 |
A nemezrõl
„Bizonyított
tény, hogy a nemezkészítés…
õsibb
mesterség és mûvészet, mint a fonás
vagy a
szövés.”
(Berthold
Laufer amerikai néprajzkutató)[1]
A természetes
anyagok felhasználása a kezdeti idõk óta
foglalkoztatja az embert. Az elsõ
tárgyak mind közvetlenül a természetbõl
valóak voltak. Eleinte megmunkálás
nélkül, ahogyan hozzáfértek, azután
megmunkálva, idõvel díszítve
használták e
tárgyakat. A szõr, mint anyag felhasználása
már egészen korai idõktõl kezdve
elterjedt volt, de a nemezkészítés csak a gyapjas
állatok tartásának
megjelenésével együtt vált
elérhetõvé[2].
Ugyan nem
csak Eurázsiában volt lehetõség a
nemezkészítés gyakorlására, hiszen
Amerikában
a láma, illetve a bölény szõre is
egyaránt
alkalmas erre, mégis csupán itt
jelent meg.
A
nemezkészítésnek
az állatok jelenlétén kívül
különösebb eszközigénye nincsen.
Lényegében csupán
arról van szó, hogy a levágott és
kifésült gyapjút bevizezik, s addig
gyúrják,
illetve préselik, míg homogén anyaggá nem
áll össze. Ennek okán nincsen
földrajzi elhatároltsága az eljárás
elterjedésének sem, s ezt ékesen
bizonyítja, hogy jószerével egész
Eurázsiában gyakorolták valamelyik
módozatát
már az õsi ember idejétõl kezdve.
Természetesen
ennek legékesebb példái a
jurták, melyeknek típusa népenként
változó, s a közhiedelemmel ellentétben
helyes használat esetén nem áznak be, sõt,
jószerével bármilyen természeti
környezetben meleg lakást nyújtanak a bennük
élõknek.
Ám a jurtákon
kívül nagyon sok mindent készítettek
még nemezbõl, többek között akár
harci
eszközöket is - például pajzsok belsõ
oldalának bélelése a kar védelme
érdekében, vagy a janicsár pajzsok
külsõ
rétegeként, mivel elég rugalmas ahhoz,
hogy az ütések erejének egy részét
elnyelje, de használták páncélzat alatt is,
ezzel megakadályozva, hogy a vért feltörje a
vállat, kulcscsontot stb. - ,
lévén nem csupán sokoldalú anyagról
van szó, hanem kiváló
tûrõképességûrõl is.
Ennek kapcsán maradt fenn egy mondás a honfoglalás
korából: „a jó nemezt csak a
kard vágja.”
A nemez
kialakulásának legendája is mélyen a
múltba nyúlik vissza, s már a legendabéli
elsõ nemez is az ember biztonságát
szolgálta. E
szerint a legenda szerint a
nemezt maga Noé találta fel, lényegében
véletlenül. Míg úton volt a
bárkáján,
rendszeresen nyírta a birkák gyapját, s ezt a
gyapjút tette maga alá fekhelyül,
hiszen puhább és melegebb volt a hajó
padlójánál. Egy alkalommal, míg aludt, a
vízpermet eláztatta a gyapjút, s Noé
ahogyan álmában forgolódott, egyre jobban
összegyúrta, míg végül nemezzé
nem vált.[3]
Egy másik
legenda a nemez varázserejérõl,
gyógyító hatalmáról szól. Ez
a történet a
türkmen nép sajátja a nemez
keletkezésére vonatkozóan. Röviden
összefoglalva
Ovázmurát Berdimiradov Csárvájev
nyomán[4]
így
hangzik: valamikor régen egy nagy kán seregével
meghódított egy falut. A falu
harminc asszonyát magával vitte a háremébe,
ahol aztán azt mondta nekik, hogy
ha valamelyikük egy olyan dolgot hoz létre, amilyen
még nem volt, s az elnyeri
tetszését, annak megkegyelmez és hazaengedi. Az
egyik asszony, akinek nem volt
teje, s nem tudta etetni gyermekét, gyapjút kért a
kántól, s egy nemezszõnyeget
készített. A szõnyeg mintája az asszony
búja és bánata lett. Mikor elkészült,
ezen aludt, s reggelre újra volt teje. Másnap
aztán a szõnyeget a kánnak adta,
elmondta, hogy gyógyító ereje van, s a kán
annyira megörült ennek, hogy mind a
harminc asszonyt hazaengedte.
Egy török
legenda szerint a nemezt Junusz Pejgamber nevéhez
köthetjük, aki egy hosszú
vándorút során egy gyapjúcsomóra
ült, s az a verejtékétõl átitatva
összenemezelõdött.[5]
A
gyapjú, illetve azzal együtt a nemez itt is
megpihenéshez köthetõ.
Egy
másik legenda egy európai szerzeteshez köti a nemez
kialakulását. Ez a legenda
egy amerikai nemezkészítõ cégnél
maradt
fenn, eredete a homályba veszett. E
szerint egy szerzetes, Szent Feutre Normandiából St.
Michel várához
zarándokolt. Az útra ajándékba kapott egy
szandált, ami viszont törte a lábát,
így amikor juhok mellett vezetett az útja, egy kicsit
csippentett a szõrükbõl,
s azt a szandáljába rakta, hogy kibélelje azt.
Tizenöt nap út alatt egyre csak
gyûlt a gyapjú a szandáljában. Mikor
végül megérkezett,
levetette a szandálját
Szent Aubert szobra elõtt, s
felkiáltott a meglepetéstõl, mivel a
szandáljába tett gyapjú egységes
anyaggá,
nemezzé állt össze.
[1] Forrás: internet, Wikipédia:
http://www.wikipedia.org/wiki/nemez
[2] V. ö.: Nagy Mari - Vidák
István:
Nemezmûvészet c. munka 7. oldala. (Kiadja: Duna-Tisza
Közi
Népmûvészeti
Egyesület, 2005, Debrecen)
[3] Kaszás Ákos nemezmûves
népi
iparmûvész szóbeli elmondása alapján.
[4] Lásd: Nagy Mari - Vidák
István:
Türkmen nemezkészítés, 8. oldal. (Duna-Tisza
Közi Népmûvészeti Egyesület,
Kecskemét)
[5] Lásd: Nagy Mari - Vidák
István:
A megregulázott rendetlenség, 6. oldal.
(Kecskemét, 1999.)
|
Elérhetőség:Bodnár
Balázs
Tel: 70/275-6604
E-mail: balazs.bodnar85@gmail.com |
|