Gyermekruházat
piacon tartásának ill. a piacról való kivonásának árösszefüggései
A piacok
globalizálódásával egyre inkább nehézséget jelent, az árak meghatározása.
Számos vállalat ezért inkább úgy gondolkozik, hogy kiszámolja a költségeit, és
az adott iparágban „szokásos” haszonkulccsal számol. Egy másik módszer lehet
az, hogy az árakat a piac határozza meg, alakítja ki, és ehhez igazodik a
vállalat. Fontos szempont, hogy az árnak pozitív hatása van, és ezért úgy kell
meghatározni az árakat, hogy azok megváltoztassák az üzleti eredményt. Az ár
könnyen megronthatja pl.: a vásárlókkal korábban kialakított jó kapcsolatot, és
a versenytársak is gyakran használják fel az árképzést a vállalat piaci
részesedésének növeléséhez. Véleményem szerint szükséges, hogy a vállalat
árképzési rendszerének kialakításába bevonjunk olyan személyeket is, akik
közvetlen kapcsolatban állnak a fogyasztókkal. (Hiszen teljesen más képet
látnak a vásárlókról azok, akik az irodában ülnek).
Nehéz meghatározni,
azt az árat, amely egyszerre biztosít nyereséget és vonzó a vevők különböző
csoportjai számára is. Különböző kutatásokkal, felmérésekkel, piac-szegmentációval,
egymáshoz kapcsolódó termékek árazásával stb. kikalkulálhatjuk a legmegfelelőbb
árakat, de szerintem igazi előnyöket akkor érhet el egy vállalkozás, ha az
általánostól eltérően cselekszik. Ez viszont költségekkel jár (pl.:
kutatás-anyaggyűjtés, fejlesztés, stb.), ami később kifizetődik.
Előadásom témájául,
egy gyermekruházatot gyártó és forgalmazó kisvállalkozást választottam. A
vállalkozás székhelye Budaörs Kamaraerdő, ahol a raktár ill. a varroda is
üzemel. Az egyetlen kiskereskedelmi üzlethelyiség, Budaörs belvárosában, a
főúton, központi, forgalmas helyen található. Az üzlethelyiség kiválasztásánál,
fontos szempontot játszott, hogy a közelben számos óvoda, iskola található. Hétvégenként,
az idény szerinti (pl.: nyáron Balaton és környéke) vidéki piacokon értékesíti
áruit a vállalkozás.
Az áruk piaci életútját öt fő szakasz jellemzi:
piaci bevezetési szakasz, fellendülés szakasza, érés, telítődés, és az áru
piacról való kivonásának szakaszai. Az egyes életszakaszokban, az ennek
megfelelő behatoló, lefölöző, az élettartamot, növelő árakat célszerű
alkalmazni. A termelők kiküszöbölhetik a termékszintű árrés csökkenését, a modellek
váltásával. Az új modell hoz valami újat, és újra a magasabb árból lehet
indulni.
A vállalkozás
árkialakítására, a behatoló, alacsonyabb ár a jellemző. Alkalmazásának a
kockázata, ha a keresletet túlbecsülik, forgalomveszteséget okozhat, amit utólagos
áremeléssel nehéz korrigálni. Fontos szempont a termékek piaci életútjához
kapcsolódó árpolitika, amelynek elsődleges feladata új cikkek bevezetésénél a
bevezetés idejének és költségeinek csökkentése, kifutó modelleknél az életút
meghosszabbítása, illetve a zökkenőmentes kivonás. Nagyon fontos kiemelni az
árkalkulációnál, hogy a gyermekruházatban, az
ár a méret függvénye. A gyártó körülbelül 13-14 méretet gyárt, 80/86-tól
164/170-ig. A 164/170-es méret előállításához szükséges anyagmennyiség ¼részéből
állítják elő, a 80/86-os méreteket. A vállalkozás, árstabilitásra törekszik tehát
elkerülik a túlzott áringadozásokat. Az árak kialakításában szerepet játszanak
természetesen a versenytársak és az ún. „behúzó termékek” is. A cég az
árkeverés technikáját alkalmazza. Azokra a termékekre (pl.: gyermekpólók)
melyekből a piacon nagy a kínálat, az összes gyártó gyártja, olyan árat
alkalmaz, amelyért a vevők úgy gondolják, hogy érdemes abban az üzletben
vásárolni (900-1900Ft). A haszonkulcs termékenként, illetve szezononként
eltérő. A kezdeti haszonkulcs mindig a legmagasabb, hiszen a termék új és
divatos és fedezetet kell nyújtania az elkerülhetetlen veszteségekre. Az árat
minimum a szezonváltást követő két hónapig tartani kell. A „bennragadt”
termékeket 50%-os akciókkal, önköltség alatt is értékesítik, mivel a cég nem
rendelkezik nagy raktárral. Van olyan termékcsoport, melynél a kezdeti magas
haszonkulcs mindvégig állandó, nem csökkentik. Ilyen pl.: a gyermeköltöny,
amelynek ők az egyetlen gyártói. A termék
bevezetését, a vállalkozás piackutatásokkal, vásárlók megkérdezésével ill.
javaslataival kezdte meg. Az öltönyök hatalmas sikert arattak és az eladásukból
származó jövedelem, a cég legnagyobb bevételi forrása. Vannak olyan termékek,
melyeket már teljesen kivontak a forgalomból, pl.: kesztyűk és sapkák. Ennek
oka, a kínai piac térhódítása: Egy bélelt, vízálló kesztyű beszerzési árát
(350Ft) olyannyira lecsökkentették, hogy ennél a gyártás jóval többe kerül.
A kereslet növelésében, fontos szerep jut a
vállalkozás arculatának, hiszen ez által lehet a céget a piaccal elfogadtatni,
valamint versenyhelyzetben a pozícióját erősíteni, stabilizálni. Az arculat
formai és tartalmi elemeinek összehangolása a cég kiegyensúlyozottságát
tükrözi, ami bizalmat kelt, ezzel segít megteremteni az egységes, hűséges
vevőkör kialakítását. A boltban kapható termékek természetes alapanyagokból
készültek, szín- és formavilágukban követik a divatot. Az üzletben egy
szakképzett alkalmazott dolgozik, aki különböző tanácsokkal látja el a vásárlókat
ill., megkönnyíti a döntést. Fontosnak tartom kiemelni, a bolt családias
hangulatát, amely hozzájárul a törzsvásárlók számának gyarapodásához.
Az engedmények, a
törzsvevőkkel való kapcsolat további erősítését szolgálják. Bevezették, a
törzsvásárlói utalványt, ami minden 2000Ft feletti vásárlás után jár. Tíz darab
összegyűjtése után, a vevő 2000Ft értékben bármit ingyen választhat az
üzletből. Ez az engedmény a különböző mellékszolgáltatásokkal együtt (szatyor,
cukorka, visszaváltási garancia, javítás, csere stb.) a burkolt engedmények
csoportjába tartozik. A vásárló ténylegesen nem tudja, hogy az utalványokkal
körülbelül 10% engedményt kapott. Az eladó szempontjából az árengedmény
nyújtásának fontos gazdasági oka, hogy sikerrel ösztönzi számlájának gyors
kifizetését, ezzel az árukészletbe befektetett tőkéjének gyorsabb forgását és jobb
megtérülését segíti. Az engedményt élvező vevők számára az árengedmények
jelentősége abban van, hogy az engedményes ár és a fizetési feltétel mind az
árréstömeget, mind a cég nyereségét kedvezően befolyásolja. Marketing
szempontból az árengedmények széleskörű rendszere az értékesítés ösztönzés
egyik fontos eszköze. A NOE (Nagycsaládosok Országos Egyesülete) tagok, állandó
20%-os engedménnyel vásárolhatnak az üzletben ill. a hétvégi piacokon. Ez a
vállalat egyik legnagyobb marketing eszköze. A szezonális akciók régebben,
20%-os engedményt jelentettek, amit ma a kínai piac nyomása miatt 30-50%-ra
kellett levinni. A vidéki értékesítést segítik még, az újsághirdetések és a reklámok
a különböző helyi csatornákon.