hagyom谩nyh疟 magyar katolikusok

SZ虐Z M脕RI脕NAK, MAGYARORSZ脕G KIR脕LYN艕J脡NEK
felaj谩nlott honlapja

"B脥ZZATOK, MERT 脡N LEGY艕ZTEM A VIL脕GOT"

KATOLIKUS-HONLAP F脫RUM BEJELENTKEZ脡S REGISZTR脕CI脫
 
A hozz谩sz贸l谩sok nem a honlap szerkeszt艖j茅nek, hanem az egyes hozz谩sz贸l贸knak a v茅lem茅ny茅t t眉kr枚zik.

(153) Honlap-II.
(8) R贸ma
(13) V茅gid艖 ??
(157) Pius-眉gy
(16) A honlapr贸l
(165) Gondolatok
(278) Honlap
(244) Magyarorsz谩g
(121) Vil谩gegyh谩z
(54) J枚v艖/Rem茅ny
(199) H铆rek
(1) Lelkis茅g
(58) M谩sok helyett
(199) K茅rd茅sek
(34) Hit眉nk
(77) Fatima
(16) Assisi-眉gy
(47) K枚zlem茅nyek
(20) Hallottam...
(66) F贸rumoz谩s
(12) AZ ISTENI IRGALMASS脕G
(88) Evol煤ci贸
(151) Liturgia
(12) Katolikusok tennival贸i
(141) A vil谩g
(9) "Nemcsak keny茅rrel..."
(1) Adok-kapok
(140) ki a hib谩s?
(50) Mag谩n 眉zenetek
(12) T枚rt茅nelem-hamis铆t谩s
(23) 脰r枚meink
(77) V谩rosmisszi贸 '08
(17) Erk枚lcs
(55) Tekint茅ly
(88) V茅lem茅nyek
(9) Kis R贸mai Zsolozsma - "rekl谩m"
(8) Probl茅m谩k
(44) Bibliothecula
(44) Hibajelz茅s
(20) Mi a teend艖?
(28) Vit谩k
(9) Anglik谩n-k茅rd茅s
(2) Al谩铆r谩sgy疟jt茅s vagy fsspx
(1) KATEKIZMUS
(8) Ha a Katolikus...
(7) Klerikalizmus
(27) Reakci贸k
(8) Tudom谩ny 茅s fejl艖d茅s
(20) Mindennapok
(9) Metanoia
(5) Kapcsolatok
(6) Pisti
(5) "B铆zzatok..."
(27) SJM
 
K茅rd茅sek
 Nem csak a honlappal kapcsolatos k茅rd茅sek

M茅g nem jelentkezett be, 铆gy nem 铆rhat a f贸rumba


[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9]
 kovj0813 adatok | 2010.08.23 17:21 | 139
Seg铆ts茅get k茅rek! Nem t煤l r茅gen olvastam egy frapp谩ns megfogalmaz谩st a Sz疟zanya 茅s a v谩laszt谩sok t茅m谩ban, hogy egyesek a v谩laszt谩si eredm茅nyt 茅s a Sz疟zanya seg铆ts茅g茅t hogyan tartj谩k 枚sszef眉gg艖nek. Aki feltette, nagyon k茅rem ism茅telje meg, vagy legal谩bbis sz铆veskedne mag谩nban meg铆rni, hol tal谩lhat贸. K枚sz枚nettel kovj0813@enternet.hu

 F眉zesi Zsolt adatok | 2010.08.21 13:41 | 138
Kedves Julcsi!

Ha a h谩zszentel茅st ig茅nyes pappal v茅gezteted, 茅s csak ilyennel 茅rdemes, (aki ha nem is tradicionalista, de hajland贸 t枚mj茅nezni 茅s egy rendes formul谩t v茅gezni, s nem csak egy r枚vid im谩t k枚vet艖 nagy zabbant谩s茅rt megy), akkor javaslom az al谩bbi el艖k茅sz眉leteket 茅s im谩kat. Itt fontos a relat铆ve j贸 pap, hiszen ez csak egy szentelm茅ny, 茅s nem szents茅g. Ez pedig azt jelenti, hogy mivel a h谩zszentel茅s nem ex opere operato (teh谩t nem maga a dologi teljes铆tm茅ny r茅v茅n) hat, a hat谩soss谩g igenis fordul a pap 茅s az im谩dkoz贸k 茅letszents茅g茅n, kegyelmi 谩llapot谩n 茅s 谩h铆tat谩n. Az egyeztet茅s sor谩n 茅rdemes sz贸lni, hogy ne felejtsen el hozni mag谩val turibulumot 茅s t枚mj茅nt, mert egy茅bk茅nt lehet, hogy "elfelejti". Ha van m贸d r谩 (茅s ez nem mindig lehets茅ges), szolidan jelezz茅tek, hogy hozzon reverend谩t 茅s karinget is, s ne zak贸rast贸l谩ban 谩ldja megy egy helyb艖l a lak谩st. Ha tetszik, 茅s vagytok olyan viszonyban az illet艖 pappal, odaadhatj谩tok neki az al谩bbi szertart谩st, hogy eszerint szenteljen.

Az el艖k茅sz眉letek teh谩t:

A h谩zszentel茅s rendesen (de 茅ppens茅ggel nem kiz谩r贸lagosan) V铆zkereszt nyolcad谩ban t枚rt茅nik. Kis h谩zi olt谩rt k茅sz铆t眉nk, azaz egy asztalt feh茅r ter铆t艖vel letakarunk, r谩tesz眉nk egy (ha lehet 谩ll贸) fesz眉letet 茅s k茅t 茅g艖 gyerty谩t, 茅s az olt谩r k枚zel茅ben izz贸 parazsat vagy szenet helyez眉nk, hogy a pap majd t枚mj茅nt hinthessen r谩.


H脕ZSZENTEL脡S (V铆zkereszt nyolcad谩ban)

Amikor a pap meg茅rkezik, 眉dv枚zli az egybegy疟lteket:

P.: B茅kess茅g e h谩znak.
N.: 脡s minden lak贸j谩nak.

A pap a kitett izz贸 sz茅nb艖l tesz a turibulumba, 茅s t枚mj茅nt hint r谩 (a csal谩d f茅rfitagjai a pap ig茅nyeinek megfelel艖en seg茅dkeznek).

Ezut谩n a pap beinton谩lja az antif贸n谩t, 茅s a magnifik谩tot:

Antif贸na:
Keletr艖l b枚lcsek j枚ttek Betlehembe az 脷r im谩d谩s谩ra. Megnyitott kincses l谩d谩jukb贸l 茅rt茅kes aj谩nd茅kokat adtak: aranyat a nagy Kir谩lynak, t枚mj茅nt az igaz Istennek, 茅s mirh谩t a temet茅sre.

Magnifik谩t:
Magasztalja * az 茅n lelkem az Urat. / 脡s ujjong a lelkem * az 茅n 眉dv枚z铆t艖 Istenemben. / Mert tekintetre m茅ltatta al谩zatos szolg谩l贸j谩t: * 脥me, ezent煤l boldognak hirdetnek az 枚sszes nemzed茅kek. / Mert nagyot m疟velt velem, aki hatalmas: * kinek Szent az 艖 neve. / 脡s irgalmass谩ga nemzed茅kr艖l nemzed茅kre * az 艖t f茅l艖k枚n / Csod谩t m疟velt er艖s karj谩val: * a kev茅lyked艖ket sz茅jjelsz贸rta. / Hatalmasokat 疟z枚tt el tr贸njukr贸l, * kicsinyeket pedig felmagasztalt. / 脡hez艖ket t枚lt枚tt be javakkal, * 茅s gazdagokat bocs谩tott el 眉res k茅zzel. / Gondj谩ba vette gyermek茅t, Izraelt: * megeml茅kezett irgalm谩r贸l, / melyet aty谩inknak hajdan meg铆g茅rt, * 脕brah谩mnak 茅s magv谩nak 枚r枚kk茅. / Dics艖s茅g. / Mik茅ppen.

Megism茅telj眉k az Antif贸n谩t: Keletr艖l b枚lcsek j枚ttek鈥

Ennek 茅nekl茅se vagy recit谩l谩sa alatt a pap szentelt v铆zzel meghinti 茅s megt枚mj茅nezi a lak谩st. Ha a helyzet engedi (vagyis a pap a kantikum alatt nem v茅gez), megfelel艖 n茅p茅nekek is 茅nekelhet艖k, am铆g a pap szentel. Ennek v茅gezt茅vel a pap 茅s a csal谩d visszat茅r a h谩zi olt谩rhoz.

P.: Mi Aty谩nk ... csendben eddig: 脡s ne v铆gy minket a k铆s茅rt茅sbe.
N.: De szabad铆ts meg a gonoszt贸l.

P.: Mind elj枚ttek S谩b谩b贸l.
N.: Aranyat 茅s t枚mj茅nt hozv谩n.

P.: Uram, hallgasd meg az 茅n k枚ny枚rg茅semet.
N.: 脡s az 茅n ki谩lt谩som jusson el茅d.

P.: Az 脷r legyen veletek
N.: 脡s a te lelkeddel.

P.: K枚ny枚r枚gj眉nk! Isten, ki a mai napon Egysz眉l枚ttedet a csillagvez茅relte pog谩nyoknak kinyilatkoztattad, engedd kegyelmesen, hogy akik t茅ged hit眉nk 谩ltal m谩r megismert眉nk, F枚ls茅gednek sz铆nr艖l sz铆nre l谩t谩s谩ra eljuthassunk. A mi Urunk J茅zus Krisztus, a te Fiad 谩ltal, aki veled 茅l 茅s uralkodik a Szentl茅lekkel egys茅gben Isten, mind枚r枚kk枚n 枚r枚kk茅.
N.: 脕men. T眉nd枚k枚lj, t眉nd枚k枚lj, Jeruzs谩lem, mert az 脷r dics艖s茅ge f枚lvirrad f枚l枚tted, J茅zus Krisztus Sz疟z M谩ri谩t贸l.

P.: A n茅pek a te vil谩goss谩godban j谩rnak 茅s a kir谩lyok a neked t谩madt f茅nyess茅gben.
N.: 脡s az 脷r dics艖s茅ge felvirradt feletted.

P.: K枚ny枚r枚gj眉nk! Mindenhat贸 Isten, 谩ldd + meg e h谩zat, hogy eg茅szs茅g, tisztas谩g, a gy艖zelem er茅nye, al谩zatoss谩g, j贸s谩g 茅s szel铆ds茅g, a t枚rv茅ny teljess茅ge, h谩laad谩s az Atya 茅s a Fi煤 茅s a Szentl茅lek ir谩nt uralkodjon benne; 茅s ez az 谩ld谩s maradjon e helyen 茅s mindazokon, akik itt lakoznak. Krisztus a mi Urunk 谩ltal.
N.: 脕men.

A pap az 茅vsz谩mot 茅s a GMB bet疟ket az ajt贸f茅lf谩ra 铆rja. Ezalatt 茅s ut谩n is lehet 茅nekelni (ad libitum).
Szerkesztve: 2010.08.21 14:01

 Julcsi519 adatok | 2010.08.20 17:29 | 137
脺dv mindenkinek!
Az a k茅rd茅sem, persze ha minden j贸l megy 茅s az 脷r is azt akarja p谩rommal vesz眉nk otthont magunknak.
Miel艖tt bek枚lt枚zn茅nk szeretn茅m felszenteltetni, arra vagyok kiv谩ncsi, hogy azon k铆v眉l hogy sz贸lok az ottani aty谩nak 茅s teljes alapos takar铆t谩st k枚vet艖en, mi a teend艖m 茅s hogyan zajlik ez a szertart谩s?
a k枚vetkez艖 k茅rd茅sem, hogy hol tudn茅k latint tanulni, illetve van-e olyan honlap?
V谩laszt el艖re is k枚sz枚n枚m

 akolitus adatok | 2009.10.02 21:18 | 136
V谩lasz a 135. sz谩m煤 眉zenetre:
A v谩laszok megtal谩lhat贸ak a karizmatikusok oldal谩n. Linket nem 铆rok be, mert nem c茅lom rekl谩mozni 艖ket, m谩sr茅szt a keres艖k 煤gyis megadj谩k a c铆met. Alapj谩ban v茅ve egy s谩rga k枚nyves csapat 谩ltal vezetett k枚z枚ss茅gi im谩dkoz谩sr贸l lenne sz贸, b谩r ahogy a tanulm谩ny szerz艖je 铆rja, id茅zem: "Mivel a magyar katolikus karizmatikus meg煤jul谩sban eddig nem olvashattunk a gyakorlatias 茅s r茅szletes t谩j茅koztat谩st, gondoltam, hogy seg铆ts茅g眉l h铆vom protest谩ns testv茅reim e t茅m谩val kapcsolatos 铆r谩sokba foglalt tapasztalatait."

Azt hiszem, ez az egy mondat mindent el谩rul. Protest谩ns elemek beemel茅s茅r艖l van sz贸, ahelyett, hogy a trad铆ci贸 b艖s茅ges kincseib艖l 茅p铆tkezne. S艖t, neoprotest谩ns, sokszor szekt谩s gyakorlat meghonos铆t谩s谩t er艖ltetik. P茅ld谩ul: a nyelvek(?) adom谩ny谩nak gyakorlat谩t, amely gyakorlatilag 茅rtelmetlen halandzsa, vagy g眉gy枚g茅s v茅g n茅lk眉li szajk贸z谩sa. Vannak olyan katolikus karizmatikus csoportok, ahol azt 谩ll铆tj谩k, azt tan铆tj谩k, hogy a nyelveken sz贸l谩s a legkisebb adom谩ny, s b谩rki megkaphatja. 脥gy azt谩n egyfajta ext谩zisba ker眉lnek a halandzs谩z贸 emberek, azt gondolv谩n, hogy 艖k most Istent dics艖铆tik. Pedig m谩r Szent P谩l is megmondta, hogy ha nincs, aki megmagyar谩zza ezeket a szavakat, ink谩bb sz贸l 5 茅rtelmes sz贸t, mint 10000 sz贸t az angyalok nyelv茅n. 脡rdekes m贸don, mindig a magyar谩z贸kb贸l van a kevesebb... Vajon t茅nyleg megkapt谩k az "angyalok nyelv茅t", vagy csak elhitetik magukkal 茅s egym谩ssal, hogy megkapt谩k?
Sz贸val szakirodalmat lehet olvasni, a k茅rd茅s, hogy mennyiben katolikusok?

 V谩gfalvy adatok | 2009.10.02 15:37 | 135
A Magyar Kur铆r honlapj谩n olvastam ezt a h铆rt:
"November 7-茅n 18. alkalommal rendezik meg a Magyar Katolikus Karizmatikus Meg煤jul谩s Orsz谩gos Tal谩lkoz贸j谩t, melynek t茅m谩ja a pr贸f茅tas谩g mint l茅t 茅s karizma.

A karizmatikus tal谩lkoz贸 t茅m谩j谩r贸l az 脥rorsz谩gb贸l 茅rkez艖, a Marana Tha gondoz谩s谩ban megjelent Pr贸f茅cia c铆m疟 k枚nyve alapj谩n ismert Bruce Yocum tart el艖ad谩st. A nap folyam谩n a t茅m谩hoz kapcsol贸d贸 tan煤s谩gt茅telek, dics艖铆t茅s, gy贸n谩si lehet艖s茅g 茅s szem茅lyes k枚zbenj谩r贸 im谩ds谩g lehet艖s茅ge v谩rja a meg煤julni v谩gy贸kat."

A tal谩lkoz贸 9 贸ra t谩j谩n kezd艖dik, azt谩n 16,30-kor van szentmise, majd dics艖铆t茅s.

- Nagyj谩b贸l tudom, mi az a tan煤s谩gt茅tel, ez olyasmi, amit pl. a baptist谩kn谩l tesznek az 煤jmegt茅r艖k. M谩r hallottam ilyet, a tv-ben, r谩di贸ban is szoktak ilyet el艖adni f艖leg a szekt谩sok.
- dics艖铆t茅s - ezt valahogy nem tudom 茅rtelmezni (zsolt谩rokat im谩dkoznak tal谩n?).
- gy贸n谩si lehet艖s茅g - vil谩gos (ha a mienkhez hasonl贸an t枚rt茅nik)
- szentmise - vil谩gos (ha a mienkhez hasonl贸an t枚rt茅nik)
- szem茅lyes k枚zbenj谩r贸 im谩ds谩g lehet艖s茅ge - nem tudom elk茅pzelni, ez hogyan n茅zhet ki.
- meg煤julni v谩gy贸kat - a gy贸n谩s szents茅g茅ben meg煤julni v谩gy贸kat, azt m茅g 茅rten茅m, de en茅lk眉l is van ennek 茅rtelme?

Sz谩momra az eg茅sz olyannak t疟nik, mintha idegen nyelven volna le铆rva. Tudja ezt valaki 茅rtelmezni a k铆v眉l谩ll贸k k枚z眉l is, vagy pedig ezt csak a bennfentesek 茅rtik?
Egyszer r茅gen elmentem egy ilyen tal谩lkoz贸ra, egy ismer艖s枚mmel akartam tal谩lkozni. Csak r枚vid ideig voltam ott, de akkor m茅g tal谩n nem haszn谩ltak ilyen idegen kifejez茅seket. (Mondanom sem kell, hogy eleve nem akartam maradni, de azt谩n m谩r csak a s谩rgak枚nyves 茅nekek el艖l is szinte kimondottan menek眉ltem.)
Nem is foglalkozn茅k az eg茅sszel, csak m茅gis, el茅g hivatalosan jelent meg, hivatalos sajt贸ban, 茅s furcs谩nak t疟nik, hogy nem is 茅rtem a sz枚veget. Norm谩lis ez? Vagy 茅n nem vagyok az?
Szerkesztve: 2009.10.02 15:43

 脡lthes Eszter adatok | 2009.09.07 12:52 | 134
Ismer valaki egy Balthazar Zsolt nev疟 urat? 脡s ha igen, nem tudja v茅letlen眉l, hogyan lehet el茅rni? A google szerint adjunktus volt az Apor Vilmos katolikus f艖iskol谩n. Ami miatt 茅rdekes: van egy honlapja www.balthazarzsolt.hu, amin r茅gi enciklik谩kat lehet megtal谩lni.

 pro Christi adatok | 2009.07.16 09:38 | 133
Ut贸lagos v谩lasz Eszter asszony k枚zelm煤ltbeli k茅rd茅s茅re (2009.05. 14. / 11:40) - egyben eln茅z茅st a k茅sedelem茅rt, de akkor ez a k茅rd茅s-bejegyz茅s elker眉lte a figyelmemet. Teh谩t: Gyula b谩csi szombatonk茅nt 谩rulja a Sch眉tz-f茅le dogmatik谩t a jelzett helyen 茅s a jelzett id艖tartam alatt. Azokon a SZOMBATOKON nincs ott csup谩n, amely szombatok 13-谩ra esnek, mert akkor Esztergomban engesztel茅s van, amelyeken 艖 mindig r茅szt vesz, l茅v茅n, 艖 esztergomi illet艖s茅g疟.
Azonban ha 茅n most szeretn茅k v谩s谩rolni n谩la, el艖bb felh铆vn谩m (Pax Kiad贸, a honlap a telefonsz谩mmal fent van a Neten), hogy ne menjek hi谩ba. Hiszen az, amikor azt 铆rtam, hogy m茅g van bel艖le, az nem tegnap volt, b谩r 艖 azt mondta, hogy lesz bel艖le m茅g egy darabig, mert - az egyh谩zi(!!!) kereslet miatt - 煤jra fogja nyomatni.
Teh谩t, azokon a SZOMBATOKON nincs tt, amely szombatok 13-谩ra esnek.

 pro Christi adatok | 2009.07.15 02:27 | 132
Kedves F贸rumoz贸k!

Egy prof谩n k茅rd茅s: tud-e valaki olyan n茅met-tan谩rt, aki teljesen kezd艖t is v谩llal, akihez a delikvens tud odamenni (Budapest, 脫bud谩t贸l nem t煤l messze), ar谩nylag rugalmasan meg lehet besz茅lni vele a (h茅tv茅gi) id艖pontokat? Ha itt tudna valaki valakit aj谩nlani, nyugodtabb voln茅k, mintha vakt谩ban keresg茅ln茅k, mivel egy nyelvtan谩rn谩l sem mindegy - m谩r csak a tanul谩s hat茅konys谩ga miatt sem -, hogy legal谩bb nagyj谩b贸l egyeznek-e a szellemi alap谩ll谩s tekintet茅ben? Egy vadliber谩lis ateista szabadgondolkod贸t贸l val贸sz铆n疟leg nyelvet sem tudn茅k olyan j贸l tanulni: minden mindennel 枚sszef眉gg.
Ha valaki tud ebben seg铆teni, akkor el艖re is k枚sz枚n枚m.

 脡lthes Eszter adatok | 2009.06.21 18:54 | 131
A templomi 茅lm茅nyf眉rd艖h枚z kapcsol贸dva: 1998-ban Barcelon谩ban voltam, teh谩t t枚bb mint 10 茅vvel ezel艖tt. A barcelonai sz茅kesegyh谩zban, ahol a Don Juan Lepantoi haj贸j谩n lev艖 elferd眉lt keresztet 艖rzik 茅s ahol sz谩mtalan szent s铆rja tal谩lhat贸, olyan zsibv谩s谩r volt, hogy ateista bar谩tn艖m azt mondta, hogy csak arra v谩rt, mikor jelennek meg a pinc茅rek h疟s铆t艖t felszolg谩lni. Egy茅bk茅nt a templomot ap谩c谩k kezelik, l谩that贸an jelen vannak minden眉tt, de senkinek nem jut esz茅be valamit tenni az 谩llapotok miatt. Akkor most azt szeretn茅m tudni, hogy ma mi ott a helyzet.

A salzburgi Pius-prior ma azt mondta a mis茅n, hogy Lefebvre 茅rsek az Egyh谩z mai v谩ls谩g谩t 鈥瀟itoknak鈥 nevezte. Vagyis, minden eddigi v谩ls谩ggal ellent茅tben, ennek 艖 semmilyen magyar谩zat谩t nem tal谩lja, sz谩m谩ra ez megoldhatatlan titok, csak煤gy mint a hittitkok.

 V谩gfalvy adatok | 2009.06.20 00:12 | 130
Nem tudom, mi fog m茅g bek枚vetkezni. Ha 20 茅vvel ezel艖tt valaki azt mondta volna nekem, hogy a templomunk szent茅ly茅t l茅gkalap谩ccsal fogj谩k sz茅tverni, nem hittem volna el. Bek枚vetkezett, 茅s j枚tt sok m谩s sz枚rny疟s茅g is.
Ha most valaki bejelenten茅, hogy keresztel艖medenc茅t 茅p铆tenek, 茅s azt mondan谩, hogy ezt 20 茅v m煤lva 茅lm茅nyf眉rd艖k茅nt fogj谩k haszn谩lni a h铆vek keresztel茅s ut谩n, m谩r nem mern茅k ellenkezni. A mai 谩llapotokat l谩tva b谩rmilyen torz铆t谩s r枚vid id艖n bel眉l bek枚vetkezhet.
脡n kb. 10 茅vvel ezel艖tt olvastam olyat, hogy a nom vesz茅lyezteti a katolikus hitet, 茅s igen sok谩ig nem hittem el. Ma l谩tom, hogy ez mennyire igaz.
Zsolt abban gondolkozik, hogy ezzel a gyakorlattal, amely teol贸giailag helyes, a hagyom谩ny 茅s a kontinuit谩s s茅r眉lne, amiben teljesen igaza van. 脡n a holnapon m谩r nem gondolkozok, hanem rettegek a holnaput谩nt贸l. Ami persze k贸ros is lehet - k贸ros lehetne, de 茅n eml茅kszem a tegnapel艖ttre. Ez茅rt tudom, hogy a f茅lelmem megalapozott!
Szerkesztve: 2009.06.20 00:13

 F眉zesi Zsolt adatok | 2009.06.19 20:03 | 129
Summa summarum:
M谩skor 茅s m谩r k枚r眉lm茅nyek k枚z枚tt nem ellenezn茅m, s艖t helyeseln茅m a bemer铆t茅ses kereszts茅get. Manaps谩g azonban nem tartan谩m id艖szer疟nek- tekintettel a arra a rengeteg v谩ltoztat谩sra, amellyel az ut贸bbi 1000 茅v hagyom谩ny谩t az 谩ll铆t贸lagos 艖segyh谩zi gyakorlatra hivatkozva hamis sz铆nben 谩ll铆totta. Bennem az茅rt keltene rossz 茅rz茅seket, mert majdnem biztos, hogy ezt az alapvet艖en j贸 gyakorlatot arra haszn谩ln谩k, hogy a r贸mai egyh谩z szinte kiz谩r贸lagoss谩 v谩lt hagyom谩ny谩t, a le枚nt茅ses keresztel茅st (mely szint茅n apostoli hagyom谩ny) lekicsinyelhess茅k. Ez pedig tov谩bb gyeng铆ten茅 a trad铆ci贸 眉gy茅t.

 F眉zesi Zsolt adatok | 2009.06.19 19:57 | 128
Van-e hagyom谩nya a r贸mai r铆tusban az al谩mer铆t茅snek? Hmm. J贸 k茅rd茅s.
A keresztv铆z alkalmaz谩s谩nak t枚bb m贸dja van:
1. Al谩mer铆t茅s: A kereszts茅g leg艖sibb form谩ja, mely soha 茅s sehol nem tilos, de a r贸mai r铆tusban praktikus okokb贸l 茅s illend艖s茅gi szempontok miatt nem nagyon haszn谩lj谩k. Aquin贸i Szt. Tam谩s ezt tartotta az 茅rv茅nyess茅g szempontj谩b贸l legbiztosabbnak (Thom Aq. STh. III. 66,7). Eredetileg foly贸ban, vagyis 茅l艖 v铆zben v茅gezt茅k. E tekintetben a leg艖sibb eml茅k a Tizenk茅t apostol tan铆t谩sa (Didach茅 ton dodeka aposztolon): 鈥濵er眉ljetek meg 茅l艖 v铆zben. Ha nincs 茅l艖v铆z, akkor m谩s v铆zben; ha nem lehet hidegben, akkor melegben. Ha egyikb艖l sincs el茅g, 枚nts a fejre h谩romszor vizet az Atya 茅s a Fi煤 茅s a Szentl茅lek nev茅ben鈥 (Didache 7,2). A h谩romszori al谩mer铆t茅s jelk茅pezi a Krisztussal val贸 meghal谩st 茅s az 煤j 茅letre t枚rt茅n艖 felt谩mad谩st.
2. Le枚nt茅s: Szint茅n apostoli hagyom谩ny, 茅s a l茅lek megtisztul谩s谩t jelk茅pezi. A r贸mai szertart谩s els艖sorban 茅s majdnem kiz谩r贸lagosan ezt gyakorolja. A Didach茅 parancsolja, a Katolikus Egyh谩z pedig az 茅rv茅nyess茅ghez el艖铆rja, hogy a v铆znek folynia kell a b艖r枚n, vagyis lemos谩sszer疟nek kell lennie. Ez azt jelenti, hogy a keresztv铆znek k枚zvetlen kapcsolatba kell ker眉lnie a testtel. N茅melyek 茅rv茅nytelennek tartj谩k a le枚nt茅ses kereszts茅get, de alaptalanul. P眉nk枚sd ut谩n a 3000 ember megkeresztel茅se (ApCsel 2,41), a b枚rt枚n艖r megkeresztel茅se a b枚rt枚nben (ApCsel 16,33) aligha t枚rt茅nhetett bemer铆t茅s 谩ltal. A betegek 茅s 枚regek keresztel茅s茅hez (baptismus clinicorum) az 艖segyh谩zban is mindig a le枚nt茅st haszn谩lt谩k. 脡ppen ezzel 枚sszef眉gg茅sben sz贸lt r贸la n茅mely egyh谩zatya oly lekicsinyl艖en, de nem az 茅rv茅nyess茅g miatt, hanem a lelk眉let megb茅lyegz茅se miatt, amely a hal谩los 谩gyig halogatta a kereszts茅get, hogy a kereszt茅ny 茅let fegyelme al贸l min茅l tov谩bb kib煤jjon (pl. N眉sszai Szt. Gergely, Nyssen. Hom. bapt.).
3. Meghint茅s: A lelki fel眉d眉l茅st jelk茅pezi, de csak sz眉ks茅g eset茅n alkalmazza az Egyh谩z, pl. a t枚meges keresztel茅sekn茅l. P眉nk枚sd ut谩n a 3000 ember megkeresztel茅se (ApCsel 2,41) legval贸sz铆n疟bb m贸don meghint茅ssel t枚rt茅nt. 脡rv茅nyess茅g茅t mind Szt. Cipri谩n (Cypr. 1,c), mind Korn茅l p谩pa elismeri (Ap. Eus. H.E. 6,43). A hagyom谩ny is tan煤skodik mellette, hiszen a kereszts茅get m谩r Tertulli谩nusz is 鈥瀊谩rmely v铆z egy hint茅s茅nek鈥 (una aspergo cuiuslibet aqu忙) nevezi. Szt. 脕goston szerint is: 鈥濫gy kev茅ske v铆z megtiszt铆tja a lelket鈥 (August. in Jn. 80,3).

 Robesz adatok | 2009.06.19 18:03 | 127
Az lenne a k茅rd茅sem, hogy a katolikusokn谩l van-e hagyom谩nya a keresztel艖medenc茅nek?
Ha van hagyom谩nya, ha nincs 茅n tasz铆t贸nak tartom. N谩lunk n茅h谩ny 茅vtizeddel ezel艖ttig volt keresztel艖k煤t, de a kett艖vel ezel艖tti pl茅b谩nos a saj谩t zseb茅re p茅nzz茅 tette...
A mostani pl茅b谩nos arr贸l 谩br谩ndozik, hogy kellene 茅p铆teni a kreszthaj贸 bal sz谩rny谩ba (most is itt keresztelnek egy fa mell茅kolt谩rn谩l, amely valamilyen m贸don megmenek眉lt, nem 煤gy, mint a p谩rja a kereszthaj贸 m谩sik sz谩rny谩ban, mely hasonl贸 m贸don t疟nt el, mint a keresztel艖k煤t) egy keresztel艖medenc茅t, ahol bemer铆t茅ssel lehetne keresztelni...
脡n ezt teljesen rossz 枚tletnek tartom, mert:
- A p茅nzen, amelyet erre k枚lten茅nek lehetne csin谩ltatni egy keresztel艖kutat, vagy m谩s fontosabb 茅s s疟rg艖sebb dolgokra is el lehetne k枚lteni.
- (M谩r a v铆z 茅s a templom h艖m茅rs茅klet茅b艖l ad贸d贸an is) egy 茅lm茅nyf疟rd艖ben t枚lt枚tt "pincsi-pancsi" lenne a keresztel茅sb艖l, a szents茅g jelent艖s茅g茅t elfedve, f茅ny茅t 茅s 谩h铆tat谩t megt枚rve.
- Szerintem nincs hagyom谩nya, legal谩bbis az ezen a t谩jon 茅l艖 emberek gondolkod谩s谩ban semmik茅pp.
- T茅len eg茅szen biztosan nem lehetne haszn谩lni (m茅g akkor sem, ha f疟ten茅k a vizet, hisz a templomot nem lehet /kell艖en/ f疟teni). Ha pedig szezon谩lis haszn谩lhat贸s谩g煤 lenne, akkor teljesen felesleges.
- A csecsem艖ket, gyerekeket a sz眉l艖k nem engedn茅k bemer铆teni a megf谩z谩s lehet艖s茅ge miatt. Feln艖tt keresztel茅se pedig nem jellemz艖, ha el艖fordul, akkor is csak az茅rt, hogy lehets茅ges legyen az esket茅s (persze ut谩na a templomot elfelejtik). Szerintem, ha feln艖ttet kereszteln茅nek, akkor is sz谩m铆tana a h艖m茅rs茅klet 茅s egy茅bk茅nt is "macera" lenne a t枚r枚lk枚z茅s, 谩t枚lt枚z茅s...
etc. etc. etc.
Sz贸val 茅n teljesen ostoba 枚tletnek tartom, hogy keresztel艖medenc茅t 茅p铆tsenek, haszn谩ljanak.
Azt tudom, hogy az 艖skereszt茅nyek alkalmazt谩k a bemer铆t茅ssel t枚rt茅n艖 keresztel茅st, de ez engem akkor sem gy艖z meg az ilyet茅n keresztel茅s fontoss谩g谩r贸l, sz茅ps茅g茅r艖l. (Egy谩ltal谩n az sem tetszik, hogy ilyen sokat foglalkozunk az 艖skereszt茅nyekkel 茅s "csod谩latos hagyom谩nyaikkal" (amelyeket tagadhatatlanul csak r茅szleteiben ismer眉nk), s k枚zben a /mai embernek/ sokkal fontosabb 茅s szebb - katolikus!!! - hagyom谩nyokat pedig 枚rd枚gt艖l val贸nak tartunk! Kicsit az az 茅rz茅sem, hogy a hagyom谩nyos mis茅re 煤gy tekintenek, mintha az az 脰rd枚gnek, 枚rd枚gien, visszafel茅 olvasva bemutatott mise lenne.) R谩ad谩sul m茅g csak tv-ben, protest谩nsokn谩l l谩ttam kersztel艖medenc茅t.
Teh谩t, van-e hagyom谩nya, egy谩ltal谩n mi a v茅lem茅ny ezzel kapcsolatban?

 Robesz adatok | 2009.06.08 12:41 | 126
Jav铆t谩s: ...sokszor k茅rdezt茅k: hogy 谩ll az egyh谩z a...

 Robesz adatok | 2009.06.08 12:39 | 125
K枚sz枚n枚m! 脰r眉l枚k, hogy v茅gre kimer铆t艖 v谩laszokat kaptam. T艖lem sokan 茅s sokszor k茅rdezt茅k, hogy hogy 谩ll az egyh谩z a homoszexualit谩shoz. Csak r茅szigazs谩gokat, k枚zhelyeket stb. tudtam v谩laszolni, erre pedig z谩poroztak az 谩ltalam is le铆rt sz艖rsz谩lhasogat贸 k茅rd茅sek, 茅n pedig "n茅ztemmintborj煤az煤jkapura".
Sz贸val k枚sz枚n枚m. Most m谩r rem茅lem tudok megfelel艖 v谩laszokat adni sz眉ks茅g eset茅n, nem mellesleg - v谩laszaik alapj谩n - 茅n is tiszt谩ban vagyok ezzel a k茅rd茅ssel!
Egy茅bk茅nt a k茅rd茅s annak kapcs谩n jutott eszembe, hogy az egyik csatorn谩n l谩ttam egy dokumentumfilmet, amelyben - m谩s t茅ma ok谩n - egy amerikai "kereszt茅ny" szekt谩t mutattak (n艖 volt a "pap" - 茅rdekes volt sz谩momra, hogy teljesen olyan volt a ruh谩ja /szab谩s 茅s minta/, mint a mai kazul谩k) akik elfogadj谩k, s艖t 枚sszeadj谩k a melegeket...

 g谩bor adatok | 2009.06.01 22:06 | 124
Nos, az 茅n v茅lem茅nyem szerint (茅pp most irogatok egy cikket a homoszexualit谩sr贸l) maga a homoszexu谩lis hajlam a "betegs茅g", m铆g ennek ki茅l茅se (valamint t谩pl谩l谩sa) a s煤lyos b疟n. Enn茅lfogva a hajlam tal谩n nem lehet el铆t茅lhet艖. De ehhez hozz谩 kell tenni valami fontosat. A homoszexualit谩s ir谩nti hajlam genetikai 枚r枚kl艖d茅s茅re a kutat谩sok nem meggy艖z艖ek. 脕ltal谩ban csak azok a pszichol贸gusok fogadj谩k ezt el, akik am煤gy is mindent genetikailag akarnak levezetni (vagy pedig maguk is homokosok). A behaviorist谩k szerint azonban ez egy elhanyagolhat贸 枚sszef眉gg茅s. M茅g a genetikai hajlamoss谩got vall贸k szerint is az 铆gy sz眉letettek a homoszexu谩lisoknak csak egy-k茅t sz谩zal茅ka, a t枚bbi tanul谩s/szoktat谩s, azaz kondicion谩l谩s 煤tj谩n v谩lik homokoss谩. Hiszen a norm谩lis szexu谩lis v谩gyaink is nagyfok煤 kognit铆v kondicion谩l谩s eredm茅nyei (nincs biol贸giai oka annak, hogy szexu谩lisan ingerl艖nek tartunk bizonyos illatokat, ruhadarabokat vagy als贸nem疟ket), a legszokatlanabb teh谩t az lenne, ha a homoszexu谩lis v谩gyak nem hasonl贸 fok煤 kognit铆v kondicion谩l谩s eredm茅nyei lenn茅nek. Azonban m茅g ha van is genetikai hajlamoss谩g a homoszexualit谩sra, a magatart谩s akkor is term茅szetellenes marad, mivel a homoszexualit谩s akkor sem r茅sze az emberis茅g term茅szetes rendj茅nek. Nem teheti senki a homoszexu谩lis viselked茅st elfogadhat贸v谩, ahogy m谩s elfogadhatatlannak tartott viselked茅st sem tehet elfogadhat贸v谩 csak az茅rt, mert vannak r谩 genetikai hajlamoss谩gok (pl. er艖szakoss谩g, alkoholizmus, stb.).
Mindebb艖l k枚vetkezik, hogy a hajlamr贸l 谩ltal谩ban szint茅n az ember tehet, ugyanis b谩r nem v谩lasztja akarattal a homoszexu谩lis v谩gyakat, de ezeknek akt铆v jelenl茅te egy bizonyos ide vezet艖 煤tr贸l tan煤skodik: kiv谩ncsis谩g, elfogad谩s, fant谩zi谩l谩sok, majd esetleg ki茅l茅sek. Hasonlatosan az alkoholizmushoz, el艖z枚r csak n茅ha iszik az ember, amjd egyre gyakrabban, majd nem tud 茅lni n茅lk眉le: v谩gyakozni kezd az ital ut谩n. Teh谩t bizonyos felel艖ss茅g van.

脡s mindebb艖l m茅g egy nagyon fontos dolog k枚vetkezik. Ahogy az alkoholizmusb贸l is van gy贸gyul谩s, 煤gy a homoszexualit谩sb贸l is (teh谩t nem csak a tisztas谩gra h铆v谩s az egyetlen 煤t, hanem maga a hajlam is gy贸gy铆that贸). Ezt 煤jabban t枚bb pszichol贸giai kutat谩s al谩t谩masztotta, 茅s m谩r sz谩mos olyan (谩llami 茅s egyh谩zi) int茅zet van, ahol gy贸gy铆tj谩k - sikerrel - ezeket az embereket.
N茅h谩ny 茅rdekes cikk:
http://www.narth.com/menus/translations.html#Hungarian

 F眉zesi Zsolt adatok | 2009.06.01 18:44 | 123
Homoszexu谩lis hajlam.... hmmm. Neh茅z...
K茅rd茅s, hogy defini谩ljuk a hajlamot.
Mivel nem voltam m茅g "meleg" cip艖ben, csak okoskodni tudn茅k. B疟n, betegs茅g, hajlam, egy茅ni felel艖ss茅g... stb. Ez sokkal ink谩bb nyelv茅szeti mintsem mor谩lis k枚r眉ltekint茅st ig茅nyelne.
Egy biztos, 茅s szerintem a te probl茅m谩d is ezt a k茅rd茅st feszegeti: a homoszexu谩lis nemi aktus 茅gbeki谩lt贸 b疟n, 茅s mint ilyen nem lehet teljes 茅rtelemben betegs茅gnek nevezni (ez ugye megint difin铆ci贸s probl茅ma), m茅g akkor sem ha elvileg elfogadjuk, hogy e k贸rnak lehet genetikai vagy szervi (kev茅sb茅 hormon谩lis) h谩ttere, hiszen egy betegs茅g nem lehet b疟n ("Ki v茅tkezett ez vagy a sz眉lei..?"). Vagy ha betegs茅g is, nem 煤gy, mint egy megh疟l茅s vagy egy l煤dtalp, melyeknek nincs vagy csak alig van mor谩lis vet眉let眉k. Egy pedofil is beteg; s艖t az is, akinek m谩s k铆nhal谩l谩ban val贸 akt铆v k枚zrem疟k枚d茅s okoz nemi 枚r枚met. M茅gsem menti fel 艖ket senki, 茅s - betegs茅g ide vagy oda - b枚rt枚nnel (jobb esetben dilih谩zzal) jutalmazz谩k e devianci谩k k茅pvisel艖it.
A homoszexualit谩s (nem a "hajlam", hanem a praxis) teh谩t mind biblikus alapon, mind t谩rsadalmi szempontb贸l n茅zve roppant k谩ros, 茅s a vele szemben tan煤s铆tott 谩llhatatos intolerancia (bizony 谩m!) alapvet艖 (fundament谩lis) kereszt茅ny k枚vetelm茅ny. Aki ezt feladja, megsz疟nt kereszt茅nynek lenni. Ennyiben k枚telez艖 fundamentalist谩nak lenni. Amikor teh谩t a fundamentalizmust 眉ld枚zik (茅s ez m谩r bek枚sz枚nt枚tt), akkor a kereszt茅nys茅get 眉ld枚zik. De mi茅rt is v谩rn谩nk m谩st? A Szent铆r谩s nem 铆g茅rt e vil谩gra m谩st, csak 眉ld枚z茅st ("Nem a b茅k茅t j枚ttem hozni, hanem a kardot").
A m谩sik k茅rd茅s: Igen l茅tezik olyan homoszexu谩lis, aki erk枚lcsi okokb贸l nem 茅li ki hajlamait (茅n ismerek egyet). Azonban 茅n sem javasoln谩m neki soha, hogy legyen pap. 脡n csak arr贸l besz茅ltem, mit enged meg a p谩pa, de azt hiszem vil谩goss谩 tettem, hogy enn茅l sokkal-sokkal sz疟kebbre k茅ne vonni a szemin谩rium kapuit.

 V谩gfalvy adatok | 2009.06.01 17:55 | 122
Az al谩bbi k茅rd茅seit tov谩bbgondolva megfordult bennem, hogy l茅tezik-e egy谩ltal谩n homoszexu谩lis hajlam? Sok (茅s sajnos egyre t枚bb) szakk枚nyv ezt term茅szetesnek veszi, a m茅dia kimondottan azt sugallja. A vil谩g abb贸l indul ki, hogy van a t枚bbs茅g, aki a m谩sik nem fel茅 vonz贸dik, 茅s bizonyos kisebbs茅g, aki a vele azonos nem疟ek ir谩nt vonz贸dik. De nem torz teljesen ez a dolog?
Szem茅ly szerint 茅n ezt nem tartom egy norm谩lis kiindul贸pontnak, 茅s meggy艖z艖d茅sem szerint az ilyen megk枚zel铆t茅s igencsak k茅ts茅ges. Ha l茅tezik ilyen - 茅s l茅teznek genetikai rendelleness茅gek - akkor ez gy贸gy铆that贸. Felt茅telezem, b谩r nem 茅rtek hozz谩, hogy hormon谩lis kezel茅sre van sz眉ks茅g ilyenkor.
Teh谩t 茅n Zsolt szavaira utalva ink谩bb azt szeretn茅m tudni, van-e egy谩ltal谩n olyan homoszexu谩lis - kiv茅ve a genetikai rendelleness茅geket 茅s azokat, akiket ezzel megfert艖ztek -, aki a katolikus erk枚lcsis茅get elfogadva soha nem 茅li ki b疟n枚s hajlamait?
脡s ha val贸ban van ilyen, 茅s egy ilyen f茅rfi t枚rt茅netesen katolikus pap szeretne lenni, az hogyan k茅sz眉l majd hivat谩s谩ra? Szemin谩riumban, f茅rfiakkal? H谩t nem is tudom elk茅pzelni...

 V谩gfalvy adatok | 2009.05.31 21:45 | 121
Az el艖z艖 hozz谩sz贸l谩sommal kapcsolatos figyelmeztet茅st k枚sz枚n枚m, 茅s k枚sz枚n枚m az 谩ltalam meggondolatlanul - b谩r teljesen j贸hiszem疟en - 铆rt mondat moder谩l谩s谩t. Tulajdonk茅ppen pontatlanul fogalmaztam, ez茅rt akaratlanul hamis dolgot 谩ll铆tottam.

 V谩gfalvy adatok | 2009.05.30 13:41 | 120
Kedves Robesz,
ma van P眉nk枚sd vigili谩ja, egyike azon 眉nnepeknek, ahol v谩ltoz谩s t枚rt茅nt a liturgi谩ban az 1962-es misek枚nyv szerint. Ma Magyarorsz谩gon k茅t helyen is lesz szentmise: Budapesten, a Belv谩rosi Templomban 茅s Kom谩rom v谩rmegy茅ben Perbet茅n.
A r茅gi b枚jti fegyelem szerint a mai napon szigor煤 b枚jt枚t tartottak.


  MAGYARORSZ脕G KIR脕LYN艕JE, K脰NY脰R脰GJ 脡RETT脺NK!