A forgalmazási költségek
vállalati, üzleti illetve termékszintű mérésének és értelmezésének problémái
Az áruforgalmi költség a
termékek beszerzésétől, a készletezésen keresztül, az értékesítésig, a
forgalmazás folyamatában felmerülő pénzösszeg. Ennek az erőforrásnak az
optimális felhasználása növeli a vállalkozás nyereségét, ha az árrés éveken
keresztül fix-szé válik. A forgalmazási költségek növelésével, várhatóan
növekedés mutatkozik az értékesítés terén is. A forgalom növelése és az
eredményesség tudatos költséggazdálkodás mellett valósítható meg. A költségek
és eredmények viszonya pedig meghatározza a vállalkozás hatékonyságát. A
forgalmazásra szánt költségek összegét elsősorban a kereskedő határozza meg.
Erre az összegre az árrés nyújt fedezetet. A forgalmazás fix költségei előre
eltervezhetőek, de vannak költségek, amelyeket a vállalkozó szabadon alakíthat
a forgalomhoz alkalmazkodva, befolyásolhatja azok alakulását. Ezen tényezők
miatt fontos, hogy a kereskedőknek ismerniük kell költségeik eredetét, fajtáit
és mérésének lehetőségeit.
A forgalmazási költségek
mérésénél problémát jelent, hogy a különböző költségfajták másként reagálnak a
forgalom változására. Az áruforgalom összetétele az egyes kereskedelmi
vállalkozásoknál eltérők, ezért általános módszerekkel nem lehet megoldani a
költségek mérését. A különböző áruk költségigényessége is eltérő lehet. Tehát a
forgalom összetételének változása módosítja a költségeket. Az árukészlet
nagysága, a munkaerő minősége, az értékesítés technikai feltételei, a rezsi
díjak szintén költségbefolyásoló tényezők.
A költségeket önmagukban nem
lehet elemezni, a vállalkozás tevékenységéhez kell viszonyítani. Bizonyos
költségek hatással vannak más gazdasági tényezőkre is. A költséggazdálkodás a
kereskedelemben speciális, mert általában termékcsoporton, cikkcsoporton vagy
funkción alapszik.
A költségeket érdemes
természetes mértékegységekben mérni, mint például az egy km-re jutó üzemanyag.
Az értékelemzés a funkciókhoz társított összköltség vizsgálatával célszerű.
Ilyen az egy termékcsoportra vetített összköltség vizsgálata, és az ez alapján
meghatározott költségviselő képesség. A költségeket az üzemeltetési forma
rentabilitása szempontjából is meg kell figyelni.
A fix költségek terén, ha a
forgalom nő, a költségszínvonal csökken. A változó költségek terén arányos a
változás. Az idényszerűség és a költség viszonya a szezonális változás miatt
nehezen tervezhető.
Egy cégen belül érdemes az
egyes telephelyek jövedelmezőségét vizsgálni, tehát elemezni kell a
nyereségüket. Ez lehetséges irodánkénti költségek vagy tevékenységek
költségeinek irodánk közötti felosztásával. A költséghelyek szerinti
költséggyűjtés során költség központokat alakíthatók ki, ami pontos és
egyértelmű lehetőséget ad arra, hogy meghatározható legyen, hogy azok honnan
származnak. A költségek felosztása valamilyen jellemző szempont szerint,
vetítési alapok segítségével történik, mint az irodák létszáma vagy az
áruforgalom értéke. Ez a módszer az összköltséget osztja fel költséghelyek
között.
Így lehetővé válik az irodák
szintjén is üzemi eredményt számolni.