Az
Otto motorok henger elrendezési formái
Álló egy henger
Ezt az elrendezési formát a mai motorok közül főleg
terepmotorokban alkalmazzák pl: Suzuki
DRZ 400, de a régebbi
motorok közül ilyen a Simson
és az MZ
is.
Boxer motor
Autók közül a Subaru-knál,
Alfa-Romeo-knál,
motorok
közül a BMW-nél
találkozhatunk vele,
előnye az alacsony súlypont és az egyenletes járás.
Csillag elrendezésű motor
Légcsavaros repülőkben
alkalmazzák.
Fekvő egy henger
Legismertebb képviselője a Babetta,
de az 50 köbcentis két-ütemű robogók nagy része is ilyen.
Soros motor
A mai világban a legelterjedtebb elrendezési forma, az utcán
látható autók 90%-a ilyen motorral
van
felszerelve. Ezzel az elrendezéssel maximum 6 hengeres motorokat
gyártanak mert nagyon hosszú főtengely kellene a több hengeresekhez és
nem lehetne megoldani a belső csapágyak hűtését.
V elrendezésű motor
Két
hengeres V
motorokat
találunk a chopper-ektől
kezdődően,
a túra pl: Suzuki DL
V-Storm és sport-túra motorokban pl: Suzuki
SV, de még sport motorokban is pl: Suzuki
TL1000R.
V4-es motorokat a Honda VFR-ekben
találhatunk.
A Forma 1-es autók motorja is V
elrendezésű, manapság V10-es pl: Ferrari.
A
nagyobb lökettérfogatú motorokat már V elrendezésűre csainálják azért,
hogy fele olyan hosszú főtengely kelljen hozzá, maximum 12
hengeres V
motorokat gyártanak, mert egy
V12-es főtengelye olyan hossszú, mint egy soros 6-osé.
W elrendezésű motor
Két V motor egymásba ültetése. 8, 12, 16
és ennél több hengeres motorokat
gyártanak ezzel az elrendezéssel pl. a W16-os Bugatti
Veyron, ami eredetileg W18-as lett volna.
Vissza