hagyom谩nyh疟 magyar katolikusok

SZ虐Z M脕RI脕NAK, MAGYARORSZ脕G KIR脕LYN艕J脡NEK
felaj谩nlott honlapja

"B脥ZZATOK, MERT 脡N LEGY艕ZTEM A VIL脕GOT"

KATOLIKUS-HONLAP F脫RUM BEJELENTKEZ脡S REGISZTR脕CI脫
 
A hozz谩sz贸l谩sok nem a honlap szerkeszt艖j茅nek, hanem az egyes hozz谩sz贸l贸knak a v茅lem茅ny茅t t眉kr枚zik.

(153) Honlap-II.
(8) R贸ma
(13) V茅gid艖 ??
(157) Pius-眉gy
(16) A honlapr贸l
(165) Gondolatok
(278) Honlap
(244) Magyarorsz谩g
(121) Vil谩gegyh谩z
(54) J枚v艖/Rem茅ny
(199) H铆rek
(1) Lelkis茅g
(58) M谩sok helyett
(199) K茅rd茅sek
(34) Hit眉nk
(77) Fatima
(16) Assisi-眉gy
(47) K枚zlem茅nyek
(20) Hallottam...
(66) F贸rumoz谩s
(12) AZ ISTENI IRGALMASS脕G
(88) Evol煤ci贸
(151) Liturgia
(12) Katolikusok tennival贸i
(141) A vil谩g
(9) "Nemcsak keny茅rrel..."
(1) Adok-kapok
(140) ki a hib谩s?
(50) Mag谩n 眉zenetek
(12) T枚rt茅nelem-hamis铆t谩s
(23) 脰r枚meink
(77) V谩rosmisszi贸 '08
(17) Erk枚lcs
(55) Tekint茅ly
(88) V茅lem茅nyek
(9) Kis R贸mai Zsolozsma - "rekl谩m"
(8) Probl茅m谩k
(44) Bibliothecula
(44) Hibajelz茅s
(20) Mi a teend艖?
(28) Vit谩k
(9) Anglik谩n-k茅rd茅s
(2) Al谩铆r谩sgy疟jt茅s vagy fsspx
(1) KATEKIZMUS
(8) Ha a Katolikus...
(7) Klerikalizmus
(27) Reakci贸k
(8) Tudom谩ny 茅s fejl艖d茅s
(20) Mindennapok
(9) Metanoia
(5) Kapcsolatok
(6) Pisti
(5) "B铆zzatok..."
(27) SJM
 
Honlap
 Friss铆t茅sek 茅s h铆rek a katolikus-honlapr贸l

M茅g nem jelentkezett be, 铆gy nem 铆rhat a f贸rumba


[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13]
 akolitus adatok | 2009.10.18 20:21 | 219
Kedvcsin谩l贸nak egy k谩rmelita szentmise 1960-b贸l a http://capitulumlaicorum.blogspot.com/ c铆men. Ez a mise a tridenti r铆tust贸l kicsit elt茅r, mert a k谩rmelit谩k saj谩t r铆tusa (Ordo Carmelitarum). 脰r枚mteli lenne, ha a magyarorsz谩gi k谩rmeilta szerzetesek visszat茅rn茅nek a saj谩t, 艖si r铆tusukhoz.

 akolitus adatok | 2009.10.18 19:42 | 218
V谩lasz a 217. sz谩m煤 眉zenetre:
Kedves Eszter!

A 210-ik hozz谩sz贸l谩s谩ban felteszi a k茅rd茅st: 鈥濬ogalmam sincs, hogy mir艖l vit谩zunk egy谩ltal谩n. Ha elfogadja, hogy az eml铆tett esetben 鈥 ahogy 铆rja: 鈥瀉 koncertre szervezett mis茅vel - ahol a mise csak egy opcion谩lis f眉ggel茅k - 茅n sem 茅rtek egyet. Egy szentmis茅t felhaszn谩lni arra, hogy k枚z枚ns茅get toborozzanak egy koncertre, az t茅nyleg szents茅gt枚r茅s.鈥, akkor nem 茅rtem, mi m茅g az, ami a vita t谩rgy谩t k茅pezi k枚z枚tt眉nk. Hiszen a kiindul贸pont ez volt 茅s nem m谩s.鈥
Erre a v谩laszom: a vita t谩rgy谩t az k茅pezte, hogy helyes-e elz谩rni egy inform谩ci贸s forr谩st, nevezetesen ezen a honlapon megtagadni egy rendszeresen bemutatott tridenti mise hely茅t is idej茅t csak az茅rt, mert valakik ezt a mis茅t ebben az 茅vben felhaszn谩lj谩k egy m谩sik 眉gy, egy zenei vonatkoz谩s煤 眉gy 鈥瀐谩tter茅眉l鈥, 鈥瀌铆szlet茅s眉l鈥? Azt m谩r megvitattuk, hogy ez a m贸d nem helyes, s艖t szents茅gt枚r茅s. Azonban
1. Magyarorsz谩g most, t枚bb mint 2 茅vvel a SP motu proprio hat谩lyba l茅p茅se ut谩n sincs abban a helyzetben, hogy megengedhetn茅nk maguknak, hogy az orsz谩g katolikus lakoss谩g谩hoz, s azon bel眉l a tradici贸hoz vonz贸d贸 h铆vek sz谩mar谩ny谩hoz k茅pest elhallgassunk egy, vagy t枚bb tridenti mise alkalmat. Ez azt hiszem, a mai 茅gbeki谩llt贸an kev茅s sz谩m煤 mise eset茅ben luxus lenne鈥
2. Biztos vagyok benne, hogy nagyon sok trad铆ci贸hoz vonz贸d贸 h铆v艖 茅ppen ezt a honlapot haszn谩lja els艖dleges h铆rforr谩snak, mert megb铆zhat贸, hiteles dolgokat tartalmaz, s nagyon gyorsan reag谩l a v谩ltoz谩sokra. Sz谩mukra l茅tfontoss谩g煤, hogy pontosan tudj谩k, hogy hol, mikor van tridenti szentmise, mert akkor鈥 ahogy 茅n is 鈥, 煤gy igaz铆tj谩k az utaz谩saikat, az 眉d眉l茅seiket, a programjaikat, hogy r茅szt vehessenek a sz谩mukra oly sok n茅lk眉l枚z茅st szenved艖 szentmis茅n.
3. V茅g眉l ne feledkezz眉nk meg azokr贸l, akiknek pont ebben az id艖pontban, pont ezen a helyen kezd艖d艖 szentmise sz眉ks茅ges ahhoz, hogy eleget tegyen a vas谩r- 茅s 眉nnepnapi misek枚telezetts茅g茅nek. (J贸, azt mondhatn谩nk, hogy Budapesten val贸sz铆n疟leg nem 谩ll fenn ez a vesz茅ly, mert olyan sok templom van 茅s olyan sok id艖pont, hogy biztosan tal谩lna egyet, hogy ne maradjon szentmise n茅lk眉l, de az茅rt gondoljuk meg, hogy mi szolg谩l ink谩bb a lelkek 眉dv枚ss茅g茅re: egy Haydn zen茅j茅vel bemutatott tridenti mise, vagy egy bendzs贸s NOM?)
A gett贸s铆t谩shoz m茅g egy gondolat: ha mi meg铆t茅lj眉k, hogy egyik vagy m谩sik tridenti mise mi茅rt nem felel meg a szentmise m茅lt贸 bemutat谩s谩hoz, s az 铆t茅let眉nknek megfelel艖en j谩runk el (meg sem eml铆tj眉k t枚bb茅, hogy egy谩ltal谩n ott azon a helyen tridenti mis茅t is bemutatnak), akkor 枚nmagunkat z谩rjuk be kalitk谩ba, gett贸ba. S, noha tudjuk, hogy egy komolyzen茅s tridenti mise m茅g mindig sokkal jobb, mint egy gregori谩n NOM, m茅gsem lehet眉nk p谩p谩bbak a p谩p谩n谩l. Ha a p谩pa azt mondja a SP motu proprioban, id茅zem: 鈥1. cikkely: A VI. P谩l p谩pa 谩ltal kihirdetett R贸mai Misek枚nyv (Missale Romanum) a latin r铆tus煤 katolikus Egyh谩z eset茅ben a 禄lex orandi芦 rendes kifejez茅si form谩ja. Viszont a Szent V. Pius p谩pa 谩ltal k枚zz茅tett 茅s a Boldog XXIII. J谩nos p谩pa 煤jra kiadott R贸mai Misek枚nyvet az Egyh谩z ugyanazon 禄lex orandi芦 rendk铆v眉li kifejez茅si form谩j谩nak kell tartani, 茅s tiszteletrem茅lt贸 茅s 艖si haszn谩lata miatt kell艖 tiszteletet kell ir谩nta tan煤s铆tani. Az Egyh谩z 禄lex orandi芦-j谩nak ezen k茅t kifejez艖d茅se semmik茅ppen sem vezet a 禄lex credendi芦 megosztotts谩g谩hoz; hiszen ezek csak az egyetlen r贸mai r铆tus k茅t haszn谩lati form谩i.鈥, akkor nek眉nk ak谩r tetszik, ak谩r nem, el kell fogadnunk a p谩pa kijelent茅s茅t, k眉l枚nben nem vagyunk h疟ek (茅s pl谩ne) engedelmesek a Szentatya ir谩nt. Ki vagyok 茅n, hogy fel眉lb铆r谩ljam a Szentaty谩t?! Noha, 茅n sem szeretem a NOM-ot, t枚bbek k枚z枚tt az ezen a honlapon is megtal谩lhat贸 dokumentumok 茅rvei miatt, s ha tehetem, akkor ink谩bb m谩smilyen r铆tus煤 mis茅re megyek, elfogadom, hogy a NOM-mal is lehet 茅rv茅nyes szentmis茅t bemutatni, pontosan a Szentatya miatt. S, ahogyan NOM 茅s NOM k枚z枚tt is van k眉l枚nbs茅g (p茅ld谩ul: gregori谩n, n茅p茅nekes, vagy bendzs贸s), meg celebr谩l贸 pap 茅s celebr谩l贸 pap k枚z枚tt is van k眉l枚nbs茅g (az egyik mindent a misek枚nyv szerint v茅gez, a m谩sik saj谩t 鈥灻簀铆t谩sokat鈥 tesz hozz谩), ha rajtam m煤lik, hogy valaki teljes铆teni tudja-e a vas谩rnapi mise hallgat谩si k枚telezetts茅g茅t, akkor a saj谩t 茅s/vagy bar谩taim 铆t茅lete miatt nem tehetem azt meg, hogy elhallgatom valamelyik miseid艖pontot, noha tudom, hogy p茅ld谩ul a bendzs贸s mis茅vel kapcsolatban komoly fenntart谩saink vannak.

 脡lthes Eszter adatok | 2009.10.17 20:58 | 217
B谩r s szerver meghib谩sodott, nagy nehezen siker眉lt n茅h谩ny 煤j cikket feltennem. Mint m谩r 铆rtam, a t谩rgyal谩sok okt贸ber 26-谩n kezd艖dnek.

V茅gezet眉l az ebben a topicban, b谩r egy谩ltal谩n nem ebbe a topicba val贸 vit谩hoz a magam r茅sz茅r艖l befejez茅s眉l, egy 眉zenet az el艖ttem sz贸l贸hoz: nagyon sz茅p emelkedett hozz谩sz贸l谩s volt, 茅s akolitusnak p谩r sor:

Kedves akolitus, mondja, komolyan v茅gig gondolta azt a vel眉nk szemben megfogalmazott v谩dj谩t, hogy 鈥瀖i nem enged眉nk idegeneket a szentmis茅re鈥, 茅s hogy gett贸s铆tjuk magunkat? Vagy vegyem viccnek, b谩r annak nem valami j贸. L谩tva p茅ld谩ul ezt a honlapot 茅s f贸rumot, nem der眉l ki bel艖le, hogy a piuszosok a legnagyobb er艖fesz铆t茅st teszik, f茅l, s艖t csaknem eg茅sz 茅let眉ket ennek 谩ldozz谩k, hogy terjessz茅k az igazs谩got, 茅s a tridenti mis茅re h铆vjanak embereket?

 Jagiello adatok | 2009.10.17 13:31 | 216
Nagyon fontos dolog mer眉lt itt fel a szentmis茅vel kapcsolatban, ami nekem eddig sose jutott eszembe. Amikor n枚vekszik az 茅let, teh谩t forr谩sozik valami, mindig titokban 茅s l谩thatatlanul t枚rt茅nik. Szem茅rmesen. Csak a szerelmese el艖tt t枚rt茅nhet mindez. Nem prof谩n dolog, hanem szent, isteni. Ez茅rt nem lehet szekulariz谩lni, hejdnes铆teni. 脥gy profaniz谩lt谩k 茅s par谩zn谩lt谩k a h谩zast谩rsi kapcsolatot. A szentmise 谩ldozata az 茅let forr谩sa. Erre akkor d枚bbentem r谩, amikor valaki itt a f贸rumon az ortodox "Az ajt贸kat, az ajt贸kat!" f枚lki谩lt谩st emlegette. Mennyiszer hallottam, 茅s mennyiszer tudtam, hogy mi茅rt ki谩ltanak. 脡s ugyanannyiszor nem jutott el az 茅rtelmemig, hogy mi茅rt. Sz贸val nem lenne szabad ezt csin谩lni. Ahogy az igazi szerelmes se cs贸kolja meg a szerelmes茅t m谩sok el艖tt - legfeljebb egyszer, a templomban esk眉k枚t茅skor, amikor bel茅p a szents茅gbe. Ami a szentmise keret茅ben t枚rt茅nik, nem lehet eszk枚z a megt茅r茅sre. Ez csak maszlag. A s谩t谩n cselvet茅se. Egyik szents茅g se lehet eszk枚ze a t茅r铆t茅snek. A szents茅gek v茅tel茅hez megt茅rt ember kell. Katolikus.

 Kansas adatok | 2009.10.17 02:08 | 215

Szerkesztve: 2009.10.17 02:55

 V谩gfalvy adatok | 2009.10.17 01:37 | 214
V谩lasz a 212. sz谩m煤 眉zenetre:
Kedves Miniszter, nagyon j贸 ez g茅pkocsis p茅lda, Msg. Williamsont贸l is hallottam egy g茅pkocsis hasonlatot! :)
A kocsi designese val贸ban az eredeti, 茅s nem is mondta senki, hogy a aut贸szerel艖 sz枚vets茅g tehetne valamir艖l. Itt mindenki csak arra panaszkodik, hogy rossz 眉zemanyag ker眉lt bele, 茅s a kocsi rosszabbul megy mint annakel艖tte volt!!!!!!!!!
Megnyugtatlak, a sz枚vets茅g vez茅rigazgat贸j谩val is besz茅lt nem egy utas, a m疟hely szerel艖i is hallott谩k az 眉zemanyaggal kapcsolatos panaszokat. V茅g眉l megjelent a k枚zl枚nyben az 铆r谩sos bizony铆t茅k is arr贸l, hogy az 眉zemanyag val贸ban nem megfelel艖. Ez茅rt sem a sz枚vets茅gr艖l, sem a sof艖rr艖l, sem a designtervez艖r艖l nem besz茅lt senki!
Az 眉zemanyag a rossz, mi茅rt nem 茅rti senki??????????

Szerkesztve: 2009.10.17 01:44

 Minister Primus adatok | 2009.10.17 00:48 | 213
Kedves Dimitra! A figyelmet nem itt kell f枚lhivni, s f艖leg nem azut谩n hogy kiv谩rtuk, hogy meg legyen a baj. Ha annyira b谩ntott谩k az embereket a Haydn mis茅k (amik nem tegnap kezd艖dtek), mi茅rt nem h贸napokkal ezel艖tt reag谩ltak?


 Minister Primus adatok | 2009.10.17 00:43 | 212
Egyszer疟en van olyan akit a "r贸zs谩s" 茅lete al谩zatra tanit, s amikor el茅gszer beler煤gnak azt is k茅pes megtanulni, hogy hogyan ker眉lje a sz眉ks茅gtelen konfliktusokat... Deh谩t nem tal谩lom sz眉ks茅gesnek, hogy b谩rkinek is magyar谩zzam honnan ez a jellemv谩ltoz谩s n谩lam.

Ahhoz pedig nem sok 茅sz kell hogy az ember l谩ssa hogy itt 谩lland贸an csak a K谩ptalan hib谩it terjesztik ki. Ak谩rmit csin谩ltak is, mindig de mindig el艖hozakodott valaki valamilyen negativ komment谩rral. Ami m谩r csak az茅rt sem tetszik mert 茅n ak谩rh谩nyszor r茅sztvettem a mise ut谩ni agap茅kon, soha senki az itt megsz贸lal贸k k枚z眉l nem j枚tt oda szemt艖l szembe kiterjeszteni a kritik谩it! Hol voltak akkor?

Nem emliti senki a K谩ptalant. Na ja. Nekem sem musz谩j azt mondanom, hogy X.Y. mester egy semmire se val贸 sz茅lh谩mos, csak annyit kell mondanom: "Hejj, annyi p茅nzt dobtam ki a kocsim megjavittat谩s谩ra, 茅s m茅g rosszabb 谩llapotban kaptam vissza, mint amilyen annakel艖tte volt!". Tuti biztos hogy senki sem fogja azt gondolni, hogy a mestert hib谩ztatom...





 Dimitria adatok | 2009.10.17 00:37 | 211
V谩lasz a 207. sz谩m煤 眉zenetre:
Kedves Minister Primus!
Sajn谩lom, hogy ennyire felzaklatott 茅s szem茅lyesen 茅rintett az itt zajl贸 vita, de igaz谩b贸l nem 茅rtem mi茅rt. Ha elolvassuk a kor谩bbi hozz谩sz贸l谩sokat kider眉l, hogy Rajtad k铆v眉l senki nem eml铆tette, m茅g csak utal谩st sem tett a K谩ptalanra! Szem茅lyesen senkit nem v谩doltak meg, csak felh铆vt谩k a figyelmet arra, hogy valami nagyon nem j贸l m疟k枚dik. Azt hiszem, hogy Te nem lehetsz tiszt谩ban avval, hogy k枚z眉l眉nk, mikor, ki 茅s milyen m贸don besz茅lt-e ezekr艖l a probl茅m谩kr贸l az 眉gyben 茅rintettek k枚z眉l b谩rkivel is. Nem a mi dolgunk, hogy meg铆t茅lj眉k ki a felel艖s a probl茅m谩k茅rt, csak egyszer疟en k枚z枚lt眉k, mi ebben nem szeretn茅nk t枚bb茅 r茅szt venni!

 脡lthes Eszter adatok | 2009.10.17 00:01 | 210
Kedves akolitus, ha egy szentmis茅t norm谩lis k枚r眉lm茅nyek k枚z枚tt mutatnak be, akkor senki nem felel艖s az茅rt, ha a h铆vek k枚z枚tt vannak, akik csak n茅vleg katolikusok, vagy net谩n sehogy. Ha viszont sz贸r贸lappal h铆vnak be a mis茅re tudatosan nem-h铆v艖ket, akikr艖l annyira k枚ztudott, hogy nem katolikusok, hogy ki is kell oktatni 艖ket, s艖t a h铆veket figyelmeztetni kell arra, hogy k眉l枚n枚ljenek el t艖l眉k, akkor az egy eg茅szen m谩s eset, akkor van felel艖s a helyzet茅rt. Ha 茅n kihirdetem, hogy egy szentmis茅re az emberek csak megfelel艖 ruh谩zatban j枚hetnek, 茅s m茅gis vannak, akik ezt nem tartj谩k be, akkor arr贸l 茅n nem tehetek. Ha viszont nem hirdetem ki, ki se f眉ggesztem a 鈥瀐谩zrendet鈥, akkor 茅n is felel艖s vagyok a megjelentek kin茅z茅s茅茅rt 茅s viselked茅s茅茅rt. Vagyis az els艖 esetben int茅zked茅sem ellen茅re, a m谩sodik esetben hallgat贸lagos beleegyez茅semmel t枚rt茅nnek a dolgok, teh谩t felel艖s vagyok.

Egy pillanatig nem vitattam sehol, hogy nem t枚rt茅nhet 铆gy is a megt茅r茅s, s艖t m茅g hozz谩tettem m谩s lehet艖s茅geket is, vagyis, ha jobban ut谩nan茅z a sz枚vegnek, sz谩mos egy茅b megt茅r茅si p茅ld谩t is felsorolok. Ez茅rt nem 茅rtem a v谩dj谩t, hogy mi茅rt mondja, 茅n nem fogadom el, hogy 铆gy is meg lehet t茅rni. Elfogadom, s艖t bizony谩ra m茅g sok m谩s lehet艖s茅g is van. De, ezek ellen茅re 谩ll铆tom, hogy nem ez a katolikus norm谩lis 煤t. A katolicizmus nem a rendk铆v眉li 茅lm茅nyek vall谩sa, a megtapasztal谩sok vall谩sa, az a karizmatikusokn谩l van, A katolicizmus az茅rt olyan nagyszer疟, mert szab谩lyait aszerint 谩ll铆tja fel, ami mindenki sz谩m谩ra reproduk谩lhat贸. Vagyis nem 茅lm茅nyekre, megtapasztal谩sokra 茅p铆t, hanem t枚rv茅nyszer疟s茅gekre.

Fogalmam sincs, hogy mir艖l vit谩zunk egy谩ltal谩n. Ha elfogadja, hogy az eml铆tett esetben 鈥 ahogy 铆rja: 鈥瀉 koncertre szervezett mis茅vel - ahol a mise csak egy opcion谩lis f眉ggel茅k - 茅n sem 茅rtek egyet. Egy szentmis茅t felhaszn谩lni arra, hogy k枚z枚ns茅get toborozzanak egy koncertre, az t茅nyleg szents茅gt枚r茅s.鈥, akkor nem 茅rtem, mi m茅g az, ami a vita t谩rgy谩t k茅pezi k枚z枚tt眉nk. Hiszen a kiindul贸pont ez volt 茅s nem m谩s.

Minister Primusnak pedig csak annyi, hogy kiss茅 furcs谩nak tartom, hogy Maga veszi f枚l azt a szerepet, amit r茅gebben Mag谩val szemben hoztak fel el茅g sokszor v谩dk茅nt. Ha j贸l eml茅kszem Gergely atya ideiglenesen ki is tiltotta hangneme miatt egyszer a f贸rum谩r贸l.
Az eg茅szben az a vicces, hogy 茅n egyetlen sz贸val sem kritiz谩ltam senkit. Egyszer疟en k枚z枚ltem, hogy a saj谩t honlapomra nem teszek fel egy bizonyos miseid艖pontot. 脡s komment谩r n茅lk眉l k枚z枚ltem egy plak谩tot. ...(t枚r枚lve)

Senki ezen a f贸rumon 茅s honlapon egyetlen rossz sz贸t nem sz贸lt a k谩ptalanr贸l, ezt Maga csak k茅pzeli. Nem szem茅lyekr艖l sz贸lt a vita, hanem szeml茅letr艖l. 脡s egy茅bk茅nt is ezt a 鈥瀕egyetek kedvesek鈥 鈥瀞zeress茅tek egym谩st鈥 v谩dakat 茅s sz枚veget m谩r annyiszor elj谩tszottuk, hogy lassan lehetetlen elviselni.

Szerkesztve: 2009.10.17 10:12
Szerkesztve: 2009.10.17 10:13

 akolitus adatok | 2009.10.16 20:43 | 209
V谩lasz a 208. sz谩m煤 眉zenetre:
T煤lz谩s lenne azt 谩ll铆tani, hogy r茅gen MINDEN templomba j谩r贸 ember h铆v艖 volt. Lehet, hogy katolikusnak volt valamennyi keresztelve, de val贸di h铆v艖 nem volt mindenki. Akkor ugyanis nem lett volna annyi h谩zass谩gt枚r茅s, kicsapong谩s, kapzsis谩g, gyilkoss谩g鈥, amelyeket barokk ruh谩s katolikusok k枚vettek el. A k枚z茅pkorban a nyilv谩nos b疟n枚s枚k nem tehett茅k be a l谩bukat megfelel艖 vezekl茅s n茅lk眉l. M茅g koron谩s f艖knek is vezekelni眉k kellett. Haydn kor谩ban azonban m谩r nem volt ilyesmi. A nyilv谩nos vezekl茅s 鈥瀔i ment a divatb贸l鈥. Vajon akkor hogyan 谩llap铆thatjuk meg, hogy akik elmennek egy tridenti mis茅re, valamennyien h铆v艖 katolikusok-e? A keresztlev茅l 枚nmag谩ban kev茅s ennek meg谩llap铆t谩s谩ra. Van-e egy谩ltal谩n jogom meg铆t茅lni embert谩rsamat, hogy beteheti-e a l谩b谩t egy mis茅re? S, most itt egy pillanatra tekints眉nk att贸l, hogy 鈥瀔oncert-mis茅r艖l鈥 van-e sz贸, vagy sem (err艖l a hozz谩sz贸l谩som elej茅n 铆rtam), a pog谩ny, a hitetlen, a keres艖 bet茅vedt a templomba, ahol t枚rt茅netesen mise van. Nem egy ismer艖s枚m pontosan 铆gy lett katolikus. Teh谩t nem olyan ritka 茅s rendk铆v眉li dolog ez, mint ahogy 脰n gondolja. Minden ember m谩s, s minden embernek m谩s a megt茅r茅s-煤tvonala. Van, aki el艖sz枚r ut谩naolvas, s csak azt谩n megy el mis茅re. De van, akin茅l ez ford铆tva t枚rt茅nik. S, vannak m谩s megt茅r茅si utak is. 脷gy gondolom teh谩t, hogy nem 茅n vagyok az, aki beszor铆tja Isten kegyelm茅t, m疟k枚d茅si ter眉let茅t az egyes emberek katolikus hitre t枚rt茅n艖 vezet茅s茅t illet艖en. (Egy茅bk茅nt azt hiszem majdnem az 枚sszes dokumentumot olvastam az 脰n honlapj谩n.)

 akolitus adatok | 2009.10.16 20:42 | 208
V谩lasz a 205. sz谩m煤 眉zenetre:
脰n t枚bb mindent eml铆t, amivel a legteljesebben egyet茅rtek. Alapvet艖en - a 191. hozz谩sz贸l谩somban 铆rtam -, a koncertre szervezett mis茅vel - ahol a mise csak egy opcion谩lis f眉ggel茅k - 茅n sem 茅rtek egyet. Egy szentmis茅t felhaszn谩lni arra, hogy k枚z枚ns茅get toborozzanak egy koncertre, az t茅nyleg szents茅gt枚r茅s. Ezt nem is vitatom. Mert ebben az esetben nem a mise a l茅nyeg, hanem a koncert, s kiteszik a szentmis茅t olyan vesz茅lyeknek, amelyeket 脰n is le铆r.
Magam is tudom, hogy milyen az, amikor egy csom贸 sem Istent, sem embert nem tisztel艖, viselkedni nem tud贸 csorda (mert jobb sz贸 nincsen r谩) be枚z枚nlik a templomba kar谩csonykor az 茅jf茅li mis茅n. Teljesen mindegy, hogy milyen r铆tus煤 a mise (NOM, g枚r枚g katolikus...), a k枚z枚ns茅g ugyanaz. A val贸di h铆v艖 meg f茅lve h煤z贸dik 枚ssze valahol, s a d眉h, meg a felh谩borod谩s munk谩l benne, amikor megl谩tja ezeket a r谩g贸z贸, cigarett谩z贸, hangosan tr谩g谩rul sz枚vegel艖, nevetg茅l艖, im谩dkozni, viselkedni nem tud贸 embereket... azt hiszem nem kell tov谩bb ragoznom. Ilyenkor a h铆v艖 k枚z枚ss茅g 枚nk茅ntes rendfenntart贸kat szervez, hogy kiebrudalja azokat, akik minden hat谩ron t煤l botr谩nyt okoznak.
Ism茅t csak P谩duai Szent Antallal p茅ld谩l贸zn茅k. Azt 铆rja, hogy 鈥瀉 SZENTMISE NEM ARRA VAL脫 ELS艕SORBAN, HOGY OTT EMBEREK MEGT脡RJENEK, A SZENTMISE A LEGSZENTEBB DOLOG A VIL脕GON, ISTEN VAL脫S脕GOS JELENL脡TE SZENT, SZAKR脕LIS, A LEGSZENTEBB DOLOG, ami nem t疟ri el a profaniz谩l谩st, nem t疟ri el az idegen, hitetlen emberek tiszteletlens茅g茅t, m茅g akkor sem, ha azok nem rossz indulatb贸l, hanem csak tudatlans谩gb贸l tesznek 铆gy.鈥 Els艖sorban t茅nyleg nem arra val贸, de m谩sodsorban, harmadsorban lehet, hogy 茅ppen a szentmise az oka sokak megt茅r茅s茅nek. Szent Antal 茅let茅b艖l tudjuk, hogy olyan emberekkel is vit谩zott, akik nem hitt茅k, hogy az Eucharisztia val贸s谩gosan Krisztus teste 茅s v茅re. Mi ez, ha nem katolikus hit眉nk legszentebb titka? S, Szent Antal hogy bizony铆tsa a katolikus hit igazs谩g谩t, kivitte a Legszentebb Euchariszti谩t az utc谩ra, a hitetlenek el茅, s a hitetlen ember szamara let茅rdelt el艖tte. Ez 茅ppen elegend艖 volt arra, hogy a hitetlen ember megt茅rjen. (Most akkor Szent Antal a sert茅sek el茅 sz贸rta a gy枚ngy枚t, vagy sem? Lehet r贸la vitatkozni. Azonban 煤gy l谩tszik, olykor a c茅l szentes铆ti az eszk枚zt.)
Ma ezzel szemben 煤gy t疟nik, nem akarjuk, hogy a hitetlen emberek megt茅rjenek. T艖l眉nk ak谩r el is k谩rhozhatnak, mert becsukjuk el艖l眉k a templom ajt贸kat, kizavarjuk, ha esetleg ott lenn茅nek, m茅g akkor is, ha nem h枚b枚r枚gnek, csak csendben meg眉lnek valamelyik sarokban 茅s keresnek. Keresik az igazs谩got, az 茅let眉k 茅rtelm茅t, lelk眉k megnyugv谩s谩t. S, lehet, hogy pont egy szentmise, egy tradicion谩lis szentmise kell ahhoz, hogy megt茅rjen. Besz茅lni lehet r贸luk, ez egy dolog, de az egy m谩sik, hogy odamegyek hozz谩, megsz贸l铆tom, s elind铆tom a katekumen谩tus 煤tj谩n.
Ma nem akarjuk, hogy a NOM-os h铆v艖 betegye a l谩b谩t a tradicion谩lis mis茅re, mert semmit sem tesz眉nk az茅rt, hogy el akarjanak j枚nni tradicion谩lis mis茅re. Ha saj谩t maga nem kezd el keresg茅lni, vagy nincsenek tradicion谩lis bar谩tai, sem olvasm谩ny茅lm茅nye sincs, akkor ki lesz az, aki sz贸l neki?
脡n 煤gy gondolom, hogy ha egy tradicion谩lis h铆v艖 csak az茅rt megy el a tradicion谩lis mis茅r艖l, mert ott komolyzenei bet茅tekkel sz贸laltatj谩k meg a szentmise 茅nekeit, akkor az nagyon szomor煤 dolog. Megk茅rd艖jelezem az illet艖 hit茅t. Mert, ism茅tlem, nem git谩ros, meg tam-tam dobos, nem is techno NOM mis茅r艖l szalad, s艖t menek眉l el 鈥 ami teljesen 茅rthet艖 鈥, hanem egy olyan mis茅r艖l, amely dogmatikailag teljesen a hely茅n van, zeneileg pedig sokak sz谩m谩ra megval贸s铆tja a liturgikus-szent-m疟v茅szi h谩rmast. Igen, mindig lesznek botf眉l疟ek, lesznek komolyzen茅t nem szeret艖k, s mindig lesznek kisgyermekes sz眉l艖k, akik sokszor megtapasztalhatj谩k azt, hogy a gyermek眉k nem tud meg眉lni csendben egy helyben. Ez azonban nem ok arra, hogy elmenek眉lj眉nk a mis茅r艖l. (S, k茅rem, most ne keverj眉k ide azt, hogy KIK j枚nnek m茅g el erre a mis茅re, s KIK miatt menek眉l el, mert arr贸l m谩shol 铆rok.)
Keleten, ahol megmaradt az ikonoszt谩zion, t茅nylegesen meg tudj谩k azt tenni ma is 鈥 amikor a pog谩nyokat m谩r nem k眉ldik ki t茅nylegesen a templomb贸l, noha elhangzik 鈥瀉z ajt贸kat, az ajt贸kat鈥 felki谩lt谩s 鈥, hogy a legszentebb pillanat el艖tt, az 谩tv谩ltoztat谩skor becsukj谩k a kir谩lyi ajt贸t, hogy szem ne l谩thassa a titkot. Ide t茅nyleg hit kell. A pog谩nyok, a hitetlenek el枚l teh谩t rejtve marad a Legszentebb.
A latin templomokban a csendes k谩non, a suttogva kimondott konszekr谩l贸 szavak val贸s铆tj谩k meg ugyanezt. A tudatlanok, a hitetlenek az elkapott latin sz贸tagokb贸l rakt谩k 枚ssze a 鈥瀐贸kusz-p贸kusz鈥 szavakat, amely 谩tment a k枚znyelvbe is.

(Folytat谩s k枚vetkezik.)

 Minister Primus adatok | 2009.10.16 17:48 | 207
Abban egyet茅rtek, hogy a Mis茅nek kell mindig az els艖 helyen lennie.
Abban is egyet茅rtek, hogy minden 煤t a SSPX-be vezet.
V茅g眉l abban is teljesen egyet茅rtek, hogy egy Mis茅t ha m谩r meghirdetnek, akkor sokkal nagyobb gonddal kell megv谩lasztani a szavakat - ami, mint m谩r mondtam: ebben az esetben nagyon szerencs茅tlen眉l siker眉lt. Nomegh谩t azzal is egyet茅rtek, hogy t煤lzottan el艖k茅pbe ker眉lt a zene.

Amivel viszont nem 茅rtek egyet, s amivel tkp. a legnagyobb bajom van ebben a vit谩ban az nem m谩s mint a hangnem amellyel csak 煤gy let谩madt谩k a K谩ptalant. B谩r m谩r igen r茅g 贸ta nem tartom a kapcsolatot vel眉k, s ez id艖 alatt engem is a szivem ink谩bb az SSPX-hez h煤zott (mert 茅n sem szeretem a kompromisszumokat. Ez茅rt nem j谩rok NOM-ra Augusztus 贸ta, mert olyan papot kaptunk akinek m谩r 茅ppen semi k枚ze nincsen a Katolikus hithez. Szemrebben茅s n茅lk眉l bemondtam neki a non serviam-ot, miut谩n kider眉lt sz谩momra, hogy ekkora arroganci谩val a r茅sz茅r艖l nem fogunk tudni z枚ld 谩gra verg艖dni). De hol is tartottam... Teh谩t az a bajom, hogy itt is nagyon jelen van egy tipikus "betegs茅g" ami sokakat az Igaz Hit hordoz贸k- 茅s 茅lharcosok k枚z眉l jellemez. M茅gpedig egy olyan g艖g枚s magatart谩s, amit maguk nem vesznek 茅szre mert azt hiszik, hogy a "Szent Haragjukat 茅s F枚lh谩borod谩sukat" az Igazs谩g茅rt vivott harc t眉zeli. El艖reengedem, hogy val贸ban err艖l van sz贸 茅s hogy t茅nyleg csak a J贸茅rt 茅s Igaz茅rt val贸 buzgalom em茅szti azokat akik Hit眉nket b谩rmelyik眉nkn茅l jobban ismerik. 脕m a hangnem pont n谩luk kellene hogy legyen sokkal jobban megv谩lasztva - tal谩n m茅g nagyobb gonddal mint azok a szavak az omin贸zus plak谩ton. De nekem aki sok id艖 ut谩n el艖sz枚r olvastam bele hogy mi 煤js谩g van MO-n, ink谩bb csak az j枚tt le, hogy "-H煤 a nemj贸j谩t azoknak a K谩ptalaniaknak! L谩tja kend m谩n megint milyen f枚rtelmes dolgokat mivelnek oda谩t!? - Bizony, bizony! 脷jra valami 枚rd枚g b煤jt bel茅j眉k! -H谩t majd mi oszt谩n jo贸l megmutatjuk n茅kik, h谩ny a magyarok Istene, nemde kom谩muram!? - 脷gy la! Ilyen diszn贸s谩got csak nem t疟r眉nk el a port谩nkon! No maj' forog a cs茅p a fej眉k f枚l枚tt!". Nem is csoda hogy ennyire ijedeznek t艖l眉nk az emberek... 脡n is a non serviam bead谩sa el艖tt legal谩bb n茅gyszemk枚zt besz茅ltem a 'lelk茅sz眉nkkel'! Ti mi茅rt nem mentek el a K谩ptalaniakhoz, 茅s sz茅pen, n茅gyszemk枚zt, szeretettel 茅s v谩logatott szavakkal magyar谩zz谩tok meg el艖bb nekik a dolgokat, 茅s mi茅rt nem sz茅p sz贸val tanitj谩tok meg 艖ket, hogy m谩skor ne hib谩zzonak? Olvastam az 脷jsz枚vets茅get, 茅s tudom hogy van egy r茅sz ami arr贸l sz贸l, hogy testv茅r眉nket el艖bb n茅gyszemk枚zt kel megdorg谩lni, s csak azut谩n kell a "nagytan谩cs" el茅 vinni, ha nem javult meg.
A legk枚nnyebb pelleng茅rre 谩llitani valakit igy a f贸rumon...

Ak谩rmennyire egyet茅rtek is a s茅rtett oldallal, a m贸dot amellyel r谩mutattak testv茅reik hib谩j谩ra 茅n nem birom lenyelni.

Nekem is j贸p谩rszor keresztbetettek egyes szem茅lyek a K谩ptalanb贸l, de ett艖l m茅g nem dob谩ltam meg 艖ket ekkora nyilv谩nos谩g el艖tt miel艖tt besz茅ltem volna az illet茅kesekkel (s艖t ezut谩n sem k枚t枚ttem a nyilv谩noss谩g orr谩ra hogy mi t枚rt茅nt. S nem is fogom).

Sz谩z sz贸nak is egy a v茅ge: borzaszt贸an hi谩nylom azt a testv茅ri hangnemet amir艖l az az 脷jsz枚vets茅gi p茅lda tanit minket. Ahelyett hogy itt forgatn谩tok a cs茅pet a szerencs茅tlen K谩ptalaniak feje f枚l枚tt (akik lehet, hogy nem olyan t枚k茅letesek mint m谩sok, de a j贸 sz谩nd茅k bel艖l眉k sem hi谩nyzik!) ink谩bb mentetek volna n茅gyszemk枚zt megvitatni az eg茅sz 眉gyet m茅g sokkal kor谩bban, ha m谩r annyira b谩ntott titeket...
Deh谩t no. Most igy sikeredett.

M谩skor majd tal谩n mindny谩jan okosabbak lesz眉nk, s megmutatjuk a kiv眉l谩ll贸knak is, hogy nem vagyunk akkora mumusok, mint amilyeneknek a modernist谩k 谩llitanak be minket.



 V谩gfalvy adatok | 2009.10.16 14:14 | 206
V谩lasz a 203. sz谩m煤 眉zenetre:
Kedves Akolitus,
a traditioval kapcsolatos tal谩lkoz谩sb贸l kihagyott egy igen l茅nyeges lehet艖s茅get. Elismerem, hogy egyik sem jellemz艖, 茅s minden esetben isteni kegyelemr艖l van sz贸, minden "megt茅r茅s" egyedi, mert ez mindig csoda.
Norm谩lis k枚r眉lm茅nyek k枚z枚tt - itt persze sz谩mtalan vari谩ci贸 l茅tezhet - az ember, miut谩n keres茅snek indul, a saj谩t csal谩dja vall谩s谩ban pr贸b谩l 茅rdekl艖dni (ezt szinte minden egyes szekt谩s is el tudja mag谩r贸l mondani). Ha valaki olyan "szerencs茅s", hogy hit茅t nem gyakorl贸 katolikus csal谩dban n艖tt fel, akkor elmegy a templomba. Ott tal谩lkozhat b谩rmivel, amit a NOM k铆n谩l (fiatalok eset茅ben a karizmatikus mozgalom a vonz贸). Ha jobban megismeri a katolikus vall谩st, ha k枚vetkezetes, eg茅szen biztos, hogy tudatosul benne az, hogy az a mise ahova j谩r, az nem mindig volt ilyen. Ha esetleg tov谩bbgondolja, bel谩tja, hogy az egyik mis茅n sz铆vesen van, a m谩sikon nem. Sz茅ls艖s茅ges esetben a git谩ros mis茅t szereti, m谩sra nem sz铆vesen megy. Racion谩lisan ez ellentmond谩shoz vezet (itt megjegyezn茅m, hogy a mi eset眉nkben - Haydn contra nem Haydn - nem err艖l van sz贸!).
Ha k枚vetkezetes ez a katolikus, t枚rv茅nyszer疟en felmer眉l benne a k茅rd茅s, hogy a liturgi谩ja mi茅rt t茅r el teljesen az 枚sszes m谩s r铆tus煤 katolikusok茅t贸l, vagy azon felekezetek liturgi谩j谩t贸l, ahol meg艖rizt茅k az 艖si r铆tust.
Sz谩mtalan p茅lda van arra, amikor egy r贸mai katolikus "谩tj谩r" a g枚r枚g, vagy 枚rm茅ny templomba (ahol nagyon sokszor a modern tan铆t谩ssal tal谩lkozik), vagy pedig m谩s vall谩shoz. Magyarorsz谩gon nem ritk谩n az orthodoxia k铆n谩lja mag谩t, ahol legal谩bb a tan铆t谩s m茅g mindig kereszt茅nyibb a legt枚bb modernist谩茅n谩l. Annak, aki viszont h疟 a katolikus vall谩s谩hoz (credo ecclesiam), nem jelent megold谩s egy m谩s r铆tushoz val贸 谩tt茅r茅s, egy m谩s vall谩shoz val贸 谩tt茅r茅s pedig m茅g kev茅sb茅.
Megint csak 茅sszel r谩j枚n, hogy hol keressen tov谩bb (ekkor j枚het a bar谩t, ismer艖s, internet, stb.)
Van, aki megmarad a k茅ts茅gbees茅sben, 茅s lesz bel艖le szekt谩s, vagy karizmatikus. Van aki tov谩bbl茅p, 茅s megreked a nom-n谩l, m谩s r铆tusn谩l, vagy l谩jtos tradition谩l, rosszabb (?) esetben m谩s vall谩sn谩l. Ha k枚vetkezetes valaki a katolikus vall谩s谩hoz, 茅s minden tan铆t谩s谩hoz, igen nagy neh茅zs茅gek el艖tt tal谩lja mag谩t. Az FSSPX jogi helyzete miatt nagyobb elsz谩nts谩got k枚vetel, az egy茅b tradition谩lis papok, k枚z枚ss茅gek viszont szinte mindig valami kompromisszumot k枚tnek. Az FSSPX megold谩st k铆n谩l a liturgia ter茅n, 茅s a tan铆t谩sban k枚vetkezetesen katolikus, viszont megintcsak bizonytalans谩got jelent a R贸m谩val val贸 vit谩s helyzete miatt - ez logikusan a hadi谩llapot k枚vetkezm茅nye.

脰sszefoglalva, az 脰n felsorol谩s谩b贸l valahogy (az elej茅n) kimaradt ez a racion谩lis 煤t, amely minden egyes megt茅r茅sn茅l jelen van valamilyen m贸don.

Az eg茅sz vita v茅gs艖 alapja tulajdonk茅ppen a vil谩ggal val贸 par谩zna kapcsolat kompromisszumos megold谩sa, vagy pedig annak hat谩rozott elutas铆t谩sa. 脷jra kihangs煤lyozn谩m, hogy nem a komolyzen茅r艖l, nem Haydn-r艖l van itt sz贸, s艖t tulajdonk茅ppen m茅g csak nem is az ilyen mis茅k gyakoris谩g谩r贸l!
A zene kiv谩laszt谩sa egyh谩zzenei k茅rd茅s, gyakoris谩ga viszont pasztor谩ci贸 ter眉let茅re tartoz贸 k茅rd茅s. Ezt meg lehet oldani j贸l, 茅s meg lehet oldani rosszul, de m茅g mindig a hagyom谩nyos szentmis茅r艖l, 茅s katolikus traditior贸l besz茅l眉nk!
Ami sz谩momra a l茅nyeges probl茅ma az az, hogy itt a vil谩ggal val贸 kiegyez茅s, a vil谩ggal val贸 par谩znas谩g nem-NOM-os megold谩s谩val 谩llunk szemben!!!

 脡lthes Eszter adatok | 2009.10.16 11:41 | 205
Kedves akolitus, mik枚zben 艖szint茅n kedvelem Mag谩t, egyre ink谩bb 煤gy 茅rzem, hogy s眉ketek p谩rbesz茅de folyik k枚z枚tt眉nk, ami azt bizony铆tja, hogy nem egy egyszer疟 esettel 谩llunk itt szemben, hanem a koncert-mis茅k r茅v茅n k茅t vil谩gszeml茅let, k茅t telejsen k眉l枚nb枚z艖 vall谩si felfog谩s 谩ll szemben egym谩ssal, 茅s ez茅rt - csak煤gy, mint a protest谩ns-katolikus, hagyom谩nyh疟 katolikus-modernista - semmi es茅ly nincs arra, hogy sz贸t 茅rts眉nk.

脡n 煤gy 茅rzem, hogy 谩tgondolom az 脰n 茅rveit: elfogadom, hogy van olyan, akivel ez a "csoda" megt枚rt茅nik, mint ahogy azt is elfogadom, hogy a premontrei rend alap铆t贸ja egy vill谩mcsap谩s hat谩s谩ra t茅rt meg stb. 脰n viszont 煤gy t疟nik, egy pillanatra sem gondolja 谩t a mi 茅rveinket: a SZENTMISE NEM ARRA VAL脫 ELS艕SORBAN, HOGY OTT EMBEREK MEGT脡RJENEK, A SZENTMISE A LEGSZENTEBB DOLOG A VIL脕GON, ISTEN VAL脫S脕GOS JELENL脡TE SZENT, SZAKR脕LIS, A LEGSZENTEBB DOLOG, ami nem t疟ri el a profaniz谩l谩st, nem t疟ri el az idegen, hitetlen emberek tiszteletlens茅g茅t, m茅g akkor sem, ha azok nem rossz indulatb贸l, hanem csak tudatlans谩gb贸l tesznek 铆gy.
Azt az 茅rvemet sem gondolja v茅gig, hogy t枚bbeket elriaszt ez a szentmis茅t艖l, mint ah谩nyat vonz, ebben biztos vagyok, m谩r csak abb贸l is, ha megn茅zz眉k, h谩nyan j谩rnak komolyzenei koncertre, 茅s h谩nyan a Sziget-fesztiv谩lra.
Ha 脰n p茅ld谩t hoz, 茅n is hozok egyet: egy komoylzen茅t ut谩l贸 fiatal, aki egy茅bk茅nt j贸indulat煤 茅s 茅rdekl艖d艖, de ut谩lja a komoly zen茅t, bet茅ved a triudenti mise alatt a Belv谩rosiba. 脡rdekeln茅 a mise, tetszik is neki a f眉st枚l茅s, a szentbesz茅d, de amikor ezt elnyomja a zene, kimenek眉l. Ismerve korunk kult煤r谩lis fejletts茅g茅t, eg茅szen biztos, hogy az ilyen esetb艖l t枚bb van, mint az 脰n 谩ltal elmes茅ltb艖l.

DE AKKOR SEM EZ A L脡NYEG!!!!!!!!!

A l茅neyeg az, hogy egy SZENTMIS脡RE NEM LEHET SZ脫R脫LAPPAL KONCERTK脰Z脰NS脡GET BEH脥VNI, MERT EZ SZENTS脡GGYAL脕Z脕S!!!!!! Pr贸b谩lja ezt v茅giggondolni, miel艖tt v谩laszol! Amikor Haydn ezeket a mis茅ket kompon谩lta, 茅s a mis茅n el艖adt谩k, CSAK KATOLIKUSOK VOLTAK A TEMPLOMBAN, r谩ad谩sul barokk ruh谩kban, barokk k枚rnyezetben, ott a zene nem "telepedett r谩" a mis茅re, hanem KIEG脡SZ脥TETTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hogy mennyire ide谩lis, val贸szer疟tlen az 脰n p茅ld谩ja, m茅g akkor is, ha 谩ll铆t贸lag vannak k铆v茅telek, mutatja, hogy valah谩nyszor elindul valahol egy tridenti mise-sorozat Magyarorsz谩gon, term茅szetesen NAGY k贸rus-k铆s茅rettel, sokkal nagyobbal, mint amilyet a Piuszosok tartanak, akiknek m茅giscsak 茅vtiezdekkel gazdagabb tapasztalatuk van ezen a t茅ren, minden tov谩bbi mis茅re egyre kevesebben j枚nnek, 茅s akik maradnak, azokon l谩tszik, hogy nem a zene miatt maradtak. Ezt TAPASZTALATB脫L 铆rom.

脡s m茅g egy: 茅n egy New-Age-eshez hasonl贸 kurzuson t茅rtem meg: Istent艖l ott kaptam meg a d枚nt艖 l枚k茅st. DE NEM AZ脡RT, MERT OTT VOLTAM, hanem annak ellen茅re, illetve az茅rt, mert m谩r "煤ton" voltam, 茅s 枚nhib谩mon k铆v眉l ker眉ltem oda. Isten l谩tva j贸sz谩nd茅komat, megadta a d枚nt艖 kegyelmi aktust. Akik egy Haydn koncertmis茅n megt茅rnek, azok sz谩m谩ra a koncert val贸sz铆n疟leg m谩r ez az utols贸 momentum egy p谩ly谩n, vagy CSODA t枚rt茅nt vel眉k, mint p茅ld谩ul a f茅lzsid艖 Andr茅 Frossarddal P谩rizsban, vagy a zsid贸 Ratisbonne testv茅rekkel R贸m谩ban, mert iylen is van, DE NEM EZ A KATOLIKUS NORM脕LIS 脷T. A katolikus norm谩lis 煤t, hoyg valaki katekumen, azt谩n lesz h铆v艖. Vagyis keres, z枚rget, tanul, b疟nb谩natot, lelkiismeretvizsg谩latot tart 茅s AZT脕N felveszik.

Egy茅bk茅nt besz茅ltem a t茅m谩r贸l Maessen aty谩val. Azt mondta, hogy az Egyh谩z (XII. Pius p谩p谩val egy眉tt) soha nem tartotta j贸nak, ide谩lisnak, dics茅rend艖nek (ezeket a szavakat haszn谩lta) a koncertmis茅ket, mely probl茅ma val贸j谩ban csak az 50-es 茅vekt艖l ker眉lt el艖, hanem csak MEGT虐RTE. 脡s akkor is, ha val贸ban a "Vollform der Liturgie" = a "liturgia teljes form谩ja" a zen茅s nagy 眉nnepi mise, ezekre scak nagy egyh谩zi 眉nnepeken szabadna sor ker眉lni. Azt is mondta, amit Kansas eml铆tett, hogy egyes n茅pek scak a csendes mis茅t 茅s a legnagyobb pomp谩zatos mis茅t szeretik nagy 眉nnepeken, m谩sok viszont, a liturgia minden fok谩t: teh谩t 煤gy a csendest, 煤gy a p谩rbesz茅dest, mint az egyszer疟 zen茅set stb. Viszont ak谩rmelyikr艖l is van sz贸, csak katolikus h铆vek vannak jelen. A mi eset眉nkben viszont nem ez 谩ll fenn!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vagyis nem arr贸l sz贸l a vita, hogy a katolikus h铆vek a szentmis茅n mit szeretnek hallani, hanem hogy egy katolikus szentmis茅re r谩szerveztek egy hitetleneknek sz贸l贸 koncertsorozatot, hogy a szentmise adja a d铆szletet az el艖ad谩shoz!!

Ami a trindeti mis茅re ker眉l艖k oszt谩lyoz谩s谩t illeti: nos, 煤gy gondolom, 脰n al谩becs眉li Isten kegyelm茅t, nagyonis beszor铆tja az 艕 m疟k枚d茅si ter眉let茅t, de erre m谩r v茅gk茅pp nem t茅rek ki, a honlap igaz谩n sz谩mtalan cikke foglalkozik ezzel a k茅rd茅ssel, tal谩n 茅rdekes lenne elolvasni 艖ket.

A honlap szerkeszt艖jek茅nt el茅g tapasztalatom van arr贸l, ki hogyan ker眉l a trad铆ci贸 k枚zel茅be. 脡s m茅g egy: a leges-legkevesebben azok (az 脰n 3. pontja), akik gyermnekkoruk mis茅j茅re tal谩lnak r谩 - err艖l is sz谩mtalan cikk sz谩mol be a honlapon.

Nagyon r枚viden a saj谩t megt茅r茅s-煤tvonalam: 1. t谩vol贸d谩s e vil谩gt贸l; 2. mi az, ami ellene mond ennek a vil谩gnak; 3. katolikus vall谩s; 4. katolikus irodalom olvas谩sa; 5. annak felfedez茅se, hogy ami a k枚nyvekben 谩ll, sz枚gesen ellenkezik azzal, amit a mostani egyh谩z hirdet - 茅s amikor id谩ig eljutottam Isten egy CSODA (persze nem term茅szetfelegtti, de az茅rt m茅giscsak csod谩s esem茅ny) folyt谩n (az 脰n felsorol谩s谩b贸l hi谩nyzik) megismerked茅s a Pius K枚z枚ss茅ggel.
ISTEN VEZETI A J脫AKARAT脷AKAT, az 艕t keres艖ket. Legyen nyugodt, koncertmise n茅lk眉l is eljuttatja 艖ket az igazs谩ghoz, a szentmis茅hez, ha ez a keres茅s 艖szinte!!!! (脡s ha tudja, hogy ez茅rt val贸di tal谩l谩s, 茅s nem scak 谩tmeneti, egy sz茅p eml茅k d茅delget茅se.) Sokkal tiszt谩bban, sokkal katolikusabb m贸don. 脡s k茅rdezze meg v茅g眉l azokat, akik egy ilyen koncertmis茅n "t茅rtek" meg, milyen messze jutotak a megt茅r茅s眉kben, milyen m茅ly 茅s tart贸s lett ez a megt茅r茅s? 脕talak铆tja az 茅let眉ket? Mert aki a hagyom谩nyos m贸don lesz tradicionalista katolikus, azok茅t 谩talak铆tja, 煤gy ahogy azt P谩l apostol k枚veteli! Nem tudom, 茅s nem 谩ll铆tom, hogy vel眉k nem 铆gy t枚rt茅nik, csak azt mondom, 茅rdekes lenne pontosabbna megvuzsg谩lni az ilyen rendk铆v眉li eseteket.

 akolitus adatok | 2009.10.16 10:31 | 204
V谩lasz a 203. sz谩m煤 眉zenetre:
Vegy眉nk egy 茅letszer疟 p茅ld谩t: XY rendszeresen j谩r Z pl茅b谩niatemplomba. Vas谩rnapr贸l vas谩rnapra ott van, havonta-k茅t havonta szentgy贸n谩shoz j谩rul, egysz贸val gyakorl贸 katolikus. Mint az esetek 99%-ban, 艖 is NOM-ra j谩r. A k茅t 茅vvel ezel艖tti SP motu proprior贸l tal谩n hallott valamit, de az is lehet, hogy nem. Nem nagyon rekl谩mozt谩k, s vizsg谩lja meg mindenki mag谩t: vajon egyszer疟 laikus h铆v艖k茅nt mindig nyomon k枚vetj眉k-e az 枚sszes p谩pai dokumentumot, enciklik谩t, stb.? Nem csak azokra figyel眉nk fel, amely valamilyen m贸don k枚zel 谩ll hozz谩nk? A r茅gi r铆tusr贸l legfeljebb annyit tud, hogy a II. VZs el艖tt 铆gy mis茅ztek, de sz谩m谩ra ez az 鈥灻璯y鈥 csak annyit jelent, hogy neki h谩ttal 茅s latinul. Mivel nincs Szunyogh Xav茅r Missz谩l茅ja, m茅g csak es茅lye sincs arra, hogy 枚sszehasonl铆tsa a kett艖t.
Egyszer hirdetik 鈥 nem felt茅tlen眉l a templomban hall r贸la 鈥, vagy olvas, hall r贸la (煤js谩g, plak谩t, t茅v茅-r谩di贸), hogy Haydn mis茅j茅t fogj谩k 茅nekelni szentmise keret茅ben a W pl茅b谩niatemplomban. Megn茅zi az id艖pontot: 鈥瀐urr谩, el tudok r谩 menni, s m茅g a vas谩rnapi szentmis茅m is meglesz 谩ltala.鈥 S, amikor elkezd艖dik a mise, csod谩lkozva tapasztalja, hogy ez m谩smilyen mise, mint amit ismer. El艖sz枚r azt hiszi, hogy egy k眉lf枚ldi pap mis茅zik, az茅rt van latinul, s egy kicsit bosszankodik, hogy semmit nem fog 茅rteni bel艖le. De k谩rp贸tolja a sz茅p zene. Azonban nagyon hamar r谩d枚bben, hogy nincs itt semmif茅le k眉lf枚ldi pap, s艖t ilyen nagyszer疟 pr茅dik谩ci贸t r茅gen nem hallott m谩r. S, igen, a mise: a k谩non szent csendj茅ben r谩d枚bben arra, hogy itt most valahogy sokkal fens茅gesebben, sokkal nagyobb tisztelettel mutatj谩k be az 脕ldozatot, mint ahogyan a Z pl茅b谩niatemplomban megszokta. Meg茅rzi a Szent Titok miszt茅rium谩t. S, b谩r Haydn miatt j枚tt ide, valami sokkal t枚bbet kap. A mise v茅g茅n b谩tors谩got gy疟jt, s odamegy valakihez, vagy ak谩r a paphoz is, hogy megk茅rdezze, milyen mise volt ez. Ett艖l kezdve neki is lesz ismer艖se, aki bevezeti 艖t ebbe a r铆tusba, s sz茅p lassan otthagyja a Z pl茅b谩niatemplomot az茅rt, hogy W pl茅b谩niatemplomban tradicion谩lis mis茅re j谩rhasson.
Az 茅lett艖l elrugaszkodott p茅lda lenne ez? Nem hiszem. Pl谩ne akkor, amikor a m谩sik f贸rumon valaki azt 铆rta, hogy a protest谩ns ismer艖seit is 鈥瀎ejbe k贸lintotta鈥 ez a r铆tus, 茅s r谩d枚bbentette 艖ket, hogy igen, Luther t茅vedett. Ezek az emberek, ha t茅nyleg 艖szint茅n keresik az igazs谩got, nem puszt谩n m煤l贸 fell谩ngol谩s ez r茅sz眉kr艖l, szint茅n beker眉lhetnek a tradicionalist谩k 鈥瀦谩rt鈥 k枚r茅be. 艕k is Haydn miatt mentek oda, de valami eg茅szen m谩st, 茅rt茅kesebbet tal谩ltak, ami茅rt minden眉ket eladj谩k/feladj谩k, hogy megvehess茅k/megkaphass谩k azt.

 akolitus adatok | 2009.10.16 10:31 | 203
T枚bb gondolat is felmer眉lt bennem a legut贸bbi hozz谩sz贸l谩sokkal kapcsolatban. Van, aki azt 铆rta, hogy ezekkel a Haydn mis茅kkel f疟szerezett tradicion谩lis mis茅kkel 茅ppen magukat a tradicion谩lis h铆v艖ket riasztj谩k el. M谩s valaki azt 铆rta, hogy a templomba cs谩b铆tgat谩snak ez a m贸dja a legvadabb modernista t茅r铆tget茅si m贸dszerekre hajaz.
Nos, sz谩lljunk le m谩r egy kicsit a realit谩sokra is. Ma t煤lnyom贸 r茅szben pog谩nyok az emberek. Legfeljebb csal谩di hagyom谩nyb贸l, vagy babon谩b贸l keresztelik meg a gyerekeket, a sz茅p k眉ls艖s茅gek miatt esk眉sznek templomban az emberek, s pap temeti el 艖ket, mert hogy n茅zne m谩r az ki, ha polg谩ri szertart谩ssal f枚ldeln茅k el a rokonainkat. De val贸di kereszt茅ny 茅letr艖l sz贸 sincs. Ha megn茅zn茅nk a pl茅b谩niai statisztik谩kat, hogy h谩nyan lettek megkeresztelve, h谩ny esk眉v艖 volt, h谩nyat temettek el; s ezt 枚sszevetn茅k a t茅nylegesen templomba j谩r贸 h铆vekkel (s itt nem csak az egyh谩zi ad贸t befizet艖kre kell gondolni, mert akkor m茅g rosszabb eredm茅nyt kapunk), akkor nagyon siralmas ar谩nyt kapunk. S, mindez igaz a NOM-ra, 茅s a g枚r枚g katolikusokra. A hagyom谩nyos katolikus r铆tus煤 h铆vekre nem, mert oda t茅nyleg csak azok j谩rnak, akik gyakorl贸 katolikusok. Ez pedig igen kicsi sz谩m. Mert hogy is ker眉l be egy katolikus h铆v艖 a tradicionalist谩k t谩bor谩ba?
1. Van egy bar谩tja, ismer艖se, vagy trad铆ci贸hoz vonz贸d贸 pap, aki 谩ltal megismeri a trad铆ci贸t 茅s ott marad.
2. Internetes f贸rumokon egyre gyakrabban tal谩lkozik tradicionalista-NOM-os vit谩val, 茅s ez k铆v谩ncsiv谩 teszi, hogy mi is az a tradicionalista r铆tus, s elmegy egy ilyenre, s ott ragad.
3. Az id艖sebb gener谩ci贸 tagja, aki a NOM gy枚trelmes (hitet vesz茅lyeztet艖, botr谩nyos tapasztalatok, stb.) id艖szaka ut谩n v茅gre visszatal谩l a gyermek-, fiatalkori gy枚kereihez.
Ez pedig azt jelenti, hogy ismerets茅g, internetes t谩j茅koz贸d谩s, vagy 茅letkori tapasztalat, 茅lm茅ny n茅lk眉l nincs es茅lye egy NOM-on szocializ谩l贸dott katolikusnak arra, hogy a trad铆ci贸t v谩lassza. A pog谩nynak meg pl谩ne nem adunk semmilyen lehet艖s茅get. Ez pedig nem m谩s, mint az, hogy gett贸ba z谩rjuk saj谩t magunkat. Mi茅rt?
1. Semmilyen m贸don nem 茅rtes眉lhet arr贸l, hogy ilyen is van. Ha tudjuk, hogy a NOM a hitet vesz茅lyezteti, akkor b疟n枚s luxus, ha elz谩rjuk m谩sok el枚l a megismer茅s lehet艖s茅g茅t.
2. Semmilyen m贸don nem gyakoroljuk Krisztusnak az evang茅lium hirdet茅s茅re sz贸l贸 parancs谩t, hiszen az utcai evangeliz谩l谩s szekt谩s dolog, mi ilyet nem csin谩lunk (a szekt谩sok legnagyobb 枚r枚m茅re, valamint P谩duai Szent Antal foroghat a s铆rj谩ban, hiszen 艖 kiment az utc谩ra, s amikor nem hallgattak r谩, elment a halaknak pr茅dik谩lni鈥), a templomainkat meg bez谩rjuk az idegenek el枚l, mert nem dobhatjuk gy枚ngyeinket a sert茅sek el茅.
Nos, amikor azt 铆rtam, hogy egy ilyen Haydn mise alkalmat adhat arra, hogy b谩rki szembe tal谩lkozzon a trad铆ci贸val, s ak谩r meg is szeresse azt, akkor erre gondoltam.

(Folyt k枚v.)

 Dimitria adatok | 2009.10.16 00:28 | 202
Szeretn茅m meger艖s铆teni Eszter asszonyt, hogy ne csak utal谩s legyen zen茅sz v茅lem茅ny茅re. T枚bb alkalommal siker眉lt sajnos "beleszaladnunk" a Haydn mis茅kbe 茅s mint zen茅sz csak sz茅gyellni tudom magam. M谩r nem szakmai szempontb贸l az el艖ad谩sok zenei min艖s茅ge miatt, hanem mert t茅nyleg el艖ad谩sr贸l van sz贸 mis茅vel f疟szerezve. Sajnos a Legszentebb ir谩nti tisztelet 茅s h贸dolat teljesen h谩tt茅rbe szorul m谩r a kezdetekn茅l, ha csak a sz贸r贸lapot megn茅zz眉k. Ez a sz贸r贸lap nem mis茅r艖l hanem koncertsorozatr贸l sz贸l - vagyis nem a zene van a mise szolg谩lat谩ban, hanem ford铆tva (ez t枚bb mint elszomor铆t贸). (Megjegyzem ha mis茅r艖l sz贸lna a sz贸r贸lap az se sokkal jobb - mis茅t nem k茅ne rekl谩moznunk sz贸r贸lapon....) De a folytat谩s se jobb - a minap teljesen j贸indulatb贸l azt tan谩csolta nek眉nk valaki, hogy jobb lenne, ha el艖re menn茅nk, mert a h铆v艖k ott 眉lnek, h谩tul a vend茅gek vannak, ott csak felbosszantjuk magunkat...K茅rdem 茅n, rendben van ez? A katolikus h铆v艖 keressen mag谩nak nyugalmas helyet a mise alatt, mert a vend茅gekt艖l nem lehet elv谩rni a katolikus templomba ill艖 viselked茅st.....? Nem folytatom a felsorol谩st t枚bben m谩r megtett茅k el艖ttem.
Szerencs茅s az az ember, akit a csal谩d r谩nevel a komolyzene szeretet茅re 茅s m疟vel茅s茅re, viszont nincs ez 铆gy mindenkivel 茅s ez nem vethet艖 senkinek a szem茅re. Er艖szakkal nem lehet senkivel megszerettetni a zen茅t. Osztom azt a v茅lem茅nyt, hogy ilyen kev茅s igaz谩n katolikus mise mellett m茅g, ha megfelel艖 tisztelettel 茅s al谩zattal is lenn茅nek a szervez艖k, akkor is sok lenne ennyi Haydn mise. Viszont el tudn谩m k茅pzelni, hogy esetleg a kev茅sb茅 komolyzene kedvel艖 h铆v艖k is tudn谩k 枚r枚mmel fogadni, ha t茅nyleg k眉l枚nleges alkalmakkor t枚rt茅nne, valamilyen nagyobb 眉nnep tisztelet茅re, d铆sz铆t茅s茅re - 茅s kiz谩r贸lag a mise szolg谩lat谩ban a mis茅茅rt hangozn谩nak fel ezek a m疟vek, a katolikus h铆veknek 茅s nem koncertnek megh铆rdetve (pl. egy 茅vben egy-k茅t alkalommal kar谩csonykor, vagy egy茅b kiemelked艖 眉nnepen).
Ami a zen茅szek munk谩j谩nak megbecs眉l茅s茅t illeti: teljesen jogos az a v茅lem茅ny, hogy a mise szempontj谩b贸l ez mell茅kes. Egy 茅nekesnek, vagy karvezet艖nek annak tudat谩ban kell elv谩llalnia egy k贸rusban a tags谩got amikor bel茅p, hogy sz谩m谩ra ez rengeteg munk谩val 茅s al谩zattal j谩r, sok id艖t 茅s energi谩t vesz ig茅nybe - a mise szempontj谩b贸l ez teljesen l茅nyegtelen, hogy mennyi munk谩j谩ba ker眉lt a zen茅sznek. 脥rtam mindezt 煤gy, hogy 24 茅ve 茅nekelek folyamatosan k贸rusban 茅s kilenc 茅ve dolgozom karvezet艖k茅nt. De ezt a sorrendet nem szabad felcser茅lni (ez sajnos zen茅sz betegs茅g sokszor 煤gy, hogy ak谩r 茅szre sem vessz眉k): 1. a Legm茅lt贸s谩gosabb tisztelete 2. a zene

 脡lthes Eszter adatok | 2009.10.15 21:27 | 201
Nagyon 枚r眉l枚k, hogy v茅gre valaki kimondta a l茅nyeget: m. m. azt, hogy mi is val贸j谩ban a szentmise
F眉zesi Zsolt: "Egy谩ltal谩n nem izgat (ebb艖l a szempontb贸l 茅s csak ebb艖l), hogy mennyi munka van egy k贸rus munk谩j谩ban, ha a mis茅r艖l van sz贸, ui. mis茅re nem az emberi er艖fesz铆t茅sek csod谩lat谩ra megy眉nk, hanem a Szenth谩roms谩g im谩d谩s谩ra ill. az isteni 脕ldozat el艖tti h贸dolatra."
Mert a k茅rd茅sben ez a d枚nt艖: a szentmise nem az emberek茅rt van, nem az茅rt, hogy t茅r铆tgess眉nk alatta, "sz茅p" k眉ls艖vel megnyerj眉k az oda bet茅ved艖ket, vagy az oda sz贸r贸lappal behozottakat: A szentmise az ember, a teremtm茅ny k枚teles h贸dolata Isten el艖tt, az Istennek bemutatott 谩ldozat, ahol szent cselekv茅s t枚rt茅nik, ami nem val贸 prof谩n szemek el茅!

A legszentebbet mindig is eltakarta az Egyh谩z az emberek, k眉l枚n枚sen a hitetlenek szeme el枚l (a g枚r枚g枚k mai is ikonoszt谩zzal v茅dik, a latin r铆tusban ezt szolg谩lja a latin nyelv). Ezt tudatosan kiszolg谩ltatni b谩m茅szkod贸 idegeneknek, nem m谩s, mkint szents茅gt枚r茅s. Term茅szetesen katolikusok is lehetnek figyelmetlenek a mis茅n, de ez茅rt nem felel a pap. A sz贸ban forg贸 mis茅re viszont maguk a mise-szervez艖k h铆vnak be tudatosan olyanokat, akik "nem hajtj谩k meg t茅rd眉ket a mi Urunk el艖tt", aki el艖tt pedig k枚teles mindenki t茅rdet hajtani az 茅gben, az alvil谩gban, a f枚ld枚n. 脡s ebben, m谩rmint hogy mi katolikusok nem k铆v谩njuk meg m谩sokt贸l ezt a k枚telez艖 tiszteletad谩st - mint ahogy a honlapnak m谩r annyi cikk茅ben elhangzott - egyed眉l 谩llunk. Ezt se a zsid贸k, se a muzulm谩nok, se a buddhist谩k nem engedn茅k meg, csak mi.

脡s ez k眉l枚n枚sen szomor煤, ha tradicion谩lis katolikusok k枚z枚tt t枚rt茅nik 铆gy. 脡s ez茅rt f谩j rettentesen, hogy pont Krisztus-Kir谩ly 眉nnep茅n lesznek megint hitetlenek szervezetten a mis茅n, azon a mis茅n, amelyen kiemelten azt a t茅nyt 眉nnepli az Egyh谩z, hogy Krisztus nem csak oda谩t (ez茅rt tett茅k a NOM-ban az egyh谩zi 茅v v茅g茅re az 眉nnepet), hanem igenis itt a f枚ld枚n az egyetlen, val贸s谩gos URALKOD脫, aki el艖tt val贸j谩ban k茅nyszer铆teni kellene mindenkit leborulni, ahogy k茅nyszer铆tett茅k egykor azokat, akik egy pasa, vagy cs谩sz谩r, vagy keleti uralkod贸 el艖tt megjelentek.

A mai vil谩gban - szerintem - k茅t dolog veszett ki teljesen m茅g a katolikusokb贸l is: a szakr谩lis ir谩nti 茅rz茅k 茅s az Isten mibenl茅t茅t茅nek 茅rz茅ke, az Isten-fogalom meg茅rt茅se. Pont ezt kellene a trad铆ci贸nak kiemelni, hangs煤lyozni, 茅s pont ez az, ami itt nemcsak nem t枚rt茅nik meg, de pont az ellenkez艖je t枚rt茅nik.

V茅gezet眉l: nem csak F眉zesi Zsolt 6 茅ves kisfia, de 茅n is "眉v枚lt枚k", fizikailag szenvedek az ilyen mis茅k alatt, mert mint botf眉l煤t hal谩losan zavar. Ugyanakkor 茅rdekes, hogy a gregori谩n kor谩l (csak f茅rfi 茅nekesekkel!!!) nemhogy nem zavar, de egyenesen felemel. 脡s m茅g egy, besz茅ltem k茅t profi zen茅sszel. Nagy枚n becs眉ltem 艖ket, hogy becs眉letesen bevallott谩k, hogy a Haydn mis茅k sz茅ps茅ge elvonja a figyelm眉ket a mis茅r艖l (szinte 煤gy 茅rzik, nem teljes铆tik vas谩rnapi mise-k枚teles茅g眉ket, mert a zen茅t 谩lvezik, ahelyett, hoyg a szent cselkedetetre figyeln茅nek). Teh谩t vannak a zeneileg m疟veltek, akik 茅lvezik az ilyen zen茅t, de akkor ez elvonja a figyelm眉ket az olt谩rt贸l, azt谩n vannak, akik zeneileg nem m疟veltek, al谩r gyerekek, ak谩r feln艖ttek, akiket pedig az unalom vagy a kifejezett bossz煤s谩g von el a mis茅t艖l.

脡s ha azt veszik sz谩mba, hogy h谩nyan t茅rtek meg egy ilyen koncertmis茅t艖l, akkor vegy眉k sz谩mba azokat is, akiket ez RIASZT EL a mis茅t艖l. Szerintem legal谩bb ugyanannyian, ha nem t枚bben vannak!


Szerkesztve: 2009.10.16 10:49

 Jagiello adatok | 2009.10.15 18:32 | 200
Pontosan 505 茅ve halt meg Lassus 茅s Palestrina. Nem eml茅kszem, hogy volt-e 眉nnepi koncertsorozat a Belv谩rosiban 枚t 茅ve, ebb艖l a liturgikus zene szempontj谩b贸l igencsak fontos 茅vfordul贸nak. Haydn egy茅bk茅nt szabadk艖m疟ves volt. Mozart az 艖 term茅szetes folytat谩sa. Ez茅rt tudunk r贸luk ma is, sz谩z 谩tlag emberb艖l egy biztosan tudja ki az a Mozart - ha m茅g a Mozart Kugel is jut csak esz茅be. Ha megk茅rdezek Magyarorsz谩gon 10 ezer embert, tal谩n egy tudja ki volt Palestrina. De az legal谩bb biztosan tudja, ki volt Lassus. A honlapr贸l jogosan ker眉lt le a hirdet茅s. Nem l谩tv谩nyoss谩gra van sz眉ks茅g, hanem pasztor谩ci贸ra. Haydn zen茅je egy茅bk茅nt nagyon zen茅lnival贸. J贸 fogyaszt谩si cikk. 脡n is sz铆vesen sz贸rakozom vele.


  MAGYARORSZ脕G KIR脕LYN艕JE, K脰NY脰R脰GJ 脡RETT脺NK!