hagyom谩nyh疟 magyar katolikusok

SZ虐Z M脕RI脕NAK, MAGYARORSZ脕G KIR脕LYN艕J脡NEK
felaj谩nlott honlapja

"B脥ZZATOK, MERT 脡N LEGY艕ZTEM A VIL脕GOT"

KATOLIKUS-HONLAP F脫RUM BEJELENTKEZ脡S REGISZTR脕CI脫
 
A hozz谩sz贸l谩sok nem a honlap szerkeszt艖j茅nek, hanem az egyes hozz谩sz贸l贸knak a v茅lem茅ny茅t t眉kr枚zik.

(153) Honlap-II.
(8) R贸ma
(13) V茅gid艖 ??
(157) Pius-眉gy
(16) A honlapr贸l
(165) Gondolatok
(278) Honlap
(244) Magyarorsz谩g
(121) Vil谩gegyh谩z
(54) J枚v艖/Rem茅ny
(199) H铆rek
(1) Lelkis茅g
(58) M谩sok helyett
(199) K茅rd茅sek
(34) Hit眉nk
(77) Fatima
(16) Assisi-眉gy
(47) K枚zlem茅nyek
(20) Hallottam...
(66) F贸rumoz谩s
(12) AZ ISTENI IRGALMASS脕G
(88) Evol煤ci贸
(151) Liturgia
(12) Katolikusok tennival贸i
(141) A vil谩g
(9) "Nemcsak keny茅rrel..."
(1) Adok-kapok
(140) ki a hib谩s?
(50) Mag谩n 眉zenetek
(12) T枚rt茅nelem-hamis铆t谩s
(23) 脰r枚meink
(77) V谩rosmisszi贸 '08
(17) Erk枚lcs
(55) Tekint茅ly
(88) V茅lem茅nyek
(9) Kis R贸mai Zsolozsma - "rekl谩m"
(8) Probl茅m谩k
(44) Bibliothecula
(44) Hibajelz茅s
(20) Mi a teend艖?
(28) Vit谩k
(9) Anglik谩n-k茅rd茅s
(2) Al谩铆r谩sgy疟jt茅s vagy fsspx
(1) KATEKIZMUS
(8) Ha a Katolikus...
(7) Klerikalizmus
(27) Reakci贸k
(8) Tudom谩ny 茅s fejl艖d茅s
(20) Mindennapok
(9) Metanoia
(5) Kapcsolatok
(6) Pisti
(5) "B铆zzatok..."
(27) SJM
 
Magyarorsz谩g
 Mi a helyzet Sz疟z M谩ria orsz谩g谩val, a katolikus Magyarorsz谩ggal?

M茅g nem jelentkezett be, 铆gy nem 铆rhat a f贸rumba


[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12]
 脡lthes Eszter adatok | 2009.10.14 20:20 | 24
Csak az Admin tud k茅peket felrakni, 煤gy hogy a sz贸r贸lap az 艖 neve alatt l谩that贸.
Szerkesztve: 2009.10.14 20:23

 Admin adatok | 2009.10.14 20:15 | 23

 V谩gfalvy adatok | 2009.10.14 19:40 | 22
Ezek a koncertek lesznek m茅g, november 11-re nincs 铆rva semmi:

2009. okt贸ber 25. Harmoniemesse (1802)
Szab贸ki T眉nde 鈥 szopr谩n, Rajk Judit 鈥 alt,
Bubn贸 Tam谩s 鈥 tenor, Laborfalvi So贸s B茅la - basszus
Kolozsv谩ri Filharm贸nia 脡nek- 茅s zenekara (Rom谩nia)
vez.: G谩bor Ferenc

2009. november 8. Missa Cellensis in honorem Beatissimae Virginis Mariae (C盲cilienmesse,1766)
Szent Istv谩n Kir谩ly Orat贸riumk贸rus- 茅s zenekar
vez.: Z谩borszky K谩lm谩n

2009. november 22. Missa 鈥濺orate coeli desuper鈥 (1750 k枚r眉l)
Egyetemi Templom 茅nek- 茅s zenekara
G枚d枚ll艖 V谩ros Vegyeskara (karigazgat贸: Pechan Korn茅l)
vez.: Benyus S谩ndor

 脡lthes Eszter adatok | 2009.10.14 18:20 | 21
1. M茅g nem olvastam el akolitus hozz谩sz贸l谩s谩t, de Kansas茅t 茅s V谩gfalvy erre adott v谩lasz谩t igen, pontosan arr贸l van sz贸, amit V谩gfalvy 铆r. Egy茅bk茅nt lehetne p茅ld谩l贸dzni Szent X. Pius p谩pa v茅lem茅ny茅vel is, aki nemcsak kiadott egy motu propriot ez ellen (azt谩n hagyta hogy mindenki azt csin谩l茅jn, amit akar e t茅ren), hanem NEM T虐RTE EL A MIS脡N A HAYDN stb. zen茅ket, 茅s nagyon komolyan megtiltotta 茅s ellen艖rizte a betart谩s谩t..

Most pedig az a sz枚veg, amit el艖re megfogalmaztam, miel艖tt a hozz谩sz贸l谩sokat olvastam volna:

Szeretn茅m, ha valaki megv谩laszoln谩 nekem a k枚vetkez艖 k茅rd茅st:
Itt van a kezemben a Haydn-koncertsorozatr贸l k茅sz铆tett sz贸r贸lap k枚vetkez艖 sz谩ma, vagyis annak folytat谩sa, amit a honlapra feltettem. Ezen m谩r a Krisztus-Kir谩ly 眉nnepi koncert-mise id艖pontja szerepel az els艖 oldalon (鈥瀊el茅p茅s d铆jtalan鈥), a m谩sodik oldalon pedig 鈥瀉 Haydn-mise sorozat k枚vetkez艖 id艖pontja 茅s programja鈥 c铆msz贸 alatt: 2009. november 11. 鈥 15:30鈥 谩ll.

Na m谩r most: november 11-e nem vas谩rnap, hanem szerda. November 11-e Szent M谩rton p眉sp枚k 眉nnepe. K眉l枚n枚s tekintettel arra, hogy okt贸ber 8-谩n a Magyarok Nagyasszonya 眉nnepen nem volt a Belv谩rosban tridenti mise, nem eg茅szen 茅rtem, hogy november 11-茅n, milyen megfontol谩sb贸l lesz 眉nnep茅lyes nagymise a Belv谩rosiban?

脡s m茅g egy k茅rd茅s: most se tal谩lja a szervez艖k, a mis茅n akt铆van r茅sztvev艖k k枚z眉l senki 煤gy, hogy itt egy茅rtelm疟en a mise van a zen茅茅rt, 茅s nem ford铆tva? Hogy l谩that贸an arr贸l van sz贸, hogy a koncertl谩togat贸knak ne csak zen茅t, de valami l谩tnival贸t is ny煤jtsanak?

Saul csod谩s megt茅r茅s茅t mindenki ismeri. M茅gis, holott P谩l a katolicizmus egyik legfontosabb alakja, az Egyh谩z az emberek megt茅r铆t茅s茅re m茅gse javasolja, hogy zseb眉kben a f艖rabbik kereszt茅ny眉ld枚z茅st enged茅lyez艖 level茅vel Jeruzs谩lemb艖l lovagoljanak el Damaszkuszba, h谩tha k枚zben 艖ket is megsz贸l铆tja az 脷r. A katolicizmus a legracion谩lisabb vall谩s: nem a rendk铆v眉li esetekre 茅p铆t, nem a nagy 鈥瀖egt茅r茅si鈥 茅lm茅nyekkel sz谩mol, hanem 茅rtelemmel, gyakorlattal j贸l megalapozott szab谩lyai, 煤tmutat谩sai, t枚rv茅nyei vannak, p茅ld谩ul a t茅r铆t茅sre, a meggy艖z茅sre is.

Amennyiben nem lesz tridenti mise november 11-茅n, k茅rd茅semet visszavonom.

 pro Christi adatok | 2009.10.12 10:10 | 20
Nem tudom, honnan j枚tt az az ember, hiszen nem ismertem 茅s nem is volt r谩铆rva. Am煤gy teljesen norm谩lis k眉lsej疟 茅s ruh谩zat煤 volt, s艖t, az 谩tlagn谩l m茅g jobban is. 脡s nem egy valamilyen frusztr谩ci贸 谩ldozat谩nak n茅zett ki, m茅g termetre sem. 180-190 cm k枚z枚tti magass谩g 茅s szemmel l谩that贸an kisportolt alkat, teh谩t m茅g csak 谩rtalmatlan sem volt potenci谩lisan.
Egysz贸val: sok s谩t谩nist谩t l谩tok az utc谩n 茅s h茅tv茅genk茅nt a Margit szigeten, Szent Margit s铆rja k枚zel茅ben (m谩r sz贸ltam illet茅kes helyen emiatt, de nem t枚rt茅nik semmi), de ez az ember nem 煤gy n茅zett ki, ahogy mi mondjuk reflex-szer疟en, a filmek alapj谩n egy s谩t谩nist谩t elk茅pzel眉nk.
Ezen k铆v眉l, a s谩t谩nist谩k teljes tudatoss谩ggal 茅s a szerepet t枚k茅letesen alak铆tva, hideg fejjel vesznek r茅szt a mis茅n, konkr茅t c茅llal, ez pedig abszol煤t mag谩n k铆v眉l volt.
...hogy ut谩na mit csin谩lt a pap vagy, hogy csin谩lt-e valamit (szenteltv铆z, stb), azt nem tudom.
Az, hogy "a vil谩g tud谩sa legyen veletek", az egyszer疟en leny疟g枚z艖. Kb. az ilyenek miatt nem mentem kat. teol贸gi谩ra, mert ezek k枚z枚tt f茅l 茅vig sem b铆rtam volna szerintem, ha ilyenekkel kellene egy helyen lennem egy kat. teol贸gi谩n. M谩shol nem zavarna ennyire, az "benne lenne a pakliban". Eg茅bk茅nt egyszer n谩lunk is egy nagyon fitatal vend茅gmis茅z艖 pap err艖l pr茅dik谩lt, hogy ti. a vil谩g term茅szetudom谩nyos megismer茅se nek眉nk a feladatunk, mint kereszt茅nyeknek, mert azt Isten teremtette az茅rt, hogy azt mi analiz谩lhassuk 茅s "megismer茅sben" fejl艖dhess眉nk benne 茅s ez谩ltal. El艖sz枚r gondoltam arra, hogy mise ut谩n megv谩rom "kint a havon", de azt谩n ink谩bb hagytam a j贸dolg谩ban. Ezt most meg煤szta. De mondjuk nem is t艖lem kell tartania.

 脡lthes Eszter adatok | 2009.10.11 22:19 | 19
pro Christi-hez: az az ember nem az el艖bbi hozz谩sz贸l谩s谩ban eml铆tett s谩t谩nist谩kt贸l j枚tt? Nem tudnak r贸la tov谩bbit, semmit? Szentelt v铆zzel nem pr贸b谩lt谩k "kezelni" 艖t is, meg a helyet is, ahol 眉lt, vagy mozgott? Egy茅bk茅nt ismerem annyira, hogy tudom, igazat 铆r.

 V谩gfalvy adatok | 2009.10.11 22:01 | 18
Haydn-mis茅vel kapcsolatban:
Ma is ilyen volt. Szeretem Haydnt 茅s szeretem a mis茅t. De a kett艖 egy眉tt valahogy nem akar j贸 lenni. Sok谩ig nem 茅rtettem, mi a bajom.

Tulajdonk茅ppen minden rendben volna, csak katolikus h铆vek k枚z枚tt lehetne igaz谩n sz茅p, 茅s Haydn h铆v艖 lelk眉let茅nek megfelel艖. Magyarorsz谩gon ilyen mis茅re koncertk枚z枚ns茅g j枚n. 艕ket szemmel l谩that贸an zavarja, hogy a padok az olt谩r fel茅 vannak ford铆tva. 脡s val贸sz铆n疟leg az is zavarja 艖ket, hogy mell茅kesen mise is van, nem csak Haydn.

Szeretn茅k Haydn mis茅n r茅sztvenni r贸mai-katolikus h铆vek k枚z枚tt!
Szerkesztve: 2009.10.11 22:01

 V谩gfalvy adatok | 2009.10.11 21:53 | 17
V谩lasz a 16. sz谩m煤 眉zenetre:
Ez teljesen komoly? 脡s mi az a "vil谩g tud谩sa"?

 mindszenty adatok | 2009.10.11 20:14 | 16
A mai mis茅n hallottam a k枚vetkez艖 煤j铆t谩st. Misekezd茅skor a pap: A vil谩g tud谩sa legyen veletek! H铆vek: 脡s a te lelkeddel!

Hihetetlen!!!!

 pro Christi adatok | 2009.10.09 23:56 | 15
M茅g elmes茅lek valamit, ami val贸ban h谩tborzongat贸, valahol ide tartozik 茅s igaz谩n Amorth atya toll谩ra k铆v谩nkozik. Nem szorosan a t茅m谩ba v谩g, de ez egy olyan 茅l艖 tapasztalat, amelyet lehet, hogy egy katolikus k枚zegben 茅rdemes elmondani.

Ami a legfontosabb: szem茅lyesen voltam jelen, teh谩t ezt nem hallottam valahol, hanem 茅n magam l谩ttam 茅s 茅ltem 谩t.

Egyik vas谩rnap, a mis茅n a k枚vetkez艖 t枚rt茅nt:
脺l眉nk a padokban, alig p谩r perc van h谩tra a kezd茅sig, teljes a csend. 脡n valahol el枚l 眉l枚k. Egyszer csak h谩tulr贸l, a bej谩rat fel艖l szuszog谩s hallik, amely egyre k枚zeledik a h谩tam m枚g枚tt el艖re. Senki sem mozdul, 茅n nemigen szoktam forgol贸dni, h谩t gondoltam, valaki 鈥 el茅g illetlen眉l 鈥 mintegy futva esett be a mis茅re 茅s j枚n el艖re, helyet keresve.
脕m amikor el茅bem 茅r, egyszercsak nem tudom, 谩lmodom-e vagy 茅bren vagyok: egy percbe biztosan beletelt, mire ezt eld枚nt枚ttem magamban.
Ugyanis a padok k枚z枚tt egy 25 茅v k枚r眉li ember 鈥瀓枚tt el艖re鈥. Hajra-ruh谩ra tiszta, 谩polt, 铆zl茅sesen, intelligensen v谩logatott ruh谩ban, l谩tszik, hogy j贸l szitu谩lt 茅s biztosan 煤n. 茅rtelmis茅gif茅le.
Csakhogy: teljes 枚nk铆v眉letben szuszogott, mag谩n k铆v眉l 鈥 sz贸 szerint mag谩n k铆v眉l, teh谩t egy茅rtelm疟en 鈥瀗em voltak n谩la otthon鈥 鈥 煤gy zih谩lt, hogy s铆polva szedte a leveg艖t, nagy l茅gszomjjal 茅s teljesen ritmustalanul kapkodta a leveg艖t. Zih谩lt nagyon. A templomban visszhangzott a vad, 枚nk铆v眉leti zih谩l谩s.
A verejt茅k 煤gy 枚ml枚tt r贸la, mintha zuhannyal locsolt谩k volna, sz贸 szerint folyt le az arc谩n a v铆z, am煤gy 谩polt haja tacsakos az izzads谩gt贸l. A szemei kiakadva 茅s 眉vegesen 茅s 鈥
nadr谩gja bok谩ig letolva, als贸nadr谩gban!
脥gy 茅s teljes 枚nk铆v眉letben 鈥 ism茅tlem, teljesen mag谩n k铆v眉li 枚nk铆v眉letben, sz贸 szerint kiakadt tekintettel, 铆gy, letolt nadr谩ggal, sz茅lsebesen totyogva, als贸nadr谩gban, egyszer csak ott 谩llt az olt谩r el艖tt. Az asztalolt谩r (NOM ugyeb谩r) m枚g枚tt m茅g ott van a r茅gi f艖olt谩r, benne a tabern谩kulum, az olt谩r felett pedig nagy Krisztus-szobor, felette fesz眉let 茅s eredeti, barokk-korbeli Szenth谩roms谩g-kompoz铆ci贸.
Az ember meg谩ll mindezek el艖tt 鈥 a k枚rnyezet t枚bbi r茅sz茅r艖l l谩that贸an nem tud 鈥, sz茅tveti l谩bait 茅s karjaival azokat a tipikus 鈥瀗a mi van?鈥-mozdulatokat 茅l茅nken 茅s agressz铆ven gesztikul谩lva az olt谩r 茅s az eml铆tett szobrok 茅s a fesz眉let fel茅, ezt ism茅telgeti az olt谩rnak, a szobroknak 茅s a fesz眉letnek (m谩r amennyire a zih谩l谩st贸l ment neki), teh谩t ezt hajtogatja nekik 枚nk铆v眉letben: 鈥濶a mi van???鈥 Na mi van????鈥
Mindez, amit le铆rtam, p谩r 茅szlelehet艖 pillanat alatt k枚vetkezett be.
Ketten 谩lltunk akkor fel: 茅n 茅s egy fiatalember. 艕 茅rt oda el艖sz枚r: belekarolt 茅s pr贸b谩lta elvezetni, mik枚zben besz茅lt hozz谩. Ember眉nk teljes 枚nk铆v眉letben motyogott vissza, k枚zben viszont 鈥 tot谩lis 枚nk铆v眉letben 鈥 r谩ngat贸dzott, pr贸b谩lt ellen谩llni, visszac枚vekelni 茅s mag谩nk铆v眉l h枚rg枚tt: 鈥濶em! Nem megyek! Nem megyek! Na mi van? Na mi van?鈥
Ekkor 茅rtem oda 茅n. Nem akartam ott helyben egyb艖l, 铆gy mise el艖tt 茅s a templomban kir煤gni a l谩b谩t 茅s 铆gy a f枚ldre k眉ldve le眉tni (a fizikumom engedn茅), de el voltam k茅sz眉lve r谩, hogy ha odaf茅rk艖zik az olt谩rhoz vagy er艖szakos lesz a fiatalemberrel, akkor viszont ezt r枚gt枚n 茅s radik谩lis hat茅konys谩ggal meg tudjam tenni.
A fiatalember valahogy visszaford铆totta 茅s elkezdtek totyogni vissza, az oldalkij谩rat fel茅 鈥 茅n az ember h谩ta m枚g枚tt szorosan, ugr谩sszer疟 k茅szenl茅tben. Kivinni egyb艖l nem tudtuk, de egy sz茅kig elvitt眉k 茅s lenyomtuk r谩.
Ekkor oda茅rt a pap, akinek addigra sz贸ltak m谩r. Odament a fick贸hoz 茅s hat谩rozottan besz茅lt hozz谩, hogy menjen ki, stb. Ekkor 鈥揳 pap jelenl茅t茅ben 鈥 az ember fokozatosan elkezdett egyenletesebben l茅legezni, kezdett visszat茅rni a szem茅be a f茅ny 茅s kezdett nyugodni. De m茅g mindig ellen谩llt, a v谩llait r谩ngatta. Mondtam neki, h煤zzon kifel茅. Hajtogatja, hogy nem. Mondtam, hogy 鈥 verekedni itt nem akarok, ha nem kell -, de most azonnal rend艖rt h铆vok, ha nem megy el. Azt mondja, nem megy 茅s dehogy h铆vok rend艖rt. Mondtam, hogy fogadjunk. Erre a k枚r眉l枚tte 眉l艖 megszeppentekhez fordultam, hogy kin茅l van mobil (n谩lam nem volt, mert mis茅re nem vittem, de az贸ta oda is viszem len茅m铆tva) 茅s mondtam, vagy adj谩k oda nekem vagy h铆vjon rend艖rt az, akin茅l van. 脡n addig nem mozdulok innen, nem hagyom itt a megsz谩llottat. K茅toldalt a sz茅k k枚r眉l a fiatalember 茅s 茅n, el艖tte a pap.
Nagynehezen 茅s lassan 鈥瀖egnyugodva鈥 felkelt 茅s az oldalkij谩raton kiment. Megn茅zt眉k, hogy val贸ban elment-e 茅s kisv谩rtatva elkezd艖d枚tt a mise.

Komolyan mondom, olyan volt, mint egy 谩lom. Olyan jelenetet l谩ttam 茅l艖ben, mint a hollywoodi 枚rd枚g疟z艖s filmben egy jelenet 茅s mindezt ott, 茅n magam l谩ttam. Nem tudom, h谩nyan 茅lnek 谩t ilyet: szerintem nem sokan. F茅lelmetes volt 茅s eg茅sz 茅letre sz贸l贸 hat谩s煤 jelenet. Ezek ut谩n, ha addig lettek is volna k茅ts茅geim a s谩t谩n l茅tez茅s茅r艖l 茅s a megsz谩llotts谩got illet艖en, h谩t az n谩lam ett艖l elm煤lt volna, az biztos. Volt, aki el sem hitte, pedig nem szoktam tudatosan hazudni, f艖k茅nt nem ilyeneket.
Amikor 枚rd枚g疟z艖s vagy 鈥瀖egsz谩llottas鈥 dolgokr贸l olvasok vagy hitetlenek kioktatnak, mindig eszembe jut ez, n茅ha pedig m茅g 鈥瀋sak 煤gy鈥 is.

 pro Christi adatok | 2009.10.09 23:03 | 14
脕m j贸l elkalandoztam att贸l, amit eml铆teni szerettem volna. Ez pedig r谩ad谩sul nem is ide tartozik, hanem az Eszter asszony 谩ltal feltett egyik 煤j cikkhez, amely az Egyh谩zban dolgoz贸 maszonokhoz sz贸l贸 nagymesteri utas铆t谩sokat tartalmazza.

1) Teljesen egyet茅rtek V谩gfalvyval: 鈥灻﹏ is ink谩bb afel茅 hajlok, hogy a mostani vil谩g alakul谩sa tudatosan ir谩ny铆tott, 茅s nem k茅telkedem afel艖l, hogy az ir谩ny铆t贸i a szabadk艖m铆vesek鈥, 鈥瀗em f茅r 枚ssze egyszerre az Istenbe vetett bizalom, 茅s a vil谩g gonoszs谩ga el艖tti 谩lland贸 retteg茅s - mindazon meggy艖z艖d茅sem mellett is, hogy van 枚sszeesk眉v茅s!鈥, 鈥瀎ontos korunkban sokkal ink谩bb mint b谩rmikor ezel艖tt a j贸zans谩g, 茅s a virraszt谩s, 茅s a gyermeki odaad谩ssal val贸 im谩dkoz谩s鈥 鈥 铆gy van.

2) Egy epiz贸d: a mi templomunkt贸l nem messze, egy lak谩sban m疟k枚dik egy val贸di s谩t谩nista 鈥瀟emplom鈥, val贸di 茅s rendszeres feketemis茅kkel. Nem egyszer el艖fordult, hogy ezek be眉ltek mis茅re (mindig m谩s, hogy ne ismerj茅k fel 艖ket), 谩ldoz谩sn谩l kicsemp茅szt茅k a Szentosty谩t 茅s vagy l谩tv谩nyosan beledobt谩k az utc谩n a s谩rba p茅ld谩ul vagy elvitt茅k a feketemis茅kre. Hogy nagyj谩b贸l mit tesznek vele, arr贸l hallottam egyet-m谩st, itt nem 铆rom le. Volt olyan, hogy a pap 茅szrevette, ut谩na rohant az utc谩ra 茅s az illet艖t elkapva k枚vetelte vissza 鈥 szerencs茅re nem esett baja a papnak 茅s visszaadt谩k az osty谩t is. E miatt is sz疟ntette be a papunk a k茅zbe谩ldoztat谩st. De loptak szentelt t谩rgyakat is m谩r onnan.

3) Az茅rt ezzel a t茅m谩val is 枚sszef眉gghetnek ilyen dolgok, mint mondjuk ez itt (err艖l sz贸l az egyik utas铆t谩spont, ha j贸l eml茅kszem):
http://uj.katolikus.hu/cikk.php?h=1393

 pro Christi adatok | 2009.10.09 23:01 | 13
Id谩ig morfond铆roztam, napk枚zben fel-fel枚tl艖 hangulatok form谩j谩ban, v谩laszoljak-e arra, miszerint (v谩lasz 7): "lelkiismeretfurdal谩sb贸l, vagy 枚nmag谩t igazoland贸, kirohan谩sokat tesz a NOM ellen." Ezt annyira kapit谩lis f茅lre茅rt茅snek l谩tom, hogy 1) 煤gy 茅reztem, ezt tiszt谩zni kell 2) 煤gy 茅reztem, nem kell 茅s k眉l枚nben is, a bejegyz艖t am煤gy nagyra becs眉l枚m amiatt az intelligencia miatt, amelyet 茅n legal谩bbis ki茅rezni v茅lek 铆r谩saib贸l. Teh谩t nem kell. 3) e kett艖 vit谩zott bennem: most is csak az茅rt eml铆tem, mert m谩sr贸l akartam 铆rni, 铆gy ezt is megeml铆tem az茅rt, ha m谩r egyszer... "Lelkiismeretfurdal谩sb贸l"? Az n谩lam pl. legfeljebb b疟nb谩natkor van, de "tollamat soha nem ez vezeti". De err艖l ennyit.

Eszt茅tikum, youtube-kamaszok 茅s NOM:
els艖k茅nt szeretn茅m lesz枚gezni: 茅n sem, semmi sz铆n alatt nem tartom v茅gs艖 茅rv茅ny疟nek 茅s v茅gs艖 motiv谩ci贸nak sem kezelem az eszt茅tikumot 枚nmag谩ban. Azonban, mint tudjuk: "a sz茅p, a j贸 茅s az igaz" klaszikus g枚r枚g h谩rmasa, teljesen 茅rteht艖en beker眉lt az Egyh谩z teol贸gi谩j谩ba is. Ezek egys茅get alkotnak, vagyis az a j贸, ami sz茅p 茅s igaz, az a sz茅p, ami igaz 茅s j贸 茅s az az igaz, ami j贸 茅s sz茅p. Ez茅rt azt谩n - b谩r 枚nmag谩ban csak 枚nc茅l - az eszt茅tikumon kereszt眉l is vezethet 煤t az igazhoz, s艖t, t枚bbnyire hat茅konyabban, mint m谩s utakon 谩t - felt茅ve, ha igazi eszt茅tikumr贸l van sz贸, teh谩t olyanr贸l, ami nem prof谩n, hanem szakr谩lis vagy szakr谩lis tartalmat is hordoz. A hagyom谩nyos mise pedig szerintem az茅rt eszt茅tikus, mert teljesen szakr谩lis.
脥gy, ha valaki - f艖k茅nt egy kamasz - m茅g nem tart ott, hogy val贸di tridenti mis茅re j谩rjon, de megfogja 艖t annak eszt茅tikuma 茅s ebben gy枚ny枚rk枚dik a youtubon ak谩r, azt semmi esetre sem dorongoln谩m le. Mert:
1) ebb艖l lehet majd a kifejlett cserebog谩r, mert a sz茅p elvezetheti az igazhoz
2) vagy ha nem, legal谩bb nem lesz bel艖le balettmise-kedvel艖 茅s / vagy teol贸giai modernista
3) 铆gy cs枚kken az es茅lye a k谩rhozatra is
4) az, hogy valaki kb. tizen茅vesen (vagy k茅s艖bb is) gy枚ny枚rk枚dni tud a latin mis茅ben, az egyr茅szt szerintem m谩r 枚nmag谩ban rem茅nyteljesen az 谩tlag feletti 茅rtelmess茅get sejtet 茅s 铆gy mindenk茅ppen elismer茅sre 茅s rem茅ny 茅bred茅s茅re m茅lt贸, ki茅rdemli b铆ztat谩sunkat is, m谩sr茅szt lehetetlen, hogy valaki, akit ennek eszt茅tikuma 铆gy megragad, legal谩bb 枚szt枚n枚sen ne 茅rezn茅 meg a teol贸giai igazs谩gtartalmat 茅s az ilyet茅n k眉l枚nbs茅geket, melyeket a modern 茅s a tradicion谩ls, organikus k枚z枚tti eszt茅tikum k枚z枚tti k眉l枚nbs茅g jelent. Mert a kett艖 elv谩laszthatatlan, 铆gy a tridenti mise eszt茅tikuma ir谩nti fog茅konys谩gban implicite a tartalom ir谩nti fog茅konys谩g is benne lehet.
脡n teh谩t nem b谩nom az ilyesmit, ink谩bb ennek is 枚r眉l枚k. Azzal egy眉tt, hogy mondom, nem vit谩zom V谩gfalvyval, mert alapvet艖en egyet茅rtek vele abban, amit 铆rt, igaza van. Csup谩n ennyivel szerettem volna 谩rnyalni a dolgot.

Egy茅bk茅nt, mint utaltam r谩, olyan dologban j谩rok - 茅s egy darabig m茅g 铆gy is lesz -, hogy ha ezt 脰n(枚k) megtudn谩(k), akkor lenne csak igazi ribilli贸. Pedig - 茅s err艖l t枚bbet most nem mondhatok - ink谩bb lelki t谩mogat谩sra volna sz眉ks茅gem, hogy meg艖rizhessem lelki 茅ps茅gemet ennek sor谩n. Mint mondtam, megpr贸b谩lok "ravasz lenni, mint a k铆gy贸" 茅s 茅n is bel眉lr艖l kitapasztalni egyes dolgokat. Nem, nem "azt" 茅s nem is a maszonokat: m谩shogyan 茅rtem, ideol贸giai 茅s "filoz贸fiai" h谩tterek tekintet茅ben. 脡s m茅g azt sem tudom, haszn谩lni tudok-e majd k茅s艖bb ezzel az "眉gynek" -az viszont biztos, hogy az 茅n lelki 茅ps茅gemre 茅s j贸zan eszemre nem vesz茅lytelen a dolog, mind枚ssze R谩hagyatkozom 茅s majd megl谩tjuk.
Legnagyobb v谩gyam a vil谩gt贸l val贸 kontemplat铆v elvonul谩s lenne, semmit sem k铆v谩nn茅k jobban, de valami azt s煤gja: m茅g nem, most m茅g meg kell pr贸b谩lnod tenni, tev茅kenykedni, k眉zdeni - is.
Hozz谩m k茅pest teh谩t az eml铆tett youtubos fiatalok csup谩n kezd艖 renitensek, kezd艖 kezd艖k 茅s kezd艖 harami谩k - lagal谩bbis, ami a k眉ls艖 "magatart谩st" illeti.

 akolitus adatok | 2009.10.03 17:04 | 12
V谩lasz a 11. sz谩m煤 眉zenetre:
Amikor 茅letemben el艖sz枚r jutottam el tradicion谩lis mis茅re - 2003. m谩jus k枚zep茅n - a bar谩tom, aki elvitt h谩rmunkat aut贸val, el艖re felk茅sz铆tett n茅h谩ny dologra minket: p茅d谩ul arra, hogy a k谩non teljesen csendben t枚rt茅nik.
A t茅nyleges ottl茅tet, a mis茅n val贸 r茅szv茅telt azonban semmi sem p贸tolhatta, mert az egy 茅letre meghat谩roz贸 茅lm茅ny volt. Noha nem mindig tudtam pontosan, hogy hol j谩r a pap, meg hogy mit kell(ene) v谩laszolni, mert nem tal谩ltam meg a Missz谩l茅ban, az 茅lm茅nyen ez mit sem v谩ltoztatott. Azonnal tudtam 茅s 茅reztem, hogy most egy olyan liturgi谩n vehetek r茅szt, amely teljesen katolikus, teljesen t枚k茅letes, s csak az b谩nt, hogy nem vehetek ilyen mis茅n nap, mint nap r茅szt.
Azut谩n n茅h谩ny 茅v m煤lva megjelent az SP, s abban rem茅nykedtem, hogy most majd minden m谩sk茅pp lesz: vas谩rnapr贸l vas谩rnapra r茅szt vehetek ilyen mis茅n. Nos, ha t枚rt茅netesen olyan v谩rosban 茅ln茅k, ahol ez megval贸sult, akkor t茅nyleg marad茅ktalanul el茅gedett lehetn茅k. Ezzel szemben viszont az arra illet茅kesek mintha a marad茅k j贸zans谩gukat is elvesz铆tett茅k volna; m茅g nagyobb d眉hvel 茅s ellen谩ll谩ssal k眉zdenek a Szentatya ellen, az 艖 d枚nt茅sei 茅s engedm茅nyei ellen, semmit sem t枚r艖dve a r谩juk b铆zottak jogos lelki ig茅nye ir谩nt.

 V谩gfalvy adatok | 2009.10.02 22:21 | 11
V茅letlen眉l tal谩ltam r谩 egy 铆r谩sra att贸l a Michal Sem铆n nev疟 煤js谩g铆r贸t贸l, akinek egyik cikke itt a honlapon is olvashat贸. Ide k铆v谩nkozik, ha m谩r egyszer sz贸bahoztam azt a bizonyos "p茅teres jelens茅get".
Ez az 煤js谩g铆r贸 is meger艖s铆ti, milyen hat谩ssal van az emberre, ha megszabadul a modern liturgi谩t贸l:
"Am铆g r茅szt vettem a modern liturgi谩n, annak, hogy felh铆vjam a figyelmet a k眉l枚nb枚z艖 vissza茅l茅sekre, sokkal ink谩bb 茅reztem sz眉ks茅g茅t mint ma. Az a t茅ny, hogy nem szentelek ezeknek annyi figyelmet, mint kor谩bban nem az茅rt van, hogy tal谩n k枚z枚mb枚s voln茅k a modernizmus uralma alatt 茅l艖 egyh谩zi strukt煤r谩k ir谩nt. Arr贸l van sz贸 csup谩n, hogy nincsenek mindig a szemem el艖tt. A hagyom谩nyos latin liturgia, amelyen r茅szt veszek, gy枚ny枚r疟, felemelkedett 茅s teljes m茅rt茅kben kifejezi a katolikus tan铆t谩st a szentmise谩ldozatr贸l. A pr茅dik谩ci贸k 谩ttekinthet艖ek, gyakorlatiasak, hittan铆t谩sra ir谩ny铆tottak, r枚viden az egyh谩z legjobb homiletikai hagyom谩nyaib贸l indulnak ki. Minden ilyen szentmise val贸di meger艖s铆t茅st 茅s 谩ld谩st jelent. Mindazon谩ltal tudat谩ban vagyok annak, hogy ez m谩shol nem 铆gy van.
Sokszor hallok k眉l枚nb枚z艖 liturgiai, tan铆t谩sbeli, vagy erk枚lcsi t茅velyekr艖l azokt贸l az emberekt艖l, akik olyan pl茅b谩ni谩kon j谩rnak, ahol modern szertart谩st v茅geznek, 茅s a modern szellem az egyh谩zk枚zs茅g 茅let茅nek egy茅b ter眉letein is uralkodik. Ha mindezekr艖l 铆rni szeretn茅k, nem jutna id艖m semmi m谩sra. Az Egyh谩z 谩llapotainak kritik谩ja bizony谩ra hely茅nval贸, de nem lehet 枚nc茅l疟. A c茅lja nem lehet az, hogy felh谩borod谩st v谩ltson ki, hanem mindenekel艖tt az, hogy er艖s铆tse a hiteles katolikus tan铆t谩st 茅s az ebb艖l ered艖 gyakorlatot."

 脡lthes Eszter adatok | 2009.10.01 23:12 | 10
X. Y. atya mondta a topicban foly贸 vit谩val kapcsolatban:
Lefebvre 茅rsek nem v茅letlen眉l mondta, hogy att贸l, hogy egy mise 茅rv茅nyes, m茅g lehet b疟n a rajta val贸 r茅szv茅tel. Egy mise akkor 茅rv茅nyes, ha megt枚rt茅nik az 谩tv谩ltoz谩s. Ennek felt茅telei azonban k枚nnyen teljes铆thet艖ek. Ez茅rt fordulhat m茅g az is el艖, hogy egy aposztata pap egy s谩t谩ni mis茅n 茅rv茅nyesen v谩ltoztatja 谩t a bort 茅s kenyeret.
脡ppen ez a baj! Egy protest谩ns istentisztelet kisebb rossz, mint egy NOM-os mise, melyen az 谩tv谩ltoztat谩s l茅trej枚tt, hiszen KRISZTUS JELEN VAN, 茅s vele szemben viselkednek tiszteletlen眉l!
Ahogy Lefebvre 茅rsek mondta: min茅l ink谩bb felismeri valaki a NOM nem-katolikus volt谩t, ann谩l kev茅sb茅 szabad neki azon r茅szt venni.
X. Y: atya szerint a NOM-ban az egyik legrosszabb a n茅polt谩r, vagyis az, hogy a pap nem Isten FEL脡 fordul, hanem az emberek fel茅.
Ha valaki el tud vonatkoztatni mindatt贸l, ami a NOM-ban nem katolikus, akkor j谩rhat a NOM-ra, de akkor is 煤gy, hogy ink谩bb csak az igeliturgia v茅g茅t艖l vesz r茅szt rajta, 茅s r茅gi misek枚nyvet vagy imak枚nyvet olvas. Ha valaki nem tud elvonatkoztatni att贸l, ami k枚r眉l枚tte t枚rt茅nik, vagyis lelki b茅k茅j茅t d煤lja fel, 茅s nem tud a saj谩t im谩j谩ra koncentr谩lni, az jobban teszi, ha otthon marad 茅s otthon 眉nnepli a misek枚nyvvel 茅s a r贸zsaf眉z茅rrel a vas谩rnapot.
Eddig a pap hozz谩sz贸l谩sa.

Amihez 茅n p谩r dolgot tenn茅k hozz谩: szerintem egy ilyen vas谩rnapi otthoni 眉nnepl茅s sokkal nagyobb koncentr谩ci贸t 茅s felk茅sz眉l茅st ig茅nyel, mint a mis茅re val贸 elmenetel. 脷gy hogy 茅n nem hiszem, hogy att贸l, ha valaki otthon 眉nnepli komoly felk茅sz眉l茅ssel 茅s pontos id艖beoszt谩ssal a vas谩rnapot, az elvesz铆ti a hit茅t, vagy nem teljes铆ti vas谩rnapi k枚telezetts茅g茅t.
Ha valaki t茅nyleg felismerte, hogy az 煤j mise NEM ISTENNEK TETSZ艕, akkor nem j谩rhat el egy ilyen mis茅re. Az nem 茅rv, hogy 鈥瀏yerekkoromt贸l kezdve megszoktam a vas谩rnapi mise-j谩r谩st鈥. Ha h谩bor煤 lenne, vagy a misszi贸kban az emberek h贸napokig, s艖t 茅vekig voltak pap n茅lk眉l, 茅s m茅gis meg艖rizt茅k a hit眉ket. A mai kor nem norm谩lis, hadi谩llapot van, 茅s a hadi谩llapotra sz贸l贸 t枚rv茅nyek 茅rv茅nyesek.

Aki arra hivatkozik, hogy az茅rt nem tud elmenni tridenti mis茅re, mert a lak贸hely茅n nincs, az tegye fel mag谩nak a k茅rd茅st: vajon a szabads谩g谩t, a nyaral谩sait hogyan t枚lti? 脷gy tervezi meg azokat, hogy mehessen tridenti mis茅re? 脡n 煤gy tudom, hogy 鈥瀉kolitus鈥 ezt teszi. De a t枚bbiek is? Mert 茅n l谩ttam olyan fiatalokat, akik kez眉kben a tridenti miserenddel tervezt茅k nyaral谩suk 煤tvonal谩t. De vajon itt n谩lunk h谩ny olyan mag谩t tradicionalist谩nak vall贸 akad, aki ezt 铆gy csin谩lja?

Nem v茅letlen眉l szoktam Maessen aty谩ra hivatkozni. 14 茅vvel ezel艖tt 茅n is 谩lland贸an a mostani vit谩hoz hasonl贸 k茅rd茅ssel zaklattam: mit tegyen egy Szabolcs-Szatm谩r megyei kis faluban egy 枚regasszony, ha felismeri, hogy a NOM nem j贸. 脡s 艖 mindig azzal v谩laszolt, hogy felsorolta a 鈥瀋sod谩kat鈥, ahogy az emberek eljutottak a tridenti mis茅re. Vagyis Maessen atya azt a katolicizmust hirdeti, k茅pviseli, ami 鈥 szerintem 鈥 itt M.o.-on m谩r nincs: az Istenben val贸 felt茅tlen bizalom, ahogy a Bretagne-i parasztasszonyok hisznek. Ha valaki felt茅tel n茅lk眉l Istennek tetsz艖 茅letet 茅l, 茅s 艕t keresi, az meg is tal谩lja, 茅s hozz谩 a j贸 mis茅t is. Olyan m贸don, amit mi emberi aggyal el sem tudunk k茅pzelni.
脡n t枚bbsz枚r meg茅ltem, hogy olyanok, akik arra hivatkoztak, hogy az茅rt nem tudnak tridenti mis茅re j谩rni, mert messze laknak att贸l a helyt艖l, ahol ilyen mise van, amikor a mise eg茅szen a k枚zel眉kben volt, szint茅n nem mentek el valamilyen kifog谩ssal. Vagyis az emberi term茅szet m谩r csak olyan, hogy, aki a NAGY DOLGOKBAN NEM HOZ 脕LDOZATOT, az kisebbekben sem fog tudni.
脡n azt hiszem, azok tal谩lnak Istenre (a tridenti mis茅re), akikr艖l Isten tudja, hogy AKARATUK 艕SZINTE, IGAZ 脡S ER艕S. Felmer眉l a gyan煤m, hogy ahol Isten nem h谩r铆tja el a k眉ls艖 akad谩lyokat, ott ezt az茅rt teszi, mert tudja, ha azok nem lenn茅nek, akkor sem viselkedn茅nek 煤gy, ahogy kellene.

 V谩gfalvy adatok | 2009.09.30 14:34 | 9
V谩lasz a 8. sz谩m煤 眉zenetre:
Sz谩nd茅kosan egyszer疟s铆tettem le a probl茅mak枚rt, tudatosan hagytam ki a k茅nyszermegold谩sok sor谩t, amelyeket 脰n is p茅ldak茅nt eml铆t.
Meg茅rtem, ha valaki az茅rt j谩r NOM-ra, mert nincs m谩s. Viszont annak is sz谩molnia kell avval, hogy az 脰n 谩ltal eml铆tett meglepet茅sek annyira s疟r疟s枚dnek majd, hogy m谩r az lesz a meglepet茅s, hogy minden majdnem rendben van. Pl. ha j枚n egy k铆s茅rletez茅sre hajlamos 煤j pap, aki minden mis茅be berak egyetlen git谩ros m疟sort, mert lelkip谩sztori szempontb贸l helytelen铆ti a k眉l枚n "ifj煤s谩gi" mis茅ket. Akkor 煤jra el艖ker眉l a k茅rd茅s, hogy maradjak, vagy menjek? Itt megint csak egy kir铆v贸 p茅ld谩t hoztam.
Val贸j谩ban a vesz茅ly sokkal csendesebben j枚n, pl. a semmitmond贸 pr茅dik谩ci贸kb贸l, amelyek lassan, de biztosan elfeledtetik a h铆v艖vel az igaz katolikus tan铆t谩st. (Pl. a pokol l茅tez茅s茅t szinte k枚vetkezetesen elhallgatj谩k. Az angyalokr贸l alig sz贸lnak, esetleg nagy ostobas谩gokat tan铆tanak, mert a teol贸gi谩n a papok sem tanulnak komolyabban az angyalokr贸l. 脡n konkr茅tan az 艖rz艖angyalokr贸l a NOM-on, azt hiszem, alig hallottam. 脡rdemes megfigyelni, hogyan sz贸lnak a Szentl茅lekr艖l sz贸l贸 pr茅dik谩ci贸k, vagy 谩ltal谩ban a kev茅sb茅 ismert szentekr艖l miket hallani... kider眉l, hogy olyan szenteket 眉nnepl眉nk, akik soha nem is 茅ltek!!!)
Ha valaki az茅rt j谩r NOM-ra, mert nincs m谩s, nagyon r茅sen kell lennie, 谩lland贸an v茅dekez艖 谩ll谩sban hallgatni a mis茅t, m谩sk眉l枚nben lassan elvesz铆ti hit茅t. 艕szint茅n bevallom, egy egyszer疟 h铆v艖nek nem tudok tan谩csot adni, mit tegyen. Az 茅n lelkiismeretemmel is ellenkezik, hogy azt aj谩nljam valakinek, hogy ink谩bb soha ne j谩rjon nom-ra, mert ha csak egyszer疟en otthon marad, ugyan煤gy elvesz铆ti hit茅t.
A mi templomunkban eleinte kiv茅telesen, majd egyre gyakrabban olvastak n艖k, v茅g眉l m谩r lektoroknak nevezt茅k 艖ket, 茅s szinte kiz谩r贸lag n艖k olvastak. Ez 2-3 茅v leforg谩sa alatt t枚rt茅nt (k枚zben a l谩nyok m茅g mindig nem ministr谩lnak!). Eleinte kiv茅teles alkalmakkor volt lehet艖s茅g k茅zbe谩ldoz谩sra, a h铆vek akkor m茅g nyelvre 谩ldoztak, k茅s艖bb "megtanult谩k" hogy k茅zbe is vehetik a Legszentebbet, 茅s a kiv茅teles alkalmak megszaporodtak. 脡n ekkor hat谩roztam el, hogy nem teszem be a l谩bamat sem abba a templomba, amelyet 艖seink 茅p铆tettek, amelyben k眉l枚n padja is van a csal谩dunknak.
Tudom, ezek 脰nnek tal谩n semmis茅gek, hiszen ez 脰n枚kn茅l napi gyakorlat. Akkor megk茅rdezn茅m, nekem m谩s az "ingerk眉sz枚b枚m", vagy esetleg 脰n m谩r megszokta, hogy ilyenkor m茅g nem d艖l 枚ssze a vil谩g? Nem gondolom, hogy a probl茅ma meg铆t茅l茅s茅ben kett艖nk k枚z枚tt nagyobb elt茅r茅s lehetne. (Azt a bizonyos "ingerk眉sz枚b枚t" nem 茅n hat谩roztam meg, hanem a katekizmusb贸l, 茅s az ebb艖l t谩pl谩lkoz贸 templomban meg艖rz枚tt szok谩sokb贸l. Logikusan, j贸zan 茅sszel v茅giggondolva, 茅n nem lehetek 茅rz茅kenyebb az ilyen v谩ltoz谩sokra, mint b谩rmelyik m谩s katolikus.) Bizony谩ra arr贸l van sz贸, hogy sz谩momra adva van bizonyos alternat铆va. Viszont ha most hirtelen megsz疟nne minden m谩s lehet艖s茅g, akkor sem tudn茅k modern mis茅n r茅szt venni.
A modern vall谩ssal kapcsolatban azt tudom, hogy ha itt tartunk, akkor m谩r elveszett a hit, 茅s nincs t枚bb茅 mir艖l besz茅ln眉nk 鈥 f艖leg nem a SP-r贸l -, akkor sem megyek vas谩rnap nom-ra, ha soha t枚bb茅 az 茅letemben nem mehetek mis茅re. Az茅rt mert az a vall谩s nem az 茅n katholikus vall谩som!
Szerkesztve: 2009.09.30 14:35

 akolitus adatok | 2009.09.30 09:53 | 8
V谩lasz a 7. sz谩m煤 眉zenetre:
A probl茅ma enn茅l az茅rt sokkal 枚sszetettebb. Van, aki az茅rt j谩r NOM-ra, mert nincs m谩s. T枚bb, mint 2 茅vvel a Szentatya SP motu proprio-ja ut谩n is csak g谩ncsoskod谩ssal tal谩lkozik, meg megvet茅ssel, meg rosszindulat煤 megjegyz茅sekkel, ak谩r a Szentatya ir谩nt, ak谩r arra a jogos ig茅ny茅re ami a tradicion谩lis mise ir谩nti k茅r茅s茅t illeti. A p眉sp枚k枚knek ugyanis nem kifog谩sokat kellene keresni arra, hogy mi茅rt nem lehet m茅g minden nagyobb v谩rosban sem r茅gi r铆tus煤 mise, hanem megold谩st tal谩lni r谩. Ha kell, forduljon az Ecclesia Dei-hez. De egyszer疟bb, ha utas铆tja valamelyik papj谩t - akik engedelmess茅ggel tartoznak neki -, hogy tanulja meg, vizsg谩zzon le n谩la (ha csak ez az eszk枚ze van arra, hogy meg谩llap铆tsa: az adott pap ismeri-e, tudja-e a r茅gi r铆tust), s ezzel biztos铆tan谩 a h铆vek ezir谩ny煤 jogos ig茅ny茅t. De sajnos m茅g a t谩lc谩n felk铆n谩lt lehet艖s茅get is cs铆p艖b艖l elutas铆tj谩k.
Ekkor mi marad szeg茅ny h铆v艖nek? Ha olyan helyen 茅l, ahol van m谩smilyen r铆tus is, p茅ld谩ul g枚r枚g katolikus mise, akkor 谩tp谩rtol oda. Ha nincs, akkor jobb h铆j谩n NOM-ra j谩r. S, ha m谩r csak a NOM marad, akkor nyilv谩n azt pr贸b谩lja a saj谩t eszk枚zeivel, v谩laszt谩si lehet艖s茅geivel "sz茅p铆tgetni". P茅ld谩ul 煤gy, hogy ha tudja, hogy valamelyik NOM teljesen botr谩nyos (git谩ros, "happy" 茅rz茅st k枚zvet铆t艖, a pap elhagyogatja a saj谩t sz枚vegeit, a k谩ntor nem ismeri, nem tudja a mise megv谩ltozhatatlan r茅szeit 茅nekelni, vezetni, vagy gyerekm疟sort csin谩lnak a mis茅b艖l...), akkor nem arra megy. Kellemetlen meglepet茅sek sajnos 铆gy is el艖fordulnak.
Szokt谩k aj谩nlani persze azt is, hogy ilyen esetben jobb, ha az ember el sem megy mis茅re... Annak, aki gyermekkor谩t贸l kezdve megszokta, hogy az 脷r napj谩t szentmis茅vel 眉nnepelje meg, az nem hiszem, hogy vev艖 lenne az ilyen tan谩csra. Ha m谩s茅rt nem, 谩ldozni norm谩lis esetben csak szentmis茅n tud.

 V谩gfalvy adatok | 2009.09.29 12:29 | 7
V谩lasz a 5. sz谩m煤 眉zenetre:
Tisztelt pro Christi!
Mindig 茅rdekesek sz谩momra a gondolatai. Viszont kicsit meg眉tk枚ztem ezen az utols贸n. Elm茅letben nagyon is el tudom k茅pzelni, hogy vannak olyanok, akik b谩r NOM-ra j谩rnak, 茅s "艖szinte sz铆vvel" szidj谩k a NOM-t, az eg茅sz traditiot pedig a youtubon 茅lik meg, esetleg n茅ha r茅szt vesznek valami tradition谩lis "rendezv茅nyen". 脰n tud konkr茅t szem茅lyekr艖l (nem vagyok k铆v谩ncsi nevekre!!!), vagy pedig ez ink谩bb olyan meg茅rz茅s, vagy gyan煤?
Tudom, sokan vannak olyanok, akik a kierkegaardi eszt茅tikumn谩l megrekedtek, 茅s m茅g t枚bben vannak az olyan "k茅t茅lt疟ek", akik jobban 茅rzik magukat a tridenti mis茅n, de pr贸b谩lj谩k sz茅p铆tgetni a templomukban a NOM-t.
Ez t枚bb茅-kev茅sb茅 olyan "p茅teres" jelens茅g, ha valaki 煤t谩lja azt az 煤j mis茅t, amit a SP szerint "elvileg nem z谩rhat ki". Norm谩lisan nem kellene tudom谩st sem venni az 煤j mis茅r艖l: nincs 茅rtelme, hogy az ember el艖sz枚r kompromisszumot k枚ss枚n, azt谩n lelkiismeretfurdal谩sb贸l, vagy 枚nmag谩t igazoland贸, kirohan谩sokat tesz a NOM ellen. Ezzel legink谩bb 枚nmag谩nak 谩rt - nem is besz茅lve a feleslegesen elpazarolt energi谩r贸l -, 茅s 谩rt a traditionak is, mert a j贸hiszem疟 茅s becs眉letes (modern) katolikusok el艖tt, akik a tridenti mis茅t nem ismerik, csak rontja a meg铆t茅l茅s眉nket!

 脡lthes Eszter adatok | 2009.09.26 21:58 | 6
H谩t, osztom proChristi v茅lem茅ny茅t: elolvastam a Luganoi tanulm谩nyb贸l annyit, amennyi az interneten fent van r贸la. Neh茅z elhinni, hogy ezt egy nem-k枚zgazd谩sz egyszer疟 煤js谩g铆r贸n艖 1999-ben egyed眉l 铆rta. Ilyen nincs. Az eg茅sz olyan, mintha egy mai h铆r枚sszefoglal贸t olvasna az ember, annyira minden 煤gy t枚rt茅nik, ahogy abban le van 铆rva. 脡s ez a n艖 nem j贸s, viszont j贸zan 茅sszel m茅g p谩r h贸napra sem lehet azt a borzalmat le铆rni, ami azt谩n bek枚vetkezik. S艖t: komoly szakemberek mondj谩k, hogy ne f茅lj眉nk, ez meg ez nem t枚rt茅nhet meg, mert ilyen nincs, nem lehet, azt谩n nem hogy az a valami, de ann谩l m茅g sokkal rosszabb is megt枚rt茅nik.

Azon is elgondolkodtam, hogy mi茅rt nincs Isten 谩ld谩sa egy 枚sszefogott ellen谩ll谩son 鈥 illetve mit tehet egy hith疟 katolikus? Sz枚vetkezzen a k枚z枚s ellens茅g ellen olyan egy茅bk茅nt j贸sz谩nd茅k煤 emberekkel, akik p茅ld谩ul protest谩nsok vagy 煤jpog谩nyok? 脡s ha net谩n 鈥瀏y艖znek鈥, ut谩na mondja azt, hogy most akkor az addigi partnerei ellen fordul? De egy茅bk茅nt is, a mai liber谩lis vil谩g 茅ppen a protestantizmus k枚vetkezm茅nye. A katolikus hit szerint, nincs olyan, hogy a c茅l szentes铆ti az eszk枚zt. Azokkal, illetve olyan vall谩st maguk茅nak mond贸 emberekkel sz枚vetkezni, akik ezt a helyzetet el艖id茅zt茅k 鈥 nos, egy ilyen 枚sszefog谩sra Isten vajon 谩ld谩s谩t adja?

 pro Christi adatok | 2009.09.25 23:01 | 5
K枚zben meg mint magyar f艖katolikusok, k枚zlem茅nyeket adunk ki (nagyon helyesen) az orsz谩gban terjed艖 szinkretizmus, az 煤jpog谩nys谩g 茅s a Krisztust felhaszn谩l贸 谩lkereszt茅nys茅ggel szemben 鈥 amiben egy茅bk茅nt annyira maxim谩lisan igazuk van, hogy 茅n pont emiatt jelentkeztem a teol贸gi谩ra id茅n. Az m谩s k茅rd茅s, hogy v茅g眉l nem mentem, mert tudom谩sul kellett vennem, hogy ezekkel a dolgokkal annyira hiteltelen铆tette mag谩t az Egyh谩z a k枚zember szem茅ben, hogy amikor azzal 茅rvelek, hogy 鈥瀌e h谩t a dogma鈥, 鈥瀌e h谩t a tan铆t谩s鈥, 鈥瀌e h谩t az Egyh谩z hagyom谩nya鈥, meg "gondold csak v茅gig ezt meg ezt, mi茅rt is igaz ez", vagy X.Y. egyh谩zatya milyen nagyszer疟en kifejezte, elmondta ezt meg azt, nos, akkor m谩r kiv茅tel n茅lk眉l azt tapasztalom, hogy 鈥灻﹍b艖l鈥 csak az茅rt utas铆tanak el, mert az a 鈥瀔atolikus 谩ll谩spont鈥, teh谩t eleve lej谩ratott, nem lehet igaz 茅s f艖k茅nt egyoldal煤 szempontb贸l k枚zel铆t 茅s csakis a 鈥瀞aj谩tj谩t鈥 f煤jhatja. Bele sem gondolnak, hogy az茅rt 鈥瀎煤jja a saj谩tj谩t鈥 茅s a saj谩t 鈥瀍gyoldal煤鈥 n茅z艖pontj谩b贸l mindezt, mert esetleg az az all谩spont t谩n 茅ppen az egyetemes 茅rv茅ny疟 茅s, hogy saj谩t, 鈥瀖agyarok Isten茅vel鈥, meg ilyenekkel csak vesztehtnek 鈥 茅s ez is a c茅l ezekkel 鈥 mert ilyen nincs 茅s, hogy m茅g a f枚ldi orsz谩gok is csak addig voltak 鈥瀞ikeresek鈥, am铆g nem k眉l枚nbej谩rat煤 istenben 茅s nem saj谩t, fabrik谩lt vall谩sban 茅ltek, hanem pl. szent kir谩lyok vezett茅k 艖ket 鈥 茅s szentek 茅ltek k枚z枚tt眉k. Akik viszont nem lehetnek eretnekek. Meg h谩t, 艖k nem helyezt茅k els艖 helyre b谩lv谩nyk茅nt pl. a 鈥瀗茅pet鈥 meg ilyesmit 煤gy is, hogy pl. 鈥瀐a az kell a nemzeti megmarad谩shoz, akkor muszlimok lesz眉nk, vagy b谩rmi, ha ehhez ez kell鈥, hanem tudt谩k, hogy els艖k茅nt az Igazs谩ghoz KELL ragaszkodni 茅s att贸l lehet 鈥瀞ikeres鈥 a Haza is p茅ld谩ul 鈥 nem pedig ford铆tva. ...hogy az 眉dv枚ss茅g t茅tj茅r艖l vagy az Igazs谩g szeretet茅r艖l 茅s keres茅s茅r艖l m谩r ne is besz茅lj眉nk, hisz akkor m谩r as铆tunk is - de ha j贸lneveltek vagyunk, ezt az茅rt elfojtjuk besz茅lget艖 partner眉nk el艖tt.
Innent艖l 鈥 ha ilyen 茅rvekkel j枚v枚k ak谩r aktu谩lis, ak谩r filoz贸fiai szinten - nem is figyelnek a szavak 茅rtelm茅re, eleve elvetnek mindent, mert az 鈥瀍gyoldal煤an鈥, sz疟k szegmensk茅nt csak a katolikus (vagy kereszt茅ny!) 鈥灻l谩spontot鈥 t眉kr枚zi csak.
Ez茅rt nem mentem teol贸gi谩ra, hiszen csakis az茅rt mentem volna, hogy az ellen k眉zdjek, amit P眉sp枚ki Kar a legut贸bbi k枚zlem茅nyben am煤gy nagyon j贸l megfogalmazott, de be kellett l谩tnom, hogy annyira hiteltelenn茅 tette mag谩t az Egyh谩z, hogy 茅pp ez az a m贸d, ahol a legkev茅sb茅 lehetek sikeres.
(Az is m铆ly 茅rdekes, hogy a fiatal, magukat 鈥瀖茅lykatolikusnak鈥 tart贸 rem茅nyteljes n茅h谩ny emberek 鈥 m茅g a korukhoz k茅pest 茅s nem v茅letlen眉l igen 茅rett n茅h谩ny tizen茅ves, gondolkod贸 茅s t谩j茅kozottabb katolikus is 鈥 ny铆ltan 茅s lelkesen 茅li bele mag谩t a tard铆ci贸 sz茅ps茅geibe. 脡s nem csak az eszt茅tikum miatt 鈥 b谩r m谩r az is valami, mert az is kifejez valamit 茅s ezt ezen a szinten is nagyon is 茅rzik ezek a fiatalok 鈥 de az a d枚bbenetes, hogy n茅h谩nyukn谩l m茅g a teol贸giai 谩tl谩t谩s is megvan. Ez a n茅h谩ny magyar fiatal pedig nem az茅rt, ami茅rt a fentebb eml铆tett r茅teg, de szint茅n nem szorul r谩 az iylen eszmecser茅kre. 艕k mindezt tudj谩k, viszont b谩r NOM-ra j谩rnak, t枚bbek k枚z枚tt a NOM miatt 茅rzik 鈥瀗emazigazinak鈥 a mai egyh谩zat 茅s otthon tradicionalista mis茅k videofelv茅teleit n茅zegetik a youtubon 茅s blogjaikban szidj谩k a II. Vat. zsinatot 茅s gy眉m枚lcseit. Mindezt olyan valakik茅nt 铆rom, aki szint茅n nem tagja a tradicionalista mis茅k 谩lland贸 k枚zeg茅nek, de a bel谩t谩sig 茅s a trad铆ci贸 m茅ly p谩rtol谩sig tal谩n eljutottam.)
No de nem baj, a magam r茅sz茅r艖l bel谩ttam, hogy ma Magyarorsz谩gon katolikus / kereszt茅ny mezben lehet ma 鈥 sajnos 鈥 a legkev茅sb茅 k眉zdeni a katolicizmus茅rt, az Egyh谩z茅rt 茅s a kereszt茅nys茅g茅rt, h谩la a vil谩ggal val贸 cimbor谩l谩snak, mivel a komoly keres艖knek 茅pp ez az, ami visszatetsz艖 茅s 鈥 sajnos 鈥 jellemz艖en pont a komolyabb, 茅rtelmesebb keres艖kkel kapcsolatban van ez 铆gy. 艕ket bevonzz谩k a keleti 茅s egy茅b spiritualit谩sok, mert 鈥 l谩tsz贸lag 茅s manaps谩g sajnos t茅nylegesen 鈥 ezek jobban kiszolg谩lni L脕TSZANAK a gyan煤tlan, 谩m term茅szetes m贸don fejlett k茅szs茅g疟 intellektust. Merthogy a mi templomainkaban - n茅ha - nem ezt kapj谩k, hanem szoci谩lisan 茅rz茅keny tan铆t谩st pl. a n茅pek b茅k茅ben val贸 egy眉tt茅l茅s茅茅rt, sz茅p szavakat a nagymam谩k茅rt (ami am煤gy sz茅p dolog), esetleg git谩rokat, meg olyasmiket, amikor a mise egyik f茅nypontja az, amikor mindenki buzg贸 igyekezettel 茅s b谩rgy煤an kenetes mosollyal rohan oda a kilom茅terre es艖 m谩sik emberhez is kezet r谩zni, mert ez a f艖 a mis茅n, az egym谩s k枚zti boldog testv茅riess茅g 茅s k枚z枚ss茅gi 茅rz茅s. 艕k meg szerencs茅tlenek az Isten茅rt menn茅nek oda 茅s az Abszol煤tumban val贸 csendes elmer眉l茅s ig茅ny茅b艖l 茅s a miszt茅rium megtapasztal谩s谩茅rt Krisztusban.
脥gy h谩t rafin谩lt man艖vert eszeltem ki a kat. teol贸gia ny铆lt fegyvere helyett (鈥瀕egyetek szel铆dek, mint a galambok 茅s ravaszak, mint a k铆gy贸鈥) 茅s m谩s tervet eszeltem ki, mely h谩tha be茅rik p谩r 茅v m煤lva. H谩t, ha 铆gy kell, akkor 铆gy kell. Tal谩n siker眉l.

Egysz贸val 茅s visszat茅rve a t茅m谩hoz:
r谩zz谩k a rost谩t, 茅s azon sz疟k眉lnek a likak?
Csak nem ez zajlik?


  MAGYARORSZ脕G KIR脕LYN艕JE, K脰NY脰R脰GJ 脡RETT脺NK!