Varga Tamás
A honlap szerkesztője

E-mail:kobrut@inf.elte.hu
Ide a honlappal kapcsolatos észrevételeket, javaslatokat várom.

Varga Géza
Dunaújvárosi Közterület-Felügyelet

E-mail: vargagezajanos@freemail.hu

Szakmai és egyéb kérdésekkel írjanak bátran erre az e-mail címre!

Emlékeztető

 

 

 

A Pilisszentkereszten 2005. november 23-25 között megtartott Közterület Felügyelők Országos Szövetsége (továbbiakban KFOSZ) tag- illetve küldöttgyűléséről, valamint az azt követő konferenciáról és előadásokról.

Első napirendi pontként Schranz Richárd a KFOSZ elnöke számolt be az elnökség elmúlt évi munkájáról, ami tartalmazta a KFOSZ kapcsolatelvételét többek között az Országos Rendőrfőkapitánysággal, a Határőrség Országos Parancsnokságával, Vám-és pénzügyőrség Országos Parancsnokságával, a Rendőrtiszti Főiskolával, a Belügyminisztériummal. Elmondta, hogy várhatóan a Határőrséggel, valamint a Rendőrséggel jövő év februárjában együttműködési megállapodás aláírása várható, amit várhatóan egy időben, sajtó nyilvánossága előtt, és a Belügyminisztérium prominens személyiségének jelenlétében kívánnak megtenni.

A KFOSZ  általános alelnöki funkciójáról Varsányi Péter, a Fővárosi Közterület Felügyelet   volt igazgatója lemondott, tekintettel arra, hogy felmentési idejét tölti munkahelyén. Egyben kérte, hogy a KFOSZ pártoló tagja lehetessen a későbbiekben, aminek az Alapszabály értelmében akadálya nincs.

Egyidejűleg tájékoztatta a tagságot, hogy Garamszegi Andrea – szintén  – Fővárosi Közterület Felügyeletnél betöltött munkaviszonya megszűnt, felmentési ideje letelt, így a hatályos alapszabály értelmében nem lehet rendes tagja, és így elnökségi tagja sem a KFOSZ-nek.

Továbbá elmondta, hogy Dr. Kiss Imre hosszú ideje beteg, valamint szintén felmentési idejét tölti a Fővárosi Közterület Felügyeletnél, ezáltal nemsokára az ő rendes tagi jogviszonya is megszűnik.

A küldöttgyűlés ezt követően Szűcs Miklóst – korábbi elnökségi tagot –, a Szolnok Városi Közterület Felügyelet vezetőjét választotta meg általános elnökhelyettesnek (lásd jegyzőkönyv), valamint felhatalmazta az elnökséget, hogy a hiányzó 3 elnökségi tagot kooptálással pótolja a későbbiekben.

Ezt követően – a bíróság álláspontját figyelembe véve – a küldöttgyűlés évi 200 Forint / fő tagdíjat állapított meg (2006. évtől), valamint felhívta a figyelmet, hogy aki tag kíván lenni, az töltse ki az egyéni belépési okiratot.

Varga Géza a Dunaújvárosi Közterület Felügyelet felügyelője elmondta, hogy az elnökség korábbi vállalását elkezdte, nevezetesen a KFOSZ hivatalos honlapjának elkészítését. A honlap jelenlegi címe: www.kfosz.atw.hu. Felhívta a figyelmet, és kérte, hogy mindenki látogassa a honlapot, és küldje el Felügyeletének 1-1,5 oldalas bemutatkozását a vargagezajanos@freemail.hu elektronikus címre, és ezt követően mindenki Felügyelete elérhető lesz az Interneten. Bármilyen a honlappal, illetve az azon szereplő információkkal kapcsolatos véleményt szívesen vár a fenti e-mail címre. (telefonszám változások, címváltozás, létszámváltozás, stb.)

Tájékoztatást kaptunk a megváltozott képesítési előírásokról, illetve képzésről, valamint megbeszélést folytattunk az elméleti és a gyakorlati képzés lehetőségeiről (a későbbiekben előadás is volt ebben a témában).

Előadásokat hallgattunk meg több témában, ezek kivonata következik:

Dr. Fórisz Sándor határőr ezredes, és Simon Attila rendőr őrnagy a Rendőrtiszti Főiskola képviseletében az új BM rendeletnek megfelelő oktatás megkezdéséről, valamint a jelentkezés és az oktatás feltételeiről szóltak: elmondták, hogy első tanfolyamuk jelenleg is fit a Fővárosi Közterület Felügyelet megbízásából 22 fővel, akik november utolsó hetében tesznek elméleti, majd december 5-én gyakorlati vizsgát. A gyakorlati oktatást a küldő szerv biztosítja, azonban a KFOSZ tagságának véleménye szerint célszerűbb lenne, ha egy-egy nagyobb Közterület Felügyelet „besegítene” ebben a feladatban a kisebb, helyenként csak 1-2 tagú, vagy újólag alakuló Közterület Felügyelet esetében. A jelentkezés feltétele a KTV-ben előírt feltételek, valamint egészségügyi, pszichikai, fizikai vizsgálat. A vizsgára bocsátás feltétele ezen okiratok, valamint a gyakorlat igazolása a küldő Közterület Felügyelet részéről! (ez többek között azt is jelenti, hogy „az utcáról” nem lehet elvégezni ezt a tanfolyamot, csakis célzatos létszámemelés esetén). Kérdésre elmondták, hogy a sokakat érintő önvédelmi felkészítés megállapodás kérdése, de természetesen szívesen állnak rendelkezésre. Elmondták továbbá, hogy jelenleg a Fővárosi Közterület Felügyelet koordinálja a beiskolázást (Miklós István és Dóczi Ildikó, tel.: 1/ 301-75-32), azonban a KFOSZ elnöksége kívánja a későbbiekben ezt a koordinációt elvégezni oly módon, hogy 1 évben 4 tanfolyam indulhasson, biztosítva a folyamatos utánképzési lehetőséget. A vizsga oly módon zajlik, hogy elméleti vizsgaként tesztlapot kell a vizsgázónak kitöltenie, valamint esszé kérdést is kaphat az oktatott ismeretek közül. Ezt egy héttel követi a gyakorlati vizsga, ami az elmélet minimálisan megfelelt minősítését követően kezdhető meg, jogi tétel, szabálysértési tétel, szakmai tétel és bűnmegelőzési tétel megválaszolásával, valamint önvédelmi és szituációs gyakorlat bemutatásával. Fontos, hogy a már közterület felügyelő kollégák nem kötelesek elvégezni az új, OKJ tanfolyamot, továbbra is végezhetik munkájukat, azonban a BM rendelet jogot nem keletkeztet, tehát jelenlegi közszolgálati jogviszonyuk nem jogosítja fel a szakképesítéssel betölthető egyéb munkakörök (vagyonőr, portás, stb..) végzésére!

Mivel a megjelent BM rendelet szakmai szervként a vizsgákon a Települési Önkormányzatok Szövetségének képviselőjét írja elő, az elnökség tárgyalásokat folytatott ezen szervezetről, aki ezt a kötelezést a részéről alaptalannak érezte, és a BM felé levelet intézett, és javasolta a KFOSZ küldöttét a szakma megjelenítésére a vizsgán. Ennek megfelelően a KFOSZ elnöke jelen lesz az első vizsgán, szakmai tagként.

A Nyíregyházi Oktató Centrum BT. is hasonló tanfolyami ajánlattal kereste meg a KFOSZ-t, ennek és a Rendőrtiszti Főiskolának a szórólapja, elérhetőségei az emlékeztető mellé kerülnek csatolásra.

A KFOSZ tagsága szinte egyértelműen a Rendőrtiszti Főiskola mellett tette le a voksát, tekintetbe véve a hagyományokat, és oktatási tartalékokat, de természetesen nem zárja ki más oktatási intézményekkel való kapcsolatfelvételt, és oktatást sem!

Ezt követően Bendes Győző dandártábornok a Határőrség Országos Parancsnoksága nevében tartott előadást a Határőrség és a Közterület Felügyeletek kapcsolatáról, kiemelve a Határőrség Budapesti Igazgatósága és a Fővárosi Közterület Felügyelet kapcsolatát. Az 1997. évi XXXII törvény, ami a Határőrség jogállásáról rendelkezik, 37 §-ban előírja az együttműködési kötelezettséget a Közterület Felügyeletekkel. Mint azt már korábban jeleztem, várható egy országos együttműködési megállapodás ezen szervezettel is.

Orlai Éva Ibolya asszony a Belügyminisztérium főosztályvezetője a Közterület Felügyeletek várható szerepéről tartott előadást, azonban szerinte – a jelenkori állapot szerint – nincs változtatási igény a Felügyeletek részére. Apró változásokat jegyzett meg, mégpedig a 115/2003. OGY határozatot, ami a Társadalmi Bűnmegelőzési Stratégiáról szól, ami lehetősége teremt a koordinációs szerepkörre „civil” emberek számára (a Rendőrtiszti Főiskola felsőfokú végzettségűek számára 3 féléves, levelező tagozatú képzést szervez 2006. februári indulással ennek a munkakörnek a betöltésére – további információk Schranz Richárd, Pécs). Továbbá elmondta, hogy a 1036/2004. Kormányhatározat előírja a BM-nek, hogy ösztönözze a bűnmegelőzési tevékenységet a Közterület Felügyeletek részére, valamint esetleges feladatátadásról is rendelkezik (gépkocsi elszállítás, térfigyelő rendszerek üzemeltetése). Kérte, hogy működjünk, legyünk, és folyamatosan cseréljünk információkat, illetve lássuk el azokkal a rendészeti szerveket. Ezt követően felsorolta – nagy vonalakban – a közterület felügyelők feladatait (kvázi törvényismertetés).

Következő előadó Dr. Kovács Sándor ezredes(?) volt az Országos Rendőrfőkapitányság részéről, aki már tavaly is szerepelt előadóként itt. Előadásában kiemelte, hogy a helyi közbiztonság megszervezése az Önkormányzati törvény értelmében helyi közügy, és arról az önkormányzatoknak kell gondoskodni. Elmondta, hogy nehéz a két szervezet együttműködése, az eltérő felépítés miatt, azonban nem lehetetlen. Szerinte együttműködési megállapodás készül a különféle jogosítványokkal és fenntartókkal rendelkező különféle szervek között (mezőőrök, természetvédelmi őrszolgálat, halőrök, vasőrök, stb.) között, egy egységesebb arculat, és bővebb hatáskör elérése érdekében. Ennek alapja, hogy sokan, sokféle módon akarnak rendet tartani, és ezért sokszor az állampolgár sem tudja, kivel áll szemben, illetve nagy eltérés mutatkozik az önvédelmi- és kényszerítő eszközök vonatkozásában. Az Országos Rendőrfőkapitányság nevében felajánlotta, és egyben kérte a KFOSZ-t, hogy az elnökséggel 1/4 évente tudjanak találkozni, és munkamegbeszélést folytatni, a lehető legmagasabb szinten. Továbbá tájékoztatta a KFOSZ-t, hogy a térfigyelő rendszerek vonatkozásában a Közterület Felügyeletek generális felhatalmazása a cél rövid időn belül, ezek működtetésére. Szerinte a KFOSZ kvázi érdekképviseletként is működhet a későbbiekben.

Fekete László Pécs Város megbízott Rendőrkapitánya a harcosságot helyezte előadásának előterébe, majd ismertette Dr. Cserép ezredes által írt tanulmányt, amelynek címe: közösségi biztonságkezelés, integrált biztonságkezelés. Elmondása szerint ez egy prezentációs anyag, kereskedelmi forgalomban nem kapható. Véleménye szerint a közterületi bűncselekmények megelőzése a cél, majd elméleti kifejtést adott a represszív (megtorló, büntetéscentrikus, erős állami ellenőrzéssel bíró, 0 toleranciát képviselő, rendészeti erőszakot alkalmazó), és a preventív (orvoslásra és kárpótlásra nagy hangsúlyt fektető, alkotmányos jogok érvényesülését elősegítő, minimális erőszakot alkalmazó, rendészeti korszerűsítést és rendőrségi professzionalizmust elősegítő) rendőrségek közötti különbségekről. Ismételgetett mondása szerint „amit nem ismerek, attól félek, abban nem bízok”. Ez köré építette további előadását (kiemelve a látható rendőrséget, a rendszeres közterületi járőrözés, valamint a megelőzés fontosságát), valamint nagy vonalakban bemutatta a Holland rendőrség preventív munkáját. Előadásában kiemelte, hogy a közbiztonság társadalmi termék, közös feladat és felelősség, nem csak az állam, hanem az állampolgárok felelőssége. Mérőszáma a helyi közösség elégedettsége és felhívta az érdemi kockázatkezelés fontosságára a figyelmet. A helyi közösség a „biztonsági piac” szereplője, akik akár tenni is akarnak és képesek ezért a közügyért, ami terméknek minősül, és ára van! Kiemelte az oktatási, iskolai közbiztonsági, közlekedési tanítás fontosságát, valamint beszámolt a megvalósult pécsi kezdeményezésekről, általánosságban. Fontos elemnek tartotta az önkormányzat és rendőrség közötti partnerséget, az önálló vállalások fontosságát.

Következő előadó Dr. Gáspár Jenő volt a Baranya Megyei Közigazgatási Hivatal képviseletében, aki a 2004. évi CXL törvénnyel (KET) kapcsolatos változásokra hívta fel a figyelmet. Kiemelte, hogy nagyjából hasonló az 1957. évi IV törvénnyel a mostani érintettsége a Közterület Felügyeleteknek. A hatósági ellenőrzés szabályait ismertette, ami a folyamatos, rendszeres ellenőrzés formájában valósul meg. A KET előírási szerint jegyzőkönyvet kell felvenni a helyszíni ellenőrzésről, azonban ez nem minden esetben lehetséges. Megállapítása szerint a jegyzőkönyvet a helyszínen feljegyzés is helyettesítheti (az a különbség a kettő között nagy vonalakban, hogy a feljegyzés egyoldalú jognyilatkozat a hatóság részéről, míg a jegyzőkönyvbe a másik fél is bejegyzéseket tehet, illetve a jegyzőkönyvnek kötöttebb a formája). Felhívta a figyelmet a figyelmeztető, megelőző, helyreállító felszólításokkal kapcsolatosan is a dokumentáció fontosságára, valamint a nem hatáskörbe tartozó ügy észlelése esetén az eljáró szerv megkeresésére. A hatósági tanúról ejtett pár szót, itt is kiemelte a dokumentáció fontosságát. Érdekes, használható „labdát” dobott fel sok Közterület Felügyelet által ismert problémára: a közterület használati engedélyre és / vagy a közterület bérleti szerződésre. Szerinte érdemes használni a KET hatósági szerződésre vonatkozó részeit, amelyek közigazgatási szerződésnek minősülnek, és ugyanakkor tartalmazzák a szankció lehetőségét is <nem kidolgozott formában, a részleges, vagy hibás teljesítésre vonatkozóan – megjegyzés: HR>. Ugyanakkor jelezte, hogy az önkormányzatok újabb feladatra tudják használni a Közterület Felügyeletet: elsőfokú építéshatósági eljárásban az építési hatóságnak együttműködési lehetősége van a Közterület Felügyeletekkel (zömében önvédelem). Továbbá tájékoztatott a KET újabb lehetőségeiről (elektronikus ügyintézés, költségviselés részletesebb szabályozása, végrehajtási eljárás részletezettsége, jogutódlás és hatósági közvetítő), azonban ezek részletes kifejtése elmaradt az idő hiánya miatt.

Utolsó előadóként Dr. Lőrik Erzsébet ügyvéd asszony tartott rövid munkaügyi előadást. Az ügyvédnő állandó megbízással képviseli az MKKSZ-t is. A minimálbérrel kapcsolatos Országos Érdekegyeztető Tanács-beli tárgyalásokról adott gyors tájékoztatást, ami főként a minimálbért érinti. Elmondta, hogy az Európai Unió hivatalos honlapján (www.eurlex.com) szerepelnek a Közösség Bírósága által hozott egyedi, eseti döntések magyar nyelven is, és ezek figyelembe vétele, használata kötelező minden magyar hatóság eljárásában. A Köztisztviselői törvény apró változásairól is szót ejtett, a hozzátartozó fogalomkörének megváltozását jelezte, azonban ez nem egyezik meg a Polgári Törvénykönyv fogalomrendszerével. A „Prémium évek” program tovább bővült, majd a 13. havi juttatásról ejtett pár szót. Elmondta, hogy akinek jogfolytonos a foglalkoztatása, kár nem éri a 13. havi juttatás tekintetében, azonban akinek 2006. évben szűnik meg a köztisztviselői jogviszonya, és legalább 3 hónap jogviszonya van ebben az évben, jogosult lesz rész-13. havi járandóságra. A 2005. évi 13. havi juttatás alapja a 2005. decemberi illetmény, és kifizetésének határideje 2006. január 16., vagy az azt követő első munkanap. Feltétele lesz az egész éves jogviszony a 13. havi juttatásnak, tehát aki év közben lép be, a belépés évére vonatkozóan nem jogosult 13. havi juttatásra. Akinek 2004, vagy 2005 évben szűnt meg a jogviszonya, igényelnie kell ez elmaradt 13. havi juttatást!

A konferencia pénteki napján áttekintettük az előző napi előadásokat, az elhangzott és nyitott kérdéseket megvitattuk, valamint összegeztük a hallottakat.

Varga Gézát felkértük a honlap frissítésére, valamint a konferencia anyagának Internetre történő felvitelére, és az észrevételek fogadására.

Az elnökség továbbra is nyitott, szívesen segít minden kollégának akár személyesen, akár telefonon, akár a fenntartó szerv felé történő „nyitás”, kapcsolatfelvétel segítségével.

Várhatóan a Megyei Jogú Városok Szövetsége kereteiben működő Szakmai Bizottság jövő évi ülése Győrben lesz, míg a Nyíregyházi Közterület Felügyelet fennállásának 20 éves évfordulója alkalmából tart KFOSZ taggyűlést 2006. évben. Az elnökség részére jeleztük, hogy 2006. évben a konferencia terem szűknek bizonyuló mérete miatt várhatóan új helyszínt kell keresni a KFOSZ rendes közgyűléséhez.

Győr, 2005. november 26.

Ez emlékeztetőt készítette: Horváth Róbert közterület felügyelő Győr