Kereskedelmi
Vállalkozások Gazdálkodása és Vezetése II.
2005. Február 22.
A Reafashion Kft. árrés - politikája. Árkalkuláció
és az árképzés rendszere.
Készítette: Támba Réka
Ker./röv. II. évf.
BEVEZETÉS
Dolgozatom
a kereskedelmi vállalkozás vállalati szintű árpolitikáját, árstratégiáját,
ártaktikáját és árképzési elveit kívánja elemezni a Reafashion
Kft.tevékenységén keresztül.
A
vállalkozás bemutatása: a Reafashion Kft. 2001-ben alapították
Nyíregyházán. A vállalkozás fő profilja a ruházati kis- és nagykereskedelem
valamint az out-let ruha forgalmazás. Jelenleg két kiskereskedelmi egységet és
egy nagykereskedelmi raktáráruházat üzemeltet. A dolgozat azonban csak a Kft.
kiskerereskedőként alkalmazott árpolitikájával foglalkozik.
Az
árukészlet túlnyomó többségét az out-let, azaz a kifutó ruházati termékek
képezik. A készlet emiatt igen desszortált ( gyakori a méret- és a színhiány)
és nem a legújabb divatnak megfelelő, ezért az árak alakulása illetve alakítása
a kereskedelmi vállalkozás számára döntő jelentőségű, mert:
-
befolyásolja az eladható mennyiséget,
-
árrés-tömegre, ezáltal a nyereségre is hatást gyakorol,
-
kapcsolatban áll a vállalati költségszerkezettel.
A
VÁLLALATI ÁRMAGATARTÁST BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK
Az ár
az áru pénzben kifejezett ellenértéke, amelynek nagyságát a következő tényezők
befolyásolhatják:
Külső
tényezők:
-
állami beavatkozás
- piaci
trendek, szezonalitás
- szállítók, vevők,
versenytársak
ármagatartása
Belső tényezők:
-
vállalkozás profilja, mérete
-
marketing politika
-
árkialakítási elvek, árkalkuláció
-
vállalati költségek nagysága, szerkezete
A fenti
tényezők közül a Reafashion Kft. nem követi figyelemmel egyedüli
konkurenciájának, a helyi kínai áruházaknak ármagatartását, mivel csak az árak
színvonalában mutatkozik hasonlóság; a termékek minősége terén élesek az
ellentétek.
Ezzel
szemben a szállítók és a vevők kiemelt figyelmet kapnak, mivel a beszerzési
árak illetve a vevők árelfogadó képessége közvetlen hatást gyakorolnak a
vállalat által alkalmazott árrésre és ezáltal a nyereségre is. Ezért az új, még
kedvezőbb beszerzési források felkutatása állandó feladat.
A
vállalkozás nemcsak magyar, hanem európai gyártóktól is vásárol árut. Ezt
figyelembe kell vennie az árkalkuláció során, azonban a végső fogyasztói árak
képzésében a termék származásának már nincs jelentősége.
Árkalkulációs
tételek
Import termékekre
Belföldi termelőtől származó termékekre
Deviza vételár |
Termelői ár |
Devizában felmerült költségek |
Körny.véd. termékdíj (3%) |
HATÁRPARITÁSOS ÁR |
Jövedéki adó (15,25%) |
Vám (8%),Illetékek(3%+2%+1%),egyéb |
|
IMPORT
BEKERÜLÉSI ÁR = NAGYKER. N°BESZERZÉSI ÁR |
|
Áfa
(25%) |
|
NAGYKER
B°BESZERZÉSI ÁR |
|
Nagyker
haszonkulcs |
|
NAGYKER
ELADÁSI= KISKER N°BESZERZÉSI ÁR |
|
Áfa
(25%) |
|
NAGYKER.
B°ELADÁSI ÁR |
|
Kisker
haszonkulcs (0%-100% a N°fogyasztói ár %-ában) |
|
N°FOGYASZTÓI
ÁR |
|
Áfa
(25%) |
|
FOGYASZTÓI
ÁR (A
Reafashion Kft. esetében ez nem lehet 10.000 Ft-nál magasabb összeg) |
A
VÁLLALATI SZINTŰ ÁRPOLITIKA
Az
árpolitika magába foglalja a vállalat:
§
árstratégiáját, amely hosszabb távra határozza meg a
kereskedelmi vállalkozás általános, árképzésre vonatkozó irányvonalát.
§
ártaktikáját, amely megfogalmazza a vállalat rövid távú,
a piaci változásokra reagáló döntéseit.
A
Reafashion Kft. árpolitikájának bemutatása előtt ismerkedjünk meg néhány fontos
fogalommal:
Haszonkulcs (%): A
termékek eladási árait a beszerzési árakból vagy a tervezett fogyasztói árakból
kiindulva haszonkulcsok segítségével határozzák meg.
Árrés (Ft):
az összes forgalmazott termék eladási ára +/- felárak ill. fizetési vagy
árengedmények és az összes áru beszerzési árának különbsége. A vállalkozás
egészére vonatkozó vállalati szintű kategória.
Árrés-szint(%):
árrés/fogyasztói ár (termékre vonatkozóan)
Árréstömeg: egy
időszakra az engedményekkel és felárakkal korrigált nettó árbevétel és az ELÁBÉ
különbsége. Nagyságát az egyes termékek kereskedelmi árrrései és a forgalmazott
mennyiség határozza meg. Az árréstömeg költségeket meghaladó része a
vállalkozás nyeresége.
A Kft.
2003. évi záró mérleg adatai alapján számított árréstömege:
Nettó
árbevétel |
ELÁBÉ |
Árréstömeg |
32.000.000
Ft |
18.000.000
Ft |
14.000.000
Ft |
Árrésszínvonal:
árréstömeg/nettó árbevétel
A Kft.
2003. évi záró mérleg adatai alapján számított árrésszínvonala:
Árréstömeg |
Nettó
árbevétel |
Árrésszínvonal |
14.000.000
Ft |
32.000.000
Ft |
43,75% |
A
vállalkozás súlyozott átlaggal számított árrésszínvonala tehát a 2003. évi záró
mérleg adatai alapján 43,75% volt.
Az
árpolitikát a Kft. a vállalati marketingpolitika részeként kezelni. A Kft.
olyan egyedi árrés-politikát alakított ki, ami támogatja a vállalat fő
célkitűzését: a piaci részesedés növelését. Ez azt jelenti, hogy a termékekre
nem egyforma haszonkulcsot alkalmaz.
A
vállalat beszerzéssel és értékesítéssel járó költségei behatárolják az ár alsó
határát, az árak felső határa pedig leginkább a vásárlók árelfogadási
készségétől függ. A fogyasztói ár kialakításakor ügyelnek arra, hogy azok ne
haladják meg a 10.000 Forintot, valamint figyelembe veszik a termék
divatosságát, szezonalitását és minőségét is.
Példa: Két
eltérő márkájú, de azonos minőségű pulóvert szerez be a Kft. Nézzük meg, hogyan
alakulnak a haszonkulcsok az egyes termékek esetén:
Pulóverek: Tom
Tailor Agressor
KISKER
N°BESZERZÉSI ÁR |
6000 |
2000 |
Áfa
(25%) |
1500 |
500 |
KISKER
B°BESZERZÉSI ÁR |
7500 |
2500 |
Kisker
haszonkulcs (a N°
fogyasztói ár %-ában) |
6,24% |
37,48% |
N°FOGYASZTÓI
ÁR |
7999 |
3999 |
Áfa
(25%) |
2000 |
1000 |
FOGYASZTÓI
ÁR |
9999 |
4999 |
Tehát
minél alacsonyabb egy termék beszerzési ára, annál magasabb haszonkulcsot tud
alkalmazni az üzlet. Ez azért is fontos, mert a magasabb haszonkulcsú termékek
növelik az árréstömeget.
A
vállalkozás kizárólag magyar és európai gyártóktól szerzi be jó minőségű áruit.
A beszállítók földrajzi közelsége költségcsökkentő tényező, mivel így a
szállítási költségek nem olyan magasak.
A
kereskedelemben használt árképzési elvek a következők lehetnek:
-
Költségalapú árképzés
-
Versenytársak árait figyelembe vevő versenyképes ár
meghatározása
-
Kínálat-orientált árképzés
-
Kereslet-orientált árképzés
A
Reafashion Kft. ez utóbbi árképzési elvet alkalmazza. Az árképzésnél figyelembe
kell venniük tehát, hogy a megcélzott vevőkör, ami a kis- és közepes
jövedelemmel rendelkezőkből áll, igen árérzékeny. Igy költségeket igyekeznek a
vevők által elismert árhoz igazítani, hiszen ezeknek a vevőknek a vásárlási
döntését nagymértékben befolyásolja az ár. Ennek következtében az üzlet fő
árfekvése az olcsó és a közepes árszint között helyezkedik el.
A végső
ár kialakításánál lélektani szempontokat is figyelembe vesznek. Ilyen például a
már jól ismert 9-esre végződő árak alkalmazása.
A Kft.
folyamatos árleszállítási akciói is a forgalom növelését célzó eszközök közé
tartoznak, amely gyorsítja a készlet forgási sebességét és új vevőközönség is
nyerhető vele. Ezért a vállalkozás az év minden napján akciókkal várja
vásárlóit. Pl.: kettőt fizet, hármat vihet; minden termék azonos áron. Az
akciókba általában minden terméket bevonnak.
A
forgalomban szezonális hatások is jelentkeznek. Ezek mérésével választ kaphat a
vállalkozás arra, hogy mely időszakokban szükséges az értékesítést élénkíteni
vagy a piaci pozíciót erősíteni.
2003.
adatok alapján a Reafashion Kft. szezonindexei:
Februári
szezonindex:
Februári
forgalom |
Éves forgalom havi átlaga |
Szezonindex |
1,94
MFt |
2,66
Mft |
0,729 |
Tehát a
vállalkozás a havi átlagforgalmának 72,9%-át érte el február hónapban. Az év
első hónapjaiban ez az érték nem olyan meglepő.
Júniusi
szezonindex:
Júniusi
forgalom |
Éves
forgalom havi átlaga |
Szezonindex |
2,91
Mft |
2,66
Mft |
1,093 |
Június
hónapban a Kft. az átlagos forgalomnál 9.3%-kal magasabb bevételt realizált.
A
vásárlók ösztönzésére szolgál a Törzsvásárlói kártya, amely már egyszeri, 5000
Forint feletti vásárlás esetén megszerezhető. A későbbi vásárlásokkor a kártya
felmutatója 20%-kal olcsóbban kapja meg a termékeket.
Az
üzletet népszerűsítő reklámokban is a kedvező fogyasztói árak kerülnek előtérbe
a forgalmazott termékek márkájával szemben.
ÖSSZEGZÉS
A fent
ismertetett árpolitika alkalmazásával a Reafashion Kft. nagyon szép
eredményeket tudott elérni a célpiacon. A kedvező áron kínált, jó minőségű
termékekkel széles vevőkörre, és számos törzsvásárlóra tett szert a vállalkozás
indulása óta. Ezen a jól bevált, egyedi árképzési módon a jövőben sem kívánnak
változtatni. Ezt az elhatározást erősítik a vevői visszajelzések is, amelyek az
üzlet és a cég iránti bizalomról és hűségről tanúskodnak.
Saját meglátásom szerint azonban néhány megjegyzéssel élnék a vállalkozás
árpolitikájára, ezen belül először a beszerzési politikájára vontkozóan. A
magasabb árrés elérése érdekében a magasabb árakon beszerezhető termékek
mennyiségét csökkenteném. Ezzel a módszerrel növelhető lenne az árréstömeg és
az árrésszínvonal is.
Nem tartom okos megoldásnak azt sem, hogy a Kft. nem követi figyelemmel a
versenytársak tevékenységét. Lehet, hogy rövid távon nem befolyásolja
árpolitikájukat, de hosszú távon mindenképpen fontos információkat nyerhetnek
belőle.
Véleményem szerint a promóció tevékenység is lehetne fokozottabb, hiszen az
általuk kínált kedvező ár reklámozása keresletnövelő hastással bír.
FORRÁS:
Juhász/Kenedics/Sólyom: Kereskedelmi Vállalkozások Gazdálkodása és Vezetése
I.
Gábor/Sólyom: Kereskedelmi Vállalkozások Gazdálkodása és Vezetése II.
Andicsné/Sándorné/Strauh/Ungváriné: Marketing
Reafashion Kft./ Kereskedelmi Osztály :4400 Nyíregyháza, Kossuth Lajos utca
12.