Kereskedelmi,
Vendéglátóipari és
Idegenforgalmi
Főiskolai Kar
Kereskedelmi Vállalkozások Gazdálkodása és Vezetése
Gyakorlatvezető: Dr. Gábor
Miklós
A kereskedelmi vállalatok pénzintézeti kapcsolatai.
A kereskedelmi bankok hitelnyújtási feltételei
Készítette:
Kocsis Tímea
Budapest, 2005-05-03 Ker.
III. évf.
Bevezetés
Dolgozatomban először általánosan
szeretnék kitérni a kereskedelmi vállalatok és pénzintézetek közötti lehetséges
kapcsolatokra; a cégek számára a bank kiválasztásának szempontjaira,
befolyásoló tényezőire. Végül mindezt alátámasztva konkrét kereskedelmi
vállalati példán keresztül mutatom be a témakört, kiegészítve az előadáson
elhangzottakat.
A felkészülés során elsősorban a
Kereskedelmi és Hitelbank termékeit, szolgáltatásait és ügyfélkörét vizsgáltam,
ezért jellemzően az utalások is erre a bankra vonatkoznak.
1.
Kapcsolatok, kapcsolódási pontok a kereskedelmi vállalatok és pénzintézetek
között
Alapításakor illetve működése
során minden gazdálkodó szervezet kapcsolatba kerül legalább egy
hitelintézettel (kereskedelmi bankkal, szakosított- ill. szövetkezeti
hitelintézettel), amely a kétszintű bankrendszerben a vállalkozások
pénzforgalmi számláját vezeti. Másrészről, a hitelezés terén a vállalatok
képezik a pénzintézetek legfontosabb, ugyanakkor legkockázatosabb ügyfélkörét.
Ez a két terület – azaz a bankbetét és a hitel – tehát a kapcsolat alapja.
A kereskedelmi vállalatok éven belüli és éven túli hitelekért folyamodhatnak, és kedvező elbírálás esetén
jellemzően folyószámla- és forgóeszköz hitelhez, illetve tartós forgóeszköz-,
beruházási- és projektfinanszírozási hitelhez juthatnak.
Kifejezetten a kereskedelmi
tevékenységhez kapcsolható a faktorálás
és forfetírozás is, melynek lényege,
hogy a vállalat rövid- vagy hosszú távú vevőkövetelését adja el a banknak, így
csökkentve a <kétes kintlevőségek> kockázatát (lásd: Üzleti
esettanulmányok).
További kapcsolódási pont lehet a
bankgarancia és bankkezesség; az üzleti bankkártyák; a kiépített POS-terminál
rendszere; különböző letétek; banki pályázatokon való részvétel; értékpapír
vásárlása befektetési célból (pl. letéti
jegy, pénztárjegy).
Létezik olyan kapcsolat, amely
jellegéből adódóan speciálisan csak a kereskedelmi vállalat és pénzintézet
között jöhet létre. Olyan együttműködésre gondolok, melynek keretén
belül a két fél szolgáltató partnerként áll egy harmadik fél, a fogyasztók,
ügyfelek rendelkezésére. Ilyen formában valósul meg a bankkártyával kombinált vásárlói kártyák kiadása: pl. K&H
SuperShop Maestro bankkártya és Visa Electron hitelkártya, amelyek adott
kereskedelmi egységben (pl. Kaiser’s, Plus, OBI, Skála) történő kártyás fizetés
esetén pontgyűjtésre is lehetőséget adnak, amely pontok azután a boltokban
levásárolhatók, beválthatók.
Más esetekben pontgyűjtés helyett
5-15%-os kedvezmények érhetők el bankkártyával a partner üzletekben. A K&H
Bank FOTEX Visa kártyája például az Azúr Rt.-nél forgalmazott termékekre 5%, az
Ajka Kristály Kft. minden termékére 10%, a Fotex 2000 Kft. esetében pedig
filmkidolgozáskor 15% árengedményre jogosít. (Az üzletek köre havonta változik,
a felsoroltak a bank április havi tájékoztatójában szerepeltek.)
Mindezek mellett, a legfontosabb
együttműködés talán az áruvásárlási hitel
esetén valósul meg. Ez egy klasszikus annuitásos hitel a fogyasztók számára,
amelynek törlesztése a futamidő alatt minden hónapban egyenlő összegben
történik. A hitelösszeg a bank szempontjából általában nem jelentős, elbírálása
a többi hiteltermékhez képest gyors. A kereskedőknek lehetővé teszi, hogy
akciós jelleggel, kedvező feltételeket ajánlhassanak vásárlóiknak, növeljék a
drágább termékek forgalmát, és a banki finanszírozásnak köszönhetően
árbevételhez jussanak. Sok áruházlánc saját neve alatt hirdeti a
hitelkonstrukciót, csak a fogyasztóval megkötött szerződésből derül ki, mely
pénzintézet áll a háttérben pénzügyi szolgáltató partnerként.
2. A
bankválasztás lehetséges szempontjai a kereskedelmi vállalat számára
Mivel kiélezett verseny zajlik a
betétek és ügyfelek megszerzéséért, ezért tartósan csak az a pénzintézet
maradhat versenyképes, amely nemcsak a termékekre és szolgáltatásokra, de az
ügyfelekre és azok igényire is képes hangsúlyt fektetni (– bankmarketing
témaköre –).
Bankválasztáskor meghatározó a jó
hírnév; a biztos, stabil háttér (azonnali és mindenkori fizetőképesség, vagyis
a likviditás és szolvencia); az
ügyfélorientáltság. Léteznek a nemzetközi hitelminősítő cégek (pl. a Standard
and Poor’s) által nyilvánosságra hozott bankminősítő
adatok (tripla A-tól C-ig tartó skálán, ahol „C” a legkockázatosabb kategória),
amelyek szintén segíthetik a döntést.
Nem elhanyagolandó szempont, hogy
milyen céllal kívánunk a bankhoz fordulni. A termékek, szolgáltatások
színvonalának összehasonlításával látható, mely banknál legkedvezőbbek például
a törlesztési feltétek, a THM**, hol a legmagasabb a betéti kamat
…stb. A korlátozott tevékenységi vagy ügyfélkörrel rendelkező néhány
szakosított hitelintézet (pl. Magyar Fejlesztési Bank, Jelzálogbank, Export
Finanszírozási Bank) bizonyos termékek esetén értelemszerűen kedvezőbb
kondíciókat kínálhat, mint a kereskedelmi bankok többsége. Az egyedi, különleges szolgáltatások, a
saját ATM-hálózat, az elérhető kedvezmények sora választáskor mind vonzó lehet.
Induló kereskedelmi cég
valószínűleg a számára kedvezményes hitelt nyújtó pénzintézet mellett fog
dönteni. Egyes regionális bankok starthitel helyett tőkét is bocsáthatnak
rendelkezésre, így tulajdonrészt szerezve a vállalkozásból, amely ezt a
későbbiek során visszavásárolhatja.
Lényeges lehet továbbá a reklámok
hatása; a bank arculata, a barátságos légkör; a személyes tapasztalatok,
benyomások; a várakozási idő hossza; a bankfiók elhelyezkedése – közelség,
kényelem – vagy egyszerűen csak a kialakult szokások (pl. korábban lakossági
számláját is adott banknál vezette a vállalkozó).
A legtöbb tényezőről nyomtatott
információk állnak rendelkezésre: banki tájékoztató kiadványok, üzletszabályzat
(általános rendelkezések, banküzleti kapcsolatok általános szabályai,
adatvédelem), szerződési feltételek, illetve segítségül hívhatók különböző
Internetes programok is (pl. hitelkalkulátor, termék-összehasonlítás –
www.eubankar.hu)
3. A Mini Manó
Babacentrum pénzintézeti kapcsolatai
Nyári gyakorlatomat töltöttem a
fent említett babaszaküzletben, amely családi vállalkozásként működik. Ruházat
és felszerelés kiskereskedelmi értékesítése, bizományi értékesítés és egyéb
szolgáltatások nyújtása (pl. készülék-bérbeadás) tartozik a 320 m2
alapterületű üzlet tevékenységi körébe.
A vállalkozás pénzforgalmi
bankszámláját a Kereskedelmi és Hitelbank vezeti. Választásuk azért esett erre
a bankra, mert jó hírnévvel rendelkezik, a tulajdonos lakossági folyószámláját
is itt nyitotta meg, és nem utolsó sorban, mert a fiók elhelyezkedése lehetővé
teszi, hogy a napi pénztárzárást követően a bevételt kerülő utak közbeiktatása
nélkül eljuttassák a bankba.
A számla forgalmát lényegében a
napi bevételek jóváírása és a beszállítók átutalással történő kiegyenlítése
adja.
Az üzletben az ellenérték
fizetése kizárólag készpénzben történhet, jóllehet a vevők igényelnék a
bankkártyás fizetési módot, amely újabb kapcsolódási pontot jelentene a
pénzintézettel. Korábban tervezték a POS-rendszer kiépítését, de takarékossági
szempontokból végül nem valósult meg: a bank ugyanis minden tranzakció – vagyis
kártyás fizetés – után 3%-ot vonna le az árbevételből, ami a többnyire kis
tételű vásárlások esetén nem volna kedvező, szükségszerűen áremelkedéshez
vezetne bizonyos árucikkeknél.
(Megjegyzés: megoldás lehetne, hogy alsó összeghatárt szabnak a
kártyás fizetés esetére.)
A működés és a készletek
finanszírozását próbálják saját tőkéből illetve a visszaforgatott nyereségből
megoldani. Hitelfelvételre ritkán kerül sor, akkor is elsősorban folyószámla-hitelről
van szó. Ennek előfeltétele a bankszámlához kapcsolódóan az ún. ügyfélszerződés
megkötése, amelyben a bank meghatározta azt a keretet, amely lehetővé teszi,
hogy a folyószámla negatív egyenleggel rendelkezzen az automatikus lehívások
következtében. A hitelkeret ebben az esetben határozatlan időszakra áll fenn, a
törlesztés pedig a beérkező jóváírásokból történik.
Előfordult a vállalkozásnál rövid
lejáratú forgóeszköz-hitel felvétele is, amely átmeneti hiány pótlására,
illetve nagyobb mennyiségű készlet beszerzésére ad lehetőséget. A Mini Manó
rendszeresen jelen van az EXPO-n évente kétszer megrendezésre kerülő „Kismama-
és bababörzén”, utóbbira ekkor lehet szükség. Szintén forgóeszközt finanszírozó
hitelből valósult meg a bérbe adandó készülékek (légzésfigyelők, bébiőrzők,
csecsemőmérlegek) beszerzése, és ezzel együtt a tevékenységi kör bővítése.
A hitelfelvétel minden esetben a
K&H Banktól történt, mivel kedvezőek voltak az aktuális feltételek (THM,
törlesztés, kamatláb), valamint mert a hitelt folyósító bank általában
feltételként köti ki, hogy az ügyfél nála vezesse pénzforgalmi bankszámláját
is.
Az üzlet két haszongépjárművel rendelkezik, melyek
közül a Ford Transit típusú gépkocsihoz a Merkantil Bank Rt. gépjármű-finanszírozási
konstrukcióján keresztül jutott hozzá.
Utószó
A felkészülés során számos
esetben azt tapasztaltam, hogy a cégek nem szívesen engednek betekintést
pénzügyeikbe. Ez az oka annak, hogy a konkrét példák is tényleges összegek,
számszerű adatok nélkül szerepelnek a dolgozatban.
„A másik oldalon” azzal a
problémával szembesültem, hogy a pénzintézetek nem elsősorban nemzetgazdasági
ágak szerint csoportosítják ügyfeleiket (a K&H Banknál <egyéni- és
kisvállalkozások>, <közép- és nagyvállalatok> illetve
<önkormányzatok> vannak nyilvántartva), ezért nehéz volt egyértelműen a
kereskedelmi vállalatokra vonatkozó jellemzőket meghatározni.
Megállapítható az is, hogy
általánosan elterjedt a pénzintézetekkel szemben egyfajta ellenszenv, banki
hitelfelvételre csak a legvégső esetben szánják rá magukat a vállalkozások. A
hitelintézetek védelmében annyit szeretnék felhozni, hogy számukra hatalmas
felelősség és kockázat a hitelszerű kihelyezések sorozata, ezért érdekük és
kötelességük vizsgálni a vállalatok hitelképességét, ami gyakran sok dokumentum
bekérését, elhúzódó hitelbírálatot és döntési procedúrát jelent. Ha elutasítják
a vállalkozás hitelkérelmét, bizonyos – de nem alapvetően kizáró – okokból, az
nem jelenti automatikusan azt, hogy egy másik pénzintézetnél nem érdemes
hitelhez folyamodnia.
Felhasznált
irodalom:
A Nemzetközi Bankárképző Központ
által kiadott Banküzemtan
bankügyintézőknek című tankönyv
A Kereskedelmi és Hitelbank által kiadott tájékoztató dokumentumok:
Üzletszabályzat, Hirdetmény vállalati ügyfelek részére, Általános Szerződési
Feltételek, egyéb tájékoztatók
A 2003-as nyári szakmai
gyakorlatról készített házi dolgozat
Magyar Hírlap adatbázis
Honlapok:
www.khb.hu
bank.lap.hu
www.eubankar.hu
* Belső kamatláb, amely
megmutatja, mekkora a tőkeösszeg visszafizetésén felül fizetett összeg, amely
tartalmazza a hitellel kapcsolatban felmerült összes díjat, kamat-és kezelési
költséget, kivéve az egyszeri díjakat (közjegyzői díj, késedelmi kamat …stb.)