Az Otto motorok henger elrendezési formái

Álló egy henger
Ezt az elrendezési formát a mai motorok közül főleg terepmotorokban alkalmazzák pl: Suzuki DRZ 400, de a régebbi motorok közül ilyen a Simson és az MZ is.

Boxer motor
Autók közül a Subaru-knál, Alfa-Romeo-knál, motorok közül a BMW-nél találkozhatunk vele, előnye az alacsony súlypont és az egyenletes járás.

Csillag elrendezésű motor
Légcsavaros repülőkben alkalmazzák.

Fekvő egy henger
Legismertebb képviselője a Babetta, de az 50 köbcentis két-ütemű robogók nagy része is ilyen.

Soros motor
A mai világban a legelterjedtebb elrendezési forma, az utcán látható autók 90%-a ilyen motorral van felszerelve. Ezzel az elrendezéssel maximum 6 hengeres motorokat gyártanak mert nagyon hosszú főtengely kellene a több hengeresekhez és nem lehetne megoldani a belső csapágyak hűtését.

V elrendezésű motor
Két hengeres V motorokat találunk a chopper-ektől kezdődően, a túra pl: Suzuki DL V-Storm és sport-túra motorokban pl: Suzuki SV, de még sport motorokban is pl: Suzuki TL1000R. V4-es motorokat a Honda VFR-ekben találhatunk. A Forma 1-es autók motorja is V elrendezésű, manapság V10-es pl: Ferrari. A nagyobb lökettérfogatú motorokat már V elrendezésűre csainálják azért, hogy fele olyan hosszú főtengely kelljen hozzá, maximum 12 hengeres V motorokat gyártanak, mert egy V12-es főtengelye olyan hossszú, mint egy soros 6-osé.

W elrendezésű motor
Két V motor egymásba ültetése. 8, 12, 16 és ennél több hengeres motorokat gyártanak ezzel az elrendezéssel pl. a W16-os Bugatti Veyron
, ami eredetileg W18-as lett volna.

Vissza