hagyom谩nyh疟 magyar katolikusok

SZ虐Z M脕RI脕NAK, MAGYARORSZ脕G KIR脕LYN艕J脡NEK
felaj谩nlott honlapja

"B脥ZZATOK, MERT 脡N LEGY艕ZTEM A VIL脕GOT"

KATOLIKUS-HONLAP F脫RUM BEJELENTKEZ脡S REGISZTR脕CI脫
 
A hozz谩sz贸l谩sok nem a honlap szerkeszt艖j茅nek, hanem az egyes hozz谩sz贸l贸knak a v茅lem茅ny茅t t眉kr枚zik.

(153) Honlap-II.
(8) R贸ma
(13) V茅gid艖 ??
(157) Pius-眉gy
(16) A honlapr贸l
(165) Gondolatok
(278) Honlap
(244) Magyarorsz谩g
(121) Vil谩gegyh谩z
(54) J枚v艖/Rem茅ny
(199) H铆rek
(1) Lelkis茅g
(58) M谩sok helyett
(199) K茅rd茅sek
(34) Hit眉nk
(77) Fatima
(16) Assisi-眉gy
(47) K枚zlem茅nyek
(20) Hallottam...
(66) F贸rumoz谩s
(12) AZ ISTENI IRGALMASS脕G
(88) Evol煤ci贸
(151) Liturgia
(12) Katolikusok tennival贸i
(141) A vil谩g
(9) "Nemcsak keny茅rrel..."
(1) Adok-kapok
(140) ki a hib谩s?
(50) Mag谩n 眉zenetek
(12) T枚rt茅nelem-hamis铆t谩s
(23) 脰r枚meink
(77) V谩rosmisszi贸 '08
(17) Erk枚lcs
(55) Tekint茅ly
(88) V茅lem茅nyek
(9) Kis R贸mai Zsolozsma - "rekl谩m"
(8) Probl茅m谩k
(44) Bibliothecula
(44) Hibajelz茅s
(20) Mi a teend艖?
(28) Vit谩k
(9) Anglik谩n-k茅rd茅s
(2) Al谩铆r谩sgy疟jt茅s vagy fsspx
(1) KATEKIZMUS
(8) Ha a Katolikus...
(7) Klerikalizmus
(27) Reakci贸k
(8) Tudom谩ny 茅s fejl艖d茅s
(20) Mindennapok
(9) Metanoia
(5) Kapcsolatok
(6) Pisti
(5) "B铆zzatok..."
(27) SJM
 
Gondolatok
 Olyan megjegyz茅sek, amelyek nem illenek m谩s t茅m谩ba...

M茅g nem jelentkezett be, 铆gy nem 铆rhat a f贸rumba


[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8]
 F眉zesi Zsolt adatok | 2011.02.18 12:28 | 145
Kicsit tanulm谩nyoztam a n茅met p眉sp枚k枚k hozz谩谩ll谩s谩t a h铆rhedt memorandumhoz. Ehhez kapcsol贸d贸an 茅s 煤gy 谩ltal谩ban is nem tudom nem megl谩tni a p谩rhozamot a mai helyzet ill. (v茅d艖szentem) Poitiers-i Szt. Hilariusznak a szeleukiai zsinaton p眉sp枚kt谩rsaihoz int茅zett szavai k枚z枚tt:

"Egy szolga - nem azt mondom, hogy j贸 szolga, hanem csak olyan 谩tlagos -, nem t疟ri, hogy gazd谩j谩t gyal谩zz谩k. Bossz煤t 谩ll 茅rte, ha m贸dj谩ban 谩ll. Egy katona 茅let茅nek vesz茅lyeztet茅s茅vel is v茅delmezi kir谩ly谩t, s艖t m茅g akkor is 铆gy tesz, ha a saj谩t test茅t kell eleven v茅d艖pajzsk茅nt el茅je vetnie. Egy h谩z艖rz艖 kutya ugatni kezd, mihelyt valami szimatot kap, 茅s felugrik a legkisebb gyan煤s neszre. Ti pedig hallj谩tok, hogy az emberek azt mondj谩k: 'Krisztus, az Isten igaz fia nem Isten!' A hallgat谩sotok beleegyez茅s ebbe a k谩roml谩sba! 脡s ti hallgattok m茅gis! Dehogyis hallgattok! K谩rhoztatj谩tok azokat, akik ellene szeg眉lnek a k谩roml贸knak. Hangotokat azok茅val egyes铆titek, akik bel茅tek akarj谩k fojtani a sz贸t!"

Ezt a IV. sz谩zadba mondta. - Nihil novum sub sole

 F眉zesi Zsolt adatok | 2011.02.17 15:22 | 144
Ism茅t egy p茅lda napjaink hangs煤lyt茅veszt茅s茅re:

"Egy 煤j holland tanulm谩ny ism茅t felveti a k茅rd茅st, hogy hol van az 茅l艖 茅s a halott agy k枚z枚tti val贸di hat谩rvonal. A szakemberek patk谩nyokat fejeztek le, m茅ghozz谩 az egyetem etikai bizotts谩g谩nak megb铆z谩s谩b贸l. A vizsg谩lattal azt szerett茅k volna kider铆teni, hogy hum谩nus-e, ha a k铆s茅rleti 谩llatokat 茅rz茅stelen铆t茅s n茅lk眉l 枚lik meg ezen a m贸don."

Micsoda 谩lszent megk枚zel铆t茅s ez akkor, amikor emberi magzatok milli贸it 枚lik meg.

B谩r lehet, hogy nem is olyan sok谩 egy hasonl贸 etikai bizotts谩g arr贸l fog d枚nteni, hogy a m疟vi abortusz csak akkor "etikus," ha el艖tte 茅rz茅stelen铆tik a magzatot.

 脡lthes Eszter adatok | 2011.01.20 12:06 | 143
A K脰NYVT脕R, 鈥濳orunk, a 21. sz谩zad鈥 nev疟 alfi贸kj谩ban 2008. december v茅g茅r艖l val贸 a 鈥濪e honnan ered kar谩csony eme helytelen 茅rtelmez茅se?鈥 c铆m疟 铆r谩s, ami taglalja a m谩sodiknak eml铆tett kis 鈥瀋s煤sztat谩st鈥. A cikkb艖l megtudhat贸, hogy m谩r egy 1964-es imak枚nyvb艖l kihagyt谩k a szod贸mi谩t az 茅gbeki谩lt贸 b疟n枚k k枚z眉l. 脡s az is, hogy ez bizony铆tottan azt mutatja, hogy nem az Egyh谩z k枚veti a vil谩got, hanem a vil谩g k枚veti az Egyh谩zat.
Hiszen az emberis茅g t枚rt茅nelme az Egyh谩z t枚rt茅nelme, 茅s a vil谩gban val贸j谩ban csak az val贸sulhat meg, amit az Egyh谩z lehet艖v茅 tesz sz谩m谩ra.
Az 枚kumenizmus is el艖bb kezd艖d枚tt az Egyh谩zban, mint a vil谩g iszlamiz谩l贸d谩sa.
Az Egyh谩z hamarabb k枚vetelte, hogy a m茅g katolikus orsz谩gok alkotm谩ny谩b贸l t枚r枚lj茅k az 谩llam 茅s Egyh谩z 枚sszefon贸d谩s谩t, mint hogy az EU alkotm谩ny谩b贸l kihagyt谩k a kereszt茅nys茅get.
脡s nyilv谩n m茅g m谩s p茅ld谩kat is fel lehet hozni.

M谩s: K枚sz枚n枚m, georgius kedves sorait, b谩r volt egy 鈥瀝茅m kedves鈥 ismer艖s枚m, aki azt mondta, hogy csak azokat t疟r枚m meg a f贸rumon, akik az ilyen kedves leveleket 铆rj谩k hozz谩m. 鈥 Az a helyzet, hogy az elm煤lt napok esem茅nyei, vagyis p谩pai bejelent茅sei annyira kisz铆vt谩k bel艖lem az er艖t, hogy j贸form谩n alkalmatlann谩 v谩ltam a munk谩ra. 脡s az a tudat sem ad energi谩t, hogy a term茅szett枚rv茅ny, azaz Isten rendje szerint egy 60 feletti 枚regasszonynak a vil谩ggal maximum annyi gondja lehet, hogy kimegy a konyh谩ba 茅s te谩t f艖z mag谩nak; nem pedig az, hogy 鈥瀙谩p谩bb a p谩p谩n谩l鈥. Igaz, hogy a term茅szett枚rv茅ny a tizen茅veseknek sem azt 铆rja el艖, hogy maguk tal谩lj谩k meg az igazs谩got, vagy a harmincas klerikusoknak sem azt, hogy ne k枚vess茅k egyh谩zi el枚lj谩r贸ikat. A rendk铆v眉li 谩llapot m谩r nagyon r茅g贸ta tart, 茅s 鈥 legal谩bbis az 茅n 鈥 er艖m m谩r fogyt谩n.

M谩s: Egy pap, aki megn茅zte a georgius 谩ltal feltett linket az Assisi-tal谩lkoz贸r贸l, 煤gy v茅li, hogy csak az orosz ortodox p谩tri谩rka tudn谩 XVI. Benedek p谩p谩n谩l megakad谩lyozni az idei 煤jabb szents茅gt枚r茅st. 脡n ezzel szemben 煤gy v茅lekedem, hogy az 眉dvt枚rt茅net, azaz az egyes emberek szempontj谩b贸l tal谩n j贸, ha meglesz a botr谩ny (ami a boldogg谩-avat谩ssal m谩r gyakorlatilag is megt枚rt茅nik). Ugyanis a sz谩nd茅k m谩r megvan, r谩ad谩sul egy olyan ember r茅sz茅r艖l, aki pontosan tudja, hogy ott mi zajlott. Azaz ezzel az aktus val贸j谩ban m谩r megt枚rt茅ntnek sz谩m铆t, legal谩bbis az 艖 r茅sz茅r艖l. Viszont, ha valakiben csak az 铆rmagja megvan m茅g az igaz Isten-h疟s茅gnek, annak az 煤jabb borzalom l谩tt谩n, v茅gre meg kell 茅rtenie, hogy mi is t枚rt茅nik itt tulajdonk茅ppen, azaz 茅szre kell t茅rnie. Mondhatn谩m, felfoghatjuk 煤gy is, hogy ez az utols贸 lehet艖s茅g az emberek sz谩m谩ra, mint Isten utols贸 鈥瀉j谩nd茅k谩t鈥 a megt茅rni m茅g k茅peseknek. Ha valaki m茅g ezt is kimagyar谩zza, azut谩n is, hogy megt枚rt茅nik, akkor az val贸ban 茅rett az ocs煤 k枚z茅 tartoz谩sra.

M谩s: sokszor 茅rvelnek azzal, k眉l枚n枚sen a klerikusok, hogy 艖k csak engedelmesek, 茅s hogyha a p谩pa a mostaninak az ellenkez艖j茅t k茅rn茅 t艖l眉k, akkor annak is engedelmeskedn茅nek. Hat谩rozott, biztos meggy艖z艖d茅sem, hogy ez kimagyar谩zkod谩s, hazugs谩g, m茅gha az els艖 pillanatban nem is tudatos. A t枚bbs茅gn茅l az el艖bbi, mert nekik is 铆gy k茅nyelmesebb, ahogy most van, a t枚bbin茅l pedig, akik eleinte tal谩n komolyan gondolt谩k ezt az engedelmess茅get 鈥 m茅gha t茅vesen is, gondoljunk Szent P谩l apostol int茅s茅re (Gal 1,7-10) 鈥, az ellustul谩s ki枚li az akarater艖t, 茅s ha egy p谩pa val贸ban egyszer az igaz katolicizmust k枚veteln茅 t艖l眉k, arra m谩r nem lenn茅nek k茅pesek.

 F眉zesi Zsolt adatok | 2011.01.18 21:06 | 142
Nem tartozik szorosan ide, de m茅gis t枚bb t茅m谩t 茅rint.
Evetovics K煤n贸 alapj谩n:


鈥濧 lelkiismeret k枚zvetlen bens艖 gyakorlati 铆t茅let v茅ghezviend艖 vagy v茅ghezvitt cselekedetek erk枚lcsi j贸s谩g谩r贸l vagy rosszas谩g谩r贸l鈥 (Evetovics K煤n贸: Kat. Erk. I. V.1);
A lelkiismeret t茅nye, fenn谩ll谩sa az emberis茅g 谩ltal谩nos tapasztalata, mely parancsol, tilt, s艖t a cselekedet ut谩n korhol vagy megnyugtat.
A lelkiismeret l茅nyege az 茅rz茅k, mely spont谩n m贸don tesz k眉l枚nbs茅get j贸 茅s rossz k枚z枚tt. Vel眉nk sz眉letett adotts谩gr贸l van sz贸, melyet nem k铆v眉lr艖l nevelnek bel茅nk, azonban a k眉ls艖 hat谩sok jelent艖sen m贸dos铆thatj谩k (t枚k茅letes铆thetik 茅s teljesen le is ronthatj谩k): 鈥濱sten az emberi term茅szetbe, illet艖leg az ember 茅rzelmi 茅s akarati vil谩g谩ba saj谩tos m疟k枚d茅s眉ket szolg谩l贸 hajlamokat oltott bele鈥 (Evetovics K煤n贸: Kat. Erk. I. V.1). Az embernek 铆gy term茅szett艖l adott k茅szs茅ge a legelemibb erk枚lcsi alapok ismerete. Az eredeti b疟n miatt azonban ez a k茅szs茅g is megs茅r眉lt, s艖t minden egyes b疟n tov谩bb rombolja e bels艖 k茅sz眉l茅ket.
Mivel az erk枚lcs objekt铆v val贸s谩g, a lelkiismeretnek is pontosan az isteni norm谩khoz kell igazodnia. Ez azonban kult煤r谩t贸l, ismerett艖l 茅s egy茅ni 茅rz茅kenys茅gt艖l is f眉gg艖 lehet. Ez茅rt a lelkiismeret lehet igaz (vera) 茅s t茅ves (erronea). Ez att贸l f眉gg, hogy milyenek azok a mor谩lis alapelvek 茅s t枚rv茅nyek, amelyek szerint 铆t茅l. Ha az alapelvek j贸k, akkor a lelkiismeret helyes (recta). Ha d枚nt茅s alapj谩ul szolg谩l贸 bels艖 t枚rv茅nyek rosszak, akkor k茅t eset lehets茅ges:
1. Hamis (falsa): amikor a t茅ved茅s legy艖zhetetlen (error invincibilis), akkor a lelkiismeret helyes, de t茅ves (recta sed erronea). Ilyenek a kultur谩lis beidegz艖d茅sek, amikor pl. egy szamur谩j erk枚lcsi okb贸l ritu谩lis 枚ngyilkoss谩got hajt v茅gre. Objekt铆ve a legs煤lyosabb b疟nt k枚veti el, szubjekt铆ve tiszta lelkiismerettel, bels艖 v谩gy n茅lk眉l, k枚teless茅gszer疟en. Az ilyen t茅ved茅s nem b疟n枚s, hiszen az erk枚lcs parancs谩t mindig k枚vetni kell, akkor is, ha a lek眉zdhetetlen t茅vely miatt t谩rgyilagosan n茅zve b疟n枚s dologra buzd铆t.
2. B疟n枚sen t茅ves (erronea morosa): amikor a t茅ved茅s legy艖zhet艖 (ignorantia affectata). Ilyen, amikor egy katolikus nem tudja a vall谩si alapigazs谩gokat. Tiszt谩ban van vele, hogy tudnia kellene, azt is tudja, hogy hol j谩rhatna ut谩na, de nem teszi. Mivel itt a m茅goly tudatlanul elk枚vetett b疟n枚k eset茅ben a tudatlans谩g nem jelent ments茅get, ezt a magatart谩st b疟n枚s tudatlans谩gnak nevezz眉k.
Az ezek feletti 谩ltal谩nos lelkiismereti probl茅m谩k:
1. Laza (lax): A megismert erk枚lcsi t枚rv茅nyek semmibe vev茅se, vagy t煤lont煤l nagyvonal煤 kezel茅se, a rajtuk val贸 k枚nnyed 谩tl茅p茅s. A lax ember erk枚lcsi tekintetben gyermeki szinten marad. A kellemes vagy hasznos motiv谩ci贸ja elnyomja benne a j贸 茅s rossz 茅rt茅ktudat谩t. (Egy t谩rsas谩gi bakit s煤lyosabbnak 铆t茅l, m铆g egy komoly b疟nt semmibe vesz: 鈥濫z t枚bb mint b疟n: hiba!鈥) Okai: vakmer艖 bizakod谩s Isten irgalmass谩g谩ban (nevel茅sben az isteni b眉ntet茅s 茅s szigor elhallgat谩sa), tudatlans谩g, perverzi贸 茅s gyakran cinizmus, mely megalkuszik a b疟n枚s szenved茅llyel. 脥gy j枚n l茅tre a ki茅gett embert铆pus. Gy贸gyul谩sa aligha k枚vetkezik be megrend铆t艖 茅lm茅ny n茅lk眉l.
2. Agg谩lyos (scrupulosa): Az agg谩lyoss谩g helytelen 铆t茅letalkot谩s, mely m枚g枚tt k茅pzelt, minden alapot n茅lk眉l枚z艖 f茅lelem h煤z贸dik meg. Ez megrontja az eg茅szs茅get, 茅s a legmeggondolatlanabb cselekedetekre vezethet. Olykor az 艖r眉lts茅gig fokoz贸dhat vagy b煤skomors谩gba csaphat 谩t. El艖fordul, hogy az agg谩lyoskod谩s a legnagyobb laxizmusba, b疟n枚z茅sbe csap 谩t, hiszen az 枚rd枚g erk枚lcstana k茅tl茅pcs艖s: el艖bb t煤l szigor煤 (鈥濵inden 茅lvezet b疟n!鈥), majd a vissz谩j谩ra ford铆tja (鈥濵inden b疟n 茅lvezet!鈥). Az agg谩lyoss谩g okai: gyeng眉lt idegrendszer, er艖s behat谩sok (pl. a vall谩si 茅letben a b眉ntet艖 Isten t煤lhangs煤lya), akaratgyenges茅g, megr枚gz枚tt f茅lelem茅rzet 茅s igen gyakran megfelel艖 ismeretek hi谩nya. T眉netei: 1. oly k枚r眉lm茅nyek latolgat谩sa, melyek egy谩ltal谩n nem tartoznak a dolog l茅nyeg茅hez. 2. a gy贸ntat贸 铆t茅let茅ben val贸 meg nem nyugv谩s (谩ltal谩ban egyik papt贸l a m谩sikig fut, de egyik 铆t茅let茅ben sem nyugszik meg). 3. gy贸n谩sait nem tartja j贸nak, ez茅rt 煤jra 茅s 煤jra 茅letgy贸n谩st akar v茅gezni. 4. minden gondja agg谩ly谩nak t谩rgy谩ra ir谩nyul.
3. Zavart (perplexa) vagy bizonytalan (incerta): Zavart az a lelkiismeret, mely a t茅ved茅s lehet艖s茅g茅nek aggodalm谩val 铆t茅l. Ez a k茅tely (dubium) tudatos, ez茅rt k枚nnyebben szembe lehet vele sz谩lni, mint az el艖z艖 k茅t esettel. Alapvet艖 szab谩ly, hogy hacsak nem felt茅tlen眉l sz眉ks茅ges, nem szabad cselekedni, am铆g a k茅tely fenn谩ll. Ha m茅gis musz谩j d枚nt茅st hozni a biztos (certa) ismeret megszerz茅se el艖tt, akkor azt kell tenni, amit a lelkiismeret biztosabbnak 铆t茅l. Ez vall谩si k茅rd茅sekben, teh谩t az 眉dv枚ss茅get k枚zvetlen眉l 茅rint艖 d枚nt茅sekben k眉l枚n枚sen is igaz.

Szerkesztve: 2011.01.18 21:07

 Topir adatok | 2010.11.19 14:40 | 141
forr谩s: http://www.freeweb.hu/katolikus-honlap/0701/katek.htm
Bocs谩nat, hogy a honlapr贸l id茅zek, de h谩tha nem olvasta mindenki. T枚k茅letesen 茅rthet艖en le van 铆rva, hogy nincs mit艖l f茅ln眉nk 茅s nincs mi茅rt aggodalmaskodnunk. Tegy眉k a j贸t 茅s ker眉lj眉k a rosszat.

10 Isten a rosszat j贸ra ford铆tja

Amikor J谩kob p谩tri谩rka meghalt, J贸zsef fiv茅rei att贸l tartottak, hogy testv茅r眉k most megbosszulja az ellene elk枚vetett gonoszs谩got. De J贸zsef ezt mondta nekik: 鈥濶e f茅ljetek! Rosszat eszeltetek ki ellenem, de az Isten azt j贸ra ford铆totta.鈥 (1 M贸z 50,15-21)

* * *

脡let眉nk, Isten akarata szerint, pr贸baid艖. Ezen a f枚ld枚n szabad elhat谩roz谩sb贸l kell 艕t v谩lasztanunk. Isten serkent minket a j贸ra, figyelmeztet a rosszra 茅s kegyelm茅t aj谩nd茅kozza, hogy a pr贸b谩t meg谩lljuk. Mivel azonban 艕t m茅g nem szeml茅lhetj眉k, megeshetik, hogy szabads谩gunkat rosszul haszn谩ljuk 茅s v茅tkez眉nk ellene. Isten megengedi a b疟nt.
N茅ha 煤gy l谩tszik, mintha a b疟n枚k Isten terveit megakad谩lyozn谩k, vagy meghi煤s铆tan谩k. Val贸j谩ban azonban Isten a rosszat is j贸ra tudja ford铆tani. 脷gy korm谩nyozza a vil谩got, hogy a rossz is szent terveit szolg谩lja. Mid艖n szent Fia meghalt a kereszten, akkor is 煤gy l谩tszott, mintha a S谩t谩n 茅s a b疟n gy艖z枚tt volna. Val贸j谩ban azonban a S谩t谩n elbukott 茅s a vil谩g megszabadult a b疟nt艖l 茅s az 枚r枚k hal谩lt贸l.
A b疟n titk谩t, am铆g e vil谩gon 茅l眉nk, nem foghatjuk fel. A vil谩g v茅g茅n azonban el谩mulva l谩tjuk majd, hogy e vil谩gban minden rossz Isten terveit szolg谩lta.

 Topir adatok | 2010.11.17 10:33 | 140
Eszter asszony tan谩cs谩ra elkezdtem olvasgatni a honlap r茅gebbi 铆r谩sait, 茅s csod谩latos gy枚ngyszemeket fedezek fel. Amit meg szeretn茅k osztani a honlap olvas贸ival, az az az 枚tlet, hogy milyen sz茅p kar谩csonyi aj谩nd茅kokat lehet ezekb艖l k茅sz铆teni. 脡n most pl. az 1958-as katekizmust fogom kinyomtatni t枚bb p茅ld谩nyban, 茅s be fogom k枚ttetni, 茅s a sok sz铆nes, dr谩ga szem茅t helyett, amit a nev眉kben katolikus k枚nyvesboltok m谩r rekl谩moznak kar谩csonyra, ezeket a katekizmusokat fogom aj谩nd茅kozni. A r枚videbb l茅legzet疟 铆r谩sokat pedig e-mailen, levelez艖list谩kon kereszt眉l terjesztem. Erre b谩tor铆tan茅k m谩sokat is,mert biztosan vannak m茅g a juhakolb贸l kisz枚k枚tt vagy hamis 铆g茅retekkel kicsalt b谩r谩nyok, akik meghallj谩k az igaz sz贸t! Ezt megtenni k枚teless茅g眉nk. Mi, laikusok ennyit tudunk tenni: ki谩llni Isten mellett a sz谩munkra el茅rhet艖 k枚rnyezetben. H谩la 茅s k枚sz枚net j谩r Eszter asszonynak ez茅rt a honlap茅rt!

Szerkesztve: 2010.11.17 10:53

 Topir adatok | 2010.11.07 23:50 | 139
V谩lasz a 138. sz谩m煤 眉zenetre:
Mindent k茅tked茅ssel kell fogadnunk, amit csak 煤gy a kez眉nkbe nyomnak kedves j谩r贸kel艖k, h铆vek, stb., 茅s nem a hivatal tekint茅ly茅vel terjesztik. 脥gy van ez a piuszos k谩poln谩ban is. Tudom谩sul kell venn眉nk, hogy az 枚rd枚g minden眉tt megpr贸b谩l zavart kelteni, nagyon gyakran j贸sz谩nd茅k煤, de megt茅vesztett embereken kereszt眉l.

 Jagiello adatok | 2010.11.07 18:29 | 138
TEGNAP ESTE meg ma d茅lel艖tt voltam a Th枚k枚ly 煤ton. Persze ez mag谩n眉gy, de egy dolog tal谩n ide tartozik. Sz贸val: ha nem olvasn谩m a f贸rumot, akkor tal谩n meglep艖dtem volna. A mise ut谩n egy kedves h铆v艖t艖l kaptam egyp谩r 煤js谩got, amiben benne voltak az 铆r谩sai. K茅rte olvassam el 艖ket, 茅s mondjak v茅lem茅nyt. Ezt megteszem szem茅lyesen, de most nem az 铆r谩sai, hanem az 煤js谩g kapcs谩n 铆rok, 茅s az茅rt, hogy 茅n ezeket az 煤js谩gokat a m谩sodik "piuszos" l谩togat谩skor m谩r megkaptam. (A Mitteilungsblatt-ot senki se osztogatta, azt 茅n hoztam el, miut谩n megk茅rdeztem, hogy szabad-e.) Az az 煤js谩g teli van mindennel, csak nem katolikus gondolatokkal, eddig sose l谩ttam. Mivel olvastam a f贸rumot, r枚gt枚n "helyzetben" voltam. 脡s itt a k枚lt艖i k茅rd茅s: mit csin谩l az, aki ugyanolyan sz谩nd茅kkal j枚n a "piuszos mis茅re" mint 茅n - keresi a forr谩st, s ok t茅velyg茅s ut谩n azt hiszi, valamire r谩tal谩lt - de a f贸rum olvas谩sa n茅lk眉l? H谩rom lehet艖s茅g van: (1) n谩lam sokkal okosabb 茅s 谩tl谩tja r枚gt枚n a helyzetet, 茅s a k枚vetkez艖 lehets茅ges alkalommal nyugodtan kifejti v茅lem茅ny茅t; (2) nem j枚n el t枚bbet, mert az gondolja, hogyha a legels艖 alkalommal ezt kapja, akkor a tov谩bbiakban mit kap; (3) 枚r眉l, mert 艖 is az 煤js谩ghoz hasonl贸 h煤rokat penget. Szerintem egy ilyen t枚r茅keny k枚z枚ss茅gnek, mint a hazai piuszosok, nagyon kellene vigy谩znia. Hogy aki felbukkan, annak el艖sz枚r ne a vil谩g 茅s vil谩gi dolgok, hanem a szents茅g ragyogjon 茅s forr谩sozzon. Persze, miut谩n megismeri a k枚z枚ss茅get, bedobhatj谩k a m茅lybe, 茅s lehet disput谩lni err艖l meg arr贸l. Egy茅bk茅nt "szerencs茅m" volt, mert b谩r senkinek se sz贸ltam, hogy megyek, r枚gt枚n k茅t ismer艖st is tal谩ltam tegnap este. Teh谩t nem 茅reztem magamat annyira idegennek.

PS. 脡s 艖szint茅n: nem is tudom, hogy 茅rdemes-e volt ezt ide most meg铆rnom. De tal谩n seg铆tettem vele.


Szerkesztve: 2010.11.07 18:31

 Topir adatok | 2010.09.30 09:27 | 137
Az el艖z艖 眉zenet folytat谩sa:

Az Egyh谩zat fenyeget艖 liber谩lizmus eretneks茅g茅t kcsit 谩rnyalva Moln谩r Tam谩s r谩mutat egy, a korunkban nagyon jellemz艖 vall谩sos magatart谩sra, a vall谩sos ut贸pi谩ra, amely hasonl贸an t枚bb, r茅gi korokban fell茅pett eretneks茅ghez

"... minden k眉ls艖 t谩maszt elutas铆tva csak az egy茅n bels艖 er艖forr谩sait veszi figyelembe, az egy茅n k茅pess茅g茅t a hitre, a sugalmazotts谩gra 茅s a t枚k茅letess茅gre, az "煤jj谩sz眉let茅sre". ... A vall谩sos ut贸pista az al谩zatoss谩g 谩larca m艖g茅 rejti a g艖gj茅t: csak Istent hajland贸 elsimerni 茅s elfogadni, 茅s nem fogadja el sem a papi rend, sem a szents茅gek l茅tjogosults谩g谩t, mivel saj谩t mag谩t teszi mindkett艖 hely茅be, maga v茅gzi az isteni szolg谩latot, 茅s sz铆ve m茅ly茅t szenteli f枚l Isten fogad谩s谩ra minden templomn谩l m茅lt贸bb szent茅lly茅. Az emberi okoskod谩snak tartott dogm谩kat viszont saj谩t 茅rz茅seivel 茅s 茅rzelmeivel cser茅li f枚l, mivel 煤gy v茅li, Isten jelenl茅te nyilv谩nval贸bb az 茅rz茅sekben, mint az 茅rvel茅sben. Ami pedig a vall谩s szents茅gi, liturgikus 茅s 谩ltal谩ban int茅zm茅nyes vonatkoz谩sait illeti, szerinte mindez 眉res, merev, 茅s n茅lk眉l枚zhet艖 forma, amely egyed眉l arra szolg谩l, hogy az egy眉gy疟ek sz谩m谩ra biztos铆tsa a hit眉k f枚nntart谩s谩hoz 茅s az 谩hitat perceinek kit枚lt茅s茅hez er艖teljes k眉ls艖 benyom谩sokat. A vall谩sos ut贸pista ezzel szemben egy茅ni inspir谩ci贸j谩ba veti bizalm谩t, hit茅t az isteni val贸s谩g 谩lland贸, k枚zvetlen megtapasztal谩s谩val er艖s铆ti, s 铆gy tiszt谩n szellemi l茅nyk茅nt emelkedik egy "igazabb" vall谩s magass谩g谩ba. Mivel Istenb艖l csak azt tartja meg, amit g艖gj茅ben el tud fogadni, az 谩ltala gyakorolt igazabb "vall谩snak" igen kev茅s k枚ze van ahhoz a hagyom谩nyos hithez, amelyb艖l eredetileg kiindult."

Szerkesztve: 2010.09.30 09:33

 Topir adatok | 2010.09.29 23:48 | 136
Most fejeztem be Moln谩r Tam谩s: Ut贸pia, 枚r枚k eretneks茅g c. k枚nyv茅t. Hadd 铆rjam ide az 1990-ben 铆rt Epil贸gus utols贸 k茅t bekezd茅s茅t g茅pekt艖l hemzseg艖, elidegenedett vil谩gumk megvil谩g铆t谩s谩ra:

"Az "ideol贸gi谩k alkony谩nak" manaps谩g divatos emleget茅se teh谩t mer艖 t茅ved茅s. Az egyik 谩g, a brut谩lis gul谩grendszer ut贸pi谩ja tal谩n v茅gleg elhalt: a m谩sik 谩g azonban tov谩bb 茅l, s艖t, riv谩lis谩nak hanyatl谩s谩val m茅g jobban er艖re kap. Erre m谩r a k枚nyvben is utaltink, de most m茅g ink茅谩bb hangs煤lyoznunk kell: a technika b谩lv谩nyoz谩sa ugyanabb贸l az ut贸pista k铆s茅rt茅db艖l fakad, az Isten elleni l谩zad谩sb贸l, f眉ggetlen眉l att贸l, hogy Lucifer vagy a Nagy Inkviz铆tor, Prom茅teusz vagy Doktor Fausztus nev茅hez kapcsoljuk, vagy a k枚nyv lapjain t谩rgyalt nevekhez 茅s rendszerekhez. A vesz茅ly n艖tt, mert a leg煤jabb v谩ltozat, a technika ut贸pizmusa 谩ll铆t贸lag ideiol贸giailag semleges, csup谩n anyagi j贸l茅t眉nket akarja biztos铆tani, 谩m tiszteleben tartja a bels艖 embert. Csakhogy van ennek az ut贸pizmusnak k茅t kimondatlan c茅lja, melyet azzal k铆v谩n el茅rni, hogy hogy a k枚r眉l枚tt眉nk l茅v艖 t谩rgyi vil谩got manipul谩lja, azaz gpmbnyom谩sra m疟k枚d艖 z谩rt rendszerr茅 alak铆tja 谩t. Bels艖 l茅ny眉nket a technika ut贸pizmusa a sz眉ntelen halmoz贸d贸, gy疟l枚letesen tolakod艖 t疟rgyi vil谩g (谩ruk, k茅pek, k茅pek 茅s t谩rgyak k茅pei) k枚zvet铆t茅s茅vel 茅ri el, eg茅szen a term茅szet 茅s az ember alkotta k枚rnyezet egyens煤ly谩nak megboml谩s谩ig. E sz枚rny疟 halmoz贸d谩s elt谩vol铆t a dolgok szents茅g茅t艖l, az isteni beavatkoz谩s r茅gi贸it贸l. V谩g眉l maga az ember (a nyugati ember) is mindink谩bb m疟vi, egyforma, g茅pies, sorozatban gy谩rtott t谩rggy谩 茅s k茅pp茅v谩lik. Saj谩t mag谩t is 铆gy l谩tja, a technika teokrat谩i is 铆gy b谩nnak vele. Megval贸sult h谩t az ut贸pi谩k c茅lja: a bels艖 茅let ki眉resedett, a l茅lek elsorvadt.

A k铆s茅rt茅s teh谩t 谩lland贸, ak谩r apparatcsikok, ak谩r technokrat谩k szervezik meg, 茅s ir谩ny铆tj谩k az ut贸pizmus rendszer茅t. Az ut贸bbi k茅t 茅vtizedben egyre n艖tt a technokrat谩k befoly谩sa - tal谩n az茅rt, mert az ideol贸gi谩k el艖k茅sz铆tett茅k a talajt az 谩tl谩that贸 ember sz谩m谩ra, akinek 眉ress茅ge m谩r semmivel sem a kutat贸k 茅s a manipul谩torok munk谩j谩t. A mai ember bizonyos 茅rtelermben 枚nmag谩n k铆v眉l 茅l, gravit谩ci贸s k枚z茅pppont n茅lk眉l, mintha csak k枚rvonalai lenn茅nek. Az ember a g茅pek meghosszabb铆t谩s谩nak l谩tszik, otthon谩t, irod谩j谩t, eg茅sz 茅letter茅t egyetlen folytonos technostrukt煤r谩v谩 alak铆totta 谩t. 脰r枚mmel j谩tszik g茅peivel, s nem veszi 茅szre, hogy val贸j谩ban m谩r azok j谩tszanak vele, l茅lektelenn茅 v谩lt cinkosukkal."

 Jagiello adatok | 2010.09.27 08:54 | 135
"M谩s: kedves Jagiello, ennyire az茅rt nem kellene 茅rz茅kenynek lennie. Semmi b谩nt贸 nem volt abban, hogy term茅szetrajong贸nak neveztem, s艖t. Lehet, hogy szakmaiatlan volt, de nem b谩nt贸. K眉l枚nben is mit gondol, 茅n minek k枚lt枚ztem ki a kerek erd艖-r茅t k枚zep茅be, ha nem az茅rt, mert rajongok a term茅szet茅rt, ami ugyan rossz kifejez茅s, de 茅n m谩r csak ilyen tudatlan vagyok. (脡n titkon ink谩bb azt v谩rtam, hogy megd铆cs茅r, hogy ismerem a madarakat n茅vr艖l is.)"
A fenti bejegyz茅s a Honlap-II 96. sz谩m alatt tal谩lhat贸. B谩r m谩sutt m谩r v谩laszoltam r谩, de most m茅g egyszer megpr贸b谩lom r枚viden meg铆rni, mi茅rt fontos a teremtett vil谩g ismerete. Nagy lesark铆tott gondolatok, bele lehet k枚tni mindegyikbe, de nem az a c茅lom, hogy vit谩t gerjesszek, hanem a "term茅szetrajong谩sra" v谩laszoljak.

1. Az ipari forradalom el艖tt akarva-akaratlanul az ember az Atya teremtm茅nyeivel gazd谩lkodott. Nem volt p茅nzgazd谩lkod谩s, hanem erd艖gazdas谩g, mez艖gazdas谩g, stb. Emiatt benne kellett 茅ljen az isteni rendben, b谩r az eredend艖 b疟n miatt ezt egyre ink谩bb sz茅tzil谩lta (gondolok itt pl. a F枚ldk枚zi-tenger medenc茅j茅ben vagy Bels艖-脕zsi谩ban t枚rt茅nt hatalmas erd艖铆rt谩sokra, stb.).
2. Az fentitekb艖l k枚vetkezik, hogy a lakoss谩g nagy r茅sze f枚ldm疟vel茅ssel vagy 谩llatteny茅szt茅ssel kellett foglalkozzon. Emiatt t枚bbet tudtak az 茅ltr艖l, t枚bbet tudtak az Aty谩r贸l.
3. Az ipari forradalom, 茅s a mindenf茅le forradalmak ut谩n a lakoss谩g nagy r茅sze m谩r v谩rosokban 茅l. Nem 茅letet, hanem hal谩lt szapor铆t (halott eszk枚z枚ket), 茅s a Teremt茅s puszt铆t谩sa hallatlan m贸don felgyorsult, mert nemcsak hogy nincs meg az a g谩t, hogy sz眉ks茅g van ezekre az 茅l艖 javakra, hanem az is, hogy egyszer疟en nem ismerik m谩r 艖ket.
4. Vess眉nk csak egy pillant谩st a mi gyerekeinkre. Nem az Atya dolgaival foglalkoznak. Ha igen azok rendszerint tiszt谩talan 谩llatok, nem az茅rt teremtette 艖ket az Atya, hogy babusgassuk 艖ket: s谩rk谩ny, b茅ka, denev茅r, k铆gy贸, eg茅r, patk谩ny, s谩ska (igen, ezeket tartj谩k odahaza a gyerekek!). Nek眉nk ez ellen tudatosan kell k眉zdeni.
5. Persze J茅zus tudta mindezt, hogy ez is elj枚n, 茅s a b疟n miatt az ember messze ker眉l az Aty谩t贸l. Ez茅rt kell k枚r枚mszakadt谩ig ragaszkodni J茅zushoz, mert ebb艖l a k谩oszb贸l a l茅lek csak rajta kereszt眉l k茅pes 眉dv枚z眉lni, csak rajta kereszt眉l k茅pes felismerni az Aty谩t. Ez az egyik legnagyobb b疟ne a "zsinati egyh谩znak": nem hangoztatja ezt, hanem elmism谩solja. Nem az a b疟n, hogy a p谩pa a zsinag贸g谩ba megy, meg megl谩togatja a dalai l谩ma. Hanem az, hogy ilyenkor nem azt mondja, amit mondania kell. Tudja, mit kellene mondania, de nem mondja. S艖t, a hit眉nkkel ellenkez艖 dolgokat mond. 脡s ez nagyon nagy baj.
6. A Teremt茅st a vil谩g pr贸b谩lja "elragadozni" t艖l眉nk, katolikus emberekt艖l, akiknek dr谩ga, mert ez nem a mi茅nk, hanem J茅zus茅 - hiszen az Atya szerette 艖t, 茅s ez茅rt lett minden a semmib艖l. Ez茅rt is 铆rja az apostol: hogy az 枚v茅be j枚tt. Ez茅rt is puszt铆t a vil谩g minden 茅l艖t, 茅s m茅g cinikusan "term茅szetv茅delmet" is csin谩l. Pedig a term茅szetv茅delem ebben a vil谩gban csak p茅nzzel m疟k枚dik. Ha nincs p茅nz, akkor nincs term茅szetv茅delem. Akkor csak nagyon keveseket 茅rdekel, hogy mi茅rt nincs a Sv谩bhegyen Magyar Bogl谩rka.
7. Teh谩t nem rajongani kell a term茅szet茅rt, hanem tudni: mi茅rt j贸 egy s茅ta a Sv谩bhegyen. Mert ott m茅g van valami abb贸l a rendb艖l, abb贸l a j贸b贸l, amit az Atya adott nek眉nk, 茅s amit mi nap mint nap elutas铆tunk. Olyan, mint a r茅g茅sznek a nagy katedr谩lis romja a b煤zat谩bla k枚z枚tt. M茅g a romokb贸l is tudja, milyen 茅p眉let 谩llhatott itt egykor, mire 茅s kik haszn谩lt谩k. De nem kesereg af枚l枚tt, hogy mi茅rt nem 谩ll itt ez az 茅p眉let. Nem 艖 tehet r贸la, hogy led枚nt枚tt茅k. Viszont ha tud m茅g egy ilyenr艖l, akkor azon van, hogy az ne d艖lj枚n 枚ssze, t枚ltse be rendeltet茅s茅t, legyen az emberek 茅let茅nek r茅sze. Ne csak ki谩ll铆t谩si t谩rgy, ahova 茅jszaka el lehet menni. Apropos: mikor lesz nyitott erd艖k 茅jszak谩ja? Szerintem hamarosan.

 Topir adatok | 2010.09.11 08:41 | 134
Szinte egyszerre kaptam meg k枚r-emailben a "F茅nyl谩nc" 茅s a "Sz疟zanya s眉rg艖s k茅r茅sei"c. 铆r谩sokat, 茅s olvastam a honlapon a szinte pont az ilyenekre reflekt谩l贸 "Az 茅rz茅s-elv 鈥 a mag谩n jelen茅sek" remek 铆r谩st.

Javasoln谩m e honlap olvas贸inak, amit 茅n is teszek rendszeresen, hogy a valamennyire is vall谩sukat gyakorl贸 katolikus ismer艖seiknek k眉ldj茅k el k枚r-emailben a honlap 茅rdekesebb 铆r谩sait, mint ahogyan 茅n is tettem a fentebb eml铆tettel is.

E honlap 铆r谩sainak annyira m谩s a hangv茅tel眉k, mint az interneten kering艖, a vall谩sok egyenrang煤s谩g谩t hirdet艖 (t枚bbnyire err艖l lehet az eredet眉ket felismerni), kereszt茅nyinek 谩lc谩zott, hamis, szirupos vall谩sos irom谩nyoknak, hogy felfigyelnek r谩juk az emberek, legal谩bbis a visszajelz茅sekb艖l 茅n ezt vettem 茅szre.
Szerkesztve: 2010.09.11 08:47

 Topir adatok | 2010.09.08 08:19 | 133
V谩lasz a 132. 茅s a 131. 眉zenetre:

1. Bocs谩natot k茅rek a meggondolatlan kifejez茅sek茅rt, amelyekkel a p谩p谩kat illettem.

2. Az Egyh谩z fogalm谩nak a megk茅rd艖jelez茅s茅t '"Az utols贸 leoltja maga ut谩n a villanyt" c. 铆r谩s utols贸 bekezd茅s茅b艖l vettem.

M谩s: Sz谩momra nem meggy艖z艖, hogy a temetkez茅st v茅gz艖k beinjekci贸zt谩k a p眉sp枚k test茅t, hogy ne romoljon meg. (Eszembe jutott egy m谩sik t枚rt茅net, ahol az 谩llt a hivatalos k枚zlem茅nyben, hogy a holttestet ellopt谩k a tan铆tv谩nyai.) De ezt t茅nyleg b铆zzuk J茅zus Krisztus Egyh谩z谩ra, b铆zom benne, hogy az igazs谩g el艖bb-ut贸bb ki fog der眉lni.
Szerkesztve: 2010.09.08 08:35

 脡lthes Eszter adatok | 2010.09.07 22:56 | 132
V谩lasz a 128. sz谩m煤 眉zenetre:
Kedves Topir,
1. Senki nem k茅rd艖jelezte meg az Egyh谩z fogalm谩t. Nem tudom, ezt honnan veszi.

2. 脡n a kapucinus-cikk megjegyz茅s茅ben sem 铆rtam olyan anti-katolikus dolgot, mint amit 脰n 铆r: "v茅rfertoz艖 p谩p谩k". Ilyet m茅g a legvadabb kommunista vagy katolikus gy疟l枚l艖k sem mertek/mernek mondani.

3. MOntforti Szent Lajos a FRANCIA p眉sp枚k枚k 80 sz谩zal茅k谩t mondja janzenist谩nak 茅s nem a vil谩g 枚sszes p眉sp枚k茅nek 80 sz谩zal茅k谩t, nagy k眉l枚nbs茅g!

4. Az Egyh谩z az utols贸 50 茅vig, ak谩rmilyen p谩p谩i is voltak, teh谩t m茅g a renesz谩nszban sem, soha nem tan铆tott, hirdetett, k茅pviselt a katolikus hittel ellenkez艖 dolgokat, egyetlen erk枚lcsileg nem feddhetetlen p谩p谩j谩nak sem jutott esz茅be megcs贸kolni a Kor谩nt stb. Az Egyh谩z helyzet茅nek meg铆t茅l茅s茅ben ez a d枚nt艖, nem pedig egy铆es tagjainak a mag谩n茅lete, teh谩t a maihoz hasonl贸 helyzet m茅g soha nem volt a t枚rt茅nelemben, teh谩t 枚sszehasonl铆tani sem lehet semmivel (tal谩n csak az ari谩nuzmussal, deh谩t err艖l elt茅r艖 a v茅lemn茅ny, m.m. hogy az akkori p谩pa mennyire volt hib谩s ebben.)

5. Hogy pontos铆tsam abban a bizonyos cikkben 铆rott v茅lem茅nyemet: a mai hivatalos egyh谩z 煤gy n茅z ki, mint Hirosima vagy Drezda, miut谩n a f枚ldig bomb谩zt谩k 艖ket. 脡n egy percig sem 谩ll铆tom, hogy a sz茅trombolt v谩ros nem Hirosima vagy nem Drezda. Att贸l, hogy romokban hevernek, m茅g megmaradtak ezeknek a v谩rosoknak lenni. Vagyis, az Egyh谩z megl茅t茅t, a p谩pa p谩pas谩g谩t nem k茅rd艖jeleztem meg. Csak azt 铆rtam, hogy most 茅ppen romba d艖lt, 茅s ez茅rt nem 煤gy m疟k枚dik, ahogy kellene.

6. Mindszenty b铆boros 煤r 茅s az 煤j mise szents茅ge - nos, ez m谩r v茅gk茅pp furcsa 茅s elfogadhatatlan k枚vetkeztet茅s. Hagyjuk az Egyh谩zra (legal谩bb ezt a feladat谩t megfelel艖en v茅gzi), hogy valamir艖l eld枚ntse, hogy csoda-e vagy sem. Hogy az 煤j mise nem Istennek tetsz贸, azt nem a "tetszik-nem tetszik nek眉nk" elv alapj茅n 铆t茅li meg ez a honlap, hanem val贸ban szent 茅s val贸ban m茅rt茅kad贸 茅s val贸ban katolikus papok, emberek tan铆t谩sa alapj谩n, mint p茅ld谩ul Szent V. Pius p谩pa, Lefebvre 茅rsek, Ottaviani b铆boros, Pio atya, Prof. May atya, Castro de Mayer p眉sp枚k, Fellay p眉sp枚k, Richard Williamson p眉sp枚k, Paul Hacker, Michael Davies, Martin Mosebach stb. stb., akik tan铆t谩sa alapj谩n ez a honlap egy谩ltal谩n l茅trej枚tt. Ennek a honlapnak ezek az emberek a m茅rt茅kad贸 tekint茅lyek.

M谩s: kedves F眉zesi Zsolt, m谩r t枚bbsz枚r elmondtuk, hogy ahogy k茅sz a sz枚veggel m谩solja le, illetve nyomja meg a m谩sol谩si funkci贸t, 铆gy nem vesznek el az 铆r谩sok, ha a rendszer 茅ppen nem m疟k枚dik. Legal谩bb a hossz煤 铆r谩sokn谩l meg kell ezt tenni.

 Horv谩th Beatrix adatok | 2010.09.07 17:51 | 131
"v茅rfert艖z艖 renesz谩nsz p谩p谩k "...hm..nem er艖s ez egy kicsit?
Gondolom 茅s rem茅lem, hogy nem sz贸 szerint 茅rtette, kedves Topir, de a megfogalmaz谩sra is fontos odafigyelni, min茅l k茅nyesebb a t茅ma, ann谩l ink谩bb. Nem ismerem nagyon j贸l az egyh谩zt枚rt茅nelmet, de 煤gy eml茅kszem, hogy bizonyos renesz谩nsz kori p谩p谩kkal szemben val贸ban erk枚lcsi kifog谩sok mer眉ltek fel, de nem mindegyikkel ugyanaz, (teh谩t a t枚bbessz谩m sem szerencs茅s), 茅s a VI. S谩ndorral szemben felmer眉lt dolgok k枚z眉l nem mindegyik bizony铆that贸, gyerekei nem akkor sz眉lettek, amikor m谩r p谩pa volt, a v茅rfert艖z茅s meg el茅g durva t煤lz谩s.Olvas谩sra aj谩nlhat贸 Pezenhoffer: VI S谩ndor 茅s Luther c. 铆r谩sa ill. Pezenhoffer k眉l枚n fejezetet szentel a renesz谩nsz p谩p谩knak a 13 k枚tetes, Magyarorsz谩g t枚rt茅nelm茅vel foglalkoz贸 munk谩j谩ban. A hitlet茅tem茅ny 艖rz茅s茅nek k茅rd茅s茅ben pedig a renesz谩nsz p谩p谩k ellen nem mer眉lhet fel kifog谩s - legal谩bbis 茅n ezt olvastam r贸luk.

 Topir adatok | 2010.09.07 11:03 | 130
V谩lasz a 129. sz谩m煤 眉zenetre:
K枚sz枚n枚m, 茅s nagyon v谩rom!

 F眉zesi Zsolt adatok | 2010.09.07 09:14 | 129
A Mindszenty 茅s a NOM kapcsolat谩t 谩rnyal贸 gondolataimat elvitte az rendszer. Holnap este 煤jra beg茅pelem, mert igaz, hogy M. mondta az 煤j mis茅t, de a helyzet nem fekete-feh茅r.

 Topir adatok | 2010.09.07 07:42 | 128
Ha megk茅rd艖jelezz眉k az Egyh谩z (=a r贸mai p谩pa fennhat贸s谩ga al谩 tartoz贸 int茅zm茅ny) fogalm谩t, akkor minden megk茅rd艖jelezhet艖. M茅g a v茅rfert艖z艖 renesz谩nsz p谩p谩k alatt is Egyh谩z maradt, mert J茅zus Krisztus a feje, 茅s a Montforti Szent Grignon Lajos 谩ltal le铆rt korban is, amikor a p眉sp枚k枚k 80%-a is janzenista eretnek volt. A b疟n枚s枚k megment茅s茅re pedig tegy眉k azt, amit J茅zus tan谩csolt: im谩dkozzunk 茅s b枚jt枚lj眉nk.

M谩s: Ha Mindszenty b铆boros val贸ban 眉dv枚z枚lte 茅s lelkesen mutatta be az 煤jmis茅t, 茅s a teste val贸ban 茅pen maradt (茅n csak f茅nyk茅pen l谩ttam, az al谩bbi linken:
http://www.zarandok.hu/?m_ld=45&m_op=view&id=5403&sessid=Kjc1NzA2OTMwMTI1NTM4MDY2NDcxMjM0MjYx), akkor az olyan csoda, ami egy茅rtelm疟en a szents茅g茅t mutatja. Ekkor pedig tetszik-nem tetszik el kell ismern眉nk, hogy Isten az 煤jmis茅t sem veti meg, az 煤jmis茅t bemutat贸 pap is lehet szent.

 Jagiello adatok | 2010.08.27 20:43 | 127
V谩lasz a 126. sz谩m煤 眉zenetre:
脡N AZ 脺DV脰ZL脡GYET m谩r magamt贸l tanultam meg. Mindent nekem kellett 茅s kell ki谩snom, 茅s felfedezni, hogy hitemnek nincsenek alapjai. 脥gy jutottam ide, 茅s azt mondom, nem a trad铆ci贸hoz, hanem a katolikus hithez. Nekem a "Pascendi" megd枚bbent艖 erej疟 olvasm谩ny, mert nagyon sok gondomra v谩laszt ad. 脥gy jutottam ide, hogy l谩tom, hogy szinte semmit se tudok, 茅s semmivel se vagyok tiszt谩ban.

Taiz茅 kapcs谩n pedig: 茅n nagyon is tudok, tal谩n t煤l sok mindent is. Meg茅rtettem, ha nem mondj谩k ki az igazs谩got - pedig tiszt谩ban vannak vele. 脡s az ugyan煤gy 谩rtalmas, 茅s hazug, mintha hazudn谩nak. S艖t ez ut贸bbi, a hazugs谩g, tal谩n jobb is, mert a hazugs谩got nyilv谩nval贸v谩 teszi, 茅s lehet r谩 nemet mondani. Ahogy f枚lt谩madt Urunk mondja: Ismerem tetteidet, se hideg, se meleg nem vagy. B谩rcsak hideg voln谩l, vagy meleg! De mivel langyos vagy, se hideg, se meleg, kivetlek a sz谩mb贸l.

 akolitus adatok | 2010.08.26 09:17 | 126
V谩lasz a 125. sz谩m煤 眉zenetre:
Amit le铆rtam, r茅szben saj谩t tapasztalataimra hagyatkozva tettem. Sz眉leim vegyes vall谩s煤ak, 铆gy otthon b茅k茅sen megf茅rt egym谩s mellett a reform谩tus 茅s a katolikus vall谩s. Ennek persze az lett a k枚vetkezm茅nye, hogy m铆g a Miaty谩nkot a sz眉leimt艖l tanultam meg, az 脺dv枚zl茅gy M谩ri谩t m谩r a katolikus nagymam谩mt贸l. A r贸zsaf疟z茅rt pedig nagyon k茅s艖n saj谩t铆tottam el.
Otthon 谩ltal谩ban nem nagyon esett sz贸 a vall谩sr贸l. Vas谩rnaponta 茅desap谩m mindig elvitt benn眉nket a templomba, rendszeresen j谩rtunk hittanra, eleinte 艖 volt az, meg a katolikus nagymam谩m, aki figyelmeztetett benn眉nket a gy贸n谩sra, s a reform谩tus 茅desany谩m pedig a nagyobb 眉nnepekkor vel眉nk j枚tt a mis茅re.
Ilyen l茅gk枚rben teh谩t nem csoda, hogy a sz眉leim a reform谩tus gimn谩ziumba irattak be. (Ennek t枚bb oka is volt, ez most nem r茅szletezn茅m.) B谩r ott - dics茅ret茅re legyen mondva az iskol谩nak -, a katolikusokat nem k枚telezt茅k a reform谩tus hittanra, hanem katolikus pap j谩rt hozz谩nk hittant oktatni. Emellett a templomi hittanra is j谩rtam. Teh谩t elvileg meg lett volna a lehet艖s茅g arra, hogy jobban megismerjem a katolikus 茅s a nem katolikus vall谩sok k枚z枚tti 谩thidalhatatlan t谩vols谩got; val贸j谩ban erre csak k茅s艖bb ker眉lt sor. Hiszen Taiz茅 b疟v枚lete engemet is elvar谩zsolt: itt a megold谩s! Nem kell katolikuss谩 lenni ahhoz, hogy egy眉tt tudjunk im谩dkozni 茅s 茅nekelni! Milyen nagyszer疟 dolog is ez!
Persze a p谩rbesz茅d fontos, de csak annyira, hogy ne b谩ntsuk meg egym谩st. (Milyen hamis v茅lem茅ny is ez...)
S, mindaddig, am铆g meg nem ismertem a katolikus trad铆ci贸t - ugye mindig ide jut vissza mindenki, aki itt van -, addig ebben a hamis 谩lmegold谩sban ringattam magamat. 脡s m茅g mindig nagyon sok tanulnival贸m van!


  MAGYARORSZ脕G KIR脕LYN艕JE, K脰NY脰R脰GJ 脡RETT脺NK!