1. AZ ESZTERGOMI
BAZILIKA A
kereszténység magyarországi bölcsője
Esztergom - a római Solva, a frank Osterring, a latin
Strigonium, a német Gran, a szláv Ostrihom, végül - a magyar
katolikus egyházi élet központja - Esztergom.... A Duna jobb
partján, a Pilis-hegység lábánál elhelyezkedő város, amint a
felsorolásból kitűnik, igen régi és jeles történelmi múltra
tekint vissza. Kulturális emlékek és leletek a történelem
előtti őskorból is kerültek elő, hiszen az esztergomi Várhegy
már az őskortól lakott volt. A rómaiak uralma alatt hatalmas,
megerősített útvonal vezetett a Duna partján. A Római
Birodalom határát a limes-t őrző castrum az 1. században
épült, majd a népvándorlás időszakának népei vonultak át, és
részben meg is telepedtek a környéken. Itt volt az a rendkívül
fontos dunai átkelő, ahol -többek között- az aranyat
szállították a felvidéki bányákból. Az első állandó (hajó-,
ill. cölöp-) hidat már a 16. század közepén megépítették az
akkori Magyarország egyharmadát uraló törökök. A modern idők
hídját 1895-ben nyitották meg. Az I. Világháborút követő
békediktátum (Trianon, 1920 június 4.) során a város
elveszítette vármegyéje területének kétharmadát és
megyeközponti szerepét...
A bazilika - a Szent István
király által alapított érsekség székesegyháza Magyarország
legnagyobb templomépülete (teljes magassága: 100 m, külső
hossza: 107 m, belmagassága a kupolatérben: 72 m): a 19.
századi historizmus egyik legszebb műemléke.
A
honfoglaló magyarság már keresztény templomot is talált a
Várhegy északi oldalán, s Géza fejedelmi szálláshelyet épített
ki ennek közelében. Itt született Szent István 972 táján. A
keresztség felvételének, a Boldog Gizella bajor hercegnővel
történt házasságkötésnek és a koronázásnak az ezredfordulón
otthont adó korai templom helyére ma emléktábla és szabadtéri
oltár emlékeztet.
A jelenlegi bazilika helyén épült
első templomot Szent István király alapította a vértanú Szent
Adalbert püspök tiszteletére. Az Árpád-házi uralkodók a
megerősített vár védelmét élvező első templomot többször
bővítették, átalakították, román, majd gótikus
stílusban.
Az 1543-tól 1683-ig tartó török uralom alatt
az egykor pompásnak leírt és csodált templom pusztulásnak
indult. Egyedül a - nem sokkal korábban elkészült, s ma is
Európa legszebb reneszánsz műemlékei közé tartozó -
Bakócz-kápolna maradt épen. A helyőrség építkezései a
fenntartó munkálatokra, és a a védművek megerősítésére
korlátozódtak csupán. Az érsekség Nagyszombatba (ma Trnava,
Szlovákia) menekült, ám az addig felhalmozott értékek közül
csak keveset tudtak magukkal vinni és megőrizni. A vár
visszafoglalását követően az egyházi főméltóság és hivatalai
csak jóval később, 1819-ben költöztek vissza végleg az ősi
székhelyre. Közben a főszékesegyház tovább pusztult,
széthordott köveit a környék lakói építkezésekre használták
fel.
Az új templom alapkövét 1822-ben Rudnay Sándor prímás
(1819-1831) tette le. A megvalósítandó tervek Kühnel Páltól
(1765-1824) és Packh Jánostól (1796-1839) származtak. A
grandiózus elképzelések a magyar Rómát szándékoztak
megvalósítani, azzal hogy a vatikáni Szent Péter tér alaprajzi
elrendezését követve a székesegyház mellé álmodták a prímási
palotát, a Papnevelő Intézetet, a kanonoki
rezidenciákat.
Az ünnepélyes felszentelésre 1856.
augusztus 31-én került sor. Ebből az alkalomból Liszt Ferenc
komponált misét, és a bemutatót maga dirigálta az
orgonakarzaton. Az orgona akkor 49 regiszteres 3530 sípos és 3
manuálos hangszerként egyedülálló volt Magyarországon. A
főoltárképet a velencei Michelangelo Grigoletti festette
Tiziano nyomán. A Mária mennybevételét ábrázoló mű a világ
legnagyobb(!) egy darab vászonra festett olajképe: 13,5x6,6 m.
Szintén tőle rendelték meg később a kereszthajókat lezáró
oltárok festményeit. Az északi kereszthajóban Szent István
korona-felajánlása látható, háttérben a várhegy 19. századi
képével, amely a Szent István-i mű folytatását, megőrzését
szimbolizálja. Mellette látható még Boldog Gizella és Szent
Imre is. A kép alatti márványoltáron magyar szentek szobrai
állnak, akárcsak a főoltáron.
A főhajó dongaboltozatát
és a kupola ívháromszögeit díszítő freskókat a müncheni
klasszicista Ludwig Moralt festette. A kupolatérben található
két monumentális szobor Pázmány Péter és Simor János
prímásokat ábrázolja - utóbbi Stróbl Alajos (1856-1926)
munkája. Pázmány Péter (+1637) az érsekség nagyszombati
korszakának, és a 17. századi katolikus megújulásnak
kiemelkedő alakja. A szembemiséző oltár előlapja szintén
Nagyszombatból származik. Simor János prímás (1867-1891) a
bazilika építésének befejezője. Neki köszönhető a mai belső
térnek a klasszicizmustól elszakadó neoreneszánsz díszítése és
a nyolc kompozit oszloppal kialakított portikusz befejezése,
ahol valamennyi érsek címerét megláthatjuk, akik közreműködtek
a székesegyház megvalósításában.
Az altemplom a
prímások, a segédpüspökök és a kanonokok nyughelye. Építészeti
stílusát tekintve az egyiptomi istenek templomai, és a római
ókeresztény építészet jegyei keverednek benne. A szentélyben
középen 1990-ben, röviddel a rendszerváltás után temették el
újra Mindszenty József (1892-1975) hercegprímás földi
maradványait. A következő évben II. János-Pál pápa első
magyarországi apostoli látogatását megkezdve térdet hajtott a
meghurcolt érsek sírja előtt, amely azóta zarándokhellyé vált,
és a hívek ezrei imádkoznak szentté avatásáért.
A bazilika főhajójából nyíló déli mellékkápolna még a török
uralom előtt épült. Bakócz Tamás érsek (1497-1521) saját
sírkápolnájának építtette a 16. század elején. Az Alpokon túli
reneszánsz építészet egyik legszebb emléke. Vörösmészkő
építőanyaga a közeli Süttőről származik, míg oltárát a
fiesolei Andrea Ferucci (1465-1526) carrarai márványból
faragta.
A főszékesegyház történeti emlékeit a
liturgiában használt ötvöstárgyakat és textíliákat a Kincstár
őrzi. Mint múzeumot Simor János érsek nyitotta meg 1883-ban a
nagyközönség számára. A megelőző évszázadokban valamennyi
érsek készíttetett új tárgyakat, elődeik kincseit pedig
gondosan elzárva őrizték. A gyűjtemény legrégebbi darabja egy
Karoling-korból származó ovális hegyikristály a
Keresztrefeszítés ábrázolásával. A bizánci művészetet egy
különleges, ritka, rekeszzománc díszítésű Staurotheka (Szent
Kereszt ereklyetartó ikon) képviseli a korai 13. századból. A
középkorból a 13. századtól kezdően maradtak fenn ötvösművek:
a tatárjárás pusztítását követően Limoge-ból vásárolt ágyazott
zománcos tárgyak, valamint a híres magyar felvidéki és erdélyi
műhelyek termékei. Kiemelkedő darab a filigrános díszítésű
Koronázási eskükereszt, amelyre a 13. századtól valamennyi
legitim módon, az esztergomi érsek által megkoronázott magyar
király letette az esküt. A koronázáshoz használt további
liturgikus eszközök és az ornátus (egyházi ruhakészlet)
ugyancsak láthatók a kiállításon. Az erdélyi 15. századi
kelyhek legszebb darabja Suki Benedek kelyhe, amely méreteit
tekintve a legnagyobb, figurákkal és sodronyzománc virágokkal
egyedülállóan gazdagon ékesített.
Mátyás király
(1458-1490) korából származik a legértékesebb darab, az ún.
Mátyás-kálvária. Felső része párizsi munka a 15. század első
éveiből, míg a talapzati részt már a magyar király készíttette
hozzá itáliai mesterrel. Magassága 73 cm, súlya közel 7 kg.
Szobrai zománcozással készültek, számtalan drágakövet és
gyöngyöt foglaltak be rajta. Felső része gótikus, az alsó már
a reneszánsz stílust követi.
A középkori textíliák közül különleges egy
hordozható fára húzott, hímzett, selyemoltár a Fájdalmas
Krisztus és a Fájdalmas Anya ábrázolásával, valamint a
domborműves hímzésű miseruhák a 16. századból.
A barokk
korból számos pompás monstrancia (szentségtartó), kehely,
érseki ékszer és liturgikus öltözet maradt már fenn, akárcsak
a 19. századból
2001. Rangos évforduló, és jelentős
események éve. Idén ünnepli ezeréves fennállását a Szent
István alapította Esztergomi egyházmegye. Augusztus 15. A
Szent Koronát a neki állandó helyet adó Parlamentből díszes
kísérettel, a Dunán hajózva Esztergomba szállították. Ezen a
napon zárta le a koronázás 1000. évfordulójának ünnepét, a
magyar millenniumi évet Paskai László bíboros, prímás,
Esztergom-budapesti érsek.
Ekkor, Szent István halála
napjának 963. évfordulóján avatták fel a bazilika rondelláján
Melocco Miklós (lásd: 24. old.)Szent István megkoronázása
című, közel tizenkét méter magas szobrát.
|