hagyom谩nyh疟 magyar katolikusok

SZ虐Z M脕RI脕NAK, MAGYARORSZ脕G KIR脕LYN艕J脡NEK
felaj谩nlott honlapja

"B脥ZZATOK, MERT 脡N LEGY艕ZTEM A VIL脕GOT"

KATOLIKUS-HONLAP F脫RUM BEJELENTKEZ脡S REGISZTR脕CI脫
 
A hozz谩sz贸l谩sok nem a honlap szerkeszt艖j茅nek, hanem az egyes hozz谩sz贸l贸knak a v茅lem茅ny茅t t眉kr枚zik.

(153) Honlap-II.
(8) R贸ma
(13) V茅gid艖 ??
(157) Pius-眉gy
(16) A honlapr贸l
(165) Gondolatok
(278) Honlap
(244) Magyarorsz谩g
(121) Vil谩gegyh谩z
(54) J枚v艖/Rem茅ny
(199) H铆rek
(1) Lelkis茅g
(58) M谩sok helyett
(199) K茅rd茅sek
(34) Hit眉nk
(77) Fatima
(16) Assisi-眉gy
(47) K枚zlem茅nyek
(20) Hallottam...
(66) F贸rumoz谩s
(12) AZ ISTENI IRGALMASS脕G
(88) Evol煤ci贸
(151) Liturgia
(12) Katolikusok tennival贸i
(141) A vil谩g
(9) "Nemcsak keny茅rrel..."
(1) Adok-kapok
(140) ki a hib谩s?
(50) Mag谩n 眉zenetek
(12) T枚rt茅nelem-hamis铆t谩s
(23) 脰r枚meink
(77) V谩rosmisszi贸 '08
(17) Erk枚lcs
(55) Tekint茅ly
(88) V茅lem茅nyek
(9) Kis R贸mai Zsolozsma - "rekl谩m"
(8) Probl茅m谩k
(44) Bibliothecula
(44) Hibajelz茅s
(20) Mi a teend艖?
(28) Vit谩k
(9) Anglik谩n-k茅rd茅s
(2) Al谩铆r谩sgy疟jt茅s vagy fsspx
(1) KATEKIZMUS
(8) Ha a Katolikus...
(7) Klerikalizmus
(27) Reakci贸k
(8) Tudom谩ny 茅s fejl艖d茅s
(20) Mindennapok
(9) Metanoia
(5) Kapcsolatok
(6) Pisti
(5) "B铆zzatok..."
(27) SJM
 
Fatima
 Mindenm, ami a Sz疟zanya autentikus jelen茅seivel kapcsolatos

M茅g nem jelentkezett be, 铆gy nem 铆rhat a f贸rumba


[0] [1] [2] [3]
 F眉zesi Zsolt adatok | 2011.02.11 12:30 | 77
Elm茅lked茅si mank贸 a r贸zsaf眉z茅rhez:

Az 枚rvendetes olvas贸 (h茅tf艖n 茅s cs眉t枚rt枚k枚n)

1. Kit te, Szent Sz疟z, a Szentl茅lekt艖l fogant谩l.
鈥 Ki茅rt t茅ged a mennyei Atya minden b疟nt艖l szepl艖telen眉l meg贸vott.
鈥 Ki t茅ged angyali sz贸val k枚sz枚nt枚tt.
鈥 Ki t茅ged a Szentl茅lek 谩ltal kegyelemmel teljess茅 tett.
鈥 Ki 鈥瀒gen鈥 szavadra emberr茅 lett.
鈥 Ki nem iszonyodott sz疟zi m茅hedt艖l.
鈥 Ki nem f茅rfi akarat谩b贸l fogantatott.
鈥 Ki t茅ged, saj谩t teremtm茅ny茅t anyj谩ul v谩lasztott.
鈥 Kiben az Istenembert hordoztad sz铆ved alatt.
鈥 Kivel egy眉tt minket is sz铆vedben hordozol.
2. Kit te, Szent Sz疟z, Erzs茅betet l谩togatv谩n hordozt谩l
鈥 Kit sz铆ved alatt hordv谩n rokonod seg铆ts茅g茅re 枚r枚mmel siett茅l.
鈥 Kit im谩dva hordt谩l hegyen-v枚lgy枚n 谩t.
鈥 Kiben a mindenhat贸 Istent hordoztad m茅hedben.
鈥 Kinek jelenl茅t茅vel megszentelted rokonod hajl茅k谩t.
鈥 Ki Erzs茅betben nagy tiszteletet 茅bresztett ir谩ntad.
鈥 Ki megszentelte az El艖h铆rn枚k枚t.
鈥 Kit Keresztel艖 J谩nos m谩r magzatk茅nt felismert.
鈥 Kinek kegyelme sugallta neked az Urat magasztal贸 茅neket.
鈥 Ki minket is istendics茅retre 茅s felebar谩ti szeretetre ind铆t.
3. Kit te, Szent Sz疟z, a vil谩gra sz眉lt茅l.
鈥 Ki t茅ged is r茅szes铆tett 枚nk茅ntes szeg茅nys茅g茅ben.
鈥 Ki t茅ged szenved茅s茅nek t谩rs谩v谩 tett.
鈥 Kit szeg茅nyes j谩szolba fektett茅l.
鈥 Kit a j谩szolban csod谩lattal eltelve im谩dt谩l.
鈥 Kit anyai szeretettel sz铆vedhez szor铆tott谩l.
鈥 Kit a napkeleti b枚lcsek h贸dolva im谩dtak.
鈥 Ki sz眉let茅sekor jelk茅pes aj谩nd茅kokat kapott.
鈥 Kit a szeg茅ny p谩sztorok 枚l茅be helyezt茅l.
鈥 Ki mindenkinek a sz铆v茅be k枚lt枚zik, aki 艖t keresi.
4. Kit te, Szent Sz疟z, a templomban bemutatt谩l.
鈥 Kit a mennyei Aty谩nak felaj谩nlott谩l.
鈥 Kit a mennyei Atya 谩ldozati b谩r谩nyk茅nt elfogadott.
鈥 Kiben az agg Simeon a vil谩g Megv谩lt贸j谩t felismerte.
鈥 Kit az agg Simeon a pog谩nyok vil谩goss谩g谩nak nevezett.
鈥 Kinek szem茅ly茅n minden emberi sors eld艖l.
鈥 Ki茅rt a te lelkedet is a f谩jdalom t艖re j谩rja 谩t.
鈥 Ki f枚ldi 茅let茅ben szenved艖t谩rsnak v谩lasztott t茅ged.
鈥 Kit engedelmesen a sz枚vets茅g pecs茅tj茅vel 茅kes铆tett茅l.
鈥 Kit benn眉nk is gyarap铆tsa az engedelmess茅g er茅ny茅t.
5. Kit te, Szent Sz疟z, a templomban megtal谩lt谩l.
鈥 Ki tudtod n茅lk眉l a templomban maradt.
鈥 Ki茅rt a szent v谩rosba visszafordult谩l.
鈥 Kit h谩rom napig b谩nk贸dva kerest茅l.
鈥 Kir艖l tudtad, hol keressed.
鈥 Kit a t枚rv茅nytan铆t贸k k枚z枚tt tal谩lt谩l.
鈥 Kinek isteni b枚lcsess茅g茅n az 铆r谩stud贸k el谩multak.
鈥 Kinek isteni szavait sz铆vedbe v茅sted.
鈥 Kit a templomban mi is megtal谩lhatunk.
鈥 Ki茅rt mi is lemondunk a legkedvesebbr艖l, ha Isten akarja.

A f谩jdalmas olvas贸 titkai (kedden 茅s p茅nteken)

1. Ki 茅rett眉nk v茅rrel verejt茅kezett.
鈥 Ki b疟neink miatt meg铆zlelte a hal谩lf茅lelmet.
鈥 Ki legnagyobb elhagyatotts谩g谩ban mennyei Atyj谩ra b铆zta mag谩t.
鈥 Kivel az apostolok egy 贸r谩t sem tudtak virrasztani.
鈥 Ki v茅rt izzadva is igent mondott a keresztre 茅rett眉nk.
鈥 Kit a Getszem谩ni kertben angyal er艖s铆tett meg.
鈥 Ki el艖tt ellens茅gei a f枚ldre hullottak.
鈥 Kit a k谩rhozat fia cs贸kkal 谩rult el.
鈥 Kit P茅ter apostol karddal akart v茅delmezni.
鈥 Ki benn眉nket is meger艖s铆t a f茅lelmek k枚z枚tt.
2. Ki 茅rett眉nk megostoroztatott.
鈥 Kit a f艖tan谩cs istenk谩roml谩ssal v谩dolt 茅s pog谩ny k茅zre adott.
鈥 Kit P茅ter apostol h谩romszor is megtagadott.
鈥 Kit az emberi b铆r贸s谩g b疟n枚snek 铆t茅lt.
鈥 Kit Pil谩tus 谩rtatlannak tartott, m茅gis el铆t茅lt.
鈥 Kit 茅rett眉nk durva katon谩k v茅resre vertek.
鈥 Kinek szent test茅t az ostor 贸lomgoly贸i szaggatt谩k.
鈥 Kinek mez铆telens茅g茅t saj谩t v茅re takarta.
鈥 Kinek nem ny铆lt panaszra ajka, mid艖n 茅rett眉nk szenvedett.
鈥 Ki testi b疟neinket mag谩ra v谩llalta.
3. Ki 茅rett眉nk t枚vissel koron谩ztatott.
鈥 Kib艖l a pog谩nyok durv谩n g煤nyt 疟ztek.
鈥 Kire tiszteletlens茅gb艖l v枚r枚s rongyot bor铆tottak.
鈥 Kit kir谩lyi jelv茅nyekkel cs煤foltak meg.
鈥 Kit az igazs谩ggal g煤nyoltak.
鈥 Ki val贸ban a mi t枚viskoron谩s kir谩lyunk.
鈥 Kinek szent fej茅t a t枚viskoszor煤 megsebezte.
鈥 Kinek szent arc谩ba v谩gtak, 茅s azt orc谩tlanul lek枚pni mer茅szelt茅k.
鈥 Kinek 枚r枚k枚s kir谩lys谩ga el艖tt a menny 茅s a f枚ld t茅rdet hajt.
鈥 Ki 茅rett眉nk val贸 megal谩ztat谩sa 谩ltal b谩tor铆tson minket.

4. Ki 茅rett眉nk a neh茅z keresztet hordozta.
鈥 Ki a keresztet ir谩ntunk val贸 szeretetb艖l hordozta a Golgot谩ra.
鈥 Ki h谩romszor esett el a visszaes艖 b疟n枚s枚k茅rt.
鈥 Ki Atyja ir谩nti engedelmess茅gb艖l mindh谩romszor f枚lkelt.
鈥 Ki utols贸 煤tj谩n is tal谩lkozott veled.
鈥 Ki elfogadta Cirenei Simon k茅nyszer疟 seg铆ts茅g茅t.
鈥 Ki elutas铆totta az asszonyok hasztalan sir谩nkoz谩st.
鈥 Ki Veronika kegyelet茅t szent arc谩nak m谩s谩val jutalmazta.
鈥 Kit 谩rtatlanul a latrok hal谩l谩ra 铆t茅ltek.
鈥 Ki nek眉nk is t眉relmet ad a kereszthordoz谩sban.
5. Ki 茅rett眉nk keresztre fesz铆ttetett.
鈥 Kit m茅rt茅ktelens茅g眉nk miatt ecettel itattak.
鈥 Ki testi b疟neik miatt meztelenre vetk艖ztettek.
鈥 Kit szemed l谩tt谩ra a keresztf谩ra fesz铆tettek.
鈥 Ki hal谩ltus谩j谩ban megbocs谩tott k铆nz贸inak.
鈥 Ki a kereszten a jobb latornak meg铆g茅rte a paradicsomot.
鈥 Ki az isteni elhagyatotts谩got is elszenvedte 茅rett眉nk.
鈥 Ki n茅k眉nk mint any谩t 枚r枚k眉l hagyott t茅ged.
鈥 Ki 茅rett眉nk meghalt a kereszten.
鈥 Ki mellett mi is 煤gy 谩lljunk, ahogy te 谩llt谩l a kereszt alatt.

A dics艖s茅ges olvas贸 titkai (vas谩rnap, szerd谩n 茅s szombaton)

1. Ki halottaib贸l felt谩madott.
鈥 Ki legy艖zte a hal谩lt.
鈥 Kinek teste nem l谩tott roml谩st.
鈥 Ki megdics艖眉lt testet vett mag谩ra.
鈥 Ki els艖k茅nt t茅ged vigasztalt meg.
鈥 Ki megjelent M谩ria Magdoln谩nak.
鈥 Ki megjelent a szent apostoloknak.
鈥 Ki Tam谩s apostol hit茅t is felt谩masztotta.
鈥 Ki gyenges茅g眉nket gy艖zelemre v谩ltoztatja.
鈥 Ki minket is felt谩maszt.
2. Ki a mennybe felment.
鈥 Ki f枚lment az Atya dics艖s茅g茅be.
鈥 Ki 枚v茅inek szeme l谩tt谩ra a mennybe emelkedett.
鈥 Kit az apostolok 茅gre emelt szemmel csod谩ltak.
鈥 Ki azt mondta, jobb nek眉nk, ha elmegy.
鈥 Ki el艖rement helyet k茅sz铆teni nek眉nk.
鈥 Ki meg铆g茅rte, hogy nem hagy 谩rv谩n minket.
鈥 Ki meg铆g茅rte, hogy vel眉nk marad a vil谩g v茅gezet茅ig.
鈥 Ki a vil谩g v茅g茅n dics艖s茅gesen visszat茅r.
鈥 Ki emberi mivoltunkat bekapcsolta a Szenth谩roms谩g 茅let茅be.
3. Ki nek眉nk a Szentlelket elk眉ldte.
鈥 Ki p眉nk枚sd napj谩n ki谩rasztotta a Szentlelket.
鈥 Kinek Lelke re谩d 茅s az apostolokra sz谩llt.
鈥 Ki t眉zes nyelvek alakj谩ban k眉ldte el a Szentlelket.
鈥 Kinek Lelke b谩torr谩 tette a r茅m眉lt apostolokat
鈥 Ki a Szentl茅lek 谩ltal tan铆tv谩nyai 茅rtelm茅t megvil谩gos铆totta.
鈥 Ki a Szentl茅lek 谩ltal 茅lteti az Anyaszentegyh谩znak
鈥 Kinek Szentlelke 谩tl谩tja az Isten m茅lys茅geit.
鈥 Ki a szents茅gekben r谩nk is ki谩rasztja Lelk茅t.
鈥 Ki a Szentl茅lek erej茅vel minket is bet枚lt 茅s megszentel.
4. Ki t茅ged, Szent Sz疟z, a mennybe f枚lvett.
鈥 Ki hal谩los 谩gyadn谩l l谩thatatlanul jelen volt.
鈥 Ki eg茅sz 茅letedet 谩ldozatk茅nt elfogadta.
鈥 Ki Isten ir谩nti szeretetedet a legmagasabb fokra emelte.
鈥 Ki nem engedte meg, hogy tested az eny茅szet茅 legyen.
鈥 Kinek m茅g a mennyben is hi谩nyozt谩l.
鈥 Ki t茅ged testest眉l-lelkest眉l a mennybe fogadott.
鈥 Ki t茅ged els艖k茅nt emelt a mennyei dics艖s茅gbe.
鈥 Kit a mennybe is k枚vett茅l.
鈥 Ki a mi mennyei boldogs谩gunk pecs茅tj茅v茅 tett t茅ged.
5. Ki t茅ged, Szent Sz疟z, a mennyben megkoron谩zott.
鈥 Ki n茅ked az els艖 helyet adta a mennyben.
鈥 Ki az angyalok f枚l茅 magasztalt t茅ged.
鈥 Ki minden kegyelem k枚zvet铆t艖j茅v茅 rendelt t茅ged.
鈥 Ki k枚zbenj谩r谩sodnak oly nagy er艖t adott.
鈥 Ki t茅ged kiv谩lts谩gokkal t眉ntetett ki.
鈥 Ki az Isten tr贸nja mellett 眉lsz.
鈥 Ki t艖l眉nk az ir谩ntad val贸 tisztelet茅t is elv谩rja.
鈥 Ki t茅ged any谩nkul rendelt.
鈥 Ki k枚zbenj谩r谩sodra minket is fogadjon be 枚r枚k orsz谩g谩ba.

 脡lthes Eszter adatok | 2010.08.25 20:12 | 76
T枚bbek k枚z枚tt Maessen atya szerint, de m谩sok szerint is, Bertone b铆borosn ak nagyon rossz a ellkiismerete Fatim谩val kapcsolatban, ahogy valaki r谩k茅rdez, eg茅szen furcsa dolgokat tesz 茅s mond. (艖k nem ilyen finoman fejez茅k ki magukat)

 Jagiello adatok | 2010.08.25 12:24 | 75
V谩lasz a 74. sz谩m煤 眉zenetre:
JAJ NEM, hogy a k铆v谩ncsiskod贸kat leszerelje? H谩t a vil谩got mit 茅rdekli, hogy mi volt Fatim谩ban? Minket 茅rdekel egyed眉l. A Sz疟zanya nem a vil谩gnak 眉zen, hanem az Egyh谩znak. A p谩sztor egyszer azt mondja ott a selymes legel艖, azt谩n meg azt, hogy amott? Az egyiken csak savany煤 茅s keser疟 a f疟! Hazugs谩g van em枚g枚tt. Nem merik megmondani, mi is az a titok. M茅g azt se merik megmondani, hogy nem tartozik r谩nk, laikusokra. 脡s lehet, hogy nem is tartozik r谩nk. 脡n ebben mindenk茅ppen rosszindulatot sejtek, cs煤sztat谩st, 茅s mell茅besz茅l茅st. K眉l枚n枚sen 煤gy, hogy ha az igaz, hogy a b铆boros k枚nyve m谩sodik kiad谩s谩ban ezt 铆rta, a harmadikban meg az ellenkez艖j茅t, 茅s ezt a k枚penyeg-forgat谩st m茅g egy l谩bjegyzet erej茅ig se m茅ltatja se a kiad贸, se a szerkeszt艖, sem pedig a szerz艖... Mintha mindenki ostoba lenne.

 akolitus adatok | 2010.08.25 10:27 | 74
V谩lasz a 73. sz谩m煤 眉zenetre:
Politika ez, hogy leszerelje a vil谩g k铆v谩ncsiskod贸it, akik hit n茅lk眉l akrnak hittitkokat megismerni. Tal谩n ez lehetett a c茅lja. Hogy ne irk谩ljanak a Dan Brown-ok 茅s t谩rsaik mindenf茅le bestsellereket a Katolikus Egyh谩zr贸l, amelyek a hitetlen vil谩gnak torz sz铆nben t眉ntetik az Egyh谩zat. De lehet, hogy csak figyelmetlens茅g volt r茅sz茅r艖l. Ezt nem az茅rt mondom, mert v茅deni akarom Bertone b铆borost - jobban meg tudja mag谩t v茅deni, mint b谩rmelyik眉nk -, hanem szerintem nem kell mindenben rosszindulatot felt茅telezni. K茅ts茅gk铆v眉l egy f艖papnak t枚bbsz枚r枚sen kell 眉gyelnie arra, hogy ebben az ellens茅ges vil谩gban nehogy valami hib谩t k枚vessen el, deh谩t ez sajnos vel眉k is el艖fordul.
Szerkesztve: 2010.08.25 10:27

 脡lthes Eszter adatok | 2010.08.25 00:02 | 73
Amikor nyilv谩noss谩gra hozt谩k a 3. titkot, a Vatik谩n hivatalosan azt mondta, hogy az a II. JP p谩pa elleni mer茅nyletre, azaz a m煤ltra vonatkozik, m谩r bek枚vetkezett, teh谩t a j枚v艖re n茅zve nem b铆r jelent艖s茅ggel. Bertone b铆boros, aki szint茅n olvasta Lucia 铆r谩s谩t, ezt a Fatim谩r贸l 铆rt k枚nyv茅ben k眉l枚n is kihangs煤lyozta. Azt谩n id茅n XVI. Benedek p谩pa elment Fatim谩ba, 茅s ott tartott egy besz茅det, amiben az a mondat is elhangzott, hogy a 3. titokban eml铆tett 眉ld枚z茅s, a m谩rt铆roms谩g folytat贸dik. Erre Bertone b铆boros k枚nyv茅nek leg煤jabb, most megjelent kiad谩s谩ban t枚r枚lte el艖z艖 v茅lem茅ny茅t, 茅s 艖 is le铆rta, hogy a 3. titokban mondottak m茅g nem k枚vetkeztek be teljesen. Tette ezt 煤gy, hogy egy sz贸val sem eml铆tette, mi茅rt 谩ll铆totta kor谩bban ennek az ellenkez艖j茅t.

 脡lthes Eszter adatok | 2010.05.22 23:26 | 72
V谩lasz a 68. sz谩m煤 眉zenetre:
Kedves Topir!
A teol贸gusok t枚rik a fej眉ket, hogy mi lehetett Lucifernek 茅s a vele bukott angyaloknak a v茅tke, ami茅rt 枚r枚kre k谩rhozatba tasz铆ttattak. 脡s arra a v茅lem茅nyre jutottak, hogy az t枚rt茅nhetett, hogy Isten megmutatta az angyaloknak, hogy a kir谩lyn艖j眉k nem egy szellemi l茅ny lesz, mint amilyenek 艖k, hanem egy h煤sb贸l, v茅rb艖l val贸 ember, azaz testb艖l 茅s szellemb艖l lev艖 l茅ny. Ezt az angyalok, e puszt谩n szellemi l茅nyek egy r茅sze akkora 鈥瀞茅rt茅snek鈥 vette, hogy fell谩zadt Isten eme d枚nt茅se ellen. B眉szkes茅g眉kben nem tudt谩k elviselni, hogy egy n谩luk t枚k茅letlenebb l茅ny uralkodjon felett眉k.
Nos, ez az elm茅let nagyon illik korunkra. Fatim谩ban azt tudtuk meg, hogy Sz疟z M谩ria lesz az utols贸 mentsv谩runk. Ha belegondolunk, hogy a S谩t谩nnak pont az 艕 kiv谩lts谩gos helyzete volt a 鈥瀊uktat贸ja鈥, akkor nagyon is ide illik, hogy a mostani vil谩gnak is az a 鈥瀡izsg谩ja鈥, hogy al谩veti-e mag谩t M谩ri谩nak, azaz elismeri-e az 艕 kir谩lyn艖s茅g茅t. (P茅ld谩ul ez is olyan valami, ami 茅lesen elv谩laszt benn眉nket a protest谩nsokt贸l.)
Csakhogy, mik茅nt nem Istennek fontos, hogy az ember engedelmeskedjen Neki 茅s h贸doljon El艖tte, mert 艕 az ember dics艖铆t茅s茅re nem szorul r谩, hiszen ez nem Neki, hanem NEK脺NK FONTOS, ugyan铆gy a kir谩lyn艖i c铆mre, a kir谩lyn艖s茅gre sem M谩ri谩nak van sz眉ks茅ge, hanem nek眉nk, azaz nek眉nk elengedhetetlen a megmenek眉l茅shez, hogy 艖t kir谩lyn艖kk茅nt ismerj眉k el. Hogy mi ezt megtessz眉k vagy sem, az egy picinyt sem v谩ltoztat M谩ria m茅lt贸s谩g谩n, amit 艕 a mi h贸dolatunk n茅lk眉l is birtokol m谩r.

Az a v茅leked茅se, hogy a kir谩lyn艖s茅g, az uralkod谩s b眉szkes茅g, 茅s nem illik a kereszt茅ny al谩zatoss谩ghoz 鈥 szerintem 鈥 tipikus vil谩gi szeml茅let, vagyis a liber谩lis emberk茅p t茅ves tan铆t谩sa.
Olvassa csak el, hogy mit mond M谩ria a Magn铆ficatban: 鈥灻峬e mostant贸l fogva boldognak hirdet engem minden nemzed茅k.鈥 Ez minden, csak nem az al谩zatoss谩g megnyilv谩nul谩sa a modern elk茅pzel茅s szerint. Mert az nem al谩zatoss谩g, ha valaki okos l茅t茅re azt mondja mag谩r贸l, hogy buta, vagy sz茅p l茅t茅re, hogy cs煤nya, vagy al谩zatos l茅t茅re, hogy kev茅ly. A szentek azt mondt谩k, hogy az ember soha nem annyira g艖g枚s, mint amikor al谩zatosnak akar t疟nni.
A kir谩lyn艖s茅g, az uralkod谩s nem a b眉szkes茅g jele, hanem a szolg谩lat茅, a felel艖ss茅gv谩llal谩s茅, a b枚lcsess茅g茅, a vezet茅sre k茅pess茅g茅.

脡s m茅g egy: a szenteket sem szabad t煤lbecs眉lni, 茅s minden szavukat minden korra 枚r枚k茅rv茅ny疟nek tekinteni. Montforti Szent Lajos Az 枚r枚k b枚lcsess茅g c铆m疟 k枚nyv茅ben, melyet f艖 m疟v茅nek tartanak, arr贸l panaszkodott, hogy: 鈥瀞oha ilyen rossz kor nem volt, mert sokan vannak, akik csak parancsra gy贸nnak 茅s 谩ldoznak鈥. Hol van ez a rosszas谩g a mai vil谩g茅t贸l? Ma olyan dolgok t枚rt茅nnek, amit senki, semmikor nem tartott elk茅pzelhet艖nek. 脡n sokszor meg铆rtam m谩r, hogy m茅g ak谩r 20 茅vvel ezel艖tt is katolikus 铆r贸k azzal nyugtatt谩k az olvas贸ikat, hogy nem kell f茅lni眉k ez vagy az a rossz nem k枚vetkezik be, mert ilyet Isten nem enged meg. Nos, az贸ta nem az 谩ltaluk eml铆tettek, de azokn谩l sokkal rosszabbak is megt枚rt茅ntek, 茅s Isten l谩that贸lag m茅gsem avatkozott k枚zbe. 脷gy hogy nincs az a szent, Montforti Szent Lajos sem, aki a mai id艖k speci谩lis helyzet茅re igaz谩n vigasztal贸t vagy eligaz铆t贸t tudna nek眉nk adni.

Ez is egy ok a sok k枚z眉l, hogy M谩ri谩hoz forduljunk, m茅gpedig 煤gy, amilyenek vagyunk, elesettek, vigaszra, vezet茅sre szorul贸k, vagyis mint h疟s茅ges alattval贸i, akik egyed眉l az 艕 kir谩lyn艖 felel艖ss茅g茅ben, uralkod贸i k茅pess茅g茅ben b铆zunk.
Nem M谩ria al谩zatoss谩g谩nak m茅rc茅je ez, hanem a mienk茅. Higgye el, hogy mik茅nt az angyalok egy r茅sze fell谩zadt az ellen, hogy M谩ria legyen a kir谩lyn艖j眉k, ugyan煤gy a mai emberek t煤lnyom贸 t枚bbs茅ge is kik茅ri ezt mag谩nak. 脡s ez az a szegletk艖, amin ma megbotlanak.

Isten kegyelmi aj谩nd茅kait az茅rt k枚ti 枚ssze valamilyen anyagi dologgal, hogy egyr茅szt ezzel b眉ntesse az anyagias gondolkod谩s煤 embert, aki a f枚ldi javakat t枚bbre becs眉lte a szellemiekn茅l, m谩sr茅szt, hogy 茅rz茅keinkkel felfoghat贸v谩, 鈥瀟apinthat贸v谩鈥 tegye ezeket. Ne higgye, hogy az emberek nem v谩lnak kett茅 ebben a k茅rd茅sben: ha n茅h谩ny embernek azt mondja, hogy biztosan nem jut a pokolra, ha minden nap elmondja a H脕ROM AVE M脕RIA im谩t, akkor m茅g a pokolban h铆v艖k k枚z枚tt is sokan lesznek, akik ezt m茅lt贸s谩guk alatt lev艖nek fogj谩k tartani megtenni. Az val贸ban az al谩zat k茅rd茅se, hogy valaki hajland贸-e Isten ilyen anyagi dolgokhoz k枚t枚tt 铆g茅reteiben b铆zni vagy sem.

 Topir adatok | 2010.05.20 13:16 | 71
Pontos铆tok:
A c铆mek k枚vetel茅s茅t kifog谩soltam, nem azt, hogy pl. a Sz疟zanya Fatim谩ban Oroszorsz谩g felaj谩nl谩s谩t k茅rte. N茅h谩ny ut贸bbi jelen茅sben mindenf茅le kir谩lyn艖i c铆meket k茅r mag谩nak, 茅s 茅n ezeklet kifog谩soltam, mert ez gy枚keresen ellentmond a 68. 眉zenetemben eml铆tett, Montforti Szent Grignon Lajos 谩ltal bemutatott M谩ria-k茅pnek.

 Topir adatok | 2010.05.20 13:03 | 70
V谩lasz a 69. sz谩m煤 眉zenetre:
Kedves Beatrix!

T枚k茅letesen egyet茅rtek azzal, amit Magyarorsz谩g Kir谩lyn艖j茅r艖l 铆rt! Most 谩tolvastam, amit 铆rtam, 茅s sajnos, val贸ban f茅lre茅rthet艖. Az 茅n v茅lem茅nyem l茅nyege az volt, hogy M谩ria nem k枚vetel mag谩nak semmif茅le kir谩lyn艖i c铆met, (itt a mai jelen茅sek k枚vetel茅seire, a "k枚vetel" sz贸ra gondolok). Szent Istv谩n csak p茅lda volt, vagyis ellenp茅lda. Szent Istv谩nnak sem azt mondta, hogy ha felaj谩nlod nekem a koron谩t, akkor megmentem az orsz谩got.
Teljes sz铆vemb艖l tisztelem a Sz疟zany谩t, mint Magyarorsz谩g Kir谩lyn艖j茅t, 茅s b眉szke vagyok r谩, hogy ilyen kir谩lyn艖nk van 茅s - mint ahogyan ezen a honlapon is m谩r t枚bbsz枚r sz贸v谩tettem, - k眉l枚n枚sen f谩jdalmas sz谩momra, hogy az annyira szeretett r茅gi r铆tus煤 mis茅ken a Belv谩rosi templomban sohasem foh谩szkodnak hozz谩, m茅g az 茅nekekben sem.
Magyarorsz谩g Kir谩lyn艖je, k枚ny枚r枚gj 茅rett眉nk!

 Horv谩th Beatrix adatok | 2010.05.20 09:46 | 69
Kedves Topir, nagyon f茅lre茅rthet艖 茅s dehoneszt谩l贸, amit a Magyarorsz谩g Kir谩lyn艖je c铆mr艖l, a haldokl贸 Szent Istv谩n "j贸 esetben is csak emberi gondolatmenet茅r艖l" 茅s a vil谩gi dics艖s茅gben val贸 pomp谩z谩sr贸l 铆r. Ezer 茅ves t枚rt茅nelm眉nk 茅s az, hogy m茅g ma is vagyunk,f茅nyes bizony铆t茅ka ezek ellenkez艖j茅nek, vagyis, hogy ez nem csak vil谩gi gondolatmenete volt egy 茅ppen haldokl贸 uralkod贸nak, aki lassan 枚sszeroppan a neh茅zs茅gek s煤lya alatt, 茅s nincs k枚ze a vil谩gi dics艖s茅ghez sem. Persze mindez a mai tudom谩nyoss谩g m茅rc茅j茅t nyilv谩n nem 谩llja ki, de a hit茅t igenis ki谩llja. Aki 茅rti, 茅rti, aki nem, annak ezt nem lehet elmagyar谩zni.
Hallotta m谩r egy zs煤folt templomnyi embert枚meg 谩ltal 茅nekelni az "Egek 茅kess茅g茅t"? /Mondjuk a mai Ausztria, Burgenland ter眉let茅n, Boldogasszonyban lehet ezt minden 茅v aug.15-茅n, Nagyboldogasszony 眉nnep茅n, abban a bazilik谩ban,amit az Eszterh谩zyak pl a fenti c铆m ok谩n is emeltek/ Az odaszakadt sz贸rv谩nymagyar, gyerekei m谩r beolvadtak, id艖s asszonyok 茅s f茅rfiak szem茅b艖l meg patakzik a k枚nny...tudom, ez mind k眉ls艖s茅g meg 茅rzelmek, stb; de az alapja az ezer 茅ves hitbeli hagyom谩ny (nem a f枚ldi pompa vagy dics艖s茅g, hol van az m谩r...) 茅s t谩pl谩lja azt a csonka kis hitmarad茅kot, amivel manaps谩g m茅g tal谩n rendelkez眉nk, ha kevesen is. Nem g煤nyol贸dni akartam; a Gondvisel茅s j贸volt谩b贸l kisgyerek korom 贸ta ilyen 茅lm茅nyek k铆s茅rtek v茅gig, ami semmi esetre sem 茅rdem, csak annyit jelent, hogy nekem nehezebb lesz az elsz谩mol谩s e tekintetben, mert m茅g a Sz疟zanya szem茅be is k眉l枚n bele kell n茅znem. (Rem茅lem, 茅rti, hogy ezt jelk茅pesem mondom) Magyarorsz谩g Kir谩lyn艖je, k枚ny枚r枚gj 茅rett眉nk!

 Topir adatok | 2010.05.20 06:57 | 68
Itt valami nem stimmel. Az, hogy M谩ria t谩rsmegv谩lt贸 meg mindenf茅le kir谩lyn艖i c铆met k枚vetelne mag谩nak, s枚t, nagyobb j贸 bek枚vetkezt茅nek a felt茅tel茅眉l szabn谩, az teljesen ellenmond annak a M谩ria-k茅pnek, amelyet Montforti Szent Grignon Lajos rajzol r贸la a "T枚k茅letes M谩ria-tisztelet" c. k枚nyv茅ben. M谩ria a kicsis茅gben 茅s al谩zatoss谩gban fogja legy艖zni a s谩t谩nt, akinek a sz谩m谩ra ez ann谩l f谩jdalmasabb lesz. A Magyarorsz谩g Kir谩lyn艖je c铆met sem 艖 k茅rte mag谩nak, hanem Szent Istv谩n adta neki. J贸 esetben is csak emberi gondolatmenetre enged k枚vetkeztetni, hogy M谩ri谩t f枚ldi 茅rtelemben vett, s艖t, vil谩gi dics艖s茅gben l谩ttatja pomp谩zni.

 Jagiello adatok | 2010.05.19 20:02 | 67
NAGYON fontos volt sz谩momra is itt a f贸rumon M谩ria t谩rsmegv谩lt贸i szerep茅t t谩rgyal贸 茅s a M谩ria dogm谩k 枚sszefoglal谩s谩t ismertet艖 hozz谩sz贸l谩s. 脰r眉l枚k, hogy beker眉lt a referenci谩k k枚z茅 (茅rtsd: k枚nyvt谩r). 脡s 艖szint茅n: 茅n sose 茅rtettem mi茅rt olyan fontosak a tett n茅lk眉li mag谩nkinyilatkoztat谩sok, 茅s 茅n is kis viszolyg谩st 茅rzek ir谩ntuk. Pontosabban att贸l viszolygok ink谩bb, ahogyan sokan ezeket kezelik. J茅zus szavai helyett ezekre hivatkoznak. Pedig a mag谩nkinyilatkoztat谩sok t枚bbnyire kegyes 谩ltal谩noss谩gok vari谩nsai, szent铆r谩si parafr谩zisok, vagy dogmatikus igazs谩gok szeletk茅i - amiket k枚nnyen "el艖 lehet 谩ll铆tani". (Senki se kritiz谩lok!) Egy ilyen "kinyilatkoztat谩s" okozhat olyan 枚r枚m枚t, mint egy sz茅p vers vagy egy 茅nek. De ezekre nem lehet a hitet alapozni, legf枚ljebb lelkes铆teni lehet a lelketlen lelkeket.
Szerkesztve: 2010.05.19 20:03

 Topir adatok | 2010.05.19 19:01 | 66
V谩lasz a 41. sz谩m煤 眉zenetre:
Aki olyan k茅rd茅st tesz fel, amire tudja a v谩laszt, az vagy provok谩tor, vagy m茅lys茅gesen len茅zi a hallgat贸s谩got.

 脡lthes Eszter adatok | 2010.05.19 10:47 | 65
V谩lasz a 64. sz谩m煤 眉zenetre:
Kedves KJ!
F眉zesi Zsolt 铆rta lentebb, hogy j贸 lenne, ha a p谩pa kihirdetn茅 az 5. M谩ria-dogm谩t, de nem az 煤.n. 鈥瀕谩tom谩sok鈥, 鈥瀖ag谩nkinyilatkoztat谩sok鈥 miatt. Ami贸ta vil谩g a vil谩g, az emberek mindig hajlottak a misztikus, a term茅szetfeletti, a rendk铆v眉li fel茅. Ugyanakkor nagyon is igaz, az a meg谩llap铆t谩s, hogy ahol kihal a vall谩s, ott megjelenik a babona. A fatimai l谩tnokok faluj谩nak pl茅b谩nosa az茅rt nem hitt a jelen茅sben, mert a temploma ezek ut谩n is 眉resen 谩llt! 艕 azt v谩rta, hogy az emberek 枚z枚nleni fognak a templomba, az 脷r J茅zus el茅, a mis茅re. De nem, az emberek csak a l谩tom谩s hely茅re 枚z枚nl枚ttek.
Egysz贸val, 茅n, mint a honlap fenntart贸ja (茅s felt茅telezem, hogy az ide 铆r贸k nagyobb t枚bbs茅ge) azon a v茅lem茅nyen vagyunk, hogy egy kicsit sok van ezekb艖l a mag谩n 眉zenetekb艖l. 脡n szem茅ly szerint kifejezetten nem szeretem 艖ket (茅s ezt enyh茅n fejeztem ki). Garaband谩l, Medjugorje 茅s egy csom贸 m谩s 煤. n. jelen茅s 茅s 眉zenet arra int, hogy ink谩bb legy眉nk 贸vatosak, 茅s ne hagyatkozzunk ezekre. M谩ria nem az茅rt jelenik meg, ha t茅nyleg megjelenik, hogy nek眉nk kedves 茅s biztat贸 szavakat mondjon, hanem az茅rt, hogy a Fi谩hoz vezesse az embereket. De err艖l ugye sz贸 sincs manaps谩g. Csak a szenz谩ci贸ra 茅hesek az emberek, a vall谩s parancsaira, k枚telezetts茅geire, J茅zus val贸s谩gos 眉zenet茅re nem.
脡s az a t茅ny, hogy Fatim谩ban meg茅p铆tett茅k a nagy 枚kumenikus centrumot, hogy Lisszabonban hozt谩k meg az EU liber谩lis alkotm谩ny谩t, hogy Portug谩li谩ban elismerik a homo-鈥瀐谩zass谩got鈥, nos, ezeket a nagyon szomor煤 t茅nyeket 煤gy is lehet 茅rt茅kelni, hogy az emberek ott k眉l枚n枚sen nem teszik azt, amit M谩ria mondott nekik, azaz csak a szenz谩ci贸ra 茅hesek most is, nem az 鈥灻簍ra, igazs谩gra, 茅letre鈥.

 kovj0813 adatok | 2010.05.18 15:29 | 64
Az 58. 茅s 62. 眉zenetekhez hozz谩f疟z茅sk茅nt le铆rom az 脷r J茅zus ide is kapcsolhat贸 眉zenet茅t [azzal egy眉tt, hogy ezeket a mag谩nkinyilatkoztat谩sokat nem k枚telez艖 elfogadni].

Az 脷r J茅zus 眉zenete igazolja a f贸rum 58. sz 眉zenet茅ben foglaltakat. Igazol谩s谩t 脡desanyj谩r贸l 1985. december 30-谩n M谩ria Doloresz szervita n艖v茅r 煤tj谩n k眉ldte.

鈥濭yermekeim! 脥rva van az Evang茅liumban, hogy az Aty谩n谩l egyetlen k枚zbenj谩r贸 van: J茅zus Krisztus. Val贸ban a ti J茅zusotok sz眉ntelen k茅ri az Aty谩t, hogy k眉ldje el sz谩motokra a Szentlelket, az茅rt, hogy a Vil谩goss谩g F茅ny茅ben mindjobban felismerj茅tek az Atya akarat谩t 茅s azt cselekedj茅tek. A ti J茅zusotoknak van egy j贸s谩gos 脡desanyja, M脕RIA, akinek Sz铆ve alatt a Szentl茅lek form谩lta a szeretett艖l l谩ngol贸 Isteni Sz铆vet. Ez a K茅t SZ脥V egy ritmusra dobogott az Atya akarat谩nak teljes铆t茅s茅ben! J茅zusotok茅 a kereszthal谩lig, 脡desany谩m茅 pedig a kereszt t枚v茅ig. A Szentl茅lek volt elind铆t贸ja 茅s egybeolvaszt贸ja a Fi煤 茅s Anya szeretet茅nek. Az Anya 铆gy anyas谩g谩n谩l fogva sz贸lhat Fi谩nak. Azon kegyelmeket, melyeket 脡desany谩mmal egy眉tt k茅rtek, a Fi煤 az Atya el茅 t谩rja 茅s megadja nektek. Csak j枚jjetek, 茅s k茅rjetek 脡desany谩mmal egy眉tt a lelkeknek hitet, megt茅r茅st, b疟nb谩natot, seg铆teni k茅sz 枚nzetlen szeretetet, a szenved茅s t眉z茅ben is h疟s茅get, a megpr贸b谩ltat谩sokban t眉relmet, al谩zatoss谩got 茅s bizalmat!鈥
J.t.

 kovj0813 adatok | 2010.05.18 15:14 | 63
Az 58. 茅s 62. 眉zenetekhez:
Tisztelt F眉zes Zsolt Testv茅rem! Nagyon k枚sz枚n枚m 茅s h谩l谩s vagyok a magyar谩zatok茅rt. Mind a k茅t v谩laszb贸l sok ismeretet megtudtam, amelyeknek eddig nem teljesen voltam birtok谩ban. Az ilyen tanulm谩nyok csiszolj谩k gondolkod谩somat, noha ezeket tal谩n nem is magamt贸l 铆rtam le.
M茅g egyszer k枚sz枚nettel: J谩nos testv茅r

 F眉zesi Zsolt adatok | 2010.05.17 18:40 | 62
V谩lasz a 55. sz谩m煤 眉zenetre:
Kedves J.T!

Sz疟z M谩ria t谩rsmegv谩lt贸i mivolt谩r贸l:
Az 5. M谩ria-dogm谩t 茅n szeretn茅m, ha kihirdetn茅k, de nem egy M谩ria-jelen茅s, hanem a tan igazs谩ga miatt. M谩ria egy jelen茅sben (szerintem!!!!) sok mindent k茅rhet (templom茅p铆t茅st, felaj谩nl谩st, szerzetbe l茅p茅st stb.),de dogma kihirdet茅st nem, mert ebben az esetben a mag谩nkinyilatkoztat谩s olyan sz铆nben t疟nne fel, mintha a nyilv谩nos kinyilatkoztat谩s szintj茅re akarna l茅pni, hiszen a mag谩nkinyilatkoztat谩sban nem k枚telez艖 hinni, a dogm谩ban ellenben igen. Ez olyan mintha ezt mondan谩 egy katonatiszt: "Nem vagytok k枚telesek meghallgatni a parancsot, amelyet k枚telesek vagytok teljes铆teni." Szerintem nem v茅letlen, hogy a Szent Sz疟z Lourdes-ben csak a Szepl艖telen Fogantat谩s dogmatiz谩l谩sa ut谩n nevezte mag谩t ezen a n茅ven.

A p谩pai ferul谩r贸l:
Nekem kifejezetten 枚r枚met okozott, amikor 2008 vir谩gvas谩rnapj谩n Benedek p谩pa lecser茅lte k枚zvetlen el艖dei 谩ltal haszn谩lt ferul谩j谩t.
"A j贸l ismert, Scorzelli tervezte, el艖re g枚rb眉l艖 fesz眉letben v茅gz艖d艖 ez眉st p谩sztorbot haszn谩lat谩t m茅g VI. P谩l vezette be. XVI. Benedek pedig el艖vette IX. Piusz ferul谩j谩t (amit abban a korban j贸val ritk谩bban haszn谩ltak), ami jobban illeszkedett a p谩pai hagyom谩nyokhoz (p茅ld谩ul abban, hogy nem fesz眉letr艖l van sz贸), aranyb贸l k茅sz眉lt, 茅s a Szent P茅ter K枚r adom谩nyozta a p谩p谩nak 1877-ben." (Osservatore Romano)
Higgye el, semmi bajom a korpusszal, na de milyen korpuszr贸l van itt sz贸?
1. Szerintem a korpusz kifejezetten cs煤nya, ez azonban mell茅kes, hiszen 铆zl茅s k茅rd茅se (De gustibus鈥).
2. A VI. P谩l 谩ltal behozott extr茅m-naturalista fesz眉let nem annyira a krisztusi szenved茅s茅nek, mintsem ink谩bb a 60-as 70-es 茅vek 茅s r茅szben korunk m疟v茅szeinek realizmusnak 谩lc谩zott, m茅gis ink谩bb a blaszf茅mi谩t s煤rol贸 szabad(os)s谩g谩nak 谩ll铆t eml茅ket. De legal谩bb lenne val贸ban natur谩lis az 谩br谩zol谩s! Azonban az 铆zl茅stelen眉l sz茅ttett l谩bak szem茅rems茅rt艖ek, a val贸sz铆n疟tlen眉l meghajlott patibulum pedig mesterk茅lten er艖lteti 谩t a naturalizmust贸l idegen szimb贸lumot: "J茅zusnak s煤lya van." (Ami egy茅bk茅nt igaz.)
3. Az eml铆tett ferula 茅ppen ez茅rt a liturgi谩ban t枚k茅letesen haszn谩lhatatlan, hiszen a liturgia a szimb贸lumok nyelv茅n 茅s nem a durva val贸s谩g谩br谩zol谩s eszk枚z茅vel sz贸l. Ilyen alapon meztelen眉l is megform谩lhatt谩k volna a fesz眉letet, hiszen Krisztust ennyire megal谩zt谩k 茅rt眉nk. Ez olyan mintha nagyp茅nteken a kereszt leleplez茅se vagy a nagyp茅nteki szertart谩s helyett levet铆ten茅k a templomban Mel Gibson Passi贸j谩t. Emellett a fesz眉let nagyon is egy sz疟k korszakra eml茅keztet, ami megint ki眉t a liturgia id艖tlens茅g茅b艖l, ami egy korban t煤ls谩gosan aktu谩lis kis id艖vel k茅s艖bb rem茅nytelen眉l av铆tt谩 v谩lik. Olyan mint a m煤lt heti h铆rk枚zl艖 napilap.
4. A renesz谩nsz el艖tt egy茅bk茅nt sem volt divat Krisztusszenved茅s茅t val贸s谩gh疟en 谩br谩zolni. Hajdan Krisztus a kereszten is uralkodott (crux gemmata), 茅s nagy erej疟 jelz茅se volt ez annak, hogy Krisztus hal谩la gy艖zelem. Az 煤jkor szenved艖 Krisztus k茅peknek 茅s szobroknak azonban m茅gis van ments茅g眉k: J茅zus szenved茅s茅nek 谩t茅l茅se, 茅rt茅k茅nek megbecs眉l茅se, 茅s ebb艖l fakad贸an a kegyelet-teljes 谩br谩zol谩s. Scorzelli ferul谩ja a kegyelett艖l igen t谩vol 谩ll.
5. 脡s ami a legfontosabb: egy t谩rgy, egy jel nem szak铆that贸 el a mili艖t艖l, amiben sz眉letett, vagy a korszakt贸l, amelyben haszn谩lt谩k. (A kereszt is ilyen jel egy茅bk茅nt: eredeti jelent茅se szerint c茅g茅res gonosztev艖k, l谩zad贸k b眉ntet茅se, Krisztus megv谩lt贸i hal谩la, 茅s nem utols贸 sorban a liturgikus haszn谩lat r茅v茅n a megv谩lt谩s szimb贸luma.) A VI. P谩l-f茅le ferula is fesz眉let ugyan, de 煤gy amint van a zsinati 茅s a zsinat ut谩ni p谩pas谩g c茅g茅re, annak a b茅kekpapok 谩ltal is sokat 眉nnepelt (v枚. Sa谩d B茅la: A zsinat budapesti szemmel - 135. o.), de az Egyh谩zat sikeresen lez眉lleszt艖 magatart谩snak a jelk茅pe, amely (n茅mi 茅llel 铆rom) feladta a tekint茅lyelv疟 uralkod谩st (amelyre Krisztust贸l parancsot kapott), hogy a testv茅ri 茅rz茅snek 茅s a 鈥瀔risztusk枚zpont煤鈥, demokratiko-szubszidi谩ris vezet茅snek adja 谩t a hely茅t (amelyre parancsot a vil谩gt贸l kapott). 脡s amint 鈥 a vil谩ggal val贸 bar谩tkoz谩s ellens茅gesked茅s az Istennel鈥, 煤gy az egyh谩zias demokr谩cia f谩b贸l vaskarika. A monarchi谩nak a forradalommal val贸 keresztez茅se torzsz眉l枚tt fatty煤t eredm茅nyezett: 鈥濾igy谩z贸 szemeteket M眉nchenre vess茅tek!鈥

 augustinus adatok | 2010.05.17 16:38 | 61
K枚sz枚n枚m sz茅pen, 铆gy m谩r 茅rtem. Csak a t谩rsmegv谩lt贸 sz贸nak a jelent茅s茅vel volt gond...

 脡lthes Eszter adatok | 2010.05.17 15:39 | 60
Ja, 茅s k枚sz枚n枚m a k茅t utols贸 hozz谩sz贸l谩st az 茅rt茅kes inform谩ci贸kkal

 脡lthes Eszter adatok | 2010.05.17 15:38 | 59
V谩lasz a 56. sz谩m煤 眉zenetre:
Hogy ne csak ezen a honlapon olvasson a k茅sz眉l艖 V. M谩ria dogm谩r贸l, olvassa el a www.kath.net 2008. febru谩r 11-i cikk茅t.
Egy茅bk茅nt ennek ford铆t谩sa megtal谩lhat贸 a HABEMUS PAPAM oldalon, a
H脥REK, TUD脫S脥T脕SOK, P脕PAI BESZ脡DEK XVI. BENEDEK P脕PA PONTIFIK脕TUS脕NAK
HARMADIK 脡V脡B艕L c铆m疟 aloldalon a k枚vetkez艖 c铆m alatt:
Kap az Egyh谩z egy 枚t枚dik M谩ria-dogm谩t?
(forr谩s: www.kath.net 鈥 2008. febru谩r 11.)
a direkt ide vezet艖 link:
www.katolikus-honlap.hu/0801/dogma2.htm

 F眉zesi Zsolt adatok | 2010.05.17 11:20 | 58
V谩lasz a 56. sz谩m煤 眉zenetre:

Az Egyh谩zban legelterjedtebb 茅s legval贸sz铆n疟bb v茅lem茅ny Sz疟z M谩ri谩r贸l, hogy mennyei dics艖s茅ge minden szent茅t 茅s angyal茅t fel眉lm煤lja. Csak J茅zus Krisztus 谩ll v茅gtelen眉l f枚l枚tte a mennyben. Sz疟z M谩ria k枚zbenj谩r贸 hatalma ennek k枚vetkezt茅ben minden m谩s teremtm茅nyn茅l nagyobb. Ennek folyom谩nyak茅nt azt is val贸sz铆n疟s铆ti az Egyh谩z, hogy Sz疟z M谩ria minden kegyelem k枚zvet铆t艖je 茅s Szent Fia ut谩n T谩rsmegv谩lt贸nk.
Ezeket a t茅teleket az Egyh谩z igen val贸sz铆n疟nek tartja, de mert csak k枚vetkeztet茅ses m贸don olvassa ki a kinyilatkoztat谩sb贸l, 茅s abban val贸 k枚zvetlen szerepel茅s眉ket (eddig) nem 谩llap铆totta meg, a hit engedelmess茅g茅vel nem k枚telez az elfogad谩sukra. Vagyis katolikus marad valaki an茅lk眉l is, hogy ezeket megingathatatlanul vallan谩. Mindemellett tudni kell, hogy a kereszt茅ny j谩mbors谩g sz谩mos megnyilv谩nul谩sa 茅s nem k枚z枚ns茅ges tudom谩ny煤 茅s 茅letszents茅g疟 hittud贸sok 茅s p谩p谩k tan煤s谩ga 谩ll a t茅telek m枚g枚tt.
El枚lj谩r贸ban egy fontos dolgot tiszt谩zni kell: A mennyorsz谩gban mindenki hi谩nytalanul 茅s t枚k茅letesen boldog lesz, de nem lesz mindenkinek egyforma a mennyei dics艖s茅ge (gloria c忙lestis), 茅s nem lesz mindenkiben egyforma a boldogs谩g foka (v枚. Egy f茅l decis poh谩r is teljesen tele lehet 枚ntve 茅s egy literes kors贸 is. Mindkett艖 egyform谩n tele van, de m茅gsem egyforma mennyis茅g疟 folyad茅k van benn眉k.). Isten teh谩t mindenkinek t煤lcsordul贸an adja a mennyben aj谩nd茅kait, de hogy ki mennyit kap bel艖l眉k, az att贸l f眉gg, hogy a f枚ldi 茅letben az ember mennyire k茅sz铆tette fel 枚nmag谩t, azaz mennyi boldogs谩g befogad谩s谩ra lett alkalmas. Nyilv谩nval贸, hogy egy hitvall贸 v茅rtan煤 茅s egy hal谩los 谩gy谩n 艖szint茅n megt茅r艖 hitehagyott, ill. egy a sz眉zess茅ge v茅delm茅ben meghalt le谩ny 茅s egy a pokolt贸l val贸 f茅lelm茅ben b疟n茅vel felhagy贸 id艖s prostitu谩lt mennyei dics艖s茅ge nem lesz 茅s nem is lehet azonos.
Sz疟z M谩ria mennyi dics艖s茅g茅r艖l 谩ll铆tjuk, hogy fel眉lm煤lja minden ember茅t (szent茅t) 茅s minden angyal茅t. A R贸mai Egyh谩z, a biz谩nci, 枚rm茅ny, kopt, sz铆r 茅s a malab谩r egyh谩zak egyhang煤an tan煤skodnak emellett, 茅s a liturgi谩juk is 艖rzi a hitvall谩st. (鈥濳i a kerubokn谩l tiszteltebb, 茅s a szer谩fokn谩l hasonl铆thatatlanul dics艖bb vagy, - sz贸l铆tja meg az Istensz眉l艖t a biz谩nci szertart谩s.) M谩ria b疟ntelens茅ge (vagyis amit nem tett) 茅s 贸ri谩si 眉dvt枚rt茅neti szerepe (vagyis amit tett) biztos铆tja neki a l茅tez艖 legnagyobb mennyei boldogs谩got, melyet ember el茅rni k茅pes lehet. Ebb艖l az 谩ll铆t谩sb贸l k枚vetkezik annak megvall谩sa, hogy Sz疟z M谩ria k枚zbenj谩r贸 hatalma minden szent茅t megel艖zi.
Itt is sz眉ks茅ges egy fogalmi tiszt谩z谩s: A k枚zbenj谩r谩snak k茅t 茅rtelm茅t haszn谩ljuk. Az egyik jelent茅se csak J茅zus Krisztusra vonatkozik. A sz贸 teljes 茅rtelm茅ben csak 艕 az egyetlen k枚zbenj谩r贸 Isten 茅s ember k枚z枚tt. Vagyis csak az 艕 istenemberi mivolta a kapocs az ember 茅s a felfoghatatlan isteni L茅t k枚z枚tt. Az 艕 kereszthal谩la hozta meg az embernek a megv谩lt谩st, 茅s ez hathat贸s ill. el茅gs茅ges lesz az 眉dv枚ss茅gre, am铆g csak ez a vil谩g fenn谩ll. Azonban a k枚zbenj谩r谩snak haszn谩ljuk egy m谩sik, h茅tk枚znapi 茅rtelm茅t: valakinek puszta im谩ds谩ggal, k茅r茅ssel seg铆ts茅get ny煤jtani, m谩s helyett vagy m谩s mellett tan煤skodni, Isten vagy ember el艖tt k枚zbenj谩rni. Bizonyos, hogy egym谩s茅rt im谩dkozhatunk 茅s im谩dkoznunk is kell, teh谩t a k枚zbenj谩r谩snak ezt a fajt谩j谩t nem tagadhatjuk. Nem szabad teh谩t fogalmi k茅rd茅st csin谩lni a dologb贸l, 茅s az alapj谩n elvitatni az emberi k枚zbenj谩r谩s lehet艖s茅g茅t, hogy csak J茅zus a k枚zbenj谩r贸. Itt ugyanis nyilv谩nval贸, hogy a k枚zbenj谩r谩snak k茅t teljesen m谩s min艖s茅g疟 m贸dj谩r贸l van sz贸. J茅zus k枚zbenj谩r谩sa felt茅tlen, a szentek茅, s 铆gy Sz疟z M谩ri谩茅 is felt茅teles. J茅zus k枚zbenj谩r谩sa v茅gtelen erej疟, a szentek茅 mindig v茅ges 茅s mindig csak a j茅zusi m疟v枚n kereszt眉l aktualiz谩l贸d贸. A sz贸 k茅t 茅rtelm茅nek egym谩s elleni kij谩tsz谩sa k枚nnyen elvezethet egy nyilv谩nval贸an abszurd 谩ll铆t谩shoz, mely l茅nyeg茅ben ehhez hasonl贸: 鈥濵inden lev茅l r茅sze valamely n枚v茅nynek. A postai lev茅l is lev茅l. Teh谩t a postai lev茅l is r茅sze valamely n枚v茅nynek.鈥
A szentek k枚zbenj谩r贸 ereje Isten-szeret茅s眉k t枚k茅letess茅g茅t艖l 茅s Isten-k枚zels茅g眉k fok谩t贸l f眉gg (Thom. Aquin. STh. III. 211. 83,11). J茅zushoz val贸 testi-lelki k枚zels茅ge, b疟ntelens茅ge 茅s istenanyai m茅lt贸s谩ga r茅v茅n, Sz疟z M谩ri谩nak 枚sszehasonl铆thatatlanul hat茅konyabb a k枚zbenj谩r谩sa, mint b谩rmely m谩s ember茅. J茅zus Krisztus mint tisztess茅ges fi煤, mindig k眉l枚n枚s 鈥瀍ngedelmess茅ggel鈥 fogadja anyja k茅r茅st, k眉l枚n枚sen, hogy M谩ria bizonyosan mindig csak szent 茅s Isten akarat谩val 枚sszef茅rhet艖 dolgokat k茅r f枚ldi gyermekei r茅sz茅re. Fontos, hogy M谩ria k枚zbenj谩r谩s谩t nem szabad J茅zus feletti uralkod谩sk茅nt felfogni. Az Egyh谩z is tiltja azokat a k茅peket, amelyek M谩ri谩t, mint az 脺dv枚z铆t艖 煤rn艖j茅t 谩br谩zolj谩k.
Az el艖bbi gondolatsor nyom谩n t茅telezi fel az Egyh谩z, hogy M谩ria minden kegyelem Anyja. (Egyesek szerint ez csak j谩mbor v茅lem茅ny, de t茅ny, hogy XIII. Le贸, Szt. X. Piusz, XV. Benedek 茅s XI. Piusz p谩p谩k haszn谩lt谩k 茅s t谩mogatt谩k ezt a kifejez茅st: Minden kegyelem k枚zvet铆t艖je). A t茅tel azt tartja, hogy minden kegyelem, ak谩r megszentel艖, ak谩r seg铆t艖, ak谩r az Egyh谩zon bel眉l, ak谩r azon k铆v眉l, 煤gy jut el azokhoz, akikhez sz谩nva van, hogy M谩ri谩nak r茅sz jut a kioszt谩sban, vagyis semmif茅le kegyelem nem ker眉li meg 艖t mennybev茅tele 贸ta.
Ebb艖l pedig k枚vetkezik, hogy M谩ria t谩rsmegv谩lt贸 (Mediatrix secundaria). Term茅szetesen ez a t谩rsmegv谩lt贸i mivolt csak hasonl贸s谩gon 茅s nem t茅nylegess茅gen alapul. Nemcsak abban az 茅rtelemben, hogy k枚zvet铆t艖 szerepe Krisztushoz m茅rve al谩rendelt jelleg疟, hanem f艖k茅nt az茅rt, mert ha van is Sz疟z M谩ri谩nak 贸ri谩si kegyelemk枚zvet铆t艖 szerepe, azt mindenest眉l Krisztust贸l kapta. Sz铆riai Szt. Efr茅m szavaival: 鈥濵谩ria az eg茅sz vil谩g k枚zvet铆t艖je a K枚zvet铆t艖 /Krisztus 谩ltal/.鈥 (per Mediatorem mediatrix totius mundi) Szentl艖rinci Rich谩rd nyom谩n 谩ll铆tjuk, hogy Sz疟z M谩ria csak gy疟jt艖 茅s sz茅toszt贸 medence lehet, melyet a forr谩s t枚lt meg. M谩ria k枚zvet铆t茅se teh谩t relat铆v, m铆g Krisztus k枚zvet铆t茅s abszol煤t.
A t谩rsmegv谩lt贸i mivolt ne botr谩nkoztasson senkit, hiszen mindannyian t谩rsmegv谩lt贸i vagyunk 枚nmagunknak 茅s m谩soknak. Nem abban az 茅rtelemben, hogy a krisztusi megv谩lt贸i m疟 n茅lk眉l眉nk, vagy ak谩r M谩ria n茅lk眉l t枚k茅letlen, hanem abban az 茅rtelemben, hogy 鈥 szemben a protest谩ns felfog谩ssal 鈥, a krisztusi megv谩lt谩s eleve azokban realiz谩l贸dik, akik egyes眉lnek Krisztus keresztj茅vel, azaz saj谩t 眉dv枚ss茅g眉k枚n vagy m谩sok 眉dv枚ss茅g茅n maguk is teljes er艖vel f谩radoznak. Ez茅rt mondja Szt. P谩l apostol: 鈥灻杛枚mmel szenvedek 茅rtetek, 茅s testemben kieg茅sz铆tem, ami Krisztus szenved茅s茅b艖l hi谩nyzik, test茅nek, az Egyh谩znak jav谩ra. (Kol 1.25) Hogy-hogy? H谩t mi hi谩nyzik J茅zus szenved茅s茅b艖l? 鈥 k茅rdezhetn茅nk. H谩t az, amit nekem kell hozz谩tennem. M谩ria ebben az 茅rtelemben t谩rsmegv谩lt贸, csak 茅ppen az emberi m茅rt茅k maximuma szerint.

Szerkesztve: 2010.05.17 11:21


  MAGYARORSZ脕G KIR脕LYN艕JE, K脰NY脰R脰GJ 脡RETT脺NK!