Reafashion Kft. árrés-politikája, árkalkulációja és árképzési
rendszere.
A piacok globalizálódásával
egyre inkább nehézséget jelent, az árak meghatározása. Számos vállalat ezért
inkább úgy gondolkozik, hogy kiszámolja a költségeit, és az adott iparágban „szokásos”
haszonkulccsal számol. Egy másik módszer lehet az, hogy az árakat a piac
határozza meg, alakítja ki, és ehhez igazodik a vállalat. Fontos szempont, hogy
az árnak pozitív hatása van, és ezért úgy kell meghatározni az árakat, hogy
azok megváltoztassák az üzleti eredményt. Az ár könnyen megronthatja pl.: a
vásárlókkal korábban kialakított jó kapcsolatot, és a versenytársak is gyakran
használják fel az árképzést a vállalat piaci részesedésének növeléséhez. Véleményem
szerint szükséges, hogy a vállalat árképzési rendszerének kialakításába
bevonjunk olyan személyeket is, akik közvetlen kapcsolatban állnak a
fogyasztókkal. (Hiszen teljesen más képet látnak a vásárlókról azok, akik az
irodában ülnek).
Nehéz meghatározni, azt az
árat, amely egyszerre biztosít nyereséget és vonzó a vevők különböző csoportjai
számára is. Különböző kutatásokkal, felmérésekkel, piacszegmentációval,
egymáshoz kapcsolódó termékek árazásával stb. kikalkulálhatjuk a legmegfelelőbb
árakat, de szerintem igazi előnyöket akkor érhet el egy vállalkozás, ha az
általánostól eltérően cselekszik. Ez viszont költségekkel jár (pl.:
kutatás-anyaggyűjtés, fejlesztés, stb.), ami később kifizetődik.
Az előadás egy outlet áruház
példáján mutatta be az árkalkuláció ill. az árrés-politika kialakítását. Az
outletek tulajdonképpen olyan áruházak, melyek a szezonból visszamaradt, márkás
termékeket kínálják viszonylag olcsó árakon. Tehát a sportruházati és
divatcégek általában ilyen boltokon keresztül jelentős árkedvezménnyel adnak
túl raktáron maradt termékeiken. Ha ugyanis egy-egy kollekció kb. 60 százalékát
teljes áron sikerül értékesíteniük, akkor nekik tulajdonképpen mindegy, milyen
áron kel el a még raktáron maradt készlet. Az outletbolt árképzése ebben
különbözik a szezon végi leárazásokkal operáló kiskereskedőkétől: utóbbiak
általában elmaradt hasznukat próbálják pótolni a vevőcsalogató akciókkal.
Magyarországon az outlet factory-k viszonylag újnak számítanak, melynek több
oka is van: Egyrészt az uniós csatlakozás előtt a
korábban kötött szerződések értelmében a
neves ruhamárkákat gyakran csak egy-egy kizárólagos importőr forgalmazhatta.
Másrészt, mert csak mostanra alakult ki az outletcenterek legfőbb vevőkörének
számító márkatudatos, fizetőképes, autóval rendelkező társadalmi réteg
Magyarországon.
A
Reafashion Kft. Profilja, ruházati kis- és nagykereskedelem és kifutó modellek
(ruházat) forgalmazása. A vállalkozást 2001-ben alapították, székhelye
Nyíregyháza. Két kiskereskedelmi üzlethelyiséggel és egy nagykereskedelmivel
rendelkezik. A súlyozott átlag árrés szintje: 44%. Lényeges, hogy nem használ
fix haszonkulcsot a termékek fogyasztói árának kialakításánál, hanem azt, az
átlagos árszínvonalhoz igazítja, aminek felső határa 7000-9000Ft között mozog. Az
árrés nagyság még más tényezők is befolyásolják, ilyenek: beszerzési ár,
divatosság, szezonalítás. Például, ha a termék beszerzési ára 8000Ft és
divatos, sőt márkás is, akkor sem lesz a fogyasztói ára 9000Ft-nál több. A
beszerzés csak magyar és európai gyártóktól történik, így csökkentik a szállítási
költséget. Az árukészlet desszortált, az árképzése pedig keresletorientált. A
célcsoport a kis és közepes jövedelemmel rendelkező réteg. A vevőkörre az
árérzékenység a jellemző, ezért olcsó és közepes árú termékeket forgalmaznak.
Az árpolitika legfőbb célja a vevők befolyásolása, és általa az értékesítés
növelése. Ennek egyik hatékony eszköze, a törzsvásárlói kártya, amelyet a vevők
már 5000Ft feletti vásárlás esetén megkapnak. A kártya átlagosan 20%
kedvezményre jogosít. Az üzletek állandó akciókkal várják a vásárlókat, pl.:
kettőt fizet, hármat vihet, vagy 20-50% engedmények, vagy minden termék azonos
áron stb..
Én személy szerint nem
szeretem ezeket, az akciókat, mert általában az ilyen áruk vagy silány
minőségűek vagy ugyanazt a terméket egy másik helyen fél áron, akció nélkül
megvásárolhatom, illetve "tucatárut" árulnak. A másik dolog, amivel
nem értek egyet, hogy szerintem egy jó outlet márkás és jó minőségű árukat
forgalmaz, ezért a célközönsége nem tartozik az alacsonyabb életszínvonalúak
közé. Ha belegondolunk a márkás termékeket jóval alacsonyabb áron kínálják, de
ez az ár még mindig magasabb, mint az átlagos, márkajelzés nélkülieké.
KÉRDÉSEK:
1.
Az
ingatlanpiac árképzési sajátosságai
2.
Az árrés és
a haszonkulcs összefüggései
Az ingatlan, mint
vállalkozás, új terület a hazai piacon. Az ingatlan árának meghatározásakor,
figyelembe kell venni az ingatlan környezetét (közlekedés, zöldterületek, kert,
terasz, szomszédok, zaj, állatok, stb.), a nagyságát, tájolását és a helyiségek
kialakítását, a felhasznált alapanyagokat, a rezsit és az egyéb járulékos
költségeket. Ezek nagyon fontos tényezők, hiszen így tudom kikalkulálni, hogy
mennyiért hasznosíthatom az ingatlanomat, mint befektetést. (Pl.: kiadhatom, vagy
használhatom és később nagyobb haszon reményében el is adhatom) Egy ilyen
befektetés előtt, érdemes tájékozódni arról, hogy az ingatlanbefektetés többet tud-e
hozni a banki kamatnál, mennyi idő alatt térül meg, és mennyi lenne a banki
kamat. Ha azzal, hogy befektetjük a pénzünket az adott ingatlanba, több
haszonhoz jutunk, mintha bankba tettük volna, akkor érdemes megvalósítani. (Ki
kell számolni, mennyibe kerül a beruházás, és mekkorák a havi bérleti díjak.
Aktuális banki kamatok mellett azt is kiszámoljuk, hogy mennyit kamatozna
ugyanaz az összeg a bankban. Ha az ingatlanbefektetés éri meg jobban,
elfogadjuk.)
Az árrést általában a nagyobb vállalatok,
míg a haszonkulcs fogalmát inkább a kisebbek használják. A haszonkulcs az
mindig egy konkrét termék tervezett eladási árának képzésére használt
arányszám. Az árrés az összes forgalmazott termék eladási ára +/- felárak, ill.
fizetési vagy árengedmények és az összes áru beszerzési árának különbsége. Az
árrés vállalati szintű árkategória és az egy időszakban megvalósult helyzet
eredményét mutatja.