hagyományhű magyar katolikusok

SZŰZ MÁRIÁNAK, MAGYARORSZÁG KIRÁLYNŐJÉNEK
felajánlott honlapja

"BÍZZATOK, MERT ÉN LEGYŐZTEM A VILÁGOT"

KATOLIKUS-HONLAP FÓRUM BEJELENTKEZÉS REGISZTRÁCIÓ
 
A hozzászólások nem a honlap szerkesztőjének, hanem az egyes hozzászólóknak a véleményét tükrözik.

(153) Honlap-II.
(8) Róma
(13) Végidő ??
(157) Pius-ügy
(16) A honlapról
(165) Gondolatok
(278) Honlap
(244) Magyarország
(121) Világegyház
(54) Jövő/Remény
(199) Hírek
(1) Lelkiség
(58) Mások helyett
(199) Kérdések
(34) Hitünk
(77) Fatima
(16) Assisi-ügy
(47) Közlemények
(20) Hallottam...
(66) Fórumozás
(12) AZ ISTENI IRGALMASSÁG
(88) Evolúció
(151) Liturgia
(12) Katolikusok tennivalói
(141) A világ
(9) "Nemcsak kenyérrel..."
(1) Adok-kapok
(140) ki a hibás?
(50) Magán üzenetek
(12) Történelem-hamisítás
(23) Örömeink
(77) Városmisszió '08
(17) Erkölcs
(55) Tekintély
(88) Vélemények
(9) Kis Római Zsolozsma - "reklám"
(8) Problémák
(44) Bibliothecula
(44) Hibajelzés
(20) Mi a teendő?
(28) Viták
(9) Anglikán-kérdés
(2) Aláírásgyűjtés vagy fsspx
(1) KATEKIZMUS
(8) Ha a Katolikus...
(7) Klerikalizmus
(27) Reakciók
(8) Tudomány és fejlődés
(20) Mindennapok
(9) Metanoia
(5) Kapcsolatok
(6) Pisti
(5) "Bízzatok..."
(27) SJM
 
Liturgia
 A liturgia helyzete a világegyházban és Magyarországon

Még nem jelentkezett be, így nem írhat a fórumba


[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]
 Gergő adatok | 2008.08.15 13:01 | 50
Parsifal, ez a leírás eléggé ráillik egy atyára, akinek a miséjén voltam 2 vagy 3 éve Nagyboldogasszonykor, a Szent Jobb kápolnában. Persze nem biztos hogy ő az, mindenesetre tátva maradt a szám, mert akkor hallottam életemben először NOM-os pap prédikációjában zsinat-kritikát.

 Parsifal adatok | 2008.08.15 12:20 | 49
Tisztelt Sassi,

Az atya tavaly hunyt el, 88. évében. Nem a régi misét mondta. De hit- és erkölcsi elveiben hagyományhű volt, sokszor kritizálta a Zsinatot, sok NOM-os gyakorlatot is, sok mindent a "mainstream" NOM-mal szemben végzett. Nagyszerű gyóntató és lelkiatya volt.

 Parsifal adatok | 2008.08.15 12:18 | 48
Tisztelt Vágfalvy úr,

Félreértettem, elnézést. Azt hittem azt mondja, hogy nem szokott lenni koncert orthodox templomban.

Valóban abszurd ötletnek tartom az ilyenféle csalogatót.

A liturgia valóban az Egyház "nyilvános" (publicus - közösségi eredeti értelemben, s így hivatalos, objektív) istentisztelete, de alapjában véve a belső mag.

Onnét küldetnek az emberek: "Ite, missa est!"

A gyöngyöt ne szórjuk a disznók elé!

 sassi adatok | 2008.08.15 12:17 | 47
Kedves Parsifal,

Ki az a hagyományhű atya? Ő a tridenti misét is mondja?

 Vágfalvy adatok | 2008.08.15 11:18 | 46
Kedves Parsifal, voltam én is koncerten orthodox templomban. De olyannnal nem találkoztam, hogy a koncertre azért hívjanak tömeget, hogy aztán a liturgián is marasztalják, és ilyen trükkel töltsék meg hitetlenekkel a tempomot a liturgiára.
Elmondhatnám azt is, hogyan szokás öltözni orthodox templomban, és ez igaz volna akkor is, ha Magyarországon ezt nem tartják be (mert valóban gyakran nem tartják be). Attól, hogy van kivétel, és találkozunk a szokottal, és illővel ellentétes gyakorlattal, az nem cáfolja meg az elfogadott rendet.

A kérdésem így hangzott: Akkor ezek szerint a Szent Liturgia fogja megmenteni a katholikus hitet, vagy pedig fordítva: a hívő katholikusok fogják megmenteni a liturgiát?

Ezzel talán kicsit arra szerettem volna utalni, hogy sok helyen nagy hűhóval meghirdetik a misét (legyen nom, vagy tridenti), és a templom megtelik mindenféle szedett-vedett néppel.
Ilyenek a külföldi, nyugat-európai Veni Sancte-misék iskolakezdéskor, amikor rágózó diákokkal töltik meg a templomot, ilyenek a polgárilag ünnepelt eseményekkel összekötött misék, ilyenek voltak a Jáki kápolnában, vagy máshol megszervezett tridenti misék.

Egy pillanatig nem vonnám kétségbe egyetlen esetben sem a szervezők szándékát, nem erről van szó.
A kétkedésem arra vonatkozik, hogy érdemes-e ilyen módon megzavarni a normális hívőt a templomban ilyen rendezvények miatt, és van-e értelme ilyen áron remélni valami kétséges sikert az adott tömegeknél.

 Parsifal adatok | 2008.08.15 10:17 | 45
Kedves Vágfalvy,

Mosolyoghat, egy orthodox barátom nyomta a kezembe jegyet. A Budapesti Nagyboldogasszony Székesegyházban volt a koncert. teszem hozzá, egyházi zene volt!

Ez nem a "tyúk és a tojás" esete, hanem a Szent Háromság mintájára van. Nem volt előbb az Atya mint a Fiú, vagy a Szent Lélek. Azonban vannak "eredések" a Szent Háromság létalanyai között.

Nincs "előbb vagy utóbb".

Jó magam először a NOM-ot ismertem meg, de egy hagyományhű atyánál, aki nem szembemisézett, nem áldoztatott kézbe stb.

Keresztapámon keresztül ismertem meg a katolikus hitet, régi könyveket kezdtem magam is gyűjteni, a "zsinatelőttről", term. a modernizmus influenciái rám is hatottak, próbáltam egy idő után a liturgiát is mélyebben megérteni, vettem az "Adoremus"-t, s utána jöttem rá, hogy valami alapjában nem stimmel, főleg azután, hogy másutt is voltam misén értelemszerűen.

 Vágfalvy adatok | 2008.08.15 00:28 | 44
Kedves Parsifal, az orthodox templomokról többet tudok mint Ön. Nem elméletben, ahhoz én műveletlen vagyok, de ott éltem elég ideig orthodoxok között. Ezért első mondatán csak mosolyogni tudok.

A liturgia teológiai értelmezésével is tisztában vagyok, bár arról sem tudnék olyan részletes munkát írni, mint Ön.

A liturgia működik, ez a NOM-ra is igaz! De a NOM-on való jelenlét veszélyezteti a katholikus hitünket. Ennek nem ismerem a teológiáját, mert ahhoz is műveletlen vagyok, de elég körülnézni.

Kérdésem pedig továbbra is nyitott marad: hogyan is van ez akkor a tyúkkal és a tojással?

 Parsifal adatok | 2008.08.14 11:58 | 43
Én voltam orthodox templomban is koncerten, hangversenyen.

A "hit hallásból ered" - mondja Szent Pál. Nincs hiteles tanítás hiteles tanító nélkül. Minden embert alapesetben a másik személy viselkedése fogja meg. Utána kérdez reá az igazságára.

Ezért imával és az irgalmasság gyakorlasával tehetünk elsődlegesen tanúságot az igazság mellett, amely élet is!

E mellett "készen kell állnunk, hogy a bennünk lévő reménységről számot adjunk, ha kérdeznek".

Így művelnünk kell magunkat hitbelileg is.

A liturgika "működik", tehát azon keresztül is megfoghatóak emberek, de van, akit nem ez fog meg elsődlegesen. Az is oda fog menni, kérdezni fog, és ott már a hús-vér ember lép be.

Kevés elme jutott el magánkutatással az igazsághoz. Ez az emberek kb. 10%-ra lehet igaz, maximum 15%. Az emberek többsége nem "miért", hanem "hogyan" ember karakter szerint. Elsődlegesen a "működést" látja, utána kérdez reá a miértekre.

 Vágfalvy adatok | 2008.08.14 10:41 | 42
Ez esetben a három közül melyik kategóriába esik a rendezvényre (pl. koncertre, vagy közvetlenül a misére) verbuvált tömeg, amely a koncert esetében a koncert után a misén is illik, hogy maradjon?

Ez a keletieknél nem szokás...

 Parsifal adatok | 2008.08.13 23:57 | 41
Erre szokták mondani a "szentháromságos háromlábú-szék" hasonlatát:

Kereszténységünk háromlábú szék, meylből egyet is kihúzunk összedől az egész.

Krisztus mint király (arany), mint pap (tömjén) és mint próféta (mirrha) hármas feladatot és hatalmat adott apostolainak:

+ királyi-kormányzati - Szent Egyház mint fegyelmi-közösség
+ papi-megszentelői - Szent Liturgia mint szeretet-közösség
+ prófétai-tanítói - Szent Írás mint hit-közösség

A protestánsok egyoldalúan hangsúlyozzák az utolsót, a másik kettőt elsorvasszák. A keletiek a másodikat egyoldalúan hangsúlyozzák a másik kettő rovására.

Helyes összhangban a Katholikus Egyházban léteznek, mint a Hagyomány egészének részei.

 Élthes Eszter adatok | 2008.08.13 23:48 | 40
A magam részéről biztos vagyok benne, és úgy tudom, a történelem is ezt bizonyítja, hogy a második jön csak tartósan létre, vagyis "hívő emberek egymásra találnak, igaz katholikus misére mennek, és ez a világ sója fog egyszer elterjedni, ők lesznek a vallásunk őrzői, és a liturgia általuk fog az ítélet napjáig megmaradni". Az össszeverbuválásból - szerintem - tartósan nem jön ki semmi. Az ilyen esetekben a verbuváló személyéhez és nem az ügyhöz vonzódnak a "megdolgozottak".

 Vágfalvy adatok | 2008.08.13 23:37 | 39
Nálamnál okosabb embertől hallottam, hogy a liturgiának nevelő hatása van. Most mégis eltöprengtem egy gondolaton, mégpedig azon mi volt előbb a tyúk, vagy a tojás:

Akkor ezek szerint a Szent Liturgia fogja megmenteni a katholikus hitet, vagy pedig fordítva: a hívő katholikusok fogják megmenteni a liturgiát?

Miért is ez a kérdés? Ha tömeget szervezünk egy miséhez, ezt a tömeget megtanítjuk viselkedni a misén, akkor a tömeg katholikussá válik? Vagy pedig hívő emberek egymásra találnak, igaz katholikus misére mennek, és ez a világ sója fog egyszer elterjedni, ők lesznek a vallásunk őrzői, és a liturgia általuk fog az ítélet napjáig megmaradni?

 Minister Primus adatok | 2008.08.11 22:50 | 38
Meg lett oldva a problémám! :)

 Minister Primus adatok | 2008.08.11 21:13 | 37
Szükségem van egy TERJEDELMES cikkre a kézbeáldoztatásról!

Zsolti? Parsifal? Akárki? :)

 Élthes Eszter adatok | 2008.07.19 22:24 | 36
Végre valami jó hír Sydneyből:
Papst Benedikt XVI. wünscht, dass bei der großen Abschlussmesse beim Weltjugendtag all diejenigen, die von ihm selbst die Hl. Eucharistie empfangen, diese als Mundkommunion in kniender Körperhaltung empfangen. Dies bestätigte P. Mark Podesta, der Sprecher des Weltjugendtags in Sydney, gegenüber australischen Medien.

"Der Heilige Vater hat gebeten, dass alle, die von ihm selbst die Hl. Eucharistie erhalten werden, knien sollen. Außerdem wünscht der Hl. Vater, dass die Eucharistie mit dem Mund empfangen wird. Der Papst ist besorgt, was die Frage der Ehrfurcht betrifft. Der stehende Empfang der Hl. Eucharistie und die Handkommunion können zu mangelnder Ehrfurcht führen", erklärt Podesta. - magyarul

A pápa azt kívánja, hogy aki nála akar vasárnap Sydneyben áldozni, az csak térdelve és nyelvre kaphatja a szentostyát. Ezt Mark Podesta atya, a találkozó szóvivője jelentette be.

 Élthes Eszter adatok | 2008.07.17 23:14 | 35
Ez gyönyörű idézet és nagyon-nagyon igaz. - Mit gondolnak, a pápa és az ausztrál püspökök olvasták Serédi hercegprímás úr szavait? Vagy ők más könyvekből tanulták a katolikus hittant " különös tekintettel a mostani happeningre? Vagy talán a budapesti Sziget fesztivál is "új életet hoz a katolikus egyházba", csak mi nem vesszük észre?

 Pacsirta adatok | 2008.07.16 20:40 | 34
Nagyon köszönöm, elolvastam. Egy barátom mesélt ui. nekem arról, hogy ahol misén volt, már feszület sem volt az oltáron. Én erre nem is figyeltem, de gondoltam, megnézem a másnap reggeli misén, amikor egy olyan templomba mentem, ahol nagyon ritkán fordulok meg. Nem volt feszület, sem szemmagasság fölött, se alatt, sehol. Jó kérdés, hogy vajon mi volt az oltárképen, mert azt nem néztem meg és nem is emlékszem. Tehát ha jól értettem, akkor az kiválthatja (mondjuk megkérdezném, hogy zavar valakit esetleg a feszület az oltáron, hogy egy több méterrel hátrébb lévő képpel inkább kiváltjuk azt?...)? A barátom szomorúan említette meg, hogy mit ér az a mise, ahol még Krisztust is leveszik az oltárról...
Amúgy ahol én voltam, ott egy 40 év körüli hölgy ministrált utcai ruhában (testhez símuló virágos rövidujjú pólóban, hát igen, meleg volt...): inkább ne tette volna. A templom előterében pedig a hirdetőtáblán a Szűzanya medjugorjei üzenete buzdította a híveket... A szétesés kézzel fogható volt.
És ezt a templomot anno Serédi hercegprímás szentelte föl, aki ezt mondta (Pezenhoffer A. szavaival): "Az igazi kereszténység sose volt és nem is lesz népszerű. Nem is lehet az, mert nem hízeleg az embereknek, hanem irányítja és fegyelmezi őket, mégpedig igenis húsba-vérbe vágóan."
[Ez a jó megnevezése a törekvésnek: népszerűség-hajhászás. Legyen a katolicizmus minél népszerűbb, feleljen meg a világ számára. Legyen a mise gyors, ne foglalja már le annyi időnket, mutassuk meg, hogy csinosan megyünk a templomba, és a Szűzanyát pedig lássuk-halljuk-tapasztaljuk meg M.-ban...]

 Vágfalvy adatok | 2008.07.16 12:34 | 33
A katolikus-traditio.hu honlapon, Gergely atyának köszönhetően olvasható egy fontos gyűjtemény (Gyűjtemény néven!)!
Itt olvasható a feszülettel kapcsolatos előírás. Aki nem olvasta volna még, mindenképpen tegye meg:

http://katolikus-traditio.hu/dokumentum/szentmisealdozat/ -> Gyűjtemény

 gábor adatok | 2008.07.11 21:35 | 32
A római misekönyv általános rendelkezései:

79. Az oltárt legalább terítô födje. Az oltáron vagy annak közelében legyen legalább két vagy négy, sôt hat -- ha pedig az egyházmegye püspöke celebrál, akkor hét -- gyertyatartó, égô gyertyákkal. Ugyancsak legyen az oltáron vagy annak közelében kereszt. A gyertyatartók és a kereszt hordozhatók a bevonulási körmenetben. Ha a többi evangéliumos könyvet nem viszik a bevonulási körmenetben, elôre rátehetô az oltárra.

270. Vagy az oltáron, vagy az oltár közelében legyen kereszt, amelyet jól láthasson az egész egybegyűlt közösség.


 Füzesi Zsolt adatok | 2008.07.11 21:28 | 31
Igen, a feszület az oltár kötelező tartozéka (lenne). A feszületre a régi misében sokszor kellett feltekinteni. Azonban nem az úrfelmutatáskor (hiszen akkor a pap is a szent színekre szegezi a tekintetét), hanem pl. előtte, a római kánon e szavainál: "szemét az égre emelte, tehozzád az Istenhez.... - elevatis oculis in caelum ad te Deum...". Abban hirtelen nem vagyok biztos, hogy a NOM rubrikái kifejezetten előírják-e a feszület oltáron való elhelyezését, vagy csak "megfelelő helyre" rendelik, de valószínűsítem. Holnapra utánajárok.


  MAGYARORSZÁG KIRÁLYNŐJE, KÖNYÖRÖGJ ÉRETTÜNK!