Speciális költséggazdálkodási feladatok egy kereskedelmi vállalat
példáján, a költségek alakításának szabadsága illetve determináltsága
Készítette:
Tóth Zsolt
A mai Magyarországra jellemző piaci
helyzet a vállalatok számára igen fontossá teszi a folyamatos és pontos
költséggazdálkodást, illetve ennek fejlesztését, hiszen az elmúlt években nem
egy vállalkozás ment csődbe rossz költséggazdálkodás miatt.
Esettanulmányomban egy mezőgazdasági termékek felvásárásával és ezek exportjával foglalkozó kereskedelmi vállalkozás költséggazdálkodását szeretném elemezni.
A költséggazdálkodásról általában
A költséggazdálkodás a rendelkezésre
álló erőforrások, azaz mind az eszközök és a munkaerő optimális felhasználása a
vállalkozás érdekében. Minőségileg más gondolkodást igényel, melynek célja az,
hogy az adott ráfordításokkal minél nagyobb vállalkozási teljesítményt lehessen
elérni. Így tehát a korszerű költséggazdálkodás nem feltétlenül jelent
költségcsökkentést, az indokoltnál nagyobb ráfordítások megelőzésére kell
törekedni.
A költséggazdálkodás alapfogalmai:
§
Költség: Egy termelő
előállításra, kereskedelmi forgalomra fordított élő- és holtmunka értékének
pénzben kifejezett összege.
§
Ráfordítás: Tágabb
kategória az előzőnél, ugyanis olyan eszközök felhasználását is magában
foglalja, melyek a vállalkozás nyílvántartásában nem jelennek meg költségként,
csak az értékcsökkenés elszámolásakor. Például: beruházási ráfordítás,
autóvásárlás.
§
Kiadás: Pénzügyi
forgalom, az értékesítéshez szükséges feltételek ellenértékeként a vállalkozás
által kifizetett pénzösszeg.
A kereskedelmi vállalat bemutatása
Fertőd központtal működő Fertőmenti
kereskedőház Kft. a Fertődi kistérség vezető mezőgazdasági-termék felvásárlója
és forgalmazója. A cég kiterjedt kapcsolatokkal rendelkezik Győr-Moson-Sopron,
Vas, Zala és Baranya megyében.
A Kft. 15 településen rendelkezik
felvásárló egységgel, továbbá központi telephellyel, raktárokkal illetve
hűtőházzal. Jelentős mennyiséget képvisel a forgalomból a saját ültetvényeken
megtermelt gyümölcsök eladása is.
A cégnek körülbelül 15-20 állandó
partnere van, akikkel évekre visszamenőleg jó kapcsolatot ápol. A vezető
elmondása szerint sikerük egyik titka, hogy mindig megbízható partnereik
voltak, igy nem kerültek váratlan helyzetekbe.
Árkalkuláció, a forgalom nagyságát meghatározó
tényezők
A cégnél alkalmazott haszonkulcs mértéke függ a:
-szezonális ingadozástól: elő - illetve utószezonban alapvetően magasabb
haszonkulccsal lehet dolgozni, hisz ekkor kevesebb termék van jelen a piacon
-termelői kinálattól: a mezőgazdaságban a mennyiséget és a minőséget külső
tényezők (pl. Az időjárás) jelentősen befolyásolják. Egy jó évben akár kétszer
akkora mennyiség is lehet a piacon, mint előző évben
-kereslettől:
évente változik, nehéz előrejelezni hogy
szükség lesz-e adott termékre, adott országban, adott időben.
A cég árait meghatározza a piacon lévő verseny is. A beszerzés
oldalán a Kft. Szerencsés helyzetben lévőnek mondhatja magát, hiszen
régiójában egyedül foglalkozik ilyen tevékenységgel.
Eladási, export oldalon erős verseny van a közép-európai országok hasonló
profilú vállalatai között, fontos meghatározó elem a termelés költsége, ami az
ottani helyi sajátosságok függvénye.
Ez alapján ha az árakat vesszük figyelembe megállapitható, hogy beszerzési
oldalról a cég rugalmasabban tudja módositani az árait, mig eladási
oldalon az árak általában előre meghatározottak, vagy erősen ajánlott, hogy
bizonyos árszint fölé ne menjen, hisz ekkor nem lenne rá kereslet.
Példa:
2003-ban az akácméz felvásárlási ára
kb. 550 Ft volt eladási ára 650,-
2004-ben az eladási ár 600 Ft-ra
csökkent, ami annak volt köszönhető,
hogy az EU megnyitotta piacát több ország felé is. Ezért csökkenteni kellett a
felvásárlási árat, hogy nyereséges maradjon a mézforgalmazás.
A vállalkozás költségei
A forgalom és az eladott áruk
beszerzési értékének különbsége az árrés, mely tartalmazza a nyereségfedezetet,
költségfedezetet, üzemeltetési költségeket illetve az elvonásokat. Az Kft éves
nettó árbevétele 200 millió Ft körül mozog. Az eladott áruk beszerzési értéke
150 millió Ft.
Fix kötségek
Az
központi telephelyet és néhány épületet
bérli a helyi ÁFÉSZ-től, ezek havi bérleti
díja 125.000 Ft.
A munkabér: dolgozók bére változó, függ a munkakörüktől, illetve
teljesitményüktől is.
Hiteltörlesztés, bankköltség,
biztosítási díj (Pénzügyi műveletek
költségei) időszakosan, általában a tavaszi, nyári időszakban merülnek fel,
hisz a Kft-nek ebben a periódusban sok pénzre van szüksége a követelések
kiegyenlitésére, vagy a szállitott termékek biztositására. Bár a hitelkamatok
meglehetősen nagyok, a vállalat jó adósnak számit, hiszen eddig mindig
törlesztette adósságát.
Adminisztrációs költségként a könyvelő fizetését emliteném, ami 80.000 Ft/hó,
illetve a vámköltségeket, vagy az áruk előzetes bevizsgáltatásának költségeit
Reklámköltségük változó összegű. Ide sorolnám több sportegyesület
anyagi támogatását, cserébe a cég molinójának kihelyezéséért, illetve a mezeken
a logó feltüntetését. Folyamatban van honlapjuk elkészitése is, ennek költségét
is ide sorolnám.
Beruházás költségei: a cég minden évben végrehajt valamilyen fejlesztést,
mely általában kapacitásbővités céljait szolgálja. A beruházás tervezésekor
figyelembe veszik a cég hosszútávú terveit, valamint a megtérülés várható
idejét. Sajnos a beruházásokat befolyásolja az előző évben elért nyereség
mértéke, hisz alapvetően ebből történik a beruházások finanszirozása.
Bérleti dij |
1.500.000,-
(éves) |
Dolgozói bér |
70.000/hó
(átlagosan) |
Pénzügyi
műveletek költségei |
változó |
Adminisztrációs
költségek |
257.500,- (éves) |
Reklámköltségek |
300.000,-
(éves) |
Beruházási
költségek |
Változó |
Változó költségek
Rezsiköltség, mely a szezonalitáson alapul, és az egyik
legnagyobb részét a hűtőház energiafelhasználása jelenti a nyári hónapokban,
ekkor az évi átlagos rezsiköltség többszörösét is elérheti a havi összeg
Telefonköltség, mely igencsak függ a szezonalitástól, hiszen a cég
profiljából adódóan a tél holtszezonnak számit, mig a nyár főszezonnak.
A szállítási költség a beszerzések és teljesitések gyakoriságától függ, itt
szintén kiemelném a szezonalitást ami igen jelentős hatással van rá.
|
-tól |
-ig |
Rezsi |
30.000 |
120.000 |
Telefonköltség |
20.000 |
50.000 |
Szállitási
költség |
|
|
A költségek nagyságát meghatározó tényezők
A
kereskedelmi vállalkozások költségeinek egy részét a vállakozás menedzsmentje
közvetlenül nem tudja befolyásolni, tehát a költségek egyrészről determináltak.
Azonban a költségek másik részének nagyságát a menedzsment közvetlenül képes
befolyásolni, például szabadon dönthet affelől, hogy mekkora összeget fordít
reklámra, illetve tevékenységének népszerűsítésére.
A költségalakulást
befolyásoló legfontosabb tényezők:
1. áruforgalom nagysága
2. forgalom összetétele
3. forgalom készletigénye
4. kereskedelmi munka minősége
5. különböző díjtételek változása
Fontos
megemlíteni, hogy az áruforgalom növekedésére vagy csökkenésére nem egyformán
reagálnak a különböző költségfajták, egyes költségek nagysága hosszabb ideig
stagnál (FC), míg más költségek folyamatosan nőnek-csökkennek (VC). – lásd
előző pont!
Mivel
egyes termékek forgalmazása a többihez viszonyítva jelentősen nagyobb
ráfordítást igényel (ide sorolnám a gyorsan romló gyümölcsöket, vagy azokat,
amelyek óvatos bánásmódot követelnek meg a szállitáskor, raktározáskor), ezért
a készletek összetételének változása is befolyásolja a költségek nagyságát.
Speciális költséggazdálkodási
megfontolások
Az
hogy egy vállalkozásban magasak a költségek, nem feltétlenül jelentik azt, hogy
a cég veszteséges.
A
költségek nem egy lineális vonal mentén mozognak, cégeknek nem szabad attól
félniük, hogy megnöveljék a költségeiket. Persze ez az állitás csak abban az
esetben igaz, ha a egységre jutó költségnövekedés legalább ugyanakkora
bevételnövekedéssel jár.
Bizonyos
esetekben egyszeri költségnövekedés – FC - (például beruházás, fejlesztések,
melyek közvetlenül kapcsolódnak a kereskedelmi tevékenységhez) utólagos
költségcsökkenéssel jár – VC -, ezáltal növekszik a profit is. Ilyen jellegű tervezésnél elengedhetetlen a
hosszútávú pénzügyi tervezés, amely a megtérülést vizsgálja.
Kétféle
módszert lehet alkalmazni a költségek kimutatására: az összköltségszámitást,
illetve a költségnormativa-számitást (egységre jutó költségszámitás).
Az
elemzett vállallat összköltséget és költségnormativákat is használ.
Összköltség számitásokat végez pénzügyi tervezéskor, vagy likviditási mérleg
készitésekor. Ezzel a módszerrel képes áttekinthetően megvizsgálni a költségei
nagyságát, hisz viszonylag kevés tétellel kell számolnia. Ezzel a módszerrel
vizsgálja meg az értékesítési, szállítási, raktározási költségeit.
Költségnormativát számol – kilométerre jutó költség, egységnyi termékre jutó
költség – amennyiben meg szeretnék tudni, hogy adott termék megtérül-e,
érdemes-e vele dolgozni.
Példa:
Méz
exportálásakor kiszámolják az egy kilométerre jutó szállitási költséget, ezt
belekalkulálják az árrésbe, igy biztositják, hogy minden esetben nyereséggel
záruljon egy-egy szállitás.