sszekusz谩l贸dik.

 脡lthes Eszter adatok | 2010.10.25 21:49 | 5
Pont 1. Nyilv谩n nem 茅n vagyok az egyetlen, aki 煤gy gondolja, hogy a vil谩g t枚rt茅nelme nem m谩s, mint az 眉dvt枚rt茅net. Vagyis, ami a katolikus Egyh谩zban, ami az emberek Istennel szembeni viselked茅s眉kben zajlik, annak a vil谩gra nagy hat谩sa van, mind term茅szetes, mind term茅szetfeletti s铆kon.
Nos, aki ezt elfogadja, az 煤gy gondolja, hogyha egy n茅p, egy ember, egy k枚z枚ss茅g Istennek tetsz艖 m贸don 茅l, akkor annak a vil谩gra is hat谩sa van. Vegy眉k a legismertebb k茅t p茅ld谩t, Lepanto vagy Fatima eset茅t.
Na m谩r most, ha egy n茅p legf艖bb p谩sztora Istennek tetsz艖 m贸don 谩ldozza fel mag谩t n茅p茅茅rt, Istennek tetsz艖 m贸don k枚ny枚r枚g Istenn茅l n茅p茅茅rt (nem annak anyagi, hanem lelki jav谩茅rt), akkor 鈥 茅n ebben biztos vagyok 鈥 az a n茅p nem gyeng眉l, hanem er艖s枚dik hit茅ben.

Pont 2. A trad铆ci贸hoz h疟 katolikusoknak elengedhetetlen, hogy feltegy茅k maguknak a k茅rd茅st: mi茅rt is ragaszkodnak voltak茅ppen a trad铆ci贸hoz, a r茅gi mis茅hez?
A) csoport: Mert bizonyosak benne, hogy ez a KATOLIKUS, ez tetszik Istennek, ez t眉kr枚zi aty谩ik hit茅t, egysz贸val ez a VAL脫DI KATOLIKUS MISE 脡S TAN脥T脕S, 脡S (ez a l茅nyeg:) A M脕SIK NEM AZ!
B) csoport: Mert ez tetszik nekik, ezt tartj谩k 鈥 els艖sorban szubjekt铆v okokb贸l 鈥 helyesebbnek.

Ebb艖l az k枚vetkezik, hogy az A) csoport tagjai 鈥灻﹍et眉k 谩r谩n is鈥 ragaszkodnak a hagyom谩nyhoz, mert hit眉k szerint egyed眉l ez a helyes. Mint p茅ld谩ul Lefebvre 茅rsek, akinek azt mondt谩k, hogy minden rendben lesz, ha legal谩bb egyszer celebr谩l NOM-t. Nem tette. Viszont mikor Le Barroux ap谩tja R贸m谩ba utazott, hogy k枚z枚ss茅ge sz谩m谩ra a r贸mai elismer茅st megkapja, azt mondt谩k neki, hogy rendben, megkapja, de egyszer koncelebr谩lnia kell. 脡s 艖 megtette. K枚z枚ss茅ge megkapta a hivatalos enged茅lyt, h铆vei fele ott hagyt谩k.
R贸m谩nak, a NOM-osoknak nem az 鈥瀎谩j鈥, ha valaki a r茅gi mis茅t mutatja be, vagy oda j谩r, hanem az, ha valaki a NOM-t nem mondja egyszer sem! Ez a l茅nyeg, nem m谩s!

Az A) csoport tagjai 煤gy gondolj谩k, hogy minden katolikusnak mag谩t贸l r谩 kell j枚nnie, hogy csak az Egyh谩z hagyom谩nyos tan铆t谩s谩hoz, benne a r茅gi mis茅hez, val贸 h疟s茅g tetszhet Istennek. Magyarul, akinek megvan ehhez az esze, 茅s m茅gsem fedezi fel, hogy a NOM nem helyes, az nem j贸 katolikus, nem igaz谩n Istennek tetsz艖 m贸don gyakorolja, 茅li vall谩s谩t. (A honlap mostan谩ban feltett cikkei szerint, nem katolikus m谩r, hanem az 鈥灻簀鈥 vall谩s h铆ve.)
Ha ezt nem 铆gy gondoln谩k, akkor ennek a r茅gi mis茅hez val贸 ragaszkod谩snak az 茅g egy adta vil谩gon nem lenne semmi 茅rtelme! Ha ez is j贸, meg az is j贸, akkor igazuk van az 枚kumenizmus, meg a relativizmus h铆veinek, 茅s ak谩r lehet眉nk buddhist谩k, meg k谩lvinist谩k is stb.

Sz贸val, hogy r谩t茅rjek mondand贸m val贸di c茅lj谩ra: Ha egy n茅p legf艖bb f艖papja nem fedezi fel, hogy a II: Vatik谩ni Zsinatnak nem csak politikai t茅ren (azaz a kommunizmussal szemben val贸 谩ll谩spontj谩ban) voltak komoly t茅ved茅sei, hanem a vall谩s, a hit, a liturgia ter眉let茅n is, akkor az a f艖pap lehet szimpatikus, politikailag h艖s, de nem lehet j贸 katolikus. Ha az lenne, akkor az A) csoport minden v茅leked茅se, hite, meggy艖z艖d茅se butas谩g, 茅rtelmetlens茅g lenne.
De ha felfedezi 茅s annak megfelel艖en cselekszik (teh谩t a hit, a liturgia ter眉let茅n is, nem csak politikailag), akkor Isten tett茅t felhaszn谩lja n茅pe 眉dv茅re, 茅s ennek k枚vetkezt茅ben n茅p茅nek tagjai lelkileg-szellemileg nem s眉llyednek el a guly谩skommunizmus langyos mocsar谩ban.

 脡lthes Eszter adatok | 2010.09.14 21:12 | 4
B. B. atya k枚nyv茅b艖l egy r茅szlet:
"A langyoss谩g a megt茅r茅s szempontj谩b贸l is a legvesz茅lyesebb 谩llapot. Nagyon sokszor tapasztaljuk, hogy jobb harcos atesit谩k k枚z枚tt lenni, mint langyos kerszt茅nyek k枚z枚tt. Az Isten fel茅 vezet艖 煤t lehet, hogy egy gyerek sz谩m谩ra azzal kezd艖dik, hogy h谩tat ford铆t a templomnak, a langyos viszont nem akar fejl艖dni, 茅s ez a trag茅di谩ja."

Az a k茅rd茅s mer眉lt fel bennem, hogyha p茅ld谩ul valakik t枚megesen 茅getn茅k a Bibli谩t, vagy az ENSZ elt枚roln茅 a katolikus Egyh谩zat, betiltan谩 a m疟k枚d茅s茅t, vagy ehhez hasonl贸 t枚rt茅nne, akadna-e katolikus, aki tiltakozna ez ellen. 脡s 艖szint茅n sz贸lva, az a v谩laszom, hogy nem biztos, hogy lenne sz谩z ember, aki komolyan ellenszeg眉lne, vagy megpr贸b谩ln谩 megv茅deni az Egyh谩zat.

Ma m茅g a legkatolikusabbak is csak 煤gy gyakorolj谩k a hit眉ket, mint egy valamit a sok tennival贸juk k枚z眉l. Olyat, akinek ez az els艖, a m谩sodik, a harmadik helyen a legfontosabb, 茅s csak ezut谩n j枚n b谩rmi m谩s, h谩t, nem tudom, tal谩lni-e m茅g.

 脡lthes Eszter adatok | 2010.09.14 00:04 | 3
Mes茅lt茅k, hogy tegnap Ervin atya pr茅dik谩ci贸j谩ban arr贸l (is) besz茅lt, hogy ahhoz, hogy valaki j贸 katolikus legyen, el艖bb tisztess茅gesnek kell lennie. (Azt hiszem, nem ezt a kifejez茅st haszn谩lta, de ez volt az 茅rtelme.) (Egy茅bk茅nt Williamson p眉sp枚k 煤r is err艖l 铆rt sokat az ut贸bbi id艖ben.) Ha valaki azt 谩ll铆tja, hogy a helyes, tisztess茅ges viselked茅s betart谩sa, szab谩lyai nem fontosak a katolikuss谩ghoz, akkor ezzel azt a viselked茅si norm谩t utas铆tja vissza, ami a katolikus hit, vall谩s gyakorlati megval贸sul谩s谩b贸l keletkezett. Ugyanis a "tisztess茅ges" magatart谩s, a j贸茅rz茅s, az illem, j贸modor, emberiess茅g, tekint茅lytisztelet nem m谩s, mint a katolikus vall谩s gyakorlati megnyilv谩nul谩sa az emberi t谩rsadalomban. Ez csak ott alakult ki, ahol katolicizmus volt. Ez J茅zus tan铆t谩s谩nak a gyakorlatba val贸 谩t眉ltet茅se. A t枚bbi vall谩s nem ismeri az irgalmat, az emberiess茅get, a j贸modort, az illemet, a j贸茅rz茅st, m茅g a tisztess茅get sem stb.
Aki teh谩t nem tanul meg el艖bb viselkedni, az val贸j谩ban a gyakorlatban visszautas铆tja a katolicizmust, ann谩l hi谩nyzik az az alap, amire a katolikus vall谩st fel lehet 茅p铆teni. Vagyis hogyan tanulja meg valaki a "mennyeieket", ha m茅g a "f枚ldieket" sem fogadja el.
A civiliz谩lt viselked茅shez pedig olyan dolgok tartoznak, melyhez a mindenf茅le lexik谩lis tud谩ssal rendelkez艖 fiatalok nagy r茅sz茅nek szinte semmilyen k枚ze nincs. R茅gen az otthoni 茅s iskolai nevel茅ssel megtan铆tott谩k 艖ket a legfontosabb viselked茅si norm谩kra. Mivel ma ilyen nincs, soha nem volt akkora sz眉ks茅g r谩, illetne lenne, hogy k茅szek legyenek ezt bep贸tolni. Deh谩t, 煤gy t疟nik, erre semmilyen k茅szs茅get nem mutatnak. Nekem legal谩bbis az elm煤lt 5 茅v ismerets茅gei alapj谩n ez a tapasztalatom. Soha m茅g ennyi figyelmetlens茅ggel, durvas谩ggal, szemtelens茅ggel, illetlens茅ggel, arroganci谩val, 枚ntelts茅ggel, g艖ggel nem tal谩lkoztam, mint ez alatt az id艖 alatt a fiatalok r茅sz茅r艖l. Igaz, k眉l枚nben nem ismerek fiatalokat, nem tudom, m谩shol milyenek. Mindenesetre 铆gy, ilyen alappal, nem lehet j贸 katolikusnak lenni.

 Jagiello adatok | 2010.08.31 08:28 | 2
MILYEN nagyszer疟 is Maessen atya elm茅lked茅s茅nek hetedik r茅sze. Vil谩gosan bemutatja, mi茅rt nem lehet a katolikus Egyh谩zat elv谩lasztani a vil谩gi dolgokt贸l. Persze ez itt a "Hit眉nk topic", ez茅rt is 铆rok ide: hogy a hit csak akkor m疟k枚dik, ha tapinthat贸 lesz a vil谩gban. Ez茅rt kell a protektor谩tus. Milyen nagyszer疟 belegondolni Szent J贸zsef szerep茅be. Mert 艖 mint j贸 脡desapa 贸vta 茅s terelgette a Szent Csal谩dot. Mivel munk谩ja t枚k茅letes volt, nem is esik sz贸 r贸la. 脡s Szent J谩nos, aki mag谩hoz vette a Sz疟zany谩t, majd meg铆rta azt az Evang茅liumot, ami fedd艖 茅s atyai sz贸val mutatja be az 脷r J茅zust. Milyen nagyszer疟 v茅gre meg茅rteni a Jelen茅sek K茅t Tan煤j谩t, ami eddig mindig gondot okozott nekem! Teh谩t Isten nem sebezhet艖, viszont az Egyh谩z nagyonis. Ez茅rt kell neki v茅d艖, protector.

 脡lthes Eszter adatok | 2010.08.25 20:26 | 1
A GONDOLATOK topicban hangzott el, hogy Isten sebezhet艖.

Ezzel kapcsolatban:
Isten jelenl茅t茅ben nincs se szenved茅s, se f谩jdalom. K枚vetkez茅sk茅ppen a mennyben senki nem szenved. Olyannyira nem, hogy Fuchs atya az egyh谩zaty谩k v茅lem茅ny茅re hivatkozva, azt mondta, hogy az 眉dv枚z眉ltek Isten el艖tt m茅g az茅rt sem tudnak szomor煤ak lenni, ha szeretteik nincsenek ott.
Ebb艖l pedig az is vil谩gos, hogy a Sz疟zanya sem szenved, nem s铆r m谩r. Amikor megjelenik La Salette-ban vagy valahol m谩shol 茅s s铆r, akkor az nem a "jelenben" t枚rt茅nik. Az emberis茅g mai b疟nei茅rt m茅g f枚ldi 茅let茅ben szenvedett Fia keresztje alatt. Amikor most megjelenik, akkor val贸j谩ban a l谩tnokok sz谩m谩ra az lesz l谩that贸, amit akkor ott 茅rzett.


  MAGYARORSZ脕G KIR脕LYN艕JE, K脰NY脰R脰GJ 脡RETT脺NK!